Geluidsset band?

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • martijnwesterbrink
    • Dec 2003
    • 33

    Geluidsset band?

    Vrienden van mij hebben een band waarmee ze regelmatig in verschillende cafe etc optreden. Ze gebruiken nu altijd de spullen van het cafe. Dus het daar aanwezige geluidssysteem en evt wat lampies. Nu worden de optredens die ze doen steeds groter en er komen er steeds meer. Aangezien de systemen in de cafe nog wel eens van wat mindere kwaliteit zijn *om het maar ff netjes te houden * hebben ze nu het idee gevat zelf spullen aan te schaffen. Nu vroegen ze mij ernaar..
    Maar ik zou graag tips ontvangen van jullie aangezien ik meer ervaring met licht dan met geluid heb!

    Concrete vragen:
    - Wat is een goede geluidsset voor een live band, in zalen tot max 200 man, die makkelijk te vervoeren is, compact in oppevlakte en voor niet al te veel geld!? (voorkeur actief of met losse versterker?)

    - Welke mixer past het best bij zo'n live band? (1 lead zanger, 1 toetsenist incl zang, 1 bassist, 1 drummer incl zang, 1 gitarist)
    - Hoe kun je dit het best voorzien van een goede monitor?
    - overige tips/opmerkingen/suggesties!?

    Bedankt!!
  • Drive inn tnt
    • Sep 2003
    • 1082

    #2
    Dat is allemaal erg afhankelijk van het budget!

    Je zegt dat het allemaal compact moet zijn IVM vervoer. Een goede 19 inch mengtafel is dan wel handig.
    Maar nogmaals wat is ongeveer het budget?
    Zijn er al mics aanwezig?
    En bekabeling?
    Vette boksuh meneer

    [FONT=Verdana]Licht is sneller dan geluid, daarom zien veel mensen er intelligent uit, tot je hen hoort spreken.[/FONT]

    Comment

    • mac tecson
      • Feb 2006
      • 348

      #3
      Ik zou in ieder geval voor een actief systeem gaan en een 19" mengtafel.
      Wat wil je allemaal uit versterken? Ook de drum? Wat is je budget?

      Comment

      • SPS
        • Mar 2004
        • 1662

        #4
        Het lijkt mij dat voor zalen voor 200 man het uitversterken van de drums absoluut noodzakelijk is.
        Dat betekent, dat je toch eigenlijk wel naar een 24 kanaals tafel moet.
        Hoewel 16 net zou kunnen.

        3x zang
        1x bas (DI)
        1x gitaar
        8x drums
        2x toetsen
        Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

        Comment

        • MarkRombouts
          • Jan 2005
          • 1391

          #5
          Ik zou gaan voor een compacte actieve geluidsset met digitale mengtafel, dan heb je verder naast microfoons en monitoren niet veel meer nodig en door de digitale mengtafel kun je de soundcheck op locatie behoorlijk inkorten.

          Ik gebruik zelf:

          HK Audio ELIAS PX
          HK Audio FAST monitoren
          Yamaha O2r

          Wellicht dat voor jullie de behringer ddx 3216 ook prima zal voldoen of een 01v of iets dergelijks

          8 drumkanalen is niet altijd noodzakelijk, met 5 of 6 kanalen kom je er normaal gesproken ook wel hoor (Base Drum, Snare Drum, Tom, Tom, Tom eventueel 1 Hihat/Overhead)

          Comment

          • keenoncoolstuff
            • May 2003
            • 695

            #6
            Originally posted by MarkRombouts
            door de digitale mengtafel kun je de soundcheck op locatie behoorlijk inkorten.
            Ik wil hier niet de discussie starten "of digitaal ook altijd beter is", maar:
            Als je een analoge mixer steeds voor dezelfde setup gebruikt, met dezelfde mics, kun je je settings ook laten staan. Hiervoor heb je niet persé een digitale tafel nodig.
            All of life’s problems can be solved with two things: duct tape and WD40.
            If it moves and it shouldn’t, you need duct tape. If it doesn’t move and it should, you need WD40.

            Comment

            • MarkRombouts
              • Jan 2005
              • 1391

              #7
              Originally posted by keenoncoolstuff
              Ik wil hier niet de discussie starten "of digitaal ook altijd beter is", maar:
              Als je een analoge mixer steeds voor dezelfde setup gebruikt, met dezelfde mics, kun je je settings ook laten staan. Hiervoor heb je niet persé een digitale tafel nodig.
              Daar moet ik je toch ook wel gelijk in geven ja.

              Bij digitaal blijft echter het voordeel van de ingebouwde randapparatuur, zoals fx en dynamics e.d. Waardoor je set wel wat compacter kan blijven.

              Comment

              • bran0985
                • May 2004
                • 75

                #8
                Ga eens luisteren naar mackie srm 450.
                Veel geluid voor redelijke prijs. (vind ik)

                Comment

                • R@dical
                  • May 2006
                  • 33

                  #9
                  geef mij maar een Allen en Heath pa20

                  Comment

                  • sis
                    • Jul 2003
                    • 3305

                    #10
                    Originally posted by R@dical
                    geef mij maar een Allen en Heath pa20
                    Ja , en waarom ????
                    sis
                    Fulltime freelance muzikant, producer , componist.

                    Comment

                    • Gast1401081
                      • Mar 2001
                      • 7999

                      #11
                      Niet met Oneliners reageren, wel ff onderbouwen graag.

                      anders gaat de gum er weer overheen...

                      Comment

                      • martijnwesterbrink
                        • Dec 2003
                        • 33

                        #12
                        Hmm.. oke.. Aan korte zinnetjes heb ik inderdaad niet zoveel.
                        Het budget weet ik zo direct nog niet, dat zal ook mede afhankelijk zijn van het aantal boekingen. Ik ga van zo'n 1000 euro uit.. (om en nabij)



                        Momenteel zijn alleen de instrumenten aanwezig. Verder dus nog niets.. Als er ook drum mic's bij moeten komen zullen de kosten wel snel hoog oplopen.. Dan nog maar wat kleiner blijven denk ik


                        Misschien handig om voor een compleet 2e hands setje te gaan?


                        De set moet eigenlijk zo compact mogelijk gehouden worden ivm het vervoer uiteraard en ook ivm de ruimte in de verschillende cafe / zaaltjes. Ik begrijp uit de reactie's dat actief dan het beste is! Die Mackie 450's zijn leuke speakertjes. Draaiden ze laatst ook met de band op in een cafe.. Maar ik vond het draag vermogen tegenvallen.. Vooraan ging het snoeihard maar na een meter of 6 was het geluid al aardig weg..


                        Nog een discussie vraag wellicht:
                        Baskasten noodzakelijk of niet!? De mackie waren 2 full range speakers waarbij ik toch een stukje laag miste.. Is een baskast noodzakelijk vinden jullie?

                        Comment

                        • Gast1401081
                          • Mar 2001
                          • 7999

                          #13
                          Originally posted by martijnwesterbrink
                          ... Ik ga van zo'n 1000 euro uit.. (om en nabij)



                          ...
                          Per Optreden, neem ik aan???

                          Comment

                          • jakkes72
                            • Dec 2003
                            • 1015

                            #14
                            Ik ben bang voor de complete aanschaf van het systeem...

                            Comment

                            • Gear
                              • Feb 2006
                              • 12

                              #15
                              1000 Euro??? Voor een systeem, alleen aan bekabeling ben je dat al kwijt voor een hele band, 10000 komt eerst denk ik!!

                              Comment

                              Working...