Versterkers bovenop basboxen

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Paul van Dort
    • Jun 2004
    • 105

    Versterkers bovenop basboxen

    Ik zou mijn versterker rackje van 4 units (2 versterkers van 1000W) bovenop een basbox willen plaatsen. Kan dit problemen of sleet veroorzaken ivm met trillingen en zo? Het is een kwestie van ruimte sparen voor optredens in kleinere gelegenheden.
  • Koen van der K
    • Aug 2005
    • 1146

    #2
    Ha Paul,

    ... als het een beetje degelijk "road proof" versterkers zijn lijkt me dat geen probleem. Goedkopere amps zijn er wel gevoeliger voor.
    Wellicht mogelijke problemen voorkomen met een stuk foam eronder ?

    Succes !
    Meer is minder, minder is meer

    Comment

    • GoTMoRe
      • Aug 2005
      • 350

      #3
      Originally posted by Koen van der K
      Ha Paul,

      ... als het een beetje degelijk "road proof" versterkers zijn lijkt me dat geen probleem. Goedkopere amps zijn er wel gevoeliger voor.
      Wellicht mogelijke problemen voorkomen met een stuk foam eronder ?

      Succes !
      Ik zou het zelfs bij topversterkers nog niet willen proberen, de kans dat er iets lostrilt is gewoon gigantisch aanwezig ( oa bv dat tin beetje zachter wordt en door de vele vibraties dr wat los schiet.. )

      Gewoon lekker achter de baskasten, en niet tegen de kasten aanschuifen..

      voorkomen is beter dan genezen
      lala..

      Comment

      • Koen van der K
        • Aug 2005
        • 1146

        #4
        Ha Gotmore,

        Uiteraard is het veiliger om de amps vrij van trillingen te houden, maar een beetje degelijke amp (goede chassis constructie, kwaliteits PCB's en connectoren) kan wel tegen een stootje (hoe krijg je ze anders op locatie ? ;-)

        Met een 10cm foamlaag onder je amprack haal je een aardig deel van de trillingsenergie wel weg lijkt me.

        Groeten !
        Meer is minder, minder is meer

        Comment

        • sis
          • Jul 2003
          • 3305

          #5
          Originally posted by Koen van der K
          Ha Gotmore,

          Uiteraard is het veiliger om de amps vrij van trillingen te houden, maar een beetje degelijke amp (goede chassis constructie, kwaliteits PCB's en connectoren) kan wel tegen een stootje (hoe krijg je ze anders op locatie ? ;-)

          Met een 10cm foamlaag onder je amprack haal je een aardig deel van de trillingsenergie wel weg lijkt me.

          Groeten !
          Klopt , maar ik denk toch als de versterkers warm worden dat er toch een grotere kans bestaat dat er 1 of andere soldering kan lostrillen , alhoewel : bij actieve kasten zitten de eindtrappen ook ingebouwd
          sis
          Fulltime freelance muzikant, producer , componist.

          Comment

          • arie
            • Feb 2003
            • 550

            #6
            denk niet dat dit een groot probleem is aangezien bij grotere producties met bijvoorbeeld 10 dubbel 18" kasten per kant de eindtrappen er ook gewoon achter staan, en dit geeft heel wat meer trillingen dan een enkel 18" kastje.groeten arjan

            Comment

            • mac tecson
              • Feb 2006
              • 348

              #7
              Ik denk dat de versterking in actieve kasten wel op een bepaalde manier is gemonteerd dat niet alles kapot trilt.
              Zet ze er inderdaad gewoon achter dan weet je zeker dat het goed gaat. Een normale vloer dempt al heel veel; al staan de subs en versterkers maar 10 cm van elkaar

              Comment

              • speakerfreak
                • May 2002
                • 1446

                #8
                Originally posted by arie
                denk niet dat dit een groot probleem is aangezien bij grotere producties met bijvoorbeeld 10 dubbel 18" kasten per kant de eindtrappen er ook gewoon achter staan, en dit geeft heel wat meer trillingen dan een enkel 18" kastje.groeten arjan

                uhm ja pecies, en tussen erop en erachter zit nogal veel verschil?
                Derbi Gpr Project aan de gang

                Comment

                • Ibvee
                  • Nov 2002
                  • 714

                  #9
                  maar een beetje degelijke amp (goede chassis constructie, kwaliteits PCB's en connectoren) kan wel tegen een stootje (hoe krijg je ze anders op locatie ? ;-)
                  alhoewel : bij actieve kasten zitten de eindtrappen ook ingebouwd
                  Denk er eens overna wat een pro amp allemaal doormaakt in een bus/vrachtwagen... Het beetje trillen van een 18" kast stelt denk ik weinig voor in vergelijking met een klinkerweggetje. En vooral als je de tip van Koen over het stukje foam onder de amp meeneemt denk ik dat je nergens last van zult krijgen.
                  De groeten => Micha

                  Comment

                  • moderator
                    Moderator
                    • Apr 2001
                    • 5950

                    #10
                    Enige waar je even rekening mee moet houden imo is de menselijke aaibaarheidsfactor.

                    Als ik ergens een rack met cresten neerzet, dan is alleen het branden van die groene lampjes voor sommige mensen al aanleiding om zeer belangstellend naar dat rack te staan turen.

                    Bij een mengtafel blijven mensen meestal wel van de knopjes, bij dixoklussen is het publiek meestal wat vrijer/beneveld/dronken/knallam/als een toeter...
                    Mijn ervaring is dan dat ik de belangrijke zaken voor mijn optreden gaar achter me houdt, ergens waar er niet zo rap een glas bier in wordt gemikt.

                    Leuke anekdote:
                    Sta op een klusje voor een boel groene mannen in een kazerne, kijk naar rechts....zie ik het nou goed: staat een kerel tegen PA stackje aan te zeiken....

                    Kijk, bij speakers heb ik zoiets van: doekje derover klaar, net te lullig over doen, maar als een klant in mn amprackje kan gaan staan mikken, ben ik daar serieus minder van gecharmeerd!

                    Mijn advies: niet op je sub, lekker erachterleggen.

                    Met tape acts heb ik de ervaring dat de ampjes boven op elkaar, daarbovenop de eq's, zenders, in-ears en dan de mixer een stapel 19" oplevert die voor iemand van 1.85+ goed te bedienen is.
                    Moderator J&H Licht en Geluid Forums

                    Comment

                    Working...