Communicatie (tussen geluidsman en de artiest)

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Kootje
    • Jul 2006
    • 13

    Communicatie (tussen geluidsman en de artiest)

    Ik volg dit forum al enige tijd en ben verrast door de hoge kwaliteit van de deelnemers. Mijn complimenten. Echter zou ik wat meer willen weten over de communicatie tussen de geluidsman en de artiest. Ik weet en ben mij bewust dat het water en vuur is en voor beide partijen iets te zeggen valt. Toch wil ik hier een ervaring delen en hoop advies van het forum te krijgen wat ik ermee aan moet of hoe ermee om te gaan.
    Ik heb een dochter van 13 jaar die niet onverdienstelijk zingt. Als winnares van enkele talentenjachten mocht ze optreden op een paar festivals. Welnu gisteren was ze uitgenodigd voor Hilversum Alive. Omdat haar eigen mic in reparatie was heb ik een Neumann KMS 105 MT in bruikleen meegekregen. Ik heb een week van tevoren de geluidsman gebeld en gevraagd of ze haar eigen mic en in ear dopjes mocht meenemen. (niet haar leeftijd vermeld). Dit was geen enkel probleem, vertelde mij een heel vriendelijke mijnheer.
    Aangekomen in Hilversum ben ik naar de geluidsman toegegaan en heb mij netjes voorgesteld en gevraagd wanneer hij het in ear systeem en de mic wilde hebben. Even wachten, zei hij, even deze band regelen en dan ben ik er voor u. Een half uur later zei hij, waarom eigenlijk een in ear systeem wij hebben prima monitoren. ik vertelde hem dat ik mijn dochter wilde laten wennen aan de '"oortjes" ter bescherming van haar gehoor. Niet nodig vond hij. Omdat ik niet direct een discussie wilde heb ik gezegd OK dan geen oortjes. Toen het haar beurt was vroeg de geluidsman: waarom een eigen mic wij hebben zelf prima materiaal. nadat ik hem uitgelegd had dat ik deze eens wilde proberen, ging hij overstag. Toen ze met haar eerste nummer bezig was, kwam de geluidsman bij mij en zei: Ik heb alle toonregelingen op nul en hoor jij verschil met onze eigen mic. (vorige artiest klonk inderdaad goed) Maar ik hoorde wel verschil. Om discussie te vermijden, vertelde ik hem dat beide mic's inderdaad praktisch gelijk klonken. Het tweede nummer kwam er ineens een heel irritante galm in, en kon mijn dochter haarzelf en de muziek niet meer horen, vandaar (volgens haar) ging een uithaal een beetje vals. Het derde nummer werd er weer met de toonregeling gespeeld en werd het geluid van de mic hol. Het vierde nummer werd er weer met de instellingen gespeeld. Bij het vijfde nummer was de muziek ronduit slecht en stond de muziek harder dan de mic. Nog even dit, de geluidsman zag niets in een korte soundcheck, maar vertelde mij dat hij de diverse bands niet eens een soundcheck liet doen en dan helemaal niet een meisje van 13 jaar. Kotom waarom krijg ik vooraf als de leeftijd niet bekend is heel vriendelijke reacties en als ze zien dat het maar om een meisje van 13 jaar gaat kan ineens niets. Bepaald leeftijd kwaliteit. Gaarne reactie.
  • showband
    • May 2001
    • 4524

    #2
    Welkom Kootje op dit forum.

    De vraag die je hier stelt is een hele moeilijke en die heeft zeker geen algemeen geldend antwoord aangezien geluidsmensen net zo bont van pluimage zijn als artiesten. Er zitten tovenaars tussen en absolute rampen.

    Wat ik wel als eerste wil zeggen, en je moet dit met een vette en alle goede bedoelingen zien. Jij bent de vader van het 13jarige zangeresje en zo op een forum moeten we rekening houden dat ouderlijke trots de waarneming en perceptie heeft verstoord. Het kan net zo goed zijn dat jij alle fouten dubbel zo hard hoort omdat je haar 1000xzo goed kent als wie dan ook. Maar ook dat de gewenste balans tussen de muziek voor jou anders moet dan werkelijk het geval is omdat je haar nou eenmaal het liefst keihard wil horen. Ik hoop dat je jezelf niet aangevallen voelt want ik zou het erg vinden als je als ouder dit niet zou hebben.
    Je moet er op dit forum dus voorzichtig rekening mee houden dat je een kans hebt dat de mix gewoon goed was..

    Objectiefgezien is in/ear mixen gewoon een moeilijk vak en zeker niet alle technici kunnen dit. Ook voor ervaren mixers zal het een riskante onderneming zijn domweg omdat de meeste 13jarige artiesten best mooie spullen van de trotse ouders meekrijgen, maar zelden de ervaring hebben om geluidstechnische informatie erover, en de wensen erbij te kunnen uitwisselen met "vreemde mannen op een festival". Simpel gezegd. Zij weten niet wat ze op die in/ears moeten zetten maar zullen vrijwel zeker geen snelle communicatie op kunnen bouwen met 99% van de jonge zangeresjes die ermee werken om het wél goed te doen.. Terwijl de kans bij diezelfde groep vrij groot is dat door onervarenheid er enorme rondzingers zullen optreden waar een kinderoor met de niet door hun verschafte in-ears danig door gesloopt kan worden.) een van de redenen dat het bij kinderen en rolstoelers sneller rondzingt is dat de microfoon fysiek half zo hoog staat als normaal. Daardoor pik je 1)meer reflecties op van de grond en vooral 2) alle monitors die aanstaan, staan vrijwel in de microfoon te bleren.

    De microfoon die je hebt geleend is op het moment zo ongeveer het duurste en meest audiofiele ding op de markt. JA, dit is voor een festival best wel overkill. Zelfs de allergrootste sterren kunnen soms hier het nut niet eens van horen. Je hebt wel gelijk. Als je een goed zingend jong meisje voor de microfoon hebt, zal je in het tophoog en dynamiek in dit ene geval maximaal verschil gaan horen. Echter dit maakt de muziek als totaal niet per se beter.

    Een dunne kinderstem zal met "warm klinkende" microfoons misschien beter uitkomen en voor het publiek minder penetrant zijn bijvoorbeeld. En topmicrofoons zijn zeer onvergefelijk voor fouten bij de microfoontechniek. En microfoontechniek is iets wat in dit land vrijwel niet onderwezen wordt. Als je dit met compressors moet gaan repareren is alle voordeel gelijk teniet gedaan. Ik wil het er dus maar op houden dat de technicus bedoelde dat zijn microfoon mixtechnisch net zo goed klonk en dat jij als ouder de stem van je dochter het beste herkende in het geluid van deze audiofiele microfoon. De term "klinkt beter" is té subjectief.

    Ook belangrijk is het zo dat je met een geleende microfoon en een verhaal "wil haar laten wennen aan de oortjes" aankomt zal een technicus de noodzaak om daarmee te werken lager inschatten dan die van een artiest die komt met " ik werk al drie jaar alleen maar met deze setup en ik kan echt niet zonder". Hij wil die enen dag technisch zo betrouwbaar mogelijk werken en voor hem was de keuze tussen werkende ingeregelde spullen en ongeteste spullen neerzetten voor een dame die er kennelijk normaal ook niet mee werkt.

    Ook een belangrijke omstandigheid is het dat er door de dames en heren vocalisten vaak enorme verhalen bij de techniek over soundchecks en speciale apparatuur worden gehouden. Terwijl, daar heb je ze weer, 99% van de vocalisten daarna in de praktijk er alleen maar een technische zooitje van maken. Een frans bauer of rob de nijs kan prima uitleggen wat hij allemaal heeft gedaan en geprobeert om uiteindelijk bij hun huidige gereedschap uit te komen. Maar het merendeel van de mensen vragen gewoon in de muziekles/winkel wat het beste is om te kopen en kunnen er vervolgens niets mee winnen ten opzichte van door de PA geregelde spullen. Ga je dus met eigen apparatuur werken, zorg dan wel dat je voor je ermee op het toneel staat er flink mee is geoefend en alle mogelijke zaken goed zijn opgelost. Voor het zelfde geld had je een feedbackfestijn gehad met die microfoon. Heb je dat ding in de oefenruimte getest?

    Ik ga er van uit dat je niet zit te wachten op een lief verhaal over hoe zeer je dochter te kort is gedaan. (hoewel de kans dat dat is gebeurd zéker hoog is, statistich gezien tref je vaker slechte mixers dan goede) Maar dat je vraagt hoe je de volgende keer meer kan doen dan nu is gelukt. Vandaar het bovenstaande.

    Nogmaals. Zonder erbij te zijn geweest is het ***sonmogelijk in te schatten wie er beter had moeten functioneren. Wat ik als allerlaatste wil zeggen is dit.
    Het allerbelangrijkste wat je nu je dochter mee moet geven is er van te genieten. Als je 13 bent en je vader staat te balen en mischien te stressen bij jouw optreden(s) dan is het niet leuk. Zij wil allereerst samen met pappa er op uit. En zien dat je trots op haar bent. Als bij optredens jij telkens uit je humeur raakt zal zij straks misschien liever niet meer zingen omdat ze jou in haar hart zo graag blij wil maken. En ik weet zeker dat zij jouw humeur feilloos zal aanvoelen. Voor haarzelf is die microfoon totaal onbelangrijk. Sterker nog, voor haar ontwikkeling als zangeres is plezier in het spelen en leuk proberen om te gaan met al die aardige technici en daar samen het beste van te maken onder alle omstandigheden. vele malen belngrijker dan te leren werken met topspul. Dan is zingen een groot feest.
    Last edited by showband; 09-07-06, 16:32.
    lekker belangrijk!

    Comment

    • laserguy
      • Jun 2003
      • 2755

      #3
      ik vertelde hem dat ik mijn dochter wilde laten wennen aan de '"oortjes" ter bescherming van haar gehoor.
      Gelieve dat te doen in de repetitieruimte en NIET als je dochter voor een groot publiek staat en moet performen.... Zelfs grote artiesten gaan niet experimenteren bij belangrijke optredens; dat doen ze wel in hun repetitiehok of in gesloten testzalen! Optreden is voor je dochter, ook al doet ze het nog zo graag, altijd een beetje stress. De beste manier om je dochter glansrijk te laten overkomen en aan zelfvertrouwen te laten winnen (zodat zij er "staat") is het haar op een podium ALTIJD zo vertrouwd mogelijk maken zodat zij zich maar op 1 ding moet focussen: ZINGEN!
      Voor de rest kun je me niet overtuigen dat in-ears veiliger zijn voor het gehoor die dingen kunnen ook best overdreven luid en je dochter kan ook bij gewone monitoren aan de monitormixer vragen het iets zachter te zetten iets waar ze altijd naar zullen luisteren. Probeer gewoon uit wat voor je dochter het lekkerst werkt en waar ZIJ het liefste mee werkt.

      Voor de rest zou ik zeggen: print de reactie van Showband met groot lettertype uit op een A3 en hang hem als poster boven je bed want zo kan je met een beetje geluk heel veel bijdragen aan de verdere carriere en een gelukkige jeugd en misschien zelfs verder leven van je dochter!
      Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

      Comment

      • SM
        • Oct 2004
        • 129

        #4
        Originally posted by Kootje
        ik vertelde hem dat ik mijn dochter wilde laten wennen aan de '"oortjes" ter bescherming van haar gehoor. Niet nodig vond hij. Omdat ik niet direct een discussie wilde heb ik gezegd OK dan geen oortjes. Toen het haar beurt was vroeg de geluidsman: waarom een eigen mic wij hebben zelf prima materiaal. nadat ik hem uitgelegd had dat ik deze eens wilde proberen, ging hij overstag. Toen ze met haar eerste nummer bezig was, kwam de geluidsman bij mij en zei: Ik heb alle toonregelingen op nul en hoor jij verschil met onze eigen mic. (vorige artiest klonk inderdaad goed) Maar ik hoorde wel verschil. Om discussie te vermijden, vertelde ik hem dat beide mic's inderdaad praktisch gelijk klonken.
        Beste Ko,

        Hoewel ik heftig het vermoeden heb dat je ergens stond met technici die ander materiaal niet aandurfden of zich een beetje afgezeken voelden omdat er ander materiaal kwam dat beter (c.q. anders, maar dat is een inhoudelijke discussie) was als hun zuur verdiende microfoons, vraag ik me af waarom je je dochter in deze lastige positie (laat) duwen.

        Ik neem uit je verhaal aan dat je dochter meezingt met een tape. Als ze echt vaker gaat optreden dan zal dat vaak zijn op gelegenheden waar een lokaal geluidbedrijf de spullen levert. Zolang je dochter geen Trijntje, Ilse, Mathilde of Anouk heet (inclusief bijpassende achternaam) zul je je dus ook geen ervaren geluidstechnicus kunnen veroorloven die mee wil en kan gaan. De beste remedie is dan om te werken met de spullen waar de lokale technici ook het meeste mee vertrouwt zijn. Zo'n KMS 105 is een mooie microfoon, maar bijvoorbeeld ook wat rondzinggevoeliger dan een SM58 en hij pikt relatief veel omgevingsgeluid op. Microfoons van dat kaliber en hoger (jaja, het kan echt nog wel duurder) zijn als een soort race-wagens: heel tof, maar je moet er wel even mee leren rijden. Als een niet-zo-ervaren technicus zich door een dure eigen microfoon laat imponeren zal hij niet zo goed weten en durven te draaien als bij de microfoon waarmee hij alle andere acts ook doet die dag. Hetzelfde geldt voor in-ears, waarbij het verhaal van Showband absoluut waar is: in-ears mixen is nog een vak apart met veel meer risico voor het gehoor. Als je dochter echt met tape meezingt dan is de beste remedie tegen teveel lawaai om het gewoon wat zachter te zetten op de buhne. Daar wordt ook het zaalgeluid een stuk beter van.

        FWIW,
        Sebas

        Comment

        • Kootje
          • Jul 2006
          • 13

          #5
          communicatie

          @showband, heel hartelijk bedankt voor he reactie. Ik kan hier niets tegen inbrengen. Waarschijnlijk ben ik met de uitleg een beetje doorgeschoten.
          Ik wilde enkel aangeven dat wanneer ik een week voor een optreden een geluidsman telefonisch benader en hem vraag of er bezwaren zijn om eigen spullen mee te nemen hij ja of nee kan zeggen. Vooral wanneer ook nog eens duidelijk verteld wordt om welke spullen het gaat. Als hij daar geen bezwaar tegen heeft vindt ik het niet prettig als op het moment van het optreden dezelfde man dit ineens onzin vind, nadat hij gezien heeft dat het om een meisje van 13 gaat. Je hebt volkomen gelijk dat ik dingen hoor of misschien spoken zie doordat ik geirriteerd raakte door de behandeling. Maar nogmaals ik probeer mijn best te doen en mensen waar op dat moment mee gewerkt wordt te respecteren, mag ik dan ook respect verwachten. Het moet toch een samenspel zijn. beiden hebben toch een doel...de mensen het publiek vermaken en proberen het beste eruit te halen. Voor wat betreft het in ear systeem, deze heeft ze niet gebruikt. Ik heb op dit forum heel veel infomatie gekregen en ben ook zeer deskundig geholpen door de verkoper. Nog even dit om nog even duidelijk te maken waar de kern van het probleem ligt, bij een vorig optreden was de organisatie de geluidsman en wij overeengekomen om een soundcheck te doen om 8 uur. Dit op uitdrukkelijk verzoek van de geluidsman. Toen hij om 8 uur een meisje van 13 zag. had hiij ineens geen tijd en moest eten.

          @Laserguy ook bedankt voor je reactie, maar ik denk niet dat de boodschap is overgekomen. Ze heeft de mic uitgeprobeert in een oefenruimte en was helemaal gek van die mic. Alleen het was een leenmic, die ik terug moet geven. Ze krijgt niet iedere dag de gelegenheid om door zo'n mic te zingen. Vandaar overkill ja, maar wat is er mis mee om deze te gebruiken als ze de mic heel prettig vindt. En nog maals lees bovenstaand over het in ear systeem.

          @sebas net als showband bedankt voor het deskundig advies. ik ben ervan overtuigd dat de man zijn uiterste best heeft gedaan om het geluid zo goed mogelijk te laten klinken. maar zeg dan niet heel vergenoegd voor de tijd. Een band hoeft bij mij niet eens te soundchecken laat staan een meisje van 13. OK het was een groot gerenomeerd bedrijf. Maar in al mijn amateurisme. Als het eerste nummer goed klinkt met zoals hij zegt alle toonregelingen op nul....Blijf er dan ook met je fikken van de knoppen af. Om nog even de toon aan te geven. De organisator vroeg of mijn dochter nog het nummer I'm so exited wilde zingen. Zoals velen misschien weten duurt dit nummer vrij lang. Wij hebben toen de geluidman gevraagt of hij dit nummer op het eind kon outfaden. Dit was volgens hem niet mogelijk. Ik denk niet dat ik hier meer over hoef te zeggen. Inderdaad er zijn in alle gelederen mensen die denken er verstand van te hebben en mensen die er werkelijk verstand van hebben. Ik pretendeer niet er verstand van te hebben maar leer veel van dit forum. Ik heb een kleine set aangeschaft en ga me eerst maar eens concentreren op het kleinere werk en zet festivals voorlopig uit mijn hoofd. Ik hoop dat ik dit forum na de vakantie nog eens mag lastig vallen.

          Comment

          • Outline
            • Feb 2006
            • 1434

            #6
            Als je het aan mij vraagt: Zelf je dochter gaan mixen. Jullie hebben tijd zat om alle trucjes te ontdekken en de broodnodige 'feeling' tussen jullie is er ook al. Zo heb je het eindresultaat altijd zelf in handen (positief of negatief). En EIS gewoon je Soundcheck of, nog beter, zet dit gewoon in je (eventuele) contract.

            Om zelf te mixen heb je niet superveel nodig. Neem iig een digitale tafel (ivm hoop standaard ingebouwde effecten enz) en ga die thuis 'ns helemaal uitproberen.

            Kort lijstje:
            -Digitale mixer
            -Goede EQ
            -Draadloze mic
            -MD speler
            -Iets als monitor.
            -(vergeet ik nog iets?)

            Hier kun je al een heel eind mee komen en na verloop van tijd (indien gewenst) uitbreiden. En prik voorlopig (en indien mogelijk) zoveel mogelijk in. Dan leer je ook snel een hoop geluidssystemen (met al hun mogelijkheden en vooral beperkingen) kennen.

            Comment

            • Kootje
              • Jul 2006
              • 13

              #7
              communicatie

              @outline helemaal mee eens. het gaat vooralsnog over het plezier en als mijn dochter plezier heeft in wat ze doet, heb ik dat als ouder toch ook.
              ik laat later nog wel weten wat ik gekocht heb voor de kleinere optredens, en ben inderdaad van plan om zelf daarvan het geluid te regelen. gaat goed of gaat fout, als het fout gaat zal ik in ieder geval meer begrip hebben voor de betreffende techneut.

              Comment

              • Kootje
                • Jul 2006
                • 13

                #8
                communicatie

                Ha ha Casper inderdaad een heel herkenbaar verhaal voor mij. Inderdaad ik ken dat gevoel. Ik dacht dat ik profesioneel genoeg was ingesteld om me niet te bemoeien met dingen waar ik nog geen verstand van heb. maar vraag dan wel aan de technicus...ehh mag ik meekijken ik wil het graag leren. ik denk ach dat kan geen kwaad, maar realiseer me wel dat je onbewust toch een spanningsveld creert. Doordat ik mee ga naar de diverse festivals en talentenjachten permiteer ik me de arogantie door te zeggen dat ik al wel goed en slecht tot in steeds kleinere details kan onderscheiden. Alleen nu nog even leren als het slecht is waar het slecht is in welke frequency etc. maar zover is het nog lang niet. aan de ene kant denk ik wel eens...man je bent 55 laat het toch over aan de jongeren...maar aan de andere kant ik vind het zo leuk en wat zegt dan leeftijd. ik heb in ieder geval een draadloze mic. shure Beta 87a en een in ear systeem van Sennheiser daarnaast heb ik een A&H 12 kanaals wizard III mengtafel besteld met een Hofman geluidset. Even een vraag heb ik daarnaast nog een EQ nodig?

                Comment

                • Kootje
                  • Jul 2006
                  • 13

                  #9
                  communicatie

                  @caspar er schijnt een redelijke galm in de mengtafel te zitten. Er is mij geadviseerd alvorens een galm (lexicon oid) aan te schaffen eerst deze galm uit te proberen.

                  Hofman is een bedrijf in Wijchen die goed aan de weg timmert en een prima service levert. Voor mijn eigen werk een heel ander genre heb ik al diverse malen Hofman aanbevolen en de klanten zijn zeer tevreden. Ze bouwen installaties voor de grotere kermisattracties, van klein tot groot Daarnaast een speciale afdeling voor bandjes of andere live acts. Een redelijke prijs met een prima service en kwaliteit.

                  Voor wat betreft het in-ear systeem, hierover heb ik veel gelezen op dit forum en er zijn ook al techneuten geweest die aangeboden hebben om te helpen/adviseren.

                  Comment

                  • MarkRombouts
                    • Jan 2005
                    • 1391

                    #10
                    Een andere galm en een EQ is inderdaad in het begin waarschijnlijk niet nodig. Probeer eerst de basis maar goed onder de knie te krijgen, en ga dan verder kijken hoe het beter kan.

                    Zowiezo vind ik galmen vaak overgewaardeert. Met de eenvoudige types kom je meestal net zo ver. Ook is er bij veel techneuten een voorliefde voor veel galm, terwijl ik dat meestal erg lelijk vind, maar dat is persoonlijk.

                    Als je het nodig vindt kun je de kanalen van de zang en orkestband splitten zodat je een aparte EQ-instelling kunt maken voor de oortjes, dit kan wel makkelijk zijn, zeker als je op onbekende installaties moet gaan inprikken. De EQ voor het zaalgeluid pas je dan aan aan de set die beschikbaar is en de EQ voor de oortjes laat je lekker zoals hij is.

                    Succes met mixen.

                    Comment

                    • showband
                      • May 2001
                      • 4524

                      #11
                      de galm in zo een A&H is van het merk digitech. Niets mis mee hoor. voor een zanginstallatie zelfs m.i. gewoon voldoende.
                      lekker belangrijk!

                      Comment

                      • Kootje
                        • Jul 2006
                        • 13

                        #12
                        communicatie

                        @markrombouts.

                        "de kanalen van de zang en orkestband splitten" lijkt me een goed idee.
                        mag ik hier ter zijner tijd op terug komen als ik met de set begin te werken. eind augustus.

                        Als ik even mag resumeren over wat er tot nu toe op dit forum is gezegd over de communicatie tussen geluidsman en artiest.

                        1. gedraag je niet als een overbezorgde vader, laat de techneut zijn werk doen.
                        2. maak van te voren afspraken, zet deze ventueel op papier.
                        3. sta erop dat als de afspraken gemaakt zijn deze worden nagekomen.
                        4. laat ieder zijn ding doen met wederzijdsrespect.
                        5. heb begrip voor de stress situatie die altijd aanwezig is tijdens een live optreden.
                        6. voel je niet aangesproken als een techneut giriteerd reageert. het kan door iets of iemand anders veroorzaakt zijn.
                        7. heb begrip maar laat je niet overbluffen
                        8. communiceer duidelijk en rustig, als de ander dat niet wil is dat zijn probleem

                        heb ik het zo een beetje goed samengevat.
                        Ik ga vrijdag op vakantie en wens iedereen op dit forum heel veel succes spreek jullie "als jullie dat nog willen met een goed bedoelende amateur" na de vakantie. Oh ja als iemand in de buurt van schagen woont ....mijn dochter mag daar ook optreden tijdens het rabo popfestival op 5 augustus. en morgen gaat ze de studio in ik hoop dat de moderator me toestaat hier een link te plaatsen alwaar de geluidsopname te beluisteren is. graag zou ik ook hierover een reactie van de vakmensen willen horen.

                        Comment

                        • moderator
                          Moderator
                          • Apr 2001
                          • 5950

                          #13
                          laat maar komen die link!

                          prettige vakantie alvast
                          Moderator J&H Licht en Geluid Forums

                          Comment

                          • Kootje
                            • Jul 2006
                            • 13

                            #14
                            communicatie

                            alvast een voorproefje ongeveer 4 maanden geleden waren we op zoek naar een betaallbare studio en kwamen terecht in Nieuwe Gijn. tijdens het intake gesprek vroeg de techneut Jan, of ze niet wat wou zingen, dan krijg je een beetje feeling met studiowerk. Ze heeft toen 2 nummers ingezongen met een z.g. koude stem. Uiteindelijk hebben we een cd meegekregen niet gemasterd niets. te horen op http://talent.sterren.nl/index.php?id=robin
                            Vandaar dat ik zeer benieuwd ben hoe het morgen uitpakt.

                            Comment

                            • Gast1401081
                              • Mar 2001
                              • 7999

                              #15
                              haa, eindelijk een forumlid dat niet alleen vraagt, maar ook terugleest en reageert...

                              als geluidsman zijnde enkele korte ervaringen met mensen die bij je komen...

                              1 de vriendin van de gitarist ( ik hoor geen gitaar, regel dat s)
                              2 het broertje van de bassist ( ik hoor geen bas..)
                              3 de drummer van het vorige bandje ( klonk mijn drumstel ook zo? > nee jij hebt een beter drumstel)
                              4 de MANAGER ( kan het niet harder)
                              5 de zaaleigenaar ( kan heet niet zachter)
                              7 enz enz..

                              en nou in dit rijtje de vader...

                              Zonder gekheid, de techneut van die avond heeft een redelijke ervaring, en gaat echt niet stunten. Laat m zn werk doen, en bedenk dat de avond vanzelf afloopt, het wordt echt automatisch tijd om naar huis te gaan, en als je daar gaat stressen help je meerdere mensen van n leuke avond af. En wel : 1 jezelf, 2 je dochter, en 3 de rest van t volk.

                              relax, geniet van het feit dat ze er staat, heb plezier, en straal dat uit naar je dochter. Vervolgens zingt ze de sterren van de hemel door een antieke looien pijp, met een nog antiekere galm, en een bouwjaar hemelvaart PA.

                              En niet meer met rare apparaten aankomen, 3 minuten voor t optreden...

                              It aint what you do, it's the way that you do it...

                              EDIT>> heb ook de link-mp3tjes ff gehoord... de bovenstaande 2 regels blijven onverkort staan>>einde edit
                              Last edited by Gast1401081; 12-07-06, 01:02.

                              Comment

                              Working...