In Ear Monitoring

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Steve89
    • Dec 2005
    • 120

    In Ear Monitoring

    Hallo ,
    Ik ben als toetsenist van plan om In Ear Monitoring aan te schaffen.
    Nu twijfel ik een beetje.
    Ik zie verschilldende merken op internet staan met in-ear systemen en ze zijn ook nog eens in veel verschillende prijsklassen.
    Nu is mijn vraag. Heeft iemand ervaring met de in-ear systemen van Nady, Db Technologies, Mipro, Shure of Garwood?
    Of heeft iemand nog een ander merk met een leuke prijs die ook goed is??

    Ik ben op zoek naar een goed en vooral betrouwbaar systeem. Ik wil bijvoorbeeld niet tijdens het spelen mijn signaal kwijt zijn of heel snel met lege batterijen staan.

    Wie kan mij helpen???

    Alvast ontzettend Bedankt!!
  • TonBeljon
    • Apr 2006
    • 104

    #2
    in ear.

    Als toetsenist speel ik al jaren in ear en dat bevalt goed. Alle Bandleden hebben allemaal een verschillend systeem. De De bassist gebruikt e5 doppen van shure. Erg duur zo'n 500 euro, met een sennheizer draadloos systeem. Ze klinken super maar een nadeel is dat je helemaal van de wereld bent afgesloten. De zangeres en de drummer hebben shure e 3 doppen. iets goedkoper maar ook goed. De Zangeres heeft er ook een sennheizer draadloos syteem bij en de drummer heeft dat net als ik niet nodig. wij zijn dan ook ''draad gebonden'' om het zo maar te zeggen. Ik gebruik zelf sony doppen omdat ik ook omgevings geluid wil horen. Ik gebruik er dan ook meestal nog een nexo monitor bij voor de ''body'' in het geluid. Wij spelen in een allround Band die in het begin van de avond zachter speeld dan aan het eind van de show. Omdat ik in het begin van de avond weinig terug krijg van de p.a. heb ik de floormonitor voor het live gevoel. Onze gitarist speeld zoals de meeste gitaristen liever niet in ear, en heeft ook een nexo monitor 10 inch net als ik. Het is dus maar net wat je zelf het lekkerste vind op het podium. Uitproberen dus! Succes!

    Comment

    • Barthez
      • Dec 2003
      • 256

      #3
      Om te beginnen; wil je een wired of wireless systeem aanschaffen?

      Als ik aan een toetsenist denk zie ik iemand die vooral op één plek blijft, en dan zou ik je zeker een wired systeem aanraden.. Draadloze techniek is gewoon nog lang niet zo goed (klankmatig), en een touwtje is veel betrouwbaarder.. (zolang het niet draadloos móet, zeg ik: niet doen!)

      wij werken veel met Fischer Amps (http://fischer-amps.de/index.php?id=inear_beltpack) en daar hebben we goede ervaringen mee, ze klinken goed, gaan niet snel stuk, en het grootste voordeel: je hebt nooit last van zenderstoring!..

      en wat oortjes betreft zou ik zeggen: zoek het forum eens door, daar is al zoveel over gesproken. Alleen zelf raadt ik je Variphone aan, en dat is vooral door eigen goede ervaring..
      Goed plan! ...doen we niet!

      Comment

      • martijn verkerk
        • Nov 2005
        • 300

        #4
        zijn een aantal oplossingen idd als je niet teveel beweegt pak een wired setje
        of fisher (of een hele simpele goedkope behringer koptelefoonamp)
        draadloos zijn hoe gek het ook klinkt de senheiser iem300G2 de beste op de markt er zijn veel mensen die de oude 300 er uit gooien dus sla je slag (wel een stuk minder als de G2) neem voor draadloos geen shure 0f de psm 600 maar neem aan dat die boven je budget ligt
        qua oren wat wil je word er een volledige mix gemaakt? of wil je alleen jezelf horen (houd er rekening mee dat op maat gemaakte oren omgevingsgeluid 20-25 db dempen)
        standaard doppen zijn er van shure www.tmaudio.nl, sennheiser (eigelijk future sonic) en persoonlijk de beste ultimate ears www.audique.nl
        voor gegoten doppen zou ik ultimate's nemen prijzig maar denk er om dat je in je gehoor investeerd en dat niet iets is waar je mee moet gaan kutten

        maar het belangrijkste is met IE dat het een mode trent is en dat een mix voor oortjes echt goed moet zijn anders verkloot je je oren
        wat ook heel veel gebeurt is dat men standaard doppen neemt en ze dan snoei hard zet ook geen goeie optie
        IE doe het goed of blijf anders lekker met je mon draaien
        suc7

        Comment

        • martijn verkerk
          • Nov 2005
          • 300

          #5
          en ps laat je niet verleiden tot oortjes die goedkoop aangeboden worden een fatsoenlijk 2-weg systeem kost 500E en 3-weg 800

          Comment

          • Jacob
            • Jan 2006
            • 152

            #6
            De opmerking over de mix is inderdaad erg belangrijk. Misschien wel onderschat aan het IEM verhaal. Je maakt je oren, in het geval van een zanger ook zijn stem, kapot door een slechte mix. Je technicus moet weten waar hij mee bezig is.

            succes

            Comment

            • Barthez
              • Dec 2003
              • 256

              #7
              Met in-ears valt en staat ( net als in mijn ogen met floors ) je sound met de kwaliteit van de technicus..

              Wanneer je niet met een vaste technicus speelt; begin niet aan in-ears. Of maak je eigen mix met een submixer met een comp/Lim achter het eind signaal..

              Vergeet niet dat profi doppen (variphone, Ultimate Ears, Shure) volumes kunnen halen die overduidelijk schade aan je oren kunnen toebrengen..
              In de handen van mensen die hier niet mee om kunnen gaan kan dit zéér gevaarlijk zijn voor jouw gehoor.

              In-ear monitoring is het beste wat er is, mits gebruikt door mensen die weten waar ze mee bezig zijn, de mogelijkheden (en gevaren) kennen, en met de juiste spullen werken.
              Dus weet waar je aan begint, en zorg ten alle tijde dat je het eind volume met een comp/L in de hand houdt, want je wilt niet dat door het uitpluggen van iemand z'n gitaar de rest van jou carrière in duigen valt...
              Goed plan! ...doen we niet!

              Comment

              • lifesound
                • Apr 2003
                • 1052

                #8
                Shure blijft toch nog altijd de standaard.
                Ik zeg niet dat de sennheisers slecht zijn, maar die hebben nog steeds wat problemen met levels.
                Je moet je master sends op de tafel ongeveer 20 (!!!) dB verlagen om de zenders niet te oversturen. Naar ik heb horen zeggen zijn ze daar bij sennheiser uiteindelijk ook achter gekomen, en zoeken ze een oplossing.

                De meeste degelijke PA-bedrijven sturen techniekers mee die zonder probleem een IEM mix kunnen maken. Maar aangezien een IEM zéér persoonlijk is, kan het dan ook gebeuren dat je het toch maar niets vond.

                En in hoeveel gevallen kom je niet terecht bij een pruts-PA-bedrijf .....

                Comment

                • martijn verkerk
                  • Nov 2005
                  • 300

                  #9
                  Originally posted by lifesound
                  Shure blijft toch nog altijd de standaard.
                  Ik zeg niet dat de sennheisers slecht zijn, maar die hebben nog steeds wat problemen met levels.
                  Je moet je master sends op de tafel ongeveer 20 (!!!) dB verlagen om de zenders niet te oversturen. Naar ik heb horen zeggen zijn ze daar bij sennheiser uiteindelijk ook achter gekomen, en zoeken ze een oplossing.

                  De meeste degelijke PA-bedrijven sturen techniekers mee die zonder probleem een IEM mix kunnen maken. Maar aangezien een IEM zéér persoonlijk is, kan het dan ook gebeuren dat je het toch maar niets vond.

                  En in hoeveel gevallen kom je niet terecht bij een pruts-PA-bedrijf .....
                  shure was de standaard doe maar eens een ab test met een 300G2 van sennheiser en een psm600-700 (zelfs de 3000 en 300G2)
                  en je zult schrikken dynamiek is zoveel groter en de signaal ruis verhouding is een wereld van verschil
                  zelfs de grote company's draaien met de G2's

                  Comment

                  • crash
                    • Sep 2004
                    • 88

                    #10
                    Ik gebruik zelf Mipro MI 808 in ear systemen met westone um2 drivers. Setje wordt zelfs door de meest verwende (lees maar kritische) zangeres die ik ken als zeer prettig ervaren. Persoonlijk vindt ik het systeem t.o.v. een sennheiser en shure betrouwbaarder. Geen drop outs, kan ik niet zeggen van de alom geroemde sennheisers.

                    Comment

                    • cobi
                      • Aug 2002
                      • 1083

                      #11
                      Originally posted by Barthez
                      Met in-ears valt en staat ( net als in mijn ogen met floors ) je sound met de kwaliteit van de technicus..

                      Wanneer je niet met een vaste technicus speelt; begin niet aan in-ears. Of maak je eigen mix met een submixer met een comp/Lim achter het eind signaal..

                      Vergeet niet dat profi doppen (variphone, Ultimate Ears, Shure) volumes kunnen halen die overduidelijk schade aan je oren kunnen toebrengen..
                      In de handen van mensen die hier niet mee om kunnen gaan kan dit zéér gevaarlijk zijn voor jouw gehoor.
                      Submix is inderdaad een goedkope een goede oplossing (een behringer tafel kost €150 euro of zo), De limiter (vaak in de in-ears aanwezig) is ter bescherming van je oren handig. Vaak klinken ze niet erg muzikaal dus zul je jezelf een beperkt volume moeten aanwennen.

                      Een compressor lijkt me geen goed idee, je hoord (bijna) niet als ie gaat 'werken'. Je zult niet de eerste zijn die zijn stem kapot heeft gezongen doordat hij net het gewenste volume niet kon halen. Een zanger gaat dan van nature harder zingen maar die compressor grijpt in. Het einde van de avond heb je geen stem meer over. Ook is het handig om gewoon een eerlijk beeld te hebben van het volume wat je mede muzikanten spelen, zo kan je door het spelen/zingen al volume erop aanpassen en dat is voor de F.O.H. man ook weer fijner.
                      Spelingvouten onder voorbehout...

                      Comment

                      • Barthez
                        • Dec 2003
                        • 256

                        #12
                        Originally posted by cobi
                        Een compressor lijkt me geen goed idee, je hoort (bijna) niet als ie gaat 'werken'. Je zult niet de eerste zijn die zijn stem kapot heeft gezongen doordat hij net het gewenste volume niet kon halen.
                        De bedoeling van een (hard)limiter in deze toepassing is dat deze je oren beschermt bij extreme volumeverschillen (bijv een pad op een DI die per ongeluk terug wordt gezet naar 0 dB, een gitaar die uitgeplugt wordt, etc..). Je stelt de limiter dus zo af dat je boven je mix nog een speelruimte van 2 / 3 / 4 dB hebt, waardoor je in je mix nog wat aanpassingen kunt maken, maar wel beschermt bent tegen onverwachte extreme volumeverhogingen..

                        Want de meeste in-ear doppen kunnen echt wel vreselijk hard, en zitten niet ver van je trommelvlies....
                        Goed plan! ...doen we niet!

                        Comment

                        • cobi
                          • Aug 2002
                          • 1083

                          #13
                          Originally posted by Barthez
                          De bedoeling van een (hard)limiter in deze toepassing is dat deze je oren beschermt bij extreme volumeverschillen (bijv een pad op een DI die per ongeluk terug wordt gezet naar 0 dB, een gitaar die uitgeplugt wordt, etc..). Je stelt de limiter dus zo af dat je boven je mix nog een speelruimte van 2 / 3 / 4 dB hebt, waardoor je in je mix nog wat aanpassingen kunt maken, maar wel beschermt bent tegen onverwachte extreme volumeverhogingen..

                          Want de meeste in-ear doppen kunnen echt wel vreselijk hard, en zitten niet ver van je trommelvlies....
                          Maar goed, dat vertelde ik al, maar een limiter is toch wel iets anders dan een compressor zoals je waarschijnlijk wel weet.
                          Spelingvouten onder voorbehout...

                          Comment

                          • R@dical
                            • May 2006
                            • 33

                            #14
                            Ik werk al 2 jaar met sennheisers draadloos systeem, en heb nog nooit 1 keer probleem gehad

                            Comment

                            • LJ Bert
                              • Apr 2003
                              • 270

                              #15
                              Originally posted by martijn verkerk
                              shure was de standaard doe maar eens een ab test met een 300G2 van sennheiser en een psm600-700 (zelfs de 3000 en 300G2)
                              en je zult schrikken dynamiek is zoveel groter en de signaal ruis verhouding is een wereld van verschil
                              zelfs de grote company's draaien met de G2's
                              de meeste vinden de klank van een psm 600 beter dan die van de 700. de 700 heeft dan als voordeel dat hij wel op meerdere frequenties werkt de 600 heb je er maar 2 per kastje en maximum 4 verschillende toestellen, dus 8 frequenties en slecht mogelijkheid om tot 6 te combineren.....

                              de sennheiser 300g2 vind ik toch wel echt niet beter hoor.... dit is toch een veel goedkopere serie dan de sure psm 600 of 700.

                              wij hebben wel pas de sennheiser SR 3256 gekocht deze is wel redelijk duur maar heeft een fantastisch geluid. en de zenders zijn zwaar genoeg... dus drops word een minder probleem wat niet wil zeggen dat je ze niet meer zal hebben ... maar dat heb je met elk systeem.
                              hehe wat een gedoe

                              Comment

                              Working...