Probleem en vraagbaak..

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Vincent23
    • Jun 2006
    • 23

    Probleem en vraagbaak..

    Hallo,

    Ik hoop dat ik hier aan het goede adres ben. Ik zit namelijk met het volgende probleem.. Ik bedien het geluid voor onze gemeente en heb
    sinds kort een probleem; We hebben staan een behringer Europower 5000 mengpaneel met geintegreerde versterker en de Behringer 1520 pro speakers. Nou komt er sinds kort geen laag meer door onder een bepaald frequentiegebied gebeurd er totaal niks meer. Ik heb inmiddels al gekeken of het aan de soort aansluitingen ligt. Maar ook bij cd input geeft ie totaal geen laag weer. Het hoog is wel in orde..

    Ik tast een beetje in het duister van wat het kan zijn ik zelf denk aan de versterker maar vind het vreemd dat alleen het onderste frequentiegebeid eruit ligt. Ook klinken de speakers niet vervormd. Op de hoofdtelefoon is het geluid wel goed maar ik neem aan dat daar ook een losse versterker voor inzit. Ook het linesignaal wat ie uitstuurt is goed. Ook is het volume van de main een stuk lager dan normaal. Iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn?

    En dan de volgende vraag ik wil graag binnenkort uitbreiden met een aantal subwoofers om de lage tonen beter uit te versterken Wil dan ook het drumstel uitversterken alleen vraag me af of dit niet teveel wordt voor de ruimte? Op dit moment is de ruimte denk ik een meter of 150/200m2 met gemiddeld 100 man maar deze set moet ook geschikt zijn voor grotere groepen. Ik dacht zelf om de 1520 tops te houden en deze aan te sturen via de 5000 en dan 2 sub units de 1800 aan te schaffen en deze dan aan te sturen met een 2500 van Behringer. Ik vraag me ook af of je iets van een (limiter) nodig hebt om te zorgen dat de subs of tops niet de verkeerde frequenties binnekrijgen. Ook heb ik nog geen flauw idee wat voor mics ik nodig heb voor het drumstel. Mijn budget zal zo rond de 1500 eur zijn.. Maar als iemand betere ideeen heeft. We willlen graag de Behringer houden omdat die toch wel redelijk zijn voor de prijsklasse denk ik.

    Hoor graag van jullie.

    Mvg

    Vincent
    Last edited by Vincent23; 18-06-06, 23:14.
  • Dikke Foaf
    • May 2003
    • 618

    #2
    Wellicht bedoel je de Europower PMH5000?

    Vermits de versterker wel mid en hoog juist doet, lijkt het me eerder de bas-speaker te zijn.
    Je vermeld echter niet of je de speakers al op een andere amp hebt geprobeerd.
    Misschien is het ook nuttig om te kijken naar de dag voor "sinds kort". Als er toen veel en zwaar geclipped is, lijkt de fout me duidelijk.

    Ook je tekst is wat onduidelijk:
    "Maar ook bij cd input geeft ie totaal geen laag weer."
    en
    "Ook het linesignaal wat ie uitstuurt is goed."
    spreken elkaar wat tegen. Als je cd speler al geen laag meer geeft kan de mixer nooit een goed line-signaal uitsturen.
    Last edited by Dikke Foaf; 18-06-06, 23:15.

    Comment

    • Vincent23
      • Jun 2006
      • 23

      #3
      Originally posted by Dikke Foaf
      Wellicht bedoel je de Europower PMH5000?

      Vermits de versterker wel mid en hoog juist doet, lijkt het me eerder de bas-speaker te zijn.
      Je vermeld echter niet of je de speakers al op een andere amp hebt geprobeerd.
      Hi

      Maar dat zou toch vreemd zijn als je de speakers deruit blaast dan zou je toch het op alle gebieden moeten overbelasten? Mochten het nou toch de speakers zijn is het dan te voorkomen door een goed filter ertussen te zetten? En zo ja welke is dan een beetje een goede keus? (niet meteen de hoofdprijs aub )

      Grtz

      Vincent

      Comment

      • Dikke Foaf
        • May 2003
        • 618

        #4
        Als er in het laag-gebied totaal niks meer gebeurd, lijkt me dit op een gesmolten component op het filter in de speakerkast, of de speaker zelf.

        Hebben beide speakerkasten hetzelfde probleem?

        Overbelasting voorkomen kan je door een limiter/compressor tussen mixer en amp te plaatsen.


        Al is deze oplossing ook niet heilig.

        Echter, zolang de fout niet is gevonden heeft het nog geen zin om al een oplossing te zoeken ter voorkoming ervan.
        Last edited by Dikke Foaf; 18-06-06, 23:23.

        Comment

        • Vincent23
          • Jun 2006
          • 23

          #5
          Originally posted by Dikke Foaf
          Als er in het laag-gebied totaal niks meer gebeurd, lijkt me dit op een gesmolten component op het filter in de speakerkast, of de speaker zelf.

          Hebben beide speakerkasten hetzelfde probleem?
          Hi

          Idd beide hetzelfde probleem..

          Grtz

          Vincent

          Comment

          • Dikke Foaf
            • May 2003
            • 618

            #6
            Zonder extra informatie weinig meer over te zeggen.

            Wat doen de speakers wanneer ze op een totaal andere versterker hangen?

            Wat als je een extern signaal aan de versterker in de mixer aanbiedt? Ik veronderstel dat de versterker-module ook een externe input heeft ipv het 'interne' signaal van de master.

            Wat als je andere speakers aan de mixer hangt?


            Als je extra subs gaat aanschaffen heb je een crossover nodig, deze splitst het signaal dan in bas en hoog, de bas uitgang stuur je naar de subs en de hoog uitgang stuur je naar de speakers die je nu hebt. Eventueel kan je ook het volledige signaal naar de speakers die je nu hebt sturen.

            Comment

            • Vincent23
              • Jun 2006
              • 23

              #7
              Hi

              Dat heb ik nog niet uitgeprobeerd wilde het namelijk even uitproberen door een normale versterker deraan te hangen. Maar ze vonden het niet zo'n fantastich idee als ik de XLR aansluitingen eraf zou halen .. :$

              Maar ik wilde deze week proberen om er een andere versterker op aan te sluiten om te kijken wat er dan gebeurd. Ik ga het deze week eens uitproberen..

              Iemand ook nog ideeen of dit een beetje goede keus is betreffende de subs? En ook nog ideeen voor de mics?

              Grtz

              Vincent

              Comment

              • Dikke Foaf
                • May 2003
                • 618

                #8
                Heb geen ervaringen met die Behringer subs.
                Maar ik denk wel dat elke berekende BR zelfbouw-sub met een deftige speaker (rcf, beyma) makkelijk beter presteert. Je hebt dan ook nog zelf grafieken van de simulaties, evt processor settings, etc.
                Kwa prijs zal dit wss iets duurder uitkomen (als je ze echt zelf bouwt).
                Hier op het forum is hierover genoeg te vinden of speakerstore.nl, en zo zijn er nog wel een aantal.

                Ik weet niet of de set ook verhuurd wordt aan potentiëel 'onkundige' mensen, maar dikwijls krijg je dan situaties waar er veel te weinig vermogen staat voor veel te veel personen. Vervolgens draait alles in het rood en dan is het natuurlijk wachten op stukken.

                Voor de micro's:
                Dit hangt een beetje af van de bedoeling en toekomst en hoeveel kanalen je wil gaan nemen voor de drumkit.
                Lijkt me dat je nu genoeg hebt aan kick-snare-toms-overhead, 6 kanalen bij 3 toms.
                Gezien de materialen die je nu hebt zou ik dit kwalitatief reeds 'overkill' durven noemen.

                Let wel, hier heb je dan nog een overhead mic nodig.

                Dit setje kan ook, is goedkoper, bijna alles zit erin, maar kwalitatief minder.
                Wat je denk ik niet gaat merken met de speakers die je nu gebruikt.
                Kijk hier eens verder, er zijn ook setjes die nog goedkoper zijn, maar bedenk dan wel dat de kwaliteit ook snel daalt.
                Probeer merken als DAP en the T. Bone volledig te mijden (zelfs geen kabels), aangezien zij echt gericht zijn op ultra-goedkope china-producten waarvan de kwaliteit helaas ook veel te wensen over laat.
                Helaas is er dikwijls veel te weinig budget en is de regel meestal "hoe minder geld hoe beter", waarbij dan ook de prestaties hoog verwacht worden.
                Doorgaans heeft het ook weinig zin om dure, goed presterende micro's aan te schaffen terwijl je met 200W Behringer speakers staat te spelen. Tenzij je die Behringer speakers gaat vervangen in de toekomst.
                Meestal geldt: hoe duurder, kwalitatief beter.
                Last edited by Dikke Foaf; 19-06-06, 00:14.

                Comment

                • Radar
                  Moderator
                  • Jul 2002
                  • 890

                  #9
                  Vincent, laat even weten in welke gemeente je zit.
                  Lijkt mij steen geil dat er niet iemand op het forum zit die je
                  uit de brand wil/kan helpen.
                  Ik zelf zou als eerste reaktie even een belletje doen naar de leverancier van de spullen.
                  Voor wat betreft aanschaf setje microfoons voor drums wordt even zoeken.
                  JTS laat microfoons maken in mexico die sprekend lijken op die van shure en ook AKG heeft een leuke budget range waar je niet mee voor lul staat als het voor live weergave gaat, twee keer een octava erboven voor overhead en je hebt voor weinig centen iets leuks wat niet veel kost.
                  Keuze voor behringer is inderdaad iet wat wijfelachtig maar wel begrijpbaar.
                  Menig pro zal zich een krul in de lul lachen maar het verkoopt niet voor
                  de kat z'n viool zo goed.

                  Als ik Vincent was zou ik opzoek gaan in de gemeente naar iemand die wat
                  doet in geluid, moet wel heel raar lopen dat daar niemand woont die ook het forum leest.
                  Ik doe niet aan bijgeloof.
                  Dat brengt ongeluk.

                  Comment

                  • Radar
                    Moderator
                    • Jul 2002
                    • 890

                    #10
                    Probeer merken als DAP en the T. Bone volledig te mijden (zelfs geen kabels), aangezien zij echt gericht zijn op ultra-goedkope china-producten waarvan de kwaliteit helaas ook veel te wensen over laat.
                    Op het risico dat ik bonje krijg moet ik DIKKE FOAF even tegen spreken.
                    Zowel DAP als T-Bone staan te boek als budget c.q ruk.
                    Dit is niet helemaal waar of eigenlijk helemaal niet waar.
                    Zowel DAP als T-bone maken/verkopen spullen die inderdaad ruk zijn maar er zitten ook pareltjes tussen!
                    Die pareltjes zijn geen juweeltjes, en ze klinken inderdaad net even iets minder, maar goed genoeg voor budget toepasingen.
                    Last edited by Radar; 19-06-06, 00:43.
                    Ik doe niet aan bijgeloof.
                    Dat brengt ongeluk.

                    Comment

                    • Dikke Foaf
                      • May 2003
                      • 618

                      #11
                      Kan je deze dan eens snel vernoemen, dat ik dan ook weet wat er nog net door kan

                      De Kabels van DAP zit bijvoorbeeld de afscherming gewoon als 3e ader in de multi. Dat ze dit nog een afscherming durven noemen. De zwarte achterkanten van de xlr's zijn gewoon zwart plastic dat zeer makkelijk breekt (de 35m stageblock 16-4). Bij de 24-8 kanaals op spoel blijven ingestoken neutrik xlr's gewoon klemmen in de dap-females.
                      Ik dacht ook eerst, wat kan je in hemelsnaam misdoen bij het maken van kabel. Alle kabels die ik tot dan had vastgehad zagen er kwa opbouw gewoon gelijkaardig uit. Nu weet ik wel beter.

                      Een mic van the T. bone naast een sm58 is een hemelsbreed verschil.

                      Ik ben daardoor ook van mening dat je beter eventjes doorspaart om niet die 2 merken te hoeven kopen.
                      Last edited by Dikke Foaf; 19-06-06, 01:02.

                      Comment

                      • Dyna-freak
                        • Nov 2005
                        • 50

                        #12
                        Probeer je speakers eerst eens op een andere eindtrap! Als het probleem meeverhuist weet je waar je het ongeveer kan zoeken. Ook kun je zoals dikke Foaf al aangeeft sluiting of een gebroken ader in je bekabeling hebben. Daarnaast is het ook goed mogelijk dat de condensatoren in je powered tafeltje de geest geven, het zou voor mij als reparateur van pro-audio geen verassing zijn bij een Behringer!
                        Have a break, have a Dynacord Cobra set!

                        Comment

                        • Vincent23
                          • Jun 2006
                          • 23

                          #13
                          Hi

                          Dank voor al jullie adviezen.

                          Ik heb zelf vrij veel ervaring in het homeaudio gedeelte. En werk ook in een audiowinkel dus kan tegen aantrekkelijke prijzen AKG Beyerdynamic en Sennheiser bestellen.

                          Ik snap dat Behringer niet de top is maar dat hoeft ook niet aangezien we nog niet zo'n grote gemeente zijn heeft het weinig zin om een set van vele duizenden euro's neer te zetten. We willen gewoon net een stap beter setje dan een budgetsysteem. Vandaar de keus voor debehringer. Ik denk dat ze in die prijsklasse zeker wel een goede set maken.

                          Maar een alternatief voor een speakerset zou ook erg op prijs worden gesteld maar dan wel het budget in acht nemend. De Europower 5000 wil ik gewoon blijven gebruiken misschien de versterkers niet meer gebruiken. En daar een losse versterker voor gebruiken.

                          Ik kan ook aan het merk Chevin Research komen maar deze is ruim 2x zo duur als de Behringer amp. Deze is qua specs lijkt het een stuk minder maar ik denk ook dat dit weer een overkill zal zijn met de huidige set.

                          Ik merk gewoon dat de monitors de fronts overtreffen en overstemmen en dat wil ik nu proberen te voorkomen.

                          Alvast bedankt.

                          Grtz

                          Vincent

                          Comment

                          • jurjen_barel
                            • Jun 2003
                            • 3150

                            #14
                            Vincent,

                            Als ik zo jouw posts doorlees weet je de apparatuur prima te bedienen, maar heb je van het onderhoud (lees: openschroeven en concreet kijken wat er mis is) niet echt kaas gegeten. En op deze manier kunnen we nog lang gissen naar het probleem.
                            Zoals Radar al vroeg: in welke gemeente woon je? Er zijn hier genoeg mensen die even willen langskomen om te helpen.

                            Comment

                            • Vincent23
                              • Jun 2006
                              • 23

                              #15
                              Hi

                              De gemeente is in Zutphen. Ik ben idd helaas technisch niet genoeg onderlegd om dingen door te gaan meten e.d. Maar de oplossingen om het probleem uit te slujiten had ik ook al bedacht. Alleen het vervelende is dat we geen vervangende speakers of versterkers hebben om eht probleem uit te sluiten .

                              Mvg

                              Vincent

                              Comment

                              Working...