CP2200 parallel?

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Speakertje
    • Mar 2005
    • 462

    CP2200 parallel?

    Beste medeforumers,

    Ik zit met een vraag die mij al langere tijd bezig houd. Ik ben in het bezit van een EV CP2200 en twee ZX1. Ik vind dat er voor mijn doeleinden genoeg "power" uitkomt echter mis ik wel wat echt laag.

    Vraag één:
    Ik weet dat de CP2200 in parallel gebruik mogelijk is (schakelaar achterop omzetten), maar moet ik de versterker vanaf mijn mengpaneel stereo blijven aansturen? Dus beide inputs bezet en in gebruik? Ik kan dit helaas vanuit de gebruiksaanwijzing niet opmaken. Hoop van wel want wil uit beide kanalen een mono signaal krijgen waar alle aspecten van stereo inzitten.(links en rechts samengevoegt op een kanaal)

    Vraag twee:
    Indien vraag één mogelijk is zou ik op bijvoorbeeld het linker kanaal één SB122 kunnen zetten en op het rechter kanaal twee ZX1 parallel?

    Iemand die mij zou kunnen helpen, hiervoor mijn hartelijke dank.
    M.v.g. Sander
    Heeft nu EV, CP2200 en ZX1. Dateq en Denon
    Nieuw SB122 en Dynacord S1200
  • Dikke Foaf
    • May 2003
    • 618

    #2
    Parallel wil bij mijn weten zeggen dat beide versterkerhelften hetzelfde inputsignaal krijgen (meestal input L of 1).

    Comment

    • Speakertje
      • Mar 2005
      • 462

      #3
      Ok hartelijk dank, dit houd dus in dat mijn idee van vraag twee niet doorgaat

      Bestaat er een andere mogelijkheid om dit voor elkaar te krijgen, evt met tussenvoeging van het een en ander?

      B.v.d.
      M.v.g. Sander
      Heeft nu EV, CP2200 en ZX1. Dateq en Denon
      Nieuw SB122 en Dynacord S1200

      Comment

      • Roel_CX
        • May 2006
        • 49

        #4
        Als ik het goed begrijp, wil je de mono som op beide kanalen hebben, maar toch nog altijd voor de beide kanalen het volume apart kunnen regelen.
        Een mogelijkheid hiervoor is om de stereo output in een mengtafeltje samen te mixen (op twee mono kanalen), en de uitgang daarvan (die dan de mono som is) naar de versterker sturen. dan hoef je de versterker niet op parallel te zetten, maar kan je wel de SB122 op 1 kanaal hangen, en de twee ZX1 op het andere.
        Wat ook kan is de versterker wel parallel zetten en dan enkel het linkse gebruiken, aangezien de uitgang van dat extra mengtafeltje dan toch op beide kanalen hetzelfde is.
        maar je zal sowieso ergens een mono som moeten maken.
        sommige mengtafels hebben ook een mono out (of center out).

        khoop dat het wat duidelijk was
        roel
        __________________________________________

        Comment

        • Speakertje
          • Mar 2005
          • 462

          #5
          Ja dit is duidelijk, bedankt.

          Ik heb op mijn mengpaneel twee mono ingangen. Als ik daar nu eens mijn cd spelers op aansluit, dan is op de uitgang het signaal op links en rechts indentiek. Dan ben ik er ook, neem ik aan?

          Jou tweede optie lijkt mij niet geheel handig omdat ik dan de "geluiden" van rechts mis.
          M.v.g. Sander
          Heeft nu EV, CP2200 en ZX1. Dateq en Denon
          Nieuw SB122 en Dynacord S1200

          Comment

          • Roel_CX
            • May 2006
            • 49

            #6
            kan je misschien wat meer uitleg geven?
            is het enkel om een cd'tje af te spelen, of ook om cd's te mixen.
            de CD-speler heeft ook stereo out, dus per cd-speler zou je dan twee mono-input moeten hebben.
            dus om te draaien, met twee cd-spelers, gaat dat niet.
            groeten
            roel
            __________________________________________

            Comment

            • Speakertje
              • Mar 2005
              • 462

              #7
              Hoi ik heb een dubbele cd speler met dus twee stereo uitgangen, deze worden aangesloten op deze mixer:
              Phonic 122 Multi mixer:


              De vier linker met de XLR zijn mono, de vier rechter zijn stereo, maar ook als mono te gebruiken

              Momenteel zitten ze op de stereo aangesloten. Vanaf de main out ga ik naar de CP2200, kabel zo gesoldeerd dat de CP2200 met een ongebalanceerd signaal kan draaien. Dit geheel werkt prima en nooit problemen.

              Wat ik nu dus eigenlijk wil is zonder gebruik van crosovers en dergelijken één SB122 aansluiten op de CP2200 samen met twee ZX1. Ik wil het volume van de SB122 en de ZX1tjes appart kunnen regelen.

              Ik vrees dat het eigenlijk praktisch onmogelijk is om het op deze wijze te doen zonder tweede versterker. Tenzei er iets bestaat dat van een binnenkoment stereo signaal een mono som kan maken?

              Misschien mogelijk om de SB122 parallel aan één van de ZX1tjes te "hangen"?

              Ik hoop dat ik duidelijk overkom, zo niet wil het graag nogmaals uitleggen.
              Last edited by Speakertje; 01-06-06, 20:38.
              M.v.g. Sander
              Heeft nu EV, CP2200 en ZX1. Dateq en Denon
              Nieuw SB122 en Dynacord S1200

              Comment

              • Poelmans
                • Feb 2004
                • 806

                #8
                Ik zou je niet zoveel aantrekken van verlies van een helft van je signaal. Ik heb al meerdere fuiven gezien waar heel het systeem op 1 kanaal draaide, en daar heeft nooit iemand om geklaagd. of gewoon SB122 met links aansturen en je ZX1's op rechts... ik heb zelfs al de sub op links zien hangen en de top op rechts! bij een low-tech discobarretje maakt dat niet superveel uit denk ik.

                Comment

                • Robert H
                  • Jan 2006
                  • 378

                  #9
                  Originally posted by Poelmans
                  Ik zou je niet zoveel aantrekken van verlies van een helft van je signaal. Ik heb al meerdere fuiven gezien waar heel het systeem op 1 kanaal draaide, en daar heeft nooit iemand om geklaagd.
                  Wel even rekening houden met het feit dat je geen verzoekjes gaat draaien van The Beatles of Jimi Hendrix... Dan kan het maar zo zijn dat je de hele drumpartij kwijt bent. Tenzij je het natuurlijk in je hele show inbakt: "Een nummertje van Iron Maiden? Ja hoor, die heb ik wel. Welke gitarist had u willen horen?"

                  Comment

                  • Poelmans
                    • Feb 2004
                    • 806

                    #10
                    Originally posted by Robert H
                    Wel even rekening houden met het feit dat je geen verzoekjes gaat draaien van The Beatles of Jimi Hendrix... Dan kan het maar zo zijn dat je de hele drumpartij kwijt bent. Tenzij je het natuurlijk in je hele show inbakt: "Een nummertje van Iron Maiden? Ja hoor, die heb ik wel. Welke gitarist had u willen horen?"
                    Ja uiteraard, er zijn een paar nummers waar het stereo effect net iets belangerijker is Maar zie het zo: straks zit ge te investeren in een submixer om je beide kanalen bijeen te kletsen terwijl ge evengoed in een extra amp had kunnen investeren

                    Je kan als noodoplossing trouwens wel je CD speler op 2 mono kanalen zetten, en die allebei naar links pannen? Dan heb je mono op je linker kanaal. Moet je natuurlijk wel 2 schuiven tegelijk bedienen

                    Comment

                    • S500D
                      • Feb 2003
                      • 215

                      #11
                      Jou tweede optie lijkt mij niet geheel handig omdat ik dan de "geluiden" van rechts mis.
                      Als jij een cd speler aansluit op 2 mono kanalen en de PAN functie in het midden laat staan dan zal zowel L als R van de cd speler op beide masterbussen terecht komen.
                      Dat betekend dat zowel master L als R beide kanalen van je cd speler doorgeven.

                      Dus versterker parallel zetten en alleen L of R out van de mixer is prima en je mist niets van de kanalen omdat jou mono kanalen van de mixer de PAN in het midden staan (PAN=Panorama en is een soort balance regeling op een mono kanaal).

                      Gr ronnie
                      U draait, Wij vragen.

                      Comment

                      • Speakertje
                        • Mar 2005
                        • 462

                        #12
                        Heren mag ik u hartelijk danken voor jullie advies. Denk dat ik de laatste optie neem. Mono kanalen gebruiken en de versterker in dual mode laten staan en dan gewoon links één SB122 en rechts twee ZX1tjes parallel aan elkaar. Draai hoofdzakelijk top40 muziek en spreek zo nu en dan door de micro dus echt stereo lijkt me niet aanwezig.

                        Iig hartelijk dank allen
                        M.v.g. Sander
                        Heeft nu EV, CP2200 en ZX1. Dateq en Denon
                        Nieuw SB122 en Dynacord S1200

                        Comment

                        • sntho0
                          • Sep 2003
                          • 196

                          #13
                          Ik pak dit onderwerp maar ivm mijn vraag.

                          Al een tijdje draaien wij met onze subs op de mono parallel stand. Dit vond ik wat voller klinken dan in stereo. De aansluiting is niet veranderd. Dus gewoon 2 x input en 2 x output. Alleen het schakelaartje van stereo naar mono parallel gezet. Wat dan wel opvalt is dat de linker potmeter het totale volume regelt. Ik dacht altijd dat dit alleen zo was in bridge mode. Toch komt er (gelijk) geluid uit beide boxen.
                          Nu las ik op een avond het manual wat door van de versterker, en kwam dit tegen:

                          Parallel operations
                          Possibility to run the amplifier in mono-mode, i.e. via one input channel. In aprallel operation mode, the voltage remains the same, the current is double. Consequently, the output impedance is limited to the minimum value of one individual channel.
                          Connect the input signal to the input-plug CH-1. Bridge the red pole sockets of the output channel 1 and the output channel 2.
                          Connect your speakers to the speaker-socket output CH-1.
                          Adjust the level with the gain-control CH-1 on the frontpanel.
                          ================================================== =================

                          Als ik het nu zo zou aansluiten zoals hierboven beschreven, zou ik dan meer vermogen hebben dat op de oude manier? Zo niet, wat is dan de zin van deze aansluiting?
                          Don't take life too seriously -- you'll never get out of it alive.

                          Comment

                          • gertgeluid
                            • Dec 2006
                            • 520

                            #14
                            Originally posted by Speakertje
                            Vraag één:
                            Ik weet dat de CP2200 in parallel gebruik mogelijk is (schakelaar achterop omzetten), maar moet ik de versterker vanaf mijn mengpaneel stereo blijven aansturen? Dus beide inputs bezet en in gebruik? Ik kan dit helaas vanuit de gebruiksaanwijzing niet opmaken. Hoop van wel want wil uit beide kanalen een mono signaal krijgen waar alle aspecten van stereo inzitten.(links en rechts samengevoegt op een kanaal)
                            De parallel switch op de CP serie maakt gewoon intern een optelling van de twee inputs. Het maakt dus niet uit of je met één signaal naar binnen gaat op input 1 of 2: beide eindtrappen krijgen hetzelfde. Ga je met twee signalen naar binnen op de twee inputs (stereo), dan telt hij ze op. Beide eindtrappen krijgen dan een som van de twee ingangssignalen (mono) en die kun je dan middels de level regelaars op het frontpaneel regelen.

                            Het staat eigenlijk vrij duidelijk in de manual...

                            Comment

                            • gertgeluid
                              • Dec 2006
                              • 520

                              #15
                              Originally posted by sntho0
                              Ik pak dit onderwerp maar ivm mijn vraag.

                              Al een tijdje draaien wij met onze subs op de mono parallel stand. Dit vond ik wat voller klinken dan in stereo. De aansluiting is niet veranderd. Dus gewoon 2 x input en 2 x output. Alleen het schakelaartje van stereo naar mono parallel gezet.
                              Ik moet hier even een kanttekening maken. Geldt ook voor speakertje...

                              Ik weet niet hoe "netjes" die schakelaar van de CP series is... Als hij gewoon kil en koud de signalen "aan elkaar" hangt, geldt dit voor je hele keten. Heb je dus ergens verder in je keten diezelfde signaaltjes in een andere amp gestoken voor bijvoorbeeld mid/hi, dan worden die ook ineens mono... Toch zonde...

                              De optelling zal dus ergens anders moeten gebeuren. Voor speakertje zou het gebruik van een aux send nog wel een oplossing kunnen zijn...



                              Als ik het nu zo zou aansluiten zoals hierboven beschreven, zou ik dan meer vermogen hebben dat op de oude manier? Zo niet, wat is dan de zin van deze aansluiting?
                              De zin van deze aansluiting is dat je van deze tweekanaals versterker een krachtigere éénkanaals versterker kunt maken. Je zou dat kunnen doen, en je twee subs dan parallel door kunnen lussen. Ik denk echter dat je aan het einde van de streep niet veel opschiet.

                              Wat je doet met de parallel switch is nogal wiedes: je telt twee signalen bij elkaar op en daarmee krijg je meer input. Zeker voor het laag wat bij "normale" muziek maximaal gecorreleerd is en dus voor een volledige optelling zorgt. Je winst is 6 dB. Goedemorgen.

                              Comment

                              Working...