Geluidsdruk in discotheek

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Lighting
    • Sep 2004
    • 209

    Geluidsdruk in discotheek

    ik ben GEEN geluidman.

    Ik vraag me een aantal dingen af:

    1 Is er in NL een max. geluidsdruk voor discotheken?
    2 Wat is de gemiddelde geluidsdruk in een discotheek ?
    3 wat is normaal voor bv. een houseparty event etc etc
    4 hoe kan iemand vragen kan het geluid harder bij 117db??

    ik hoor het wel..

    met vriendelijke groet

    Lighting
    LET THERE BE VARI LITE(S) and ALPHA's , AND A LOT OF THEM.......(this line is powered by Grand MA too)
  • shure-fan
    • Sep 2003
    • 1046

    #2
    voor zover ik weet is er geen wet voor geluidsdruk in uitgaansgelegenheden, en je kunt er zo van uit gaan dat de gemiddeldel druk in een fatsoenlijke discotheek rond de 100db zit,

    ik geloof wel dat eigenaren van de gelegenheden min of meer "verplicht" zijn om waarschuwingen te plaatsen dat de geluidsdruk boven de 80 db uitkomt, dat dit een gevaar kan vormen voor je gehoor en daarom word geadviseert om oordoppen te dragen.

    maarja een dergelijk bordje ofzo heb ik nog nooit gezien dus ja

    voor een house party tsja geen idee eigenlijk, maar ik ga er wel vanuit dat dat boven de 100db is (A gewogen he)
    Freelance monitormixer / Geluidstechniek / tape act

    Comment

    • FUTereLIGHT
      • May 2006
      • 33

      #3
      op een event zit je al gauw rond de 115 Db afhankelijk van de grootte van de zaal en de locatie van de stack of line array's
      Last edited by FUTereLIGHT; 26-05-06, 15:22.
      Ik ben FUTereLIGHT en ik werk met Futurelight

      Comment

      • mac tecson
        • Feb 2006
        • 348

        #4
        Originally posted by Lighting
        ik ben GEEN geluidman.

        Ik vraag me een aantal dingen af:

        1 Is er in NL een max. geluidsdruk voor discotheken?
        2 Wat is de gemiddelde geluidsdruk in een discotheek ?
        3 wat is normaal voor bv. een houseparty event etc etc
        4 hoe kan iemand vragen kan het geluid harder bij 117db??

        ik hoor het wel..

        met vriendelijke groet

        Lighting
        In de het Lounge gedeelte schreef je al dat iemand vroeg of je iets aan het geluid kon doen omdat het bijna niet te horen was.
        Dat kun je op 2 manieren interpreteren. 1. Het geluid was echt zacht. Dat lijkt met niet logisch omdat je al schreef dat er 117db was gemeten.
        2. Het geluid was gewoon slecht waardoor er wel een hoop herrie was, maar de muziek was misschien niet meer te volgen. Misschien bedoelde hij dat laatste met 'iets aan het geluid doen'.

        Over de andere vragen:

        1.Volgens mij is een geen grens voor de geluidsdruk. Ik kan me wel voorstellen dat in de Arbowet is staat over de geluidsdruk voor het personeel.

        2. Verschilt naar mijn mening heel erg. Ligt ook aan de akoestiek van de zaal en de technieker. Om toch een gemiddelde te geven: het zal zo rond de 100db liggen.

        3. geen idee. lijkt me dat het wel gelijk ligt aan een club. Als het gaat om grote locatie is het wel zo dat de druk achterin lager is dan voorin
        Last edited by mac tecson; 27-05-06, 13:07.

        Comment

        • .Jo
          • Mar 2006
          • 14

          #5
          voor discotheken weet ik het niet of er regels zijn, maar voor tent en openlucht geldt er dit in België:
          Originally posted by http://www.fuifpunt.be
          ...Op het terrein of in de tent mag er maximum 90 dB gemeten worden. Wil je toch luidere muziek spelen (95dB is ideaal) dan kan je bij het College van Burgemeester en Schepenen een aanvraag indienen om niet onder dit KB te vallen...
          .Jo

          Comment

          • moderator
            Moderator
            • Apr 2001
            • 5950

            #6
            KB= Koninkljik besluit, of de welbekende lichtechnieker KB?
            Moderator J&H Licht en Geluid Forums

            Comment

            • emiel-r
              • Mar 2006
              • 169

              #7
              Ik sluit me aan bij Mac Terson over vraag 4. Men wil de muziek horen. (punt uit.) Bij een slecht (afgesteld) systeem, wordt dat moeilijk en kan het zijn dat mensen daardoor gaan vragen of het harder kan. ookal is het al 117 dB. Vergeet niet dat de leek geen termen kent als vervorming of eq of weetikveelwat. Als de muziek niet overkomt kennen zij alleen de volumeknop. De engineers weten wel andere manieren hoe publiek te bereiken en te raken.

              (Zie je t al voor je? Meisjes van 16: "Ueh meneer, er zit een kleine dip bij 6K, en verder vervormt ie een beetje als de dj een cd opzet.")

              Groeten!
              Last edited by emiel-r; 27-05-06, 05:45.

              Comment

              • AJB
                • Jul 2003
                • 2289

                #8
                Lieve mensen,

                Bij een goed linear afgeregelde PA, is 100dB erg veel takke-herrie. Op rock-festivals draait men indoor (tenten) meestal rond de 96/100.

                Discotheken hebben de nare eigenschap kutgeluid in te kopen, en bovendien dove DJ's en achterlijk publiek te leveren. 117 dB is RIDICUUL !!! Elke geluidsman die dit level blootstelt aan zijn/haar publiek moet per direct geexecuteerd worden !

                Er is helaas in Nederland een bepaald volk dat dol is op harde stampherrie. Klein probleem; deze mensen bouwen in 3de rangs opel astra-tjes heeeeeeel veel speakers in, en zijn gewend aan een eeuwig durende fluittoon zo rond de trommelvliesjes. Deze mensen zijn niet meer te helpen; probeer in je discotheek dan ook niet om dit volk te plezieren; het is een verloren zaak...
                If your not prepared to be wrong, you'll never come up with anything original
                ------------------------------------------------
                Arvid Buit
                Creative-Director / Artist-Manager

                Comment

                • Kilian
                  • Dec 2005
                  • 179

                  #9
                  Mooie reactie! Ik denk dat veel menen het er mee eens zijn.

                  vooral met dat over het executeren.

                  Comment

                  • Gast1401081
                    • Mar 2001
                    • 7999

                    #10
                    Originally posted by john smits
                    Het aardige is dat je op festiviteiten en dergelijke waar aerobicclubs een demonstratie geven, men altijd zegt: "zet het geluid maar goed hard". Ik vraag dan altijd of ik voor een dovenclub speel ofzo. Deze vraag komt al voordat ze iets gehoord hebben. Hoe hard zou je hem moeten zetten eer dat ze dat nimmer durven vragen? Of zou die harde muziek de matige prestaties van de aerobic club moeten maskeren?

                    John Smits
                    mn nichtje van 6 had van de week ook een jazzballet-uitvoering. De HH colegae hadden m weer xzo hard staan dat t kind met de handen voor de oren zat, op 30 meter van t podium. Geen mens die er wat van zegt.


                    Kijk, gisteravind had ik een top (radio3) DJ, die deftige cd's bij zich had. 110 dB, ongeveer, zonder te clippen. Klonk als een dijk. Dan kan het ook wel wat heftiger.

                    Maar de gemiddelde bagger set, met bagger MP3's (96kbps) op 100 dB doet zelfs uit een meyerset pijn aan je oren.

                    Comment

                    • martijn verkerk
                      • Nov 2005
                      • 300

                      #11
                      Originally posted by john smits
                      Het aardige is dat je op festiviteiten en dergelijke waar aerobicclubs een demonstratie geven, men altijd zegt: "zet het geluid maar goed hard". Ik vraag dan altijd of ik voor een dovenclub speel ofzo. Deze vraag komt al voordat ze iets gehoord hebben. Hoe hard zou je hem moeten zetten eer dat ze dat nimmer durven vragen? Of zou die harde muziek de matige prestaties van de aerobic club moeten maskeren?

                      John Smits
                      als je een zware lichamelijke inspanning geeft (dansen bv),
                      dan is het weten schappelijk bewezen dat je gehoor op dat moment minder word .
                      om deze reden word er door dansers etc altijd gevraagd om meer volume!!

                      en er zijn natuurlijk altijd mensen die denken met hoge volumes fouten te verbloemen

                      in nl zijn er geen normen vastgesteld voor geluidsdruk
                      ik denk persoonlijk dat dit met goed fatsoen te maken heeft ,
                      je kan tijdens een kids event natuurlijk niet zo hard draaien als in een club

                      in denemarken is het verplicht als organisator zijnde oordoppen te verstrekken als een gast een ruimte in loopt waar de geluidsdruk boven de 85 dbA komt.
                      er zijn al heel lang gesprekken om dit in heel europa te verplichten .

                      in de states kan je zelfs als engineer aangeklaagd worden voor gehoorschade!!

                      Comment

                      • AJB
                        • Jul 2003
                        • 2289

                        #12
                        Grote vriend; in Nederland zijn wel degelijk normen vastgesteld, en er geldt bovenal maar 1 regel; alles boven de 81 dB is bij langdurige blootstelling beschadigend voor het gehoor.

                        De reden dat mensen geluid op volume willen horen heeft te maken met wat ik altijd noem "kippevel beleving". Bepaalde muziek is gewoon fijn bij een hoger volume, maar let op; niet KEIHARD !

                        PA's die oversturen klinken per definitie bagger, en zoals Mac ZEEER terecht aangeeft; hoe beroerder de bron (bijv. mp3) hoe schadelijker het geluid.

                        Er zijn teveel onnozelen in de business die nooit zullen snappen wat geluid is, en hoe beleving van mensen geschied. Laten we met zijn allen vechten voor een stukje begrip, en proberen om in elk geval onze eigen shows mooi te laten klinken !

                        I rest my case...

                        Oh ja; dat van dat wetenschappelijke bewijs Martijn; is echt compleet niet waar... Mijn vriendin is toevallig danseres/choreografe, en de scherpheid en het opgaan in de muziek wordt juist versterkt bij dans. Ook hier heb ik het niet over een gemiddeld 12-jarig buurmeisje dat a-rytmisch tracht een simpel streetdance-je tot een juist einde te brengen....
                        Last edited by AJB; 27-05-06, 14:24.
                        If your not prepared to be wrong, you'll never come up with anything original
                        ------------------------------------------------
                        Arvid Buit
                        Creative-Director / Artist-Manager

                        Comment

                        • martijn verkerk
                          • Nov 2005
                          • 300

                          #13
                          Originally posted by AJB
                          Grote vriend; in Nederland zijn wel degelijk normen vastgesteld, en er geldt bovenal maar 1 regel; alles boven de 81 dB is bij langdurige blootstelling beschadigend voor het gehoor.

                          >als er normen zijn ben ik daar erg benieuwd naar (mensen van mileudienst etc kunnen mij dat namelijk niet vertellen) (niet lullig bedoeld!)
                          alles boven de 81 dB is inderdaad schadelijk, maar dat is een natuurwet.
                          De reden dat mensen geluid op volume willen horen heeft te maken met wat ik altijd noem "kippevel beleving". Bepaalde muziek is gewoon fijn bij een hoger volume, maar let op; niet KEIHARD !

                          PA's die oversturen klinken per definitie bagger, en zoals Mac ZEEER terecht aangeeft; hoe beroerder de bron (bijv. mp3) hoe schadelijker het geluid.
                          >Ben ik totaal met je eens, genoeg amateurs
                          en er bestaat inderdaad zoiets als geluidsbeleving, iets kan veel harder klinken dan dat het daadwerkelijk is ,en omgekeerd.

                          Er zijn teveel onnozelen in de business die nooit zullen snappen wat geluid is, en hoe beleving van mensen geschied. Laten we met zijn allen vechten voor een stukje begrip, en proberen om in elk geval onze eigen shows mooi te laten klinken !

                          I rest my case...

                          Oh ja; dat van dat wetenschappelijke bewijs Martijn; is echt compleet niet waar... Mijn vriendin is toevallig danseres/choreografe, en de scherpheid en het opgaan in de muziek wordt juist versterkt bij dans. Ook hier heb ik het niet over een gemiddeld 12-jarig buurmeisje dat a-rytmisch tracht een simpel streetdance-je tot een juist einde te brengen....
                          >ik heb het hier over een duits onderzoek, en die is gedaan met dance muziek.
                          of dat zelfde ook geld voor andere muziek is daarin niet vermeld, maar kan me voorstellen dat bij klassieke stukken dit niet opgaat....

                          Comment

                          • KeesK
                            • Aug 2006
                            • 1

                            #14
                            Maximale volume voor publiek

                            Volgens de ARBO zijn werkgevers en werknemers verplicht zichzelf én anderen (lees: publiek, concertbezoeker, dicoganger) te behoeden voor onveilige situaties. Volgens onderstaande staatje mag je bij een gemiddeld concert (twee uur) niet harder gaan dan 86 dB(A), daarboven zou het of korter moeten duren of er zouden oordopjes verstrekt moeten worden.

                            [FONT=Arial]SPL (continu)-[/FONT][FONT=Arial]maximale blootstellingduur[/FONT]
                            [FONT=Arial]80 dB(A) - [/FONT][FONT=Arial]8 uur per dag[/FONT]
                            [FONT=Arial]83 dB(A) - [/FONT][FONT=Arial]4 uur per dag[/FONT]
                            [FONT=Arial]86 dB(A) - [/FONT][FONT=Arial]2 uur per dag[/FONT]
                            [FONT=Arial]89 dB(A) -[/FONT][FONT=Arial]1 uur per dag[/FONT]
                            [FONT=Arial]92 dB(A) -[/FONT][FONT=Arial]30 minuten per dag[/FONT]
                            [FONT=Arial]95 dB(A) -[/FONT][FONT=Arial]15 minuten per dag[/FONT]
                            [FONT=Arial]98 dB(A) -[/FONT][FONT=Arial]7.5 minuten per dag[/FONT]
                            [FONT=Arial]101 dB(A) -[/FONT][FONT=Arial]4 minuten per dag[/FONT]

                            Ik vind dat er een landelijke discussie door verschillende brancheorganisaties gevoerd zal moeten worden over hoe dit probleem aan te pakken. Uiteindelijk zal de eigenaar van een discotheek, of de directie van een concertzaal of poppodium aansprakelijk gesteld kunen worden als er letsel (blijvende gehoorschade) bij een bezoeker is opgetreden. Ik denk dat een aankondiging bij de entree én aldar verkrijgbare oordopjes een stap in de goede richting is. Maar of je daarme een eventuele claim zou kunnen voorkomen durf ik te betwijfelen.

                            Comment

                            • johan1988
                              • May 2006
                              • 40

                              #15
                              Het ergste is nog dat als ik de trein instap er van die jongetjes zijn met oordopjes in, en die vol uit staan. Ik kende ook een gast, die had altijd 1 oordopje in, wisselde met het linker- en rechteroor af om het goed hard over te laten komen in z'n hoofd en dat deed hij elke schooldag uurtje of 2.

                              Ik denk dat zoiets veel meer schade veroorzaakt dan een paar uurtjes in een feesttent, waarvan het niet afgestorven deel in het oor, de week erop ook kan bijkomen.

                              Comment

                              Working...