Faseprobleem?

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Stefke
    • Sep 2003
    • 259

    Faseprobleem?

    Hello,

    Ik heb gisteren m'n nieuwe geluidsset opgesteld en gebruikt, maar kwam op een raar fenomeen.

    De set bestaat uit baskast 2x15" - tussenpaaltje- topkast 15"+3" per kant. frontloaded bassreflex en 2-weg actief gestuurd.

    tussen de set in (4 meter uit elkaar) werd je ziek van het laag, maar eens voor de set leek het laag niet echt door te komen, zelfs vlak voor de set niet (dus geen shortthrow probleem ivm bassreflex)

    Cross instellingen waren BUT48 40HZ - BUT48 90HZ op laag , de top stond op But48 80Hz tot open 20Khz.

    Zou het kunnen dat door die tussenpaal een faseprobleem optreed tussen sub en topkast? of scheelt het ergens anders in?
    Lengte tussen paal ongeveer 60cm

    Ik heb geen tijd meer gehad om met delay en fase toestanden te testen en heb hiervan ook weinig kaas gegeten, van daar de vraag aan de experts.

    Groeten

    Stefke
    Last edited by Stefke; 25-06-06, 22:32.
    ah zo dan
  • Dikke Foaf
    • May 2003
    • 618

    #2
    Ik zou beginnen met alles eens na te kijken op fase-gelijkheid. Signaal kabels, speaker kabels, aansluiting binnen in de kast, etc.

    Je kon dit ook snel controleren door de sub even uit te schakelen, echter niet zo simpel hoorbaar omdat je toppen maar op 80Hz beginnen, of 1 sub uitschakelen en luisteren of er dan meer laag is.

    Fase-tester zou ook kunnen helpen bij het zoeken naar.

    Daarbij vraag ik me ook af of het nu echt sub of baskasten zijn en of de topkast fullrange is. Dit is niet echt duidelijk. Ik vind de crossfrequentie wat vreemd, meestal zit deze toch rond de 160-200Hz. Voor een echte sub, zou ik deze dan wat lager laten lopen dan op 40Hz al af te kappen.

    Was de set buiten opgesteld? Of in een 'betonnen kubus' bij wijze van spreken?

    Welk merk/type crossover werd er gebruikt? Eventuele fase-verschillen door de crossover? Geprobeerd met ander type van filter zoals Linkwitz-Riley?

    Wat je ook niet vermeld is of de baskast ook basreflex is. Indien het geluid hier een langere weg moet afleggen om tot vooraan te komen kan je hierdoor met een fase-verschil zitten, weg te werken door een delay op de toppen te zetten.
    Last edited by Dikke Foaf; 26-06-06, 00:18.

    Comment

    • Roel_CX
      • May 2006
      • 49

      #3
      Volgens mij zit er gewoon een faseverschil tussen beide subs.
      Dan zit de uitdoving niet tussen de subs in (waar de golven elkaar normaal zouden opheffen), maar vooraan (waar ze elkaar normaal versterken)(in grote lijnen toch).
      aangezien de toppen en de subs amper overlappen, zullen die elkaar niet uitdoven.
      probeer eens 1 sub uit te trekken, als je dan wel laag hebt vooraan, staat één van de subs in tegenfase.
      veel succes ermee!
      __________________________________________

      Comment

      • nightline
        • Oct 2002
        • 1001

        #4
        Fase verschil in de subs of toppen is snel te vinden door bv. de baskasten tegen elkaar te plaatsen, eerst 1 sub aan, hierna de 2de inschakelen en luisteren of het laag wegvalt of juist harder gaat.
        In het eerst geval heb je dus een fase probleem.
        Dit kan je ook met je toppen doen, echter deze zou ik dan wel even full-range aansluiten of het sub kanaal gebruiken.
        Tot slot kun je je baskast ook naast je topkast zetten en dan beide met subkanaal aansturen.

        Op deze manier moet je eruit komen!

        Mijn gevoel zegt dat 1 van je subs verkeerd is aangesloten, welk merk speakers gebruik je? AK...??

        Groeten

        Jack
        Powered by AudioMadness....

        Comment

        • Stefke
          • Sep 2003
          • 259

          #5
          gdvrdrrr

          Ik heb de instellingen op de cross nog eens nagekeken en idd stond 1 van de bassen in tegenfase. Vorige week testte ik een prototype van een ander merk subkist en daar bleek intern een aansluiting omgekeerd.

          Te lui als ik ben heb ik dus op de cross de fase omgekeerd ipv de kast open te schroeven.

          Die tegenfase stond dus ook op de nieuwe set, terwijl dat dus niet nodig was.

          Voel me lichtjes beschaamd

          Net nog eens geprobeerd en nu daver je uit je broek voor de set, zoals het hoort dus.

          @ nightline
          De set bestaat uit
          Space Equipment PM15 15"+3" full range kast als top http://www.spaceequipmentaudio.com/S...ductsPM15.html

          en Space Equipment ARSO-215 baskast dubbel 15" uit hun "kleine" line array systeem.



          Space Equipment is onderdeel van Ram Audio

          De set wordt aangestuurd door Ram BUX 2.8 op mid-hoog en een BUX5.0 op het laag.

          Als de fases correct staan, een dijk van een set en vooral, lekker compact!

          Last edited by Stefke; 26-06-06, 18:38.
          ah zo dan

          Comment

          Working...