Elektrische drum-->kunstmatige klank?!?

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ronny
    • Dec 2002
    • 2139

    Elektrische drum-->kunstmatige klank?!?

    Gisteravond een latino bandje moeten mixen. Er zat onder andere een elektrische drum in, buiten de standaard conga's,bongo's,timbales,piano,basgitaar en blazersectie. Wat mij vooral opviel is hoe kunstmatig zo een elektische drum klinkt. Vergelijk het met van die drum samples die je wel eens tegenkomt in diverse software paketten. Het voordeel wat je dan wel weer had, is dat je een enorm zuiver geluid krijgt, zoals bij het gebruik van een goed ingestelde gate...

    Nu mij vraag: Is dit echt eigen aan elektrische drums, of heeft dit voornamelijk met kwaliteit te maken?

    mvg
    ronny
    niet zagen, gewoon doen!
  • shure-fan
    • Sep 2003
    • 1046

    #2
    ik weet niet of het een goed antwoord is op je vraag maar goed,

    lijkt mij dat er in een software pakket een (bijv) kick geluid word gemaakt, zodra die goed klinkt word die ge-upload naar de centrale eenheid van een electrisch drumsstel en word intern doorgekoppeld naar de trigger ingang van het basedrum pedaal. en dat gaat met alle instrumenten van een drumstel zo.

    (tenminste dat denk ik dan hoor)

    ik heb een paar keer een electrisch drumstel gehoord en staan en vallen tsja, hangt wat mij betreft af van hoe de sample is opgenomen / gemaakt, een goede sample bij een slecht drumstel zal goed blijven klinken (je triggert alleen de sample om af te spelen)

    tsja beetje mijn input op het verhaal, ik heb zelf het liefst een goed afstemd normaal drumstel
    Freelance monitormixer / Geluidstechniek / tape act

    Comment

    • Koen van der K
      • Aug 2005
      • 1146

      #3
      Ha Ronny,

      Da's helaas een veel voorkomend verschijnsel, valt natuurlijk meer op als er echte percussie naast staat !

      De meeste electronische drumstellen hebben slechts een beperkt aantal samples onder 1 "trigger", bijvoorbeeld een 3 tot 4 verschillende snare-klanken welke bij verschillende velocities worden getriggered.
      Een betere electronische drumkit heeft meerdere zones per unit (snare, tom etc.) bijvoorbeeld 1 aan de rand, 1 middenin en 1 tussen de rand en het midden.

      Wat ik wel eens deed (en goede resultaten mee haalde) was een met duurdere drumkit een sampler triggeren. In de sampler had ik een 5 tot 6 tal goed klinkende acoustische samples ingespeeld met verschillende aanslagniveau's; de velocity en filtering koppelen op de verschillende
      "layers" samples en voila. Om zo'n drumsamplekit op te zetten is een karwei, maar als 't eenmaal staat klinkt 't erg goed en ben je flexibel.

      Groeten !
      Meer is minder, minder is meer

      Comment

      • ronny
        • Dec 2002
        • 2139

        #4
        Als ik het goed begrijp wordt de klank dus bepaald door de kwaliteit van sample en van drumpad. Waarschijnlijk zal de kwaliteit van de sample dan nog wel het belangrijkste zijn. Waar ik in hoofdzaak enorm van opkeek was het verschil tussen de klank tussen een echte akoustische drum en zo een elektrische variant. Ik ben toen nog naar andere podia gaan kijken en speciaal gelet op de klank van de drums , tochwel degelijk een groot verschil, veel natuurlijker en warmer. Bits en bytes zijn dan toch niet alles
        Dus ook ik ben volledig fan van de goede oude akoustische drum

        mvg
        ronny
        niet zagen, gewoon doen!

        Comment

        • Poelmans
          • Feb 2004
          • 806

          #5
          Heyla collega

          Ik heb op een feestje een paar weken terug hetzelfde meegemaakt hoor. Eerste bandje had een electronische drum en een gasttechnieker die het zo vet vond dat alles met DI's ging en er dus weinig kans op feedback was. Tot ik het volgende bandje begon te mixen, met akoestisch drumstel. Je valt natuurlijk achterover van het verschil.

          Maar hetzelfde merk ik ook bij digitale piano. Onderling tussen verschillende types is er een enorm verschil van klank, en sommigen (allee de meeste zelfs) kan je echt niet laten klinken op je PA. Als je dan een kwartvleugel (en das dan nog maar een kwartvleugel e!) hoort dan zet dat ding een monument van geluid neer. Echter een akoestische piano fatsoenlijk miken is andere koek .

          Comment

          • showband
            • May 2001
            • 4524

            #6
            In mijn ervaring is een mix het handigste. Als je de toms en de kickdrum electronisch doet horen letterlijk andere drummers al zelden dat je dat doet. (vanaf een gewoon drumstel via triggers een roland SPD pad aansturen deden wij) Dat scheelt ook nog eens 4 open microfoons in je setup. Bekkens en een snare ga je gewoon merken. Net zo goed als conga's/bongo's/djembe enz. Dat vervang je niet.


            Het is wel rot dat net de luidste onderdelen van het drumstel zo beroerd klinken met electronica.
            lekker belangrijk!

            Comment

            • Beldog
              • May 2004
              • 140

              #7
              Jonge, jonge ik heb hier toch wel mijn bedenkingen...
              In onze band had de drummer zowel een akoestische set als een Roland V-Drum.
              V-Drum voor kleinere lokaties was het oorspronkelijke idee, omdat je dan stiller kan spelen dan met een akoestische set.(Een drummer "stiller" laten kloppen werkt nu eenmaal niet in de praktijk bij elke drummer) Nu vindt onze drummer die V-Drums zo leuk om op te spelen dat hij zijn akoestische set heeft verkocht en een duurdere V-Drum heeft bijgekocht. Totzoverre ons verhaal.
              Wij doen ook nog geluid voor andere bands en ik versterk alsdusdanig nog wel regelmatig akoestische drumsets. En hoeveel goed getunede drumsets komt men zoal tegen in het amateurcircuit ...heeel weinig. En om van een "kartonnendozensound" of een "soepketelsound" iets deftig te maken moet er al flink gewerkt worden achter de mengtafel. Plus gates en eventueel nog wat compressie hier en daar. Maar door en voor zo'n uitdagingen doen we het toch .
              Maar ik durf toch wel te zeggen dat de V-Drums (let op ik werk NIET voor Roland) enorm lekker en natuurgetrouw klinken, dikwijls van "the real stuff" niet te onderscheiden. Binnen het totaal muziekbeeld van een band zeker niet, mits het kiezen van de juiste drumklanken uiteraard. Dat er ook draken van klanken in zitten zal ik zeker niet ontkennen.
              Wat erg belangrijk is bij elektronische sets, is het aantal uitgangen op de module. In het geval van onze drummer beschik ik over 4 uitgangen , die ik dan alsvolgt indeel : 1Kick, 2 Snare, 3 Toms, 4 HH&Cymb. Op deze manier kan ik toch de balans nog wat maken en/of hier en daar iets accentueren.
              Kijk we weten allemaal dat er heel wat aangeklooid wordt bij livemixen, niet dat ik een wereldtalent ben, maar om zomaar te zeggen dat je de akoestische drums er zo uithaalt of dat je de electronische piano er ten allen tijde kan uithalen....dan ben je van een ander niveau als ik en zal ik je met de nodige egards behandelen. Ik wil nog alle dagen bijleren...alleen zijn er niet genoeg dagen meer over om mij perfect te maken

              Comment

              • ronny
                • Dec 2002
                • 2139

                #8
                kijk in een mix valt zo een elektrische drum natuurlijk minder op, maar bij solo momenten mis je toch echt wel de warme en dynamische klank van een akoustische drum. Ik kan er zeker inkomen dat een combinatie van een volledige drum samen met een elektronische drum zeer leuke effecten kan geven. Mijn ervaring met elektrische drum berust alleen op de band die we dit weekend hebben gehad. Dat was de eerste keer dat ik zelf zo een drum onder mijn schuiven had en daardoor viel het mij misschien ook meer op, hoe die klank was. Verder kan het goed zijn dat een bepaald type van elektrische drum zeer goed kan klinken. Het is ook de bedoeling van dit topic om ervaringen en meningen uit te wisselen.

                Heb een aantal weken terug techniek gedaan voor een bandje dat alleen maar bestond uit een aantal keybords, 2 zang en 1 elektrische gitaar en toch een volledige sound krijgen. Die kwam namelijk vanuit de keybord. Die klank was om het zacht uit te drukken gewoonweg bagger. totaal geen dynamiek, één platte boel

                dus tot nu toe zijn mijn ervaringen met elektronische varianten van instrumenten niet zo goed...

                mvg
                ronny
                niet zagen, gewoon doen!

                Comment

                • Poelmans
                  • Feb 2004
                  • 806

                  #9
                  Ik heb ook helemaal niet gezegd dat ik een digitale piano ten alle tijden er uit haal. Zeker als die mooi samen speelt met een heel orkest zal me dat niet lukken. Voor een elektronische drum geld hetzelfde. Echter als je even een solo moment hebt (voor piano al meer het geval; enkel zang en piano komt genoeg voor) dan merk je wél dat je digitale instrument wat houterig klinkt.

                  Maar kvind het alleen maar jammer dat als je een elektronische drum tegenkomt die meestal maar 1 uitgang heeft, en als de totaalmix van de drum niet goed is, of de kick wat meer compressie nodig heeft en dergelijke, je er dan weinig aan kan doen. Zeker als je in minder ideale omstandigheden werkt is dit een beperking.

                  Over de geluidjes die in die drum zitten: ja dat hangt er van af welke, maar die dat ik tegenkwam klonken vrij digitaal. Dan had ik nog liever een akoestische drum waarvan de vellen niet opgespannen zijn ism een PA zonder compressors.

                  Maar nogmaals Beldog: ik heb niet de pretentie om te zeggen dat ik ELKE digitale drum/piano eruit haal. Ik ben ervan overtuigd dat er zeer goede apparaten op de markt zijn, enkel kom ik die niet tegen bij de bands die ik mix. Maarja, toen je pas je rijbewijs had mocht je van je pa ook niet met zijn luxeauto rijden

                  Comment

                  • Poelmans
                    • Feb 2004
                    • 806

                    #10
                    @Ronny: net een andere gelijklopende topic ontdekt. Initieel over microfoonkeuze bij drums, maar plots komt de V-drum er ook in voor. En zelfs iets van digitale pianos

                    Comment

                    • Ibvee
                      • Nov 2002
                      • 714

                      #11
                      De duurdere electrische piano's zijn over het algemeen echt wel goed. Dingen zoals de Yamaha P-serie, en Roland of Korg geven echt heel net en bruikbaar geluid, menig akoestisch piano op een podium of in een huiskamer kan daar niet tegenop, omdat die dingen vaak niet zo goed onderhouden worden (ontstemming, afstelling) is een electrische piano zo nu en dan toch echt een betere oplossing.

                      Van electrische drums ben ik ook niet zo'n fan, maar ik kan me voorstellen dat het soms een hele goede oplossing is. Vooral de mix tussen electrisch en akoestisch.

                      Het verbaast mij dat er toch nog best vaak drums in de studio worden overgesampled met behulp van porgramma's zoals drumagoog. In principe is dat toch ook gewoon digitale drum dan? Met de voordelen dat de drummer natuurlijk gewoon akoestisch kan spelen, en de plaatsen waar de akoestische set beter klinkt behouden blijven. En toch wordt de drumsound van dat soort cd's algemeen geaccepteerd...

                      Wat ik me ook afvraag, stel je maakt een roffel op een electrische snare, is dat dan niet gewoon een serie slagen op een snare, of wordt dat effect van de snaren onder de snare wel goed gesimuleerd?
                      De groeten => Micha

                      Comment

                      • Poelmans
                        • Feb 2004
                        • 806

                        #12
                        Originally posted by Ibvee
                        Wat ik me ook afvraag, stel je maakt een roffel op een electrische snare, is dat dan niet gewoon een serie slagen op een snare, of wordt dat effect van de snaren onder de snare wel goed gesimuleerd?
                        Dat weet ik niet, maar ik weet wel dat dit bij piano wél problemen geeft, en dit de reden is dat veel klassieke pianisten vies zijn van digitale pianos en/of versterking. Ik zou het gek vinden moest de digitale drumwereld hier wél een oplossing voor hebben en de digit. pianowereld niet (mijn vader hoort dit verschil ook, ik jammer genoeg (nog) niet)
                        Last edited by Poelmans; 29-05-06, 16:27.

                        Comment

                        • showband
                          • May 2001
                          • 4524

                          #13
                          Originally posted by Ibvee
                          Wat ik me ook afvraag, stel je maakt een roffel op een electrische snare, is dat dan niet gewoon een serie slagen op een snare, of wordt dat effect van de snaren onder de snare wel goed gesimuleerd?
                          Juist bij roffels ga je dus merken dat een drumsetje niet echt is. Hoewel de beste modules nog een aardige dot processing op de samples loslaten hoor je toch dat het separate klappen zijn en niet dat je een vel snel opeenvolgend 'aanspreekt'. Dat verschil kun je zelfs met de duurdere en recentere rolands nog prima horen.

                          Maar een bassdrum vervangen door een sample hoor je niet. Dat kon in de jaren tachtig al prima. (welke forummer herrinert zich de TED modules nog. Ik heb er nog een als souvenir )
                          lekker belangrijk!

                          Comment

                          • Upgrading your system
                            • May 2003
                            • 1684

                            #14
                            Mensen,

                            Al enige tijd heb ik hier in de studio een elektronisch slagwerk staan, welliswaar geen slagwerk van 800 euro maar wanneer je dus wel een goed geluid wil met de voordelen van elektronisch drummen moet je eens serieus gaan kijken naar de Roland TD 20 KV. wij hebben deze in de "studio" staan en dit geeft een buitengewoon goed effect. welliswaar heb ik de set met enige tommen en bekkens uitgebreid, maar dat doet voor het geluid net ter zaken, maar geeft wel even de mogelijkheden aan. In principe moet je deze ook vergelijken met een sampler welke extern wordt getriggert met een pad. Dit is in het geval van de wat duurdere roland slagwerken een Gaasvel ipv een rubber pad.
                            Het voordeel hier van is dat het al redelijk op een gewoon vel begint te lijken. Voordeel van dit system tov. de goedkope versies (ik weet niet welke jullie hebben gehoort/gebruikt) dat ook alle tommen en bekkens los kunnen worden aangesloten op de mengtafel (wat voor opnames heel plezierig is) ieder triggerkanaal kan worden toegewezen aan een bepaalde Tom, bekken of percussie instrument welke dan ook nog eens in de module kunnen worden beinvloed.

                            voordeel hiervan is dat het dus mogelijk is om bv. 1 nummer op conga's te spelen en het nummer erna op bv. een jazz drumstel.

                            ook in de live zaal werkt het uitstekend, grote nadeel is dat je het geheel moet inbouwen in een grote flightcase zodat alle organen na opening van de case beschikbaar zijn. Doe je dit niet dan is het een hele klus alles aan te sluiten en te bedraden.

                            het verhaal van de separate slagen en de roffel wijst erop dat showband een goedkopere uitvoering van de td 20 heeft gehoort of uberhaupt geen roland drumstel. hoe het met andere merken gesteld is weet ik niet, ik heb alleen een roland staan.

                            Ja, mensen, de TD20KV is een prachtstukje, en het beluisteren waard, maar het nadeel is wel dat met zijn 6000 euro je er ook een mooi DW slagwerk voor koopt, en dat is het puur een kwestie van smaak en keuzes maken. Maar voor het geluid hoef je het niet te laten, en als je keuze alleen om mogelijkheden zou draaien zou je voor elektronisch gaan.

                            zelf vind ik een accoustisch drumstel toch kwa uiterlijk beter op het podium passen als een elektronisch slagwerk, maar ik moet jullie eerlijk bekennen dat ik erg onder de indruk ban van de techniek van roland
                            Last edited by Upgrading your system; 29-05-06, 19:04.
                            Je leeft maar 1 keer, maar als je het goed aanpakt heb je aan die ene keer genoeg.

                            Comment

                            • Upgrading your system
                              • May 2003
                              • 1684

                              #15
                              Owja, met mijn post heb ik geen enkel commercieel belang, meningen zijn puur op ervaring berust en ik wil absoluut niet beweren dat andere merken minder goed zouden zijn, maar ik heb alleen ervaring met de TD 20 van roland.
                              Je leeft maar 1 keer, maar als je het goed aanpakt heb je aan die ene keer genoeg.

                              Comment

                              Working...