Balanced out en phantom ?

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • purplehaze
    • Jul 2004
    • 692

    Balanced out en phantom ?

    Hoi,
    Hoe zit het eigenlijk als je apparaten die een balanced out hebben (XLR)
    aansluit op phantomgevoede microfooningangen van een mengtafel.

    Eigenlijk zou het niet uit moeten maken vanwege het gebalanceerde karakter van de connectie en het dientengevolge tegen elkaar wegvallen van de + en - spanning.
    Maar toch zijn er apparaaatjes waarvan ik weet dat ze niet tegen phantom kunnen, bv een Apex exciter voor gitaar die wel een DI- out heeft maar niet dol is op phantom.
    En bijvoorbeeld een willekeurige wireless-set met een gebalanceerde xlr-uit heeft volgens mij geen last van phantom, maar ik moet zeggen dat ik meestal in de bak van de mengtafel een verloopje naar gebalanceerd jack gebruik.
    Hoe zit dat nu eigenlijk?

    grtz, Michel
  • Funkmaster
    • Dec 2004
    • 204

    #2
    mja, het is inderdaad zo dat niet alle apparaten dol zijn op phantoomvoeding... Ik weet bijvoorbeeld dat sommige bass pre-amps niet al te dol zijn op phantoom op hun gebalanceerde line out...
    Dat zal wel te maken hebben met hoe het apparaat ineenzit en ik denk dat je er niet veel aan kan veranderen behalve dan geen fantoom op dat kanaal, of er een DI tussensteken...

    Maar ik vind je vraag wel wat onduidelijk... Mss wat meer uitleg bijgeven?
    It's nice to be important, but it's important to be nice...

    Comment

    • Poelmans
      • Feb 2004
      • 806

      #3
      Ik denk dat elektronisch gebalanceerde uitgangen hier niet tegen kunnen, en transformator gebalanceerde wel. 48V potentiaalvershcil op een laag hars is peanuts, 48V op een PN junctie (in de opamps van je uitgang)daarentegen is miserie!

      Uiteindelijk zal hier en daar wel een eigenaardigheid te vinden zijn.

      Comment

      • Gast1401081
        • Mar 2001
        • 7999

        #4
        ff 2 scheidingselco's ertussen zetten, en klaar is klara.
        is al eerder met schema etc behandeld

        Comment

        • purplehaze
          • Jul 2004
          • 692

          #5
          Als ik dus concreet een sennheiser Ew-draadloze mic of een Shure slx draadloze set aansluit op fantoom gevoegde kanalen wat levert dat dan op voor de aangesloten apparaten?
          Heeft iemand daar wel eens problemen mee ondervonden?

          Ik heb namelijk zo'n fijne mengtafel met fantoom per 4 kanalen dus dan kun je niet altijd voorkomen dat er fantoom staat op een apparaat wat het niet nodig heeft, behalve dan dat je naar jack-gebalanceerd gaat of een DI er tussen zet.
          gr. michel

          Comment

          • Poelmans
            • Feb 2004
            • 806

            #6
            Originally posted by purplehaze
            Als ik dus concreet een sennheiser Ew-draadloze mic of een Shure slx draadloze set aansluit op fantoom gevoegde kanalen wat levert dat dan op voor de aangesloten apparaten?
            Heeft iemand daar wel eens problemen mee ondervonden?

            Ik heb namelijk zo'n fijne mengtafel met fantoom per 4 kanalen dus dan kun je niet altijd voorkomen dat er fantoom staat op een apparaat wat het niet nodig heeft, behalve dan dat je naar jack-gebalanceerd gaat of een DI er tussen zet.
            gr. michel
            Een LX 7 soms?

            Ik denk dat je het beste gewoon de handleiding er eens op naslaat. De meeste apparaten kunnen phantom gewoon aan, zelfs draadloze ontvangers (zoals onze shure UT ontvangers). En als dat niet zo is dan zal het hopelijk wel in koeien van letters in de handleiding staan.

            Nu ik dit zo tik heb ik zelf een bedenking. Je kunt onmogelijk alle instrumenten van bandjes kennen. En meestal hang je dan ook een DI tussen een elektrische piano en je mengtafel. Maar wat met ingebouwde DI uitgangen op bassversterkers? Toch zelf een DI op hangen, of het riskeren, en gewoon de phantom opzetten?

            Comment

            • Koen van der K
              • Aug 2005
              • 1146

              #7
              Ha heren,


              Eigenlijk is 't niet zo moeilijk te beredeneren met Phantom power; deze worden (tov Ground / pin1) op zowel pin 2 als 3 gezet. Het potentiaalverschil tussen Gnd / 1 en de mic is dan 48V maar op de uitgang van de mic zelf (2/3) is er dus geen pot.verschil. Mocht de fantoomvoeding op een dynamische mic worden aangesloten is er niets aan de hand gezien de spoel op 2/3 hangt en dus niet op de fantoomspanning. Bij aansluiten van ongebalanceerde apparaten waarbij of 2 of 3 naar GND worden geschakeld wordt de fantoomspanning ook naar GND geschakeld = kortgesloten, hetgeen wordt opgevangen door een serieweerstandje in de fantoomvoeding.

              Groeten !
              Meer is minder, minder is meer

              Comment

              • FiëstaLj
                • Oct 2000
                • 2068

                #8
                Mijn ervaringen met fantoom:

                Sommige tafels vinden het niet leuk op hun uitgang, oplossing, scheidingstrafotje ertussen.

                Sennheiser ew500G2 ontvangers gaan stuk door fantoom op hun uitgang... Das een probleem dus.. Hebben er op de zaak momenteel meerdere met storing op de xlr uitgang als gevolg van dit.
                Hockeysletten JA! BrEeZaHs NEE!

                Comment

                • emiel-r
                  • Mar 2006
                  • 169

                  #9
                  Nou we toch bezig zijn,

                  Hoe zit het dan met microfoonsignaal splitten? 1 naar PA, 1 naar monitor en 1 naar opname bijvoorbeeld? van één kant komt dan de phantoom, maar dan gaat het dus direct je andere mengtafels in, op een ingang dus. Kan dit? Of gaat dat in de praktijk anders?

                  Comment

                  • Ibvee
                    • Nov 2002
                    • 714

                    #10
                    Sennheiser ew500G2 ontvangers gaan stuk door fantoom op hun uitgang... Das een probleem dus.. Hebben er op de zaak momenteel meerdere met storing op de xlr uitgang als gevolg van dit.
                    Dat is best vreemd, wij hebben al een redelijke tijd een ew100G2 die is ongeveer net zoveel goedkoper als het getal kleiner is, als dat ding aanstaat krijgt ie altijd fantoom, nog nooit problemen mee gehad. Soms heeft Sennheiser toch wel aparte dingen...
                    De groeten => Micha

                    Comment

                    • ruurd
                      • Sep 2005
                      • 95

                      #11
                      Originally posted by emiel-r
                      Hoe zit het dan met microfoonsignaal splitten? 1 naar PA, 1 naar monitor en 1 naar opname bijvoorbeeld? van één kant komt dan de phantoom, maar dan gaat het dus direct je andere mengtafels in, op een ingang dus. Kan dit? Of gaat dat in de praktijk anders?
                      Dit kan prima, wij doen dit al jaren. Denk er wel om dat je max 1 phantoom bron levert, anders krijg je gedonder.

                      Onze situatie: mic naar pa mixer(bv neumann). Vlak voor de FOH splitsen we het signaal en gaat er ook een lijntje naar een andere mixer voor opname. Het splitsen gebeurt gewoon parallel, zonder toeters of bellen. Dan is het kiezen welke tafel de fantoom levert. maar niet allebei! Dit werkt in de praktijk heel erg goed.

                      Je kunt er wel voor kiezen om hier en daar een galvanische scheiding te gebruiken... (als je het niet vertrouwd)

                      Comment

                      • FiëstaLj
                        • Oct 2000
                        • 2068

                        #12
                        Originally posted by Ibvee
                        Dat is best vreemd, wij hebben al een redelijke tijd een ew100G2 die is ongeveer net zoveel goedkoper als het getal kleiner is, als dat ding aanstaat krijgt ie altijd fantoom, nog nooit problemen mee gehad. Soms heeft Sennheiser toch wel aparte dingen...
                        Wij keken ook als gek

                        Gebruiken namelijk ook ew100, ew300, en 3032 ontvangers.. Geen van alle heeft problemen met fantoom. Behalve de ew500 en 550 ontvangers
                        Hockeysletten JA! BrEeZaHs NEE!

                        Comment

                        • Funkmaster
                          • Dec 2004
                          • 204

                          #13
                          Originally posted by Poelmans
                          Maar wat met ingebouwde DI uitgangen op bassversterkers? Toch zelf een DI op hangen, of het riskeren, en gewoon de phantom opzetten?
                          Overleggen met de bassist... Normaal moet die zijn materiaal wel kennen en moet hij weten of die fantoom kan verdragen of niet. Maar soms staat het niet in de handleiding en kan ie fantoom niet verdragen... Indien de bassist het niet weet, en jij twijfelt ook, DI ertussen... Ik zou niet graag een basversterker van €1000 naar de frieten helpen terwijl het opgelost kon worden door een DI ertussen te steken...
                          It's nice to be important, but it's important to be nice...

                          Comment

                          • Mathijs
                            Moderator
                            • Aug 2002
                            • 1353

                            #14
                            Het makkelijkst voor dit soort problemen blijft toch de trafo.
                            Maak een paar travo blokjes. Neem een trafo slof, koop active splitters.
                            Doe het profie!

                            Comment

                            Working...