Ongebalanceerd naar gebalanceerd MAAR OOK TERUG

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • RCF
    • Jun 2003
    • 91

    Ongebalanceerd naar gebalanceerd MAAR OOK TERUG

    Hoi allemaal,

    Volgende week moeten we een lijn signaal vanaf een plein richting een gebouw brengen dat zo'n 150meter verderop staat. Hier moet dit lijn signaal een versterker in (input met din 5p, jaja.. ).

    Om nu zo weinig mogelijk ruis/storingen op de kabel op te pikken willen we dit gebalanceerd uitvoeren.

    De mengtafel heeft een gebalanceerde uitgang. Nu wilden we aan de andere kant, dus 150m verder vlak voor de versterker een DI plaatsen maar die "omgekeerd" gebruiken. Kan dat? Kan een DI, zoals een behringer Ultra DI400P omgekeerd werken? Dus het gebalanceerde signaal terug brengen naar ongebalanceerd om dan versterker in te gaan?

    Volgens een van onze leveranciers kan dat niet met zo'n DI en zullen we zelf met behulp van wat electronica (trafootje, weerstand) een schakeling moeten maken die dit doet. Echter is dit duurder (en moeilijker en tijdrovender ) dan een standaard DI kopen en volgens mij zit er in zo'n passieve DI toch ook niet meer dan zo'n schakeling?

    Nogmaals, werkt dit met deze DI? Of weet iemand een andere oplossing?

    Heb gezocht met zoekfunctie maar kreeg hierover niets gevonden. Mocht er toch al een topic over zijn, dan hoor ik het wel.

    Groeten,


    Edgar
    Wij hadden TREP! Nu 4 stuks SB150r.... Ook leuk....
  • Robin.vd.Have
    • Nov 2005
    • 165

    #2
    met stageline di werk het iig perfect en die zijn ong net zo duur als die berhingers

    Comment

    • RCF
      • Jun 2003
      • 91

      #3
      Tsja, volgens mij werkt de schakeling in zo'n DI ook andersom. Maar volgens leverancier zou dit niet gaan werken. Heb nog geen duidelijke uitleg gehad waarom niet, maar volgens hun maken zij zelf hiervoor ook een losse schakeling.

      Uit de documentatie van Behringer kan ik het niet halen. Er wordt altijd gesproken over ongebalanceerd => gebalanceerd, maar nooit andersom. Vandaar de vraag! Maar als meerdere mensen het erover eens zijn dat het moet werken dan ga ik toch die DI's halen. Dan weten we het snel genoeg...

      Dus, anderen hier ervaring mee?

      Groeten,


      Edgar
      Wij hadden TREP! Nu 4 stuks SB150r.... Ook leuk....

      Comment

      • Koen van der K
        • Aug 2005
        • 1146

        #4
        Ha Edgar,

        ... lijkt me geen probleem, de att (gain) op 0dB houden) of in ieder geval zo dat deze niets verzwakt) en niet meer dan 1 DI of apparaat aan het uiteinde van de kabel hangen. Dit omdat volgens mij de uitgangsimpedantie van het trafootje in de DI rond de 600 Ohm zou kunnen zijn wat bij "omgedraaid gebruik" de ingangsimpedantie wordt.

        Effe checken dus ... veel succes !
        Meer is minder, minder is meer

        Comment

        • Gast1401081
          • Mar 2001
          • 7999

          #5
          de Aktieve DI (meestal te herkennen aan een ledje, of aan phantompower,of batterij) heeft een opamp, dus die heeft een enkele singnaalrixhting. Maar de passieve (trafo-DI) kan uiteraard prima 2 kanten op werken.

          Comment

          • RCF
            • Jun 2003
            • 91

            #6
            Vond net nog een topic 'balanced -> unbalanced' (sorry, vorige keer niet goed gezocht ) waar de conclusie wordt gegeven dat dit het beste werkt met een 1:1 trafo.

            Wanneer ik de specs van de Ultra DI400P bekijk staat er een impedantie ratio (input->output) van 110:1. Dus werkt dit wel echt??

            Of kan ik beter een ongebalanceerd signaal van de mixer pakken, dit met een Ultra DI naar gebalanceerd zetten (-20dB verzwakking) en aan het eind van de kabel met een Ultra DI weer terug omzetten (+20dB versterking??).

            Ben ff het spoor bijster. Wat is nou de beste oplossing? Hoe zit het met de impedantie verhouding? En werkt het signaal verzwakken en versterken op deze manier?

            PS. Het betreft hier een passieve DI die we aan willen schaffen. Liever geen actieve.

            Groeten,


            Edgar
            Wij hadden TREP! Nu 4 stuks SB150r.... Ook leuk....

            Comment

            • RCF
              • Jun 2003
              • 91

              #7
              Bedankt voor alle reacties hoor. Maar de vraag concreet was of een Ultra DI400P van Behringer hiervoor geschikt is? Ja oke, ik heb ook om alternatieven gevraagd.

              Concreet:
              - 1:1 trafo willen we nu eigenlijk niet maken (moet binnen een week klaar zijn)
              - Mengtafel met gebalanceerd in gaan we niet aanschaffen voor deze ene oplossing
              - Aktieve DI willen we liever niet en werkt ook niet ivm elektronica (eenrichtingsroute signaal)

              Dus lijkt een passieve DI de enige oplossing. Echter hoor ik jou zeggen John, dat je hem 1:1 moet kunnen zetten? Maar dat kan volgens mij met geen een goedkope DI? Toch zeker niet met het genoemde Behringer type. Toch?

              Dus concluderend, werkt dat met DI van Behringer nog niet?? Of zie ik het nou te moeilijk. Zijn er andere types waarbij het wel werkt (1:1 verhouding?).

              PS. Tot nog toe krijg ik van niemand een antwoord waarom een oplossing wel of niet zou werken? Bij onze leverancier geen sluitend antwoord en hier ook nog niet m.b.t. een specifiek type...
              PS. No offence: met antwoorden van "het werkt wel" of "het werkt niet" weet ik nog niets meer....

              Groeten Edgar
              Wij hadden TREP! Nu 4 stuks SB150r.... Ook leuk....

              Comment

              • Carl
                • Nov 2000
                • 907

                #8
                Ja, PASSIEVE DI's gebruiken, zeker niet zonder trafo aan elkaar hangen, er fikt vrijwel zeker iets uit, door spanningsverschil op de aarde!
                Dit houdt dus meteen in dat je moet zorgen dat de aarde gelift is, aan één kant natuurlijk!
                Ik heb de RS232 poort van mijn laptop er eens uitgefikt (brandlucht en al!!) door twee groepen te gebruiken. Is wel geen geluid, maar wel ongebalanceerde communicatie zonder aardlift. Ik hoorde hem overigens wel uitfikken!, en dat terwijl ik dat met audio NOOIT zo gedaan zou hebben, hoe stom kun je zijn??

                Comment

                • RCF
                  • Jun 2003
                  • 91

                  #9
                  Iemand specifiek antwoord op de vraag of Behringer Ultra DI400 zal voldoen? Ook al kan deze niet op 1:1 gezet worden?

                  Edgar
                  Wij hadden TREP! Nu 4 stuks SB150r.... Ook leuk....

                  Comment

                  • Pino
                    • Jul 2002
                    • 390

                    #10
                    Veiligste en meest zekere manier is gewoon zo'n klein Behringer mixertje te zetten. Dit werkt gegarandeerd , en voor +/- 70€ ben je gesteld. Dit mixertje kan later nog dienen als 2 kanaals DI dus ben je zeker niet verloren. Voor een goede 1:1 transfo die in zo'n situatie goed bruikbaar is betaal je al gauw hetzelfde bedrag.
                    Ik zal je morgenavond of zondag weten te vertellen wat die DI400 doet in zo'n situatie; 'k heb hem liggen. (in de juiste richting doetiet prima).

                    Groetjes,
                    Pino
                    Muziek klinkt voor mij het mooist als een PA niet nodig is...

                    Comment

                    • RCF
                      • Jun 2003
                      • 91

                      #11
                      Dank U! Wacht met spanning je antwoord af!

                      PS. Toch ook dat mixertje maar eens overwegen dan.

                      Groeten Edgar
                      Wij hadden TREP! Nu 4 stuks SB150r.... Ook leuk....

                      Comment

                      • Outline
                        • Feb 2006
                        • 1434

                        #12
                        Dap (Highlite) heeft hier een mooi apperaatje voor:

                        Of deze link (ivm PDF):
                        Last edited by Outline; 30-06-06, 23:37.

                        Comment

                        • RCF
                          • Jun 2003
                          • 91

                          #13
                          @John,
                          De versterker is een zelfbouw versterker van een electronica hobbyclub bij onze stichting hier. Wat voor ingang het precies betreft kan ik zo dus niet achterhalen. Jouw oplossing lijkt me inderdaad wel te doen.

                          Maar het antwoord van onze leverancier en mijn vermoeden (ivm imp.verhouding) dat deze DI niet goed te gebruiken is klopt dus.

                          @Outline
                          Dit apparaatje ziet er inderdaad wel erg geschikt uit voor dit probleem. Van gebalanceerd naar stereo RCA en terug. Dat is eigenlijk wat we moeten hebben. Alleen nog verloopje RCA naar DIN, maar dat is zo geregeld.

                          Bedankt voor de reacties..

                          Edgar
                          Wij hadden TREP! Nu 4 stuks SB150r.... Ook leuk....

                          Comment

                          • Outline
                            • Feb 2006
                            • 1434

                            #14
                            Blij dat ik je heb kunnen helpen! Want waarom zou je het wiel opnieuw uitvinden? En zeker voor dat geld...

                            Comment

                            • Dave
                              • Jan 2001
                              • 757

                              #15
                              Mocht je een passieve oplossing willen hebben is dit ook een mooie optie:http://www.monacor.com/int/en/produk...3&spr=EN&typ=u
                              Deze is er ook in een 4-voudig exemplaar. Ik heb er een in het rack voor de situaties die jij beschrijft. Kost ook de wereld niet.
                              U x I = Boem.

                              Comment

                              Working...