Uitversterken piano

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • @ndrew
    • Jun 2005
    • 220

    Uitversterken piano

    ik moet binnenkort een klusje doen het gaat hierom het op nemen van een piano hoe kan ik dat het beste doen met wat voor microfoon hoe moet ik ze in de piano hangen enz.

    k neem mee:
    -spirit live 8 kanaals
    -1x beta 58 voor zang
    -2x monitoren
    -1x versterker
    -1x compressor
    -1x dat
    -1x md
    - en benodige kabels

    graag wat advies alvast bedankt
    <laat het maar draaien>
  • Studio Moved
    • Dec 2004
    • 75

    #2
    Je gebruikt best twee microfoons. een voor het hoog en een voor het laag.

    Je kan de microfoons opstellen op statieven ( bvb SM81) of twee PZM microfoons ( bvb Beta91) in de piano kleven als het deksel dicht moet.
    Studio Moved

    Comment

    • jurjen_barel
      • Jun 2003
      • 3150

      #3
      In het theater maak ik gebruik van 2 kleine Audix pijpjes. 1 schuin gericht naar het laag, 1 schuin gericht naar het hoog. Ik span een stukje gaffa, leg de mic's erop, stukje gaffa er over heen om ze vast te zetten en de kabels erin...

      Persoonlijk altijd erg tevreden over het resultaat, menig collega en artiest ook.

      Comment

      • vasco
        • Oct 2003
        • 2567

        #4
        Het beste is inderdaad twee microfoons, ik gebruik zelf regelmatig twee Rode NT3 hiervoor.

        Comment

        • sandur
          • Oct 2005
          • 85

          #5
          Heb dit ook een keer aan de hand gehad, maar toen was de demper (heet dat ding zo?) van de vleugel vrij goed te horen in de opname .. is dit een bekend iets, zijn er trucs voor of had ik mn mics gewoon niet goed staan?

          Comment

          • EriX
            • Apr 2006
            • 3

            #6
            als het kleinere zalen hebbie natuurlijk al akoestisch geluid.
            Wil je hem dan 'funky'er' hebben plaats dan de mic's dicht bij de snaren, in dat geval zou ik wel iemand (techniek) uit het theater plukken en hem van laag naar hoog laten spelen, hoor je van zelf waar de gaten zitten en kan je de mic's bij stellen (wellicht dat je met 2mic's klaar bent).

            Pijpjes met extra hoog (KM e.d) klinken altijd lekker fel, maarrr heb ook pianisten gehad die dit als blikkerig ervaren, wilde 414 erin doen maar die was niet voorhanden.
            SM57 gepakt en deze 'bekende' pianist daarna helemaal blij.

            Met vleugels merk ik wel snel 'fase' ellende dus met meer dan 1 mic blijft het oppassen geblazen.

            Ook handig, pas technicus gehad die opstelling had (mic's best ver van de snaren) hiermee kreeg hij problemen met monitorig maar daarvoor gebruikte hij een cheapo PZM (beetje over de monitor en iedereen blij)

            veel plezier met je tour!

            Comment

            • @ndrew
              • Jun 2005
              • 220

              #7
              bedankt voor jullie reacties ik kan hier wel wat mee en er mogen nog meer reacties bij geplaatst worden
              <laat het maar draaien>

              Comment

              • Ibvee
                • Nov 2002
                • 714

                #8
                Even voor de duidelijkheid (misschien alleen voor mezelf hoor), maar je zegt toch dat het gaat om opnemen. Gaat het echt om alleen opnemen, of ook om een half concert erom? Anders zijn monitoren niet echt aan te raden, en is het misschien veel handiger om koptelefoons te nemen? Verder noem je 1 beta 58 voor de zang, dus er zingt ook iemand. Maar wat had je zelf in gedachten voor die piano?
                De groeten => Micha

                Comment

                • @ndrew
                  • Jun 2005
                  • 220

                  #9
                  het gaat echt om het opnemen dus er komt geen publiek kijken.
                  -koptelefoons zat ik zelf al aan te denken
                  -monitoren zijn om het resultaat te beluisteren
                  -beta58 voor de zang
                  -en voor de piano weet ik het nog niet ik denk dat ik richt pijpjes koop om bij de piano te zetten
                  <laat het maar draaien>

                  Comment

                  Working...