Krakende Shure SM81 condensator

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • purplehaze
    • Jul 2004
    • 692

    Krakende Shure SM81 condensator

    Hoi,
    vraagje, van het weekend weer eens een klusje gehad waarbij 1 van de drumoverheads een shure sm81 condensatormic begon te kraken en te sputteren zomaar vanuit het niets.
    Nu heb ik dat al eens eerder meegemaakt dus ik kon het vrij snel killen. Maar hoe kan dit nu?

    Is dat een vochtkwestie, of is de fantoomvoeding uit de mengtafel niet goed? Of is dat een soort statische ontlading van de condensator?

    Wie heeft dit ook wel eens meegemaakt en is er wat aan te doen, liefst op voorhand uiteraard. Dus niet nadat het zich heeft voorgedaan in bv een theatershow want dan is het eigenlijk al te laat.

    Alvast dank.
    Michel
  • purplehaze
    • Jul 2004
    • 692

    #2
    Euhmm, ik dacht dat ik vrij duidelijk was waar het euvel zich voordoet........kwestie van lezen ;-)

    Comment

    • mac tecson
      • Feb 2006
      • 348

      #3
      ik vind het niet echt duidelijk waar het zit.
      Als je steeds dezelfde mengtafel gebruikt en die mic steeds op hetzelfde kanaal zet kan het ook in de mengtafel zitten. Of in de multi

      Comment

      • purplehaze
        • Jul 2004
        • 692

        #4
        De sm81 in kwestie is op meerdere kanalen aangesloten geweest, dit houdt in dat alleen de microfoon zelf deze storing kan veroorzaken, of (ik weet niet of het mogelijk is ) een fluctuerende fantoomvoeding van de mengtafel??
        Het is een Yamaha GA32/12 met schakelbare fantoom per 4 kanalen.

        Comment

        • martijn verkerk
          • Nov 2005
          • 300

          #5
          zit een heel mooi schroefje aan de zijkant v/d mic ter hoogte van de xlr .
          als je die los schroeft kan je de xlr naar buiten trekken .
          ff draadjes afknippen en opnieuw solderen.
          als ik het goed heb zit er ook een schakelaartje op de mic .
          mic openhalen en schakelaar verwijderen boel ff doorsolderen en ben je van 90% van je storingen af ..
          succes

          Comment

          • Carl
            • Nov 2000
            • 907

            #6
            Ik heb dat ook weleens gehad, dat bleek de kabel te zijn.
            Na wat proberen bleek dat het te maken heeft met vocht en phantom spanning.
            Kabel heeft een enkele reis gemaakt.......

            Comment

            • purplehaze
              • Jul 2004
              • 692

              #7
              Hmm, ik zal de mic eens openschroeven en de solderingen bekijken.

              Wat betreft de kabel, deze is weer in de kabelcase verdwenen wat inhoudt dat er zo'n 20/ 25 (van 5 meter lengte althans) te checken zijn, geen fijn klusje maar bedankt voor de tip

              gr michel

              Comment

              • noot
                • Nov 2005
                • 37

                #8
                Originally posted by martijn verkerk
                als ik het goed heb zit er ook een schakelaartje op de mic .
                mic openhalen en schakelaar verwijderen boel ff doorsolderen en ben je van 90% van je storingen af ..
                succes
                En dan ben je je laagaf filter kwijt........
                Ken je microfoons, of zoek het eerst op voordat je een reactie geeft en andere mensen dingen laat doen die niet goed zijn.

                Kan idd in de kabel hebben gezeten als het niet elke keer is voorgekomen omdat je een andere kabel hebt gebruikt voor die microfoon. Je zegt dat je het wel eens eerder hebt gehad, dus ik maak daar uit op dat het daarna weer een aantal keren goed is gegaan.Dan zie ik het euvel alleen nog in de kabel of de mic zitten.

                Comment

                • martijn verkerk
                  • Nov 2005
                  • 300

                  #9
                  [quote=noot]En dan ben je je laagaf filter kwijt........
                  Ken je microfoons, of zoek het eerst op voordat je een reactie geeft en andere mensen dingen laat doen die niet goed zijn.

                  klopt helemaal gelijk was ff in de war met een ander type die een kleine on/of switch heeft ..
                  idd laagaf filter doorsolderen niet goed plan
                  mijnes exuces

                  Comment

                  • Gitarist 62
                    • May 2006
                    • 278

                    #10
                    Originally posted by purplehaze
                    ...Wat betreft de kabel, deze is weer in de kabelcase verdwenen wat inhoudt dat er zo'n 20/ 25 (van 5 meter lengte althans) te checken zijn, geen fijn klusje maar bedankt voor de tip

                    gr michel
                    Storing in je kabel: dan leg je meteen een andere neer van je mic naar stageblok. En TEGELIJK een flinke knoop in beide uiteinden van die verdachte kabel die je meestal moet laten liggen omdat er toch al iemand heeft lopen tapen... En zo niet ligt íe standaard onderaan (murphy's law..)Als je die bij het opruimen weer tegenkomt weet je welke het was..
                    ~Clearsound~

                    Comment

                    Working...