Harmonizer FX

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • sandur
    • Oct 2005
    • 85

    Harmonizer FX

    Een bandje wat ik binnenkort moet schuiven heeft een harmonizer op z'n rider staan. Nou heb ik zelf geen ervaring met harmonizers (zeker niet live) en vroeg mij af wat de voor en nadelen van een harmonizer zijn in een live setup.

    Na enig speurwerk op internet kom ik al snel op de TC Helicon VoiceWorks. Is dit zo'n beetje de standaard voor dit soort werk of kom ik met een meer gangbare fx processor ook waar ik zijn moet?

    Verder vroeg ik me af waar ik een VoiceWorks zou kunnen huren (via Google iig niet of lastig te vinden!)
  • neeltje
    • Apr 2003
    • 295

    #2
    Ik weet niet over welk niveau van groepen je spreekt, maar als een bandje op een festivalletje een harmonizer vraagt, zou ik die tech bellen en zeggen dat hij hem zelf maar moet meenemen (meestal geen probleem, aangezien die mensen weten waar ze die moeten huren+dan hebben ze het toestel dat ze zelf kennen).
    De internationale standaard blijft, helaas voor jouw budget, wel de 3000 van Eventide. Voor een subharmonizer blijft de DBX 120 standaard.
    "En Go"

    Comment

    • sandur
      • Oct 2005
      • 85

      #3
      Originally posted by neeltje
      Ik weet niet over welk niveau van groepen je spreekt, maar als een bandje op een festivalletje een harmonizer vraagt, zou ik die tech bellen en zeggen dat hij hem zelf maar moet meenemen (meestal geen probleem, aangezien die mensen weten waar ze die moeten huren+dan hebben ze het toestel dat ze zelf kennen).
      De internationale standaard blijft, helaas voor jouw budget, wel de 3000 van Eventide. Voor een subharmonizer blijft de DBX 120 standaard.
      Snap wat je wil zeggen, in dit geval geen echte optie. Is professionele band uit de US en vliegen dus in met alleen gitaren en overige instrumenten (dus ook geen backline). Als dit niet haalbaar blijkt dan houdt het op, maar ik wil het toch even proberen (en mn eigen nieuwsgierigheid bedwingen )

      Die 120 van DBX is meer voor laag, ik zoek echt iets voor zang...
      Last edited by sandur; 03-04-06, 22:19.

      Comment

      • neeltje
        • Apr 2003
        • 295

        #4
        Als het toch een us-band is, bel ze dan even, en vraag wat ze normaal gezien gebruiken. Als jij techniek doet (en ze dus geen FOH-tech bijhebben) kan je zelf kiezen. Dan is de tc zeker een optie. Indien ze iets anders vragen, huur het dan gewoon en stuur de factuur op naar de promotor/productie. In nederland zijn die dingen wel te vinden bij ampco/focus//...
        In Belgie best te vinden bij Flashlight/EML/Phlippo.
        "En Go"

        Comment

        • SM
          • Oct 2004
          • 129

          #5
          Originally posted by sandur
          Snap wat je wil zeggen, in dit geval geen echte optie. Is professionele band uit de US en vliegen dus in met alleen gitaren en overige instrumenten (dus ook geen backline). Als dit niet haalbaar blijkt dan houdt het op, maar ik wil het toch even proberen (en mn eigen nieuwsgierigheid bedwingen )

          Die 120 van DBX is meer voor laag, ik zoek echt iets voor zang...
          Beetje vreemd dat je gaat experimenteren met iets waar je geen ervaring mee hebt live tijdens een waarschijnlijk serieuze klus. Iets als harmonising in een H3000 is nogal een leertraject. (ikhepurnogsteedskoppijnvan :-)) Niet iets om zo even te proberen. Ik zou minstens 3 dagen met het CD-tje van de band op mijn koptelefoon en het apparaat proberen de goede dingen te vinden.

          En als het om koortjes gaat dan pakt in NL toch iedereen een pitch-shifter in een SPX? Beetje spelen met de fine shift en klaar.....

          S.

          Comment

          • sandur
            • Oct 2005
            • 85

            #6
            Originally posted by SM
            Beetje vreemd dat je gaat experimenteren met iets waar je geen ervaring mee hebt live tijdens een waarschijnlijk serieuze klus. Iets als harmonising in een H3000 is nogal een leertraject. (ikhepurnogsteedskoppijnvan :-)) Niet iets om zo even te proberen. Ik zou minstens 3 dagen met het CD-tje van de band op mijn koptelefoon en het apparaat proberen de goede dingen te vinden.

            En als het om koortjes gaat dan pakt in NL toch iedereen een pitch-shifter in een SPX? Beetje spelen met de fine shift en klaar.....

            S.
            Waarom denk je dat ik het vroeg

            Ben nu inderdaad even aan het informeren waarvoor ze het ding precies willen hebben. Als het even kan ga ik met een SPX aan de gang.

            Toch bedankt voor de tip, had er zelf even niet aangedacht!

            Comment

            • peternotermans
              • Oct 2003
              • 156

              #7
              Tenzij het bij de backline hoort lijkt het me vreemd om als band zo'n ding in de rider te zetten. Met een geluidstechnicus kun je dingen afspreken over effecten zoals delay, reverb of desnoods "megafoonsound" op afgesproken tijden, maar geen koorzang.

              Koorzang is namelijk een wezenlijk onderdeel van het arrangement en dus een taak van de band en niet van de geluidstechnicus.

              Sinds kort werk ik zelf live (als toetsenist) met een Voiceworks van TC-Helicon om (naast de leadzanger) alle backing-zang voor mijn rekening te nemen. Om dat goed te doen heb je (afhankelijk van de song) ook vaak midi-input nodig van de keyboards.

              Daarom lijkt het mij persoonlijk sterk dat harmony-tools snel in een FOH-rack te vinden zullen zijn. Mocht dat wel zo zijn, hoor ik het graag.

              Ik weet wel dat "voice-doublers" wel vaker in FOH-racks zitten (bv. Toto) om alle vocals wat op te leuken. Ze gebruiken ook live een harmony-tool en die staat op het podium; bij Greg (toetsenist) ligt een VoiceLive (een VoiceWorks in pedaalvorm) op de vloer voor de harmony's...
              Last edited by peternotermans; 23-08-06, 15:10.
              --Hoe [FONT=Verdana]langer [/FONT]hoe beter--

              Comment

              • showband
                • May 2001
                • 4524

                #8
                een harmonizer is wel degelijk niet hetzelfde als een harmony-tool zoals jij bedoelt. Of liever een hamonist is een speciaal voor zang bedoeld type van de meer algemene smaak harmonizers. (vergelijk: een koe is een zoogdier maar een zoogdier nog geen koe)

                met een harmonizer word er in het algemeen een verstemde part opgewekt. of deze goed of slecht klint, een toonladder volgt of nog andere effecten doet hangt van de instelling af. De gitaarsolo in "f**k you we dont do what you told me" (of hoe die hit ook weet heet) is gedaan met een whammypedaal op de gitaar. een harmonizer in een doosje met pedaal. Als je owner of a lonely heart wil spelen zal er iemand een harmonizer op de gitaar moeten zetten.

                Ik ben het met je eens dat je aardig in de muzikale partijen zit te rotzooien met die dingen. Maar er zijn zeker situaties te bedenken dat je op de PA tafel het als effect kan gebruiken.

                Voorbeeld: bij een gothic band een gesproken stuk kilometers omlaag meemixen zodat je een supernasty narration stuk kan doen. Of bij het nummer "lolly-lolly" van wendy en lisa of "she drives me crazy" de snare omhoog stemmen. Dat soort dingen zou ik persoonlijk door de PA man laten doen.
                lekker belangrijk!

                Comment

                • martijn verkerk
                  • Nov 2005
                  • 300

                  #9
                  ik zou eerst maar eens informeren waar ze de harmonizer voor willen gebruiken

                  us bands hebben ook nog wel eens de neiging om een 3000 op bas,key of drums de gebruiken.
                  een eventide is een hele mooie machine maar vereist idd wel wat ervaring.

                  suc7

                  Comment

                  • peternotermans
                    • Oct 2003
                    • 156

                    #10
                    Originally posted by showband
                    een harmonizer is wel degelijk niet hetzelfde als een harmony-tool zoals jij bedoelt. Of liever een hamonist is een speciaal voor zang bedoeld type van de meer algemene smaak harmonizers. (vergelijk: een koe is een zoogdier maar een zoogdier nog geen koe)
                    Owkee... duidelijk... Want ik was er zelf al achter dat die VoiceWorks alleen maar spraak kan "transponeren". Ik heb op repetitie de gitarist er wel eens voor de gein doorheen laten spelen, maar dat klonk helemaal nergens naar. De aanwezigheid van een setting als "gender" verraadt al zoiets ... Dit apparaat heeft dus meer aan boord dan alleen maar "resampling en timestretching" .

                    Originally posted by showband
                    Als je owner of a lonely heart wil spelen zal er iemand een harmonizer op de gitaar moeten zetten.
                    Is het dan niet ook logisch dat de gitarist dat "effectje" zelf inbouwt in zijn rack of pedalboard en zelf inschakelt met een voetpedaal?

                    Originally posted by showband
                    Voorbeeld: bij een gothic band een gesproken stuk kilometers omlaag meemixen zodat je een supernasty narration stuk kan doen.
                    Vind ik een twijfelgeval, maar als je altijd met een vaste geluidsman op tour bent en altijd met dezelfde FOH spullen lijkt me dat inderdaad goed werken.

                    Originally posted by showband
                    Of bij het nummer "lolly-lolly" van wendy en lisa of "she drives me crazy" de snare omhoog stemmen. Dat soort dingen zou ik persoonlijk door de PA man laten doen.
                    Ik wist helemaal niet dat dat gebeurde (ben immers nog "newbie" ). Dacht altijd dat de drumkit dan via triggers een drummodule aanstuurde die op het podium door de drummer zelf van preset werd gewisseld. Weer wat geleerd op dit forum, en dat op mijn 36e .
                    --Hoe [FONT=Verdana]langer [/FONT]hoe beter--

                    Comment

                    • sandur
                      • Oct 2005
                      • 85

                      #11
                      Inmiddels is de klus al geweest en heb ik een SPX990 gebruikt.. het ging gewoon om het opleuken van de zang en had er dus geen zin in om daarvoor helemaal een dure harmonizer voor te regelen met alle problemen van dien.

                      Kortom: het bleek een storm in een glas water en de doubler van de SPX kon de vocals prima opleuken.

                      Dank voor de reacties!

                      Comment

                      • showband
                        • May 2001
                        • 4524

                        #12
                        Originally posted by peternotermans
                        Ik wist helemaal niet dat dat gebeurde Dacht altijd dat de drumkit dan via triggers een drummodule aanstuurde die op het podium door de drummer zelf van preset werd gewisseld. Weer wat geleerd op dit forum, en dat op mijn 36e .
                        drumtriggers wordt ook gedaan. roland-octapads ook. En bij grotere acts is het heel gebruikelijk een echte tweede snare erbij te zetten.

                        Maar als top40 act met een gewoon echt drumstel en een spx in je rack ga je niet voor 1 nummer klooien natuurlijk.... Dan is het pitcherdepitch
                        lekker belangrijk!

                        Comment

                        • showband
                          • May 2001
                          • 4524

                          #13
                          Originally posted by peternotermans
                          Is het dan niet ook logisch dat de gitarist dat "effectje" zelf inbouwt in zijn rack of pedalboard en zelf inschakelt met een voetpedaal?
                          ja en nee. Als je door een mooi vervormende gitaarversterker speelt zal de sound dichtlopen door meerdere noten door elkaar te spelen. Niet voor niets bestaat er zo iets als "powerchords". Als jij met veel vervorming de drie ook nog speelt dan klinkt het vaak nergens naar.

                          Als je leadgitaar met veel vervorming in octaven pitched dan gaat dat makkelijk via een harmonizerpedaaltje. ga je moeilijker intervallen doen dan is het beter om het via een insert te doen.

                          Een belangrijke factor bij harmonizers is wel dat de technicus verstand van muziek (toonladders enz) moet hebben omdat harmonizers werkelijk de nootkeuze beinvloed. En dat is eigenlijk het domein van de muzikant. Zoiets op je rider zetten naar een festival zou ik uit veiligheidsoverweging dan ook nooit doen....
                          lekker belangrijk!

                          Comment

                          • peternotermans
                            • Oct 2003
                            • 156

                            #14
                            Originally posted by showband
                            ja en nee. Als je door een mooi vervormende gitaarversterker speelt zal de sound dichtlopen door meerdere noten door elkaar te spelen. Niet voor niets bestaat er zo iets als "powerchords". Als jij met veel vervorming de drie ook nog speelt dan klinkt het vaak nergens naar.
                            Aldus sprak de gitarist tegen de toetsenist

                            Offtopic: ben je ook zo'n perfectionist die over 3 luidsprekers speelt (center speaker droog, en L+R voor de effecten) omdat het effectgeluid de speakerconus zodanig vervormd dat het droge gitaargeluid niet meer natuurgetrouw wordt gereproduceerd?

                            Back on topic:
                            Originally posted by showband
                            Zoiets op je rider zetten naar een festival zou ik uit veiligheidsoverweging dan ook nooit doen....
                            Daarom neem ik hem lekker zelf mee in mijn keyboard-rackje
                            --Hoe [FONT=Verdana]langer [/FONT]hoe beter--

                            Comment

                            • showband
                              • May 2001
                              • 4524

                              #15
                              Originally posted by peternotermans
                              Aldus sprak de gitarist tegen de toetsenist

                              Offtopic: ben je ook zo'n perfectionist die over 3 luidsprekers speelt (center speaker droog, en L+R voor de effecten) omdat het effectgeluid de speakerconus zodanig vervormd dat het droge gitaargeluid niet meer natuurgetrouw wordt gereproduceerd?
                              Ehm buiten de studio zeker niet. Ik speel al weer een paar jaar live over een samic comboversterkertje. 1 kanaal, 10 watt transistor met 8 inch weergever. Formaat schoenendoos. Ik heb er wel een andere speaker ingezet en een permanente microfoon op zitten.

                              Met een goede gitaar en een paar vintage pedaaltjes merk je uit de PA echt niet dat het uit een klein kastje komt.

                              Voordeel 1: geen sublaag om weg te draaien.
                              voordeel 2: Op twee meter afstand hoor je er niets meer van. Ik hoor mijzelf altijd en de rest van de band kan het over de monitors net zo krijgen als een DI-ed toetsenist. En zelfs weglaten... (bij grotere podia moet de monitorman eventueel wel als je de "catwalk opgaat" even de gitaar naar voren bijzetten. Maar als je een beetje strak slaggitaar speelt kun je best een paar nummertjes doorspelen zonder je instrument overal te horen. Dus je gaat heus niet nat als het eens wat zacht is)
                              voordeel 3: Weegt niks, neemt zowat geen plaats in. (ik zet hem gewoon tussen de monitors voor me)
                              voordeel 4: Werkt wel stukken beter dan simulatorboxen omdat je niet via allemaal menuĀ“s passende geluiden moet maken met allemaal volumeverschilproblemen voor de PA-man. Maar je kan weer gewoon verder zoals je altijd al deed met een echte versterker...want het IS nou eenmaal een echte versterker.

                              Ik heb natuurlijk een mooie tweed volbuizen versterker. (twee zelfs ) En een rack vol "gitaristenspul". In het totaal van een liveband echter blijkt de simpelste oplossing echter voor mij in totaliteit voor een band beter te werken.
                              Want gitaristen hebben niet voor niets de reputatie " altijd te hard" "niet functioneel spelen" enz te hebben. Je ziet het al aan de norm qua spullen. Een 4x12 kast met 100 watt buizen. En als je aardig bent weer een powersoak om het volume van "onverdragelijk" naar "te hard" terug te schroeven.

                              Voor mij geen brian may setups met drie stacks. Hoewel ik dat best eens zou willen proberen in een beetje grote zaal.
                              lekker belangrijk!

                              Comment

                              Working...