Iets nieuws in de plaats van db's?

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Needmoresound
    • Apr 2005
    • 170

    Iets nieuws in de plaats van db's?

    We moeten iets nieuws bedenken voor dB's!!!
    3 db meer, 2 maal het vermogen, 10 db 10 maal het vermogen en dan met 10 db meer dat je het maar 2 keer zo hard hoort??
    Kan toch niet kloppen.
    even wat ik gisteren bij had:
    -Ik had 1 calsbro box meegenomen, 12'' fullrainge kast 300 watt rms, deze was een tijdje geleden opgeblazen door een vriend. Hij heeft er geen verstand van en zat aan de verkeerde knopjes .
    er stond toen een behringer ep2500 op (op een kanaal 2 stuks).
    Ik heb de opgeblazen speaker vervangen door een jbl 2206h, 600 watt.
    -Ik had een punisher bij, net gemaakt, moet zelfs nog afgewerkt worden. Deze kan 1000 watt rms hebben.
    -Als versterking heb ik ps1000 van jb-systems (dit is wel iets goed van jb-systems, hij weegt 10talle kilo's en staat voor 700 tot 1000 euro op sites te koop. Hij is 650 watt op 8 ohm.
    -Ik heb een crossover van behringer (door dit apparaat snap ik de db's niet meer)

    Nou ik had de punisher net af en er was alcohol bij het spel dus ik ging is goed testen.
    Het ingangs signaal kwam van een laptop en ik zorde dat het db metertje van het mengpaneel niet te ver in het rood ging (+3db)
    Nu heb ik op de crossover een volume knop voor het kanaal, en nog een volume knop voor de lage en hoge tonen appart. Voor het hele kanaal kan je 12 db in de + en in de -, en voor de lage en hoge tonen 6 db in de + en in de -. Hier maakte ik dus gebruik van en gaf de versterker minstens + 13 db...

    + 13 db wil dus zeggen 20 maal versterking?
    20 maal versterking terweil het mengpaneel al aangeeft dat hij +3db extra geeft.
    De versterker gaf aan dat hij nieteens ging clippen!
    Laten we er van uitgaan dat de versterker 650 watts leverde. Dan zou je normaal gesproke, zonder crossover ertussen (die het geluid flink overstuurt) maar 650/20= 32,5 watt krijgen.
    Wat klopt er hier nou niet? 32,5 watt zonder crossover!
    of ze laten die versterker niet genoeg versterken, of die db wet klopt gewoon niet .
    Nu vraag ik jullie mening en ervaring met dit soort dingen...

    Verder moet ik zeggen dat het wel echt hard ging, daar kunne ze bij groten feesten waar 1000de mensen komen nog wat van leren (daar gaat het wel lager maar niet harder )

    En de calsbro voor de hoge tonen ging wel clippen, die tweetertjes hebben het zwaar gehad, met het maken van die kast gingen ze ervan uit dat er 300 watt op kwam, nu kwam er heel wat meer op en ook nog is clippen en ze kregen geen laag meer door de crossover dus het hoog kreeg zoiezo meer watts. (goede test dus!)

    Het clippen begon wel pas na een paar uur, komt dit dan doordat de spoel warm is geworden en een hogere weerstand heeft en dat je hem daardoor harder zet. Of is dit onzin en zetten ik hem gewoon harder waardoor hij ging clippen?

    En waarom gaat de top sneller clippen dan het laag??
    Hier heb ik met meerdere versterkers ervaring mee, hebben hoge tonen een hogere peak spanning ofzo? waardoor hij gaat clippen...
    of heeft het hier mee te maken, ze zeggen bij een site waar de ps 1000 op staat:
    18000 uf-capaciteit verzekert zeer sterke weergave van de lagere frequenties
    Wat wil de uf-capaciteit zeggen?

    nou een hoop vragen, ik hoop op wat antwoorden en niet op veel critiek
  • Koen van der K
    • Aug 2005
    • 1146

    #2
    ... toch wel handig die dB's hoor ;-) 't-is een kwestie van optellen.
    De formuletjes om de verhoudingen vermogen, spanning / stroom om te rekenen naar dB's zijn op dit forum te vinden met de zoekfunctie; waarschijnlijk zal dat al wel 1-en-ander verduidelijken. Het gaat om verhoudingen en vershillen tov een referentieniveau. Daarbij is de gevoeligheid van het menselijk oor bij benadering logaritmisch en dan ook nog frequentieafhankelijk. Ook deze curve(s) en rekensommetjes zijn hier wel te vinden.

    Betreft het clippen van je systeem geef je zelf al een aantal aannemelijke oorzaken ... gewoonweg "te hard gezet" lijkt me niet onwaarschijnlijk (met een paar biertjes ;-)

    De reden waarom je top sneller clipt / vervormd kan zijn omdat het systeem niet helemaal correct is ingesteld mbt SPL's / ampvermogen etc. of door 't gegeven dat je vervorming in het hoog eerder waarneemt dan vervorming in het laag.

    Ten slotte de uf capaciteit; dit zegt iets over hoe de voedingsspanning van de versterker is "gebufferd", waarbij uF staat voor de capaciteit van de elco's (condensatoren). Hoe ruimer bemeten ("dikke" / zware trafo met flinke condensatoren) hoe meer reserve de amp zal hebben als er gedurende een langere tijd (met name bij LF dus) een hoog vermogen geleverd dient te worden.

    Hopelijk een beetje antwoord op je vragen zo ...

    Groeten en succes !
    Meer is minder, minder is meer

    Comment

    • neeltje
      • Apr 2003
      • 295

      #3
      volgens mij is het beter de DB-uitlezing van de behringer+cablage in twijfel te trekken, dan om het principe van db's te willen weggooien. Questie van persoonlijke smaak natuurlijk.
      "En Go"

      Comment

      • sparky
        • Apr 2002
        • 2104

        #4
        Match je versterkers met je speakers als je een set samenstelt en laat de boel niet te vaak en te lang clippen. zo simpel kun je het houden.

        Verder moet ik zeggen dat het wel echt hard ging, daar kunne ze bij groten feesten waar 1000de mensen komen nog wat van leren (daar gaat het wel lager maar niet harder )
        kunnen "ze" daar wat van leren!? wie is "ze"? de lokale milieudienst die de nivoos handhaaft die in de APV's aangegeven staan??
        niet om lullig te zijn hoor, maar als de geluidsbedrijven die op dit nivo werken bedoelt nog iets van jou zouden kunnen leren, waarom doe jij die feesten dan niet al jaren!?
        Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

        Comment

        • Needmoresound
          • Apr 2005
          • 170

          #5
          hmm oke
          En dat van grote feeste bedoel ik niet letterlijk.
          Ik vind het ook zeker mooi wat ze voor elkaar krijgen. En ik denk dat ze er ook een stuk meer uit kunnen halen dan wat ze werkelijk doen...

          En over dat het hoog eerder gaat clippen, moet dan wel aan de crossover liggen, want in het laag zit gewoon meer vermogen, dit zie je ook op de db metertjes op het mengpaneel.
          Ik heb op het rechter kanaal het laag gezet, en op het linker kanaal de hoge tonen. Je kon zien op de vu metertjes dat het rechter kanaal meer uitsloeg.
          En vervormen deed hij niet echt, de versterker zat net tegen clippen aan, de lampjes brande net... (en dit hebben we niet langer als een minuut laten staan)

          En bedankt voor de uitleg over de uf capaciteit, ik heb nog niet echt een idee van de grootheden maar daar kom ik nog wel achter via internet.

          Comment

          • Studio 2000 uden
            • Mar 2006
            • 60

            #6
            die uf staat voor micro fahrad, zoals in een condensator
            Hij heeft altijd in een radiostudio gestaan en er is nooit mee gesleept en gegooid zoals bands en drive inns dat doen

            Comment

            Working...