Compressor op totale mix: pre of post fader?

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Paul van Dort
    • Jun 2004
    • 105

    Compressor op totale mix: pre of post fader?

    Hallo,

    Ik ben bezig met een kleine PA voor een rockband.

    Ik will een gate/compressor/limiter zetten tussen het mengpaneel en de eindversterking (FOH) (voor de totale mix dus). Doe ik dit best pre fader of post fader ?
    Wat zijn de voor/ nadelen van de beide setups?
    Een equaliser heb ik al pre fader staan.

    Alvast bedankt.

    Paul
  • neeltje
    • Apr 2003
    • 295

    #2
    Het hangt ervan af wat je eigenlijk wil: wil je een muzikale compressie over je eindmix (soort van mastering), dan moet je hem pre-fader zetten. wil je daarentegen je systeem beveiligen tegen idioten, dan moet je hem net voor je eindtrap zetten, dus post-fader. Verder zou, in live situaties, je master eigenlijk altijd op +- 0 db moeten staan, en zou het dus niet al te veel mogen uitmaken.


    Ik moet wel zeggen dat een compressor over je totale mix niet echt gebruikelijk is in live. Dit omdat deze compressors de oorzaak kunnen zijn van veel leed en ongewenste effecten. Wat wel vaak wordt gedaan is bvb een compressor over subgroepen duwen (drums bvb). Dan behoud je nog steeds de kontrole over de andere instrumenten, aangezien je ze volledig in en uit de mix schuift, en er is nog steeds niets muzikaler dan het menselijke gehoor,...
    "En Go"

    Comment

    • Jeroen
      • Aug 2000
      • 1021

      #3
      Je zou hem natuurlijk op de insert van je master kunnen prikken, als je daar je EQ nog niet aan hebt hangen.

      Nu ga ik waarschijnlijk iets doms zeggen, maar ik heb nog geen (analoge)
      tafel gezien waar de optie pre/post zat op de mastersectie.

      Ik sluit me verder even bij neeltje aan,... het is niet gebruikelijk en waarschijnlijk zul je er meer last dan plezier van hebben.
      Zie profiel voor wetenswaardigheden en contactinfo

      Comment

      • mac tecson
        • Feb 2006
        • 348

        #4
        Ik zou hem gewoon achter de master zetten; als bescherming tegen idioten. Verder zie ik geen mogelijkheid om hem ergens te zetten zodat je er nog een ander voordeel van hebt

        Comment

        • Paul van Dort
          • Jun 2004
          • 105

          #5
          Bedankt voor de reacties.
          Ik ga hem er dus postfader aanhangen (fysisch dus tussen mixer en eindtrap) en de equaliser zit dan op de inserts van de main. Ik ga enkel de gate en limiter functie gebruiken van het toestel. Compressie doe ik wel per individueel kanaal.

          Groetjes,
          Paul

          Comment

          • MarkRombouts
            • Jan 2005
            • 1391

            #6
            Ga je een gate gebruiken op je master ???

            Comment

            • purplehaze
              • Jul 2004
              • 692

              #7
              is niet ongebruikelijk hoor doe ik ook via mijn 31 bands eq's die ge-insert zijn op de masters, weleenswaar wel met een vrij lage threshold

              Comment

              • Olaf Duffhuës
                • Oct 2000
                • 2477

                #8
                Ik zou hem gewoon achter de master zetten; als bescherming tegen idioten
                Een compressor of limiter, helpt nog steeds niet tegen 'blokgolven'

                Eigenlijk werkt het heel simpel :

                1. Een goede mixer, met goede pre-amps
                2. Iemand achter de knoppen met verstand van zaken
                3. Soms muzikanten uitleggen hoe het werkt
                4. Een degelijke PA installatie
                5. Een goede monitor installatie, goed verdeeld is voor de muzikanten. Des te sneller spelen ze met goed fatsoen...

                Dan voorkom je al een hoop problemen....
                Olaf Duffhuës

                **Nieuw - Audio Technica AT2031 - ATM230 - AE2300 - Radial Pro48 - nieuW**

                Comment

                • TPL
                  • Jan 2005
                  • 63

                  #9
                  Een compressor/limitter maakt zelfs sneller blokgolven, Het is eigenlijk vrij simpel uit te leggen je stopt er iets in wat een sinus heeft als die sinus normaal 10 hoog is maakt die een mooie boog tussen + 10 en - 10. Nu zet jij er een compressor op en die stel jij zo in dat deze ingrijpt bij 7. Wat gebeurt er met jouw golf van 10 deze wordt "in elkaar gedrukt" tot + en - 7. waardoor de boven en onderkanten vlak worden. Dit heeft dus als gevolg dat er een signaal naar de amps gaat met meer energie. Ofwel compressen/limmiten op een hele mix lijkt te helpen, maar dat is een soort van bedrog. Je brengt alleen maar meer energie naar je amps toe. En daarbij met een compressor op het eind, gaat je mix erg plat klinken en weinig dynamiek.

                  Zorg dan dat je een "baby sitter" op de tafel hebt die de geluids mannen in de gaten houden en ingrijpen bij te.

                  Dus een compressor op een vocal zetten voor eventuele harde uitschieters oke, maar op een eindmix zou ik het niet doen.
                  als blikken konden doden stopten ze er geen groenten in

                  Comment

                  • mac tecson
                    • Feb 2006
                    • 348

                    #10
                    Originally posted by Olaf Duffhuës
                    Een compressor of limiter, helpt nog steeds niet tegen 'blokgolven'

                    Eigenlijk werkt het heel simpel :

                    1. Een goede mixer, met goede pre-amps
                    2. Iemand achter de knoppen met verstand van zaken
                    3. Soms muzikanten uitleggen hoe het werkt
                    4. Een degelijke PA installatie
                    5. Een goede monitor installatie, goed verdeeld is voor de muzikanten. Des te sneller spelen ze met goed fatsoen...

                    Dan voorkom je al een hoop problemen....
                    Daar ben ik het ook volledig mee eens en zeker met punt 2.
                    Maar als het dat ding wil gebruiken was dit de enige manier om er iets mee te doen; voegt eigenlijk niks toe.
                    Blokgolven kill je met de cliplimiter op de amp (als die erop zit). Dat kun je idd niet op een processor, want die weet niet wanneer de zaak clipt.
                    Last edited by mac tecson; 21-04-06, 14:00.

                    Comment

                    • Paul van Dort
                      • Jun 2004
                      • 105

                      #11
                      Nu kan ik even niet goed volgen. Het platdrukken van een sinus waardoor er boven en onder platte stukken verschijnen is toch clippen?
                      Ik dacht dat een compressor en limiter het ingangs signaal drukken waardoor de golfvorm behouden blijft, maar het volume (amplitude) verkleint.

                      Comment

                      • mac tecson
                        • Feb 2006
                        • 348

                        #12
                        dat is inderdaad clippen.

                        Maar een processor/limiter oid kan niet voelen of de versterker clipt, want het signaal dat die processor verwerkt is niet versterkt. De versterker versterkt het signaal en daarin kunnen blokgolven ontstaan.
                        Een limiter kan er wel voor zorgen dat het geluid niet harder gaat dan een bepaald niveau.

                        Comment

                        • Paul van Dort
                          • Jun 2004
                          • 105

                          #13
                          Hey Mac,

                          De limiter kan inderdaad niet weten wat de versterker doet.
                          Het was de bedoeling om de limiter manueel te tunen op het clippen van de versterker en die dan zo ingesteld te laten staan. Niet elke versterker heeft een clipbeveiliging... en beter 2 beveiligingen dan geen...
                          Het wordt wel lastig omdat er natuurlijk ook nog een Xover achterzit...

                          Comment

                          • mac tecson
                            • Feb 2006
                            • 348

                            #14
                            De beste beveiling is gewoon je gezonde verstand. Stel het geluid in op een dus daninge manier dat je met je mengtafel de PA niet meer kan laten clippen. Het signaal niveau van clippen ligt dan buiten het bereik van je tafel (of misschien in het rode gebied, maar daar moet je ook uit blijven).

                            Als je dat doet kan er niks gebeuren.

                            En als je een bepaald volume wilt hebben, maar da gaat niet omdat je spul dan gaat clippen, dan heb je gewoon te weinig vermogen. er moet altijd wat over zijn; ook op de mengtafel (maar dat hoef ik geloof ik niemand hier nog te vertellen)
                            Last edited by mac tecson; 21-04-06, 14:12.

                            Comment

                            • Paul van Dort
                              • Jun 2004
                              • 105

                              #15
                              Mac,
                              zonder twijfel wijze woorden. Maar de live muziek is zo dynamisch dat ik de piekjes wil opvangen. Die piekjes zijn waarschijnlijk te klein/kort om mijn luidsprekers te beschadigen, maar toch. een tweeter is zo om zeep....

                              Comment

                              Working...