Defecte Yamaha P4500 versterker

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • FINCH
    • Nov 2000
    • 34

    Defecte Yamaha P4500 versterker

    Dag allemaal!

    Na een aantal jaren trouwe dienst geeft mijn Yamaha P4500 versterker aan één kant een zwak signaal af.

    Ik hoop dat jullie mij enigszins kunnen aangeven waar ik de oorzaak hiervan in zou moeten zoeken. Daarnaast vraag ik me af of het een bekend probleem is en in hoeverre het rendabel zou zijn om dit soort versterkers (met dergelijke problemen) na te laten kijken. Hoe groot is de kans dat het euvel verholpen kan worden en zouden de kosten daarvan kunnen opwegen tegen de aanschaf van een nieuwe, danwel tweedehands versterker?

    Om de situatie even te verduidelijken de volgende toelichting:
    Het probleem zit hem volgens mij echt in de versterker. Ik heb verschillende opstellingen getest door telkens in- en uitgangskanalen te wisselen en andere mengpanelen te gebruiken. Het probleem wordt al weergegeven in de signaal-ledjes, dus de storing zal zich vermoedelijk vóór de lampjes bevinden.

    Uit een eerste indruk op het interne gebeuren kan ik niet opmaken dat er iets is doorgebrand. Er is ook geen sprake van brandlucht of rook.

    Oververhitting lijkt me ook niet het geval, aangezien beide ventilatoren hun werk nog perfect doen en ik nooit waarschuwingslampjes heb zien branden (hooguit clipping) Bovendien is het signaal al zwak direct na het inschakkelen.

    Ik las elders in het forum (de zoekfunctie heb ik uiteraard gebruikt) dat de Yamaha versterkers vaker meeratelen. Dat is ook bij mij het geval (een soort krassend geluid, dat hetzelfde klinkt als de muziek), en dan in sterkere mate bij het zwakke kanaal.

    Verder iets opmerkelijks wat naar mijn bescheiden inzicht kan duiden op een loszittend contact ofzo: wanneer het kanaal wel op volle sterkte werkte gaf het bij flink vermogen incidenteel ontzettende klappen op de aangesloten speaker (ik had het idee dat het publiek op de maat van de muziek met metalen asbakken op de staantafels aan het timmeren was... dat geluid dus!)

    Overigens is het apparaat al enkele jaren oud en is de garantietermijn ruimschoots verstreken. De betreffende dealer waar ik het destijds heb gekocht bestaat volgens mij niet eens meer.

    Ik ben heel benieuwd en hoop op een niet al te prijzige oplossing! Alvast bedankt voor het meedenken!
    Groeten Wouter
  • Gast1401081
    • Mar 2001
    • 7999

    #2
    de erkende yamaha-reparateur zit in elburg, bij/ naast / met degrooth audio.

    Telefoontje / mailtje sturen, zijn aardige mensen...

    Comment

    • Koen van der K
      • Aug 2005
      • 1146

      #3
      Hmmm ... zou idd kunnen wijzen op een slecht contact oid ?!
      Mijn inziens de enige (en juiste) manier om hierachter te komen is de amp te (laten) testen / analyseren waarvoor je bij een reparateur terecht kan ... sluit me aan bij Mac's advies.

      Groeten en succes !
      Meer is minder, minder is meer

      Comment

      • Outline
        • Feb 2006
        • 1434

        #4
        't is allemaal wat met die versterkers die een zwak/slecht signal geven...
        Ben er gelukkig weer vanaf!

        Comment

        • FINCH
          • Nov 2000
          • 34

          #5
          Kleine update:

          Inmiddels ben ik inderdaad vriendelijk te woord gestaan door iemand van Patch-audio uit Elburg. De mijnheer zou mijn versterker graag eens doormeten en beoordelen, maar gaf na mijn verhaal al aan dat er zo'n 90% kans is op noodzakelijke vervanging van de betreffende module.

          Dit zou me naar schatting minimaal € 400,- moeten gaan kosten, maar dan zou ik er wel weer gemakkelijk(er) enkele jaartjes mee door moeten kunnen.

          Aan mij nu de overweging wat het me waard is, jullie bedankt voor de doorverwijzing!
          Groeten Wouter

          Comment

          • laserguy
            • Jun 2003
            • 2755

            #6
            Ik zou die meneer aanraden eens een cursus elektronica te volgen en dan te proberen toch maar op componentniveau te herstellen. Modules weggooien kan iedereen hoor.... Dit is niet echt een teken van vakmanschap moet ik zeggen. Ik zou hier niet op ingaan.
            Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

            Comment

            • Koen van der K
              • Aug 2005
              • 1146

              #7
              Hmmm ... sluit me (wederom) aan bij het commentaar van hierboven; 400 Euro reparatiekosten voor een 2 x 620W amp van een x-jaren oud ?
              Het is op safe spelen maar vervanging van een compleet eindblok heeft mijn inziens idd niet veel met reparatie te maken.

              Veel geld; een 2-e hands CA-6 heb je al voor nog geen 500 Euro.

              Succes !
              Meer is minder, minder is meer

              Comment

              • FINCH
                • Nov 2000
                • 34

                #8
                Voor ik mensen onbedoeld in discrediet breng zal ik mezelf maar eventjes nuanceren...

                Ik had wel degelijk het idee dat de man wist waar hij het over had (ook al is dit voor mij slechts een indruk). Zijn kostenraming diende met name als waarschuwing!

                Hij was zeker bereid om alles (objectief) te bekijken, maar aangezien ik mezelf afvroeg in hoeverre de mogelijke kosten zouden opwegen tegen de aanschaf van een volledig nieuwe gaf hij aan dat er een grote kans was dat het niet met enkele tientjes was gedaan. Hij baseerde dit vermoeden op zijn eerdere ervaringen met dergelijke (en dezelfde) versterkers.

                Het herstellen op 'componentniveau' dan wel 'moduleniveau' heb ik persoonlijk nul verstand van, maar ik begreep uit zijn verhaal dat het eventueel vervangen van de module verstandig zou zijn wanneer ik er na reparatie zeker van wilde zijn dat ik er nog een tijd mee vooruit kon. Wanneer dit niet nodig zou zijn zal het me natuurlijk ook niet zoveel geld kosten.

                Nogmaals: over zijn bereidheid om 'eerlijk' te repareren heb ik geen twijfels! (maar desondanks zeker bedankt voor het advies!)
                Groeten Wouter

                Comment

                • Koen van der K
                  • Aug 2005
                  • 1146

                  #9
                  ... ah, OK ... Op componenniveau repareren is een uitstervend ambacht aan het worden maar weegt bij reparatie aan versterkers vaak toch nog wel positief af tegen de kosten van "modulevervanging", vandaar waarschijnlijk ook de reacties hier ;-)

                  In dit geval even het advies van de vakman afwegen en voor jezelf berekenen of 't dan nog wel rendabel is voor dat bedrag, of misschien toch een (tweedehands) andere ? iets dat de vakman ook reeds had aangegeven.

                  Succes !
                  Meer is minder, minder is meer

                  Comment

                  • laserguy
                    • Jun 2003
                    • 2755

                    #10
                    Heb hier net een Phonic afgewerkt waar de eindversterkerprint van zou moeten vervangen worden volgens "een" TD. Staat hier nu al bijna een uur lekker te puffen op weerstanden op 80% van zijn uitgangsspanning voor clipping. Zal dus zeker ook bij de klant met gewoon muzieksignaal zeker betrouwbaar zijn. Kosten: 1 domme stuurtransistor en werkuren. Oorzaak: pootje afgebroken net aan de transistorbehuizing....
                    Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

                    Comment

                    • Koen van der K
                      • Aug 2005
                      • 1146

                      #11
                      ha Laserguy ... zoals je weet kan een simpele oorzaak soms lastig te traceren zijn; afweging materiaalkosten en arbeidsuren ... en dan nog een Phonic ;-)

                      Kan me wel enigszins voorstellen dat ze bij zo'n modelletje niet teveel arbeid willen spenderen en voor de materiaalkosten gaan (= op safe spelen).

                      Groeten !
                      Meer is minder, minder is meer

                      Comment

                      Working...