Multikabel

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Dikke Foaf
    • May 2003
    • 618

    Multikabel

    Ben wat aan het kijken naar een deftige multikabel.

    Ik heb volgende multi's gevonden die in aanmerking lijken te komen:

    [FONT=Tahoma,Arial,Helvetica] CORDIAL CMG

    24 pair: 15,9€/m inc. btw
    [/FONT][FONT=Tahoma,Arial,Helvetica]
    SOMMER CABLE Quantum Highflex Multipair[/FONT]
    [FONT=Tahoma,Arial,Helvetica]http://www.sommercable.com/2__produkte/2__0_produktuebersicht/2__liste_3110.html
    24 pair: 14,7€/m inc. btw

    Belden 1924A

    24 pair: 20,22€/m ex. btw

    Volgens ik kon zien heeft de Sommer multi de beste specs voor de laagste prijs. Hoewel deze dunnere aders heeft (0,14mm²), blijkt dit geen invloed te hebben op de weerstand tov de Cordial (0,22mm²) die net iets hoger uitkomt van weerstand.
    Heeft iemand ervaringen met een van deze kabels zoals dikte van de mantel, soepelheid?
    Zou moeten dienen voor FOH -> Stage.
    Ik zoek niet de beste kabel, maar prijs/kwaliteit de beste.
    Of is het toch beter om voor de dikkere aders te gaan, gezien deze waarschijnlijk wel sterker zullen zijn?
    Wellicht is kwa soepelheid de Belden winnaar vanwege het materiaal van de mantel.
    Of zijn er nog andere interessante types multikabel die gewaagd zijn aan de deze?
    [/FONT]
    Last edited by Dikke Foaf; 18-06-06, 23:03.
  • jakkes72
    • Dec 2003
    • 1015

    #2
    Ik heb 36 parige kabel van Pinanson.
    Geweldig soepele kabel, goede ommanteling.

    Voor een nederlandse dealer even een pm, anders word dat niet gewaardeerd.

    Absoluut vergelijkbaar met de Belden/Whirlwind kabel.(de andere genoemde merken heb ik nog nooit in de hand gehad.
    Last edited by jakkes72; 19-06-06, 08:17.

    Comment

    • ostracized
      • May 2002
      • 214

      #3
      Heb zelf een Belden met 27 paren, mijn ervaring is dat deze zeer soepel is.
      Wel een nadeel: de afscherming is dmv alufolie aan de binnenzijde, beetje lastig bij multies (op zijn tijd :-) ) daardoor is de kabel wel lekker dun.

      Mechanische sterkte ook zeker in de gaten houden. Dap multies zijn lekker soepel maar kunnen mechanisch niets hebben, gevolg is meestal kabelbreuk(en dan net op zo'n moment dat je het niet kan hebben :-)
      (...)

      Comment

      • jakkes72
        • Dec 2003
        • 1015

        #4
        Originally posted by ostracized
        Wel een nadeel: de afscherming is dmv alufolie aan de binnenzijde, beetje lastig bij multies (op zijn tijd :-) )
        Nog nooit last van de alufolie gehad. Dit terwijl ik regelmatig met een bedrijf samenwerk die al meer dan 10 jaar een Whirlwind/Medusa multikabel heeft met inderdaad: alufolie.

        Comment

        • ostracized
          • May 2002
          • 214

          #5
          Originally posted by jakkes72
          Nog nooit last van de alufolie gehad. Dit terwijl ik regelmatig met een bedrijf samenwerk die al meer dan 10 jaar een Whirlwind/Medusa multikabel heeft met inderdaad: alufolie.
          T is ook wel te doen, maar makkelijker is losse aders in de kabel
          zeker als je om 12:00 's nachts lekker aan t bakken bent is alufolie niet praktisch hmm wat do ik verkeerd
          (...)

          Comment

          • Dikke Foaf
            • May 2003
            • 618

            #6
            Zijn er maar 2 mensen op het forum die multikabel gebruiken?

            Comment

            • 4uss
              • Aug 2005
              • 578

              #7
              Nee, maar wij hebben DAP... moet ik nog meer zeggen?

              Overigens: hij doet het best hoor, de kabel zelf... maar voor de pluggen heb je wel altijd een soldeerbout bij je nodig, beetje oosterse hoeveelheid tin... bijna niks dus. Bij normaal oprollen krijg je niet zomaar een breuk, maar laat nooit iemand die wil helpen (zonder ervaring) een multi oprollen, want dan gaat het wel mis ja.

              Comment

              • MEEO Licht en Geluid
                • Nov 2005
                • 950

                #8
                Tasker maakt ook goede multikabels.

                Last edited by moderator; 06-07-06, 21:47.
                MEEO Audio Licht Rigging,
                Mark van der Werff
                Groningen

                Comment

                • @lex
                  • Jul 2006
                  • 1087

                  #9
                  Hallo ieder1,

                  Ik gebruik altijd Belden met gevlochten afscherming. Is wel wat dikker en stugger dan andere kabels met foil, maar heb dat er graag voor over. Als je wilt weten wat je kabel in de komende drie jaar te verduren krijgt de volgende test:

                  bestel van elk van de kabels van je keuze twee meter. Leg er een knoop in, hang hem op en belast de knoop voor een dag/paar dagen met een flink gewicht. Ontknoop de kabel dan en snijd hem over de lengte open. Dan zie je precies wat er gebeurt! Ik weet dat de Belden met gevlochten afscherming dit overleeft. Overigens is er wel blijvende vervorming aan de kabel te zien, maar dat geldt voor andere kabels ook!

                  groeten, @lex
                  Het is bevredigender om een illusie te perfectioneren dan de werkelijkheid na te bootsen...

                  Comment

                  • WinterS
                    • Jun 2006
                    • 102

                    #10
                    persoonlijk vind ik dat een kabel hier niet voor gemaakt is (koop een klimtouw dan...), dus vind ik de test overdreven...

                    of hangen jullie dan allemaal een net gewicht aan de multikabel
                    "Een DJ kan goed zijn, maar het feestje maak je zelf !"

                    Comment

                    • ruurd
                      • Sep 2005
                      • 95

                      #11
                      @lex wil alleen het verschil aantonen tussen verschillende soorten multi's. Dat wil niet zeggen dat hij daarin klimt ofzo.

                      De conclusie uit die test is dat een gevlochten multi het langer uithoud. Doe er je voordeel mee.

                      Comment

                      • ostracized
                        • May 2002
                        • 214

                        #12
                        Originally posted by Mobile Light Sound Vision

                        Normaal gesproken moeten je kabels gewoon losjes liggen?
                        lijkt me ook, als je kabel klemt gedraag je dan niet als een beest, maar stop even en kijk waar deze knelt(of hij is te kort)

                        ik zou dan eerder zeggen, geef er een paar fikse meppen op met een rubber hamer(net als schoenen in een tent oid) en kijk dan welke het beste blijft...

                        maar persoonlijk vindt ik van allerlei merken 2 meter bestellen beetje lastig, sommige bedrijven rekenen namelijk kosten als je minder dan x meter bestelt (mn bij duurdere merken:mogami)

                        maarre neem het waardevolle advies van je geachte collegae vooral in je op. ik ga iig niet als een bezetene testen...
                        (...)

                        Comment

                        • martijn verkerk
                          • Nov 2005
                          • 300

                          #13
                          Originally posted by Mobile Light Sound Vision
                          volgens mij ga je dan een verkeerde praktijk uitvoeren lijkt mij,
                          Want je '' trekt'' inprincipe aan de kabel.

                          In het echt te vergelijken met je kabel heeeel strak leggen/ aantrekken zodat er wat kracht komt te staan op de trekontlasting.

                          Normaal gesproken moeten je kabels gewoon losjes liggen?
                          komt toch nog wel eens voor dat je multi de lucht in moet bv
                          wat denk je dat er voor kracht op je kabel komt te staan als je oprolt/8 trek je toch al snel met wat kracht aan de kabel.
                          en is toch best zonde om je multi in het midden te moeten doorsnijden omdat daar een breuk zit.

                          belden/tasker/whirlwind/smart zijn kwalitatief toch wel de betere (lees ook road tested) multi's

                          Comment

                          • Vincent23
                            • Jun 2006
                            • 23

                            #14
                            Hallo

                            Denk vraag het hier maar zonde om meteen een nieuw topic te openen..

                            Ik ben ook nog op zoek naar een goede multikabel.. Heeft iemand enig idee waar ik zo op moet letten. Is het misschien handiger om zo'n box neer te leggen op het podium en dat daarin de kabels worden gestoken. Dan heb je denk ik wat meer beweegruimte..

                            Ik zag op de verkoopafdeling van deze site zo'n DAP box staan is dat wat?

                            Grtz

                            Vincent

                            Comment

                            • Vincent23
                              • Jun 2006
                              • 23

                              #15
                              Hi

                              Ok ik denk dat wij in de toekomst een stuk of 12/16 kanalen nodig hebben dus dan kan ik beter zo'n snake box aanschaffen. Alleen het moet niet te gek prijzig worden. Wat is ee ngoed alternatief voor DAP? Wat nog een beetje betaalbaar is.. Het wordt wel vaak ingepakt ed dus moet wel goed materiaal zijn dan maar wat duurder.

                              Grtz

                              Vincent

                              Comment

                              Working...