Storing in Sennheiser EW100

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jelledv
    • Jun 2006
    • 4

    Storing in Sennheiser EW100

    sinds 1999 zijn wij in het bezit van de Sennheiser EW100. Elke zondag gebruiken we het apparaat in een ochtend en middagdienst. En hebben tot voorkort nooit storing ondervonden. Maar... sinds een aantal maanden hebben met regelmaat een krakend geluid door onze zaal afkomstig van de EW100.
    We hebben al van alles geprobeerd om ervan af te komen, andere frequenties ingesteld, zenders verwisseld, de squelch op andere waarden gezet. Het meest vreemde van de storing is het tijdstip waarop de storing ontstaat omstreeks 10.30 uur. Wanneer de zaal leegstroomt om omstreeks 11.00 uur is de storing altijd weer weg en ook niet op te wekken. In de middagdienst hebben we nog nooit deze storing gehad.
    Ons gebouw staat in een wijk met veel flats en dus wellicht digitale tv's

    De ontvanger staat in een regiehok op een balkon op een afstand van ongeveer 25 meter van het podium. Wij hebben één zender en in hetzelfde gebouw is een andere gemeente actief met een Bayer Dynamics. maar omdat we al vaker van frequentie zijn veranderd neem ik aan dat dit niet het probleem is.
    Weet iemand of deze storing afkomstig kan zijn van divers apparaten in de omgeving, umts, etc???
    Zouden we moeten gaan werken met een antenne op statief?? we hebben nu onze antenne via de rack-adapter op het front gemonteerd
    [FONT=Times New Roman] [/FONT]
  • Dikke Foaf
    • May 2003
    • 618

    #2
    Is het een optie van een langere kabel te gebruiken en zo de ontvanger dichterbij te brengen? Eventueel alleen al om te kijken of de storing er dan nog door komt.

    Welke batterijen gebruik je?

    Ik zou toch verder zoeken naar die storing, gezien de timing ervan. Wat is er de laatste maanden veranderd in de omgeving? Verwarming die aanspringt? Kan evengoed een voorbode zijn van een apparaat dat aanspringt waar een draad van ligt te vonken bijv.

    Hoe is de ontvangststerkte? Veranderd deze tijdens de storing?
    Op hoeveel staat de squelch ingesteld?

    De storing zelf begint steeds op een vast tijdstip. Probeer vast te stellen of dit tijdstip exact is. Is het gekraak zelf ook getimed? Of eerder random?

    Heb je ook de ontvanger al eens gewisseld?
    Staan zender en ontvanger op exact dezelfde frequentie?

    Kijk eens na op welke frequenties de Beyer Dynamic zit?
    Last edited by Dikke Foaf; 02-06-06, 16:48.

    Comment

    • shure-fan
      • Sep 2003
      • 1046

      #3
      je squelch moet je lekker hoog zetten, en als er de mogelijkheid is probeer dan de ontvanger eens op een andere plek te zetten.

      nog iets wat me opvalt is dat je het over 1 antenne hebt, ik neem aan dat je wel beide antennes gebruikt ?? want anders heb je grote kans dat de diversity gewoon wegvalt
      Freelance monitormixer / Geluidstechniek / tape act

      Comment

      • John Smits
        • Nov 2001
        • 111

        #4
        Het komt meer dan eens voor dat de Sennheiser ontvangers een beetje doof worden op een van de twee ontvangers. Thans heb ik er weer een in de werkplaats, die zo ongevoelig is op beide ontvangers, dat op een afstand van 10 meter de RF aanduiding al helemaal teruggevallen is. De Squelch zou normaal op 5dB al prima moeten werken. Gezien de leeftijd van de ontvanger zou deze nog kunnen werken in kanaal 41. In de regio Zuid-Holland is dat kanaal in gebruik voor digitale tv uitzendingen en maakt de microfoon onbruikbaar. Dat strookt echter niet met het gegeven dat de storing maar gedurende een deel van de dag optreedt. Ik zou de ontvanger eens aan de tand voelen. Met één antenne eerst de gevoeligheid van de ene ingang en vervolgens van de andere uitproberen. Bij gelijke afstand zouden ze toch evenveel RF aan moeten geven. Mogelijk kun je nog vergelijken met een andere ontvanger, om te weten of die wel echt het probleem veroorzaakt.

        John
        Overigens ben ik van mening dat 100volt ook goed kan klinken

        Comment

        • Gitarist 62
          • May 2006
          • 278

          #5
          Jelle,

          even structureel zoeken. Leen eventueel even een andere ontvanger, en kijk of je die storing dan ook hebt. Sluit eens een andere voeding aan, gebruik eens een andere microfoon. Dan weet je tenminste of in één van die drie onderdelen de storing optreedt. Is het tijdstip van storen steeds gelijk dan is de kans groot dat de storing 'van buiten'komt. Wellicht is het steeds x miuten nadat je de boel hebt aangezet? Blijft je ontvanger altijd aanstaan na de ochtenddienst? Scakel dan na de ochtend dienst eens uit en kijk of je er dan 's middags oook last van hebt. In dat geval zou ik eens de voeding checken

          succes!
          ~Clearsound~

          Comment

          • jelledv
            • Jun 2006
            • 4

            #6
            [FONT=Times New Roman]Hartelijk dank voor de vele reacties. [/FONT]
            [FONT=Times New Roman][/FONT]
            [FONT=Times New Roman]Een aantal suggesties kan ik afstrepen omdat we die al gedaan hebben en een aantal zal ik uitvoeren. [/FONT]
            [FONT=Times New Roman] [/FONT]
            [FONT=Times New Roman]De uitgeprobeerde suggestie zijn: het wisselen van diverse delen. [/FONT]
            [FONT=Times New Roman] [/FONT]
            [FONT=Times New Roman]We hebben een complete Sennheiser set gehuurd terwijl onze set in “reparatie”ging. De vervangende set gaf op hetzelfde tijdstip dezelfde storing. Een ongecontroleerde kraak, niet random, geen logica in te ontdekken. De ontvangststerkte neemt volgens de meter op de ontvanger af tijdens de storing.[/FONT]
            [FONT=Times New Roman]We hebben dus onze eigen set weer opgehaald zonder dat ernaar gekeken is.[/FONT]
            [FONT=Times New Roman] [/FONT]
            [FONT=Times New Roman]Wij gebruiken batterijen van duracel het type Ultra M3, niet oplaadbaar dus.[/FONT]
            [FONT=Times New Roman] [/FONT]
            [FONT=Times New Roman]Tijdens het gebruik zien we dat de ontvanger constant van antenne wisselt[/FONT]
            [FONT=Times New Roman]Dus ik vermoed geen over of ondergevoeligheid van een enkele antenne.[/FONT]
            [FONT=Times New Roman] [/FONT]
            [FONT=Times New Roman]Het gebouw welke wij gebruiken is niet ons eigendom (een aula in een school) er kan dus van alles veranderd zijn in het afgelopen jaar, kachels, koelkasten en zelfs soepmachines. Ook staat het gebouw temidden van een wijk met zeer veel schotel antennes.[/FONT]
            [FONT=Times New Roman]Verder is de zaal gevuld met jongeren met diverse mobiele apparatuur.[/FONT]
            [FONT=Times New Roman]Voor mij allemaal mogelijke storingsbronnen. [/FONT]
            [FONT='Times New Roman'] [/FONT]

            Comment

            • shure-fan
              • Sep 2003
              • 1046

              #7
              wat ik hieruit kan halen, is verder dat je ew setje in orde is, maar dat er een bepaalde zender in de buurt is die dus op het getimede tijdstip begint te zenden, dat verklaart namelijk dat je ontvangst op de ontvanger wegvalt en daardoor komt ook je ruis, omdat de ontvangst wegvalt, heb je verder ook nog naar de squelsch instellingen gekeken? liefste je squelch zo hoog mogelijk zetten.

              wat ik je zou willen adviseren (misschien dat het iets te hoog gegrepen is)

              huur 2 vlaggen (dat zijn externe antennes) zet die op 2 aparte mic stands, en zover mogelijk van elkaar af, maar wel gericht op het gebied waar de zender gebruikt word,(wel goede coax erbij gebruiken, rg58 tot 10 meter kan nog (liefst max 5 meter per antenne) (en eventueel daarbij nog even ene antenne booster huren) en kijk dan of je er nog steeds last van hebt.

              in welke stad / dorp word dit setje gebruikt?? ivm digitale tv
              Last edited by shure-fan; 11-06-06, 22:48.
              Freelance monitormixer / Geluidstechniek / tape act

              Comment

              • showband
                • May 2001
                • 4524

                #8
                Storing van een ringleidingsysteem?

                Even proberen of aan/uitzetten ervan uitmaakt.
                lekker belangrijk!

                Comment

                • joe
                  • Jan 2003
                  • 446

                  #9
                  Even een scanner lenen / huren. bv een uhf-r van shure.
                  Sommige Bayer Dynamics hebben ook zo'n scan fuctie (1tje die je op je pc kan aansluiten) dus je kan even kijken of die bayer van die andere gemeente deze fuctie heeft + de software.
                  (wel 1tje die in de zelfde tv kanalen zit als die van jou )

                  En dan maar op onderzoek uit

                  Ook de zelfde vraag als shure-fan: in welke stad/dorp zitten jullie?



                  Groeten,
                  Marco

                  Comment

                  • jelledv
                    • Jun 2006
                    • 4

                    #10
                    Deze oplossingen gaan inderdaad, ook al ben ik al jaren met het spul bezig, iets boven mijn technische kennis uit. Tot nu toe heb ik eigenlijk altijd met normale storingen te doen gehad (koffiezet apparaat o.i.d.)

                    De standplaats van de installatie is Amersfoort.

                    We hebben jaren gebruik gemaakt van een ringleiding, maar na een recente verbouwing hebben we besloten de ringleiding niet weer aan te sluiten. Het apparaat staat nu ergens op een donkere zolder en zal dus geen storing meer geven.

                    Comment

                    • jeroen01
                      • Jan 2006
                      • 45

                      #11
                      wat ik wel eens heb gehad, is dat ik een ruis heb op het moment dat er gepraat wordt en als het "stil" is niet. Met meerdere merken handmics gehad, en niet te verklaren.... nu de ew100 g2 aangeschaft, hopelijk werkt dat wel hier

                      groet jeroen

                      Comment

                      • Gast1401081
                        • Mar 2001
                        • 7999

                        #12
                        Originally posted by jeroen01
                        wat ik wel eens heb gehad, is dat ik een ruis heb op het moment dat er gepraat wordt en als het "stil" is niet. Met meerdere merken handmics gehad, en niet te verklaren.... nu de ew100 g2 aangeschaft, hopelijk werkt dat wel hier

                        groet jeroen
                        en dat ruiste al een jaar lang?

                        Comment

                        • GvH-E
                          • Feb 2007
                          • 122

                          #13
                          Er zijn reeds div. zinnige mogelijkheden aangedragen en de oorzaak lijkt niet in de zender/ontvanger te liggen.
                          Kan het zijn dat koffieautomaten storen die 'smiddags niet gebruikt worden? Vonkende thermostaat, slecht contact enz.
                          Op dat tijdstip is er waarschijnlijk koffieafname. Hetelucht drogers in toiletten enz. ??
                          Neem eens een portabele radio, zet die op de middengolf (AM) en niet op een zender. Luister of diezelfde kraak hier ook luid synchroon hoorbaar is.
                          Zoja is het een vonkstoring. Is tijdelijk een andere groep geprobeerd?
                          succes, GvH-E

                          Comment

                          Working...