Live gebruik High-End Channelstrips etc.

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • berolios
    • Sep 2005
    • 1538

    Live gebruik High-End Channelstrips etc.

    Vriendelijke forumvrienden,

    Mijn mix-rackje (live-gebruik) begint l a n g z a a m iets te worden. Waar ik nu graag naartoe wil werken is de aanschaf van een high-end channelstrip in de trand van Avalon VT-737sp of Focusrite ISA-430 MKII, of een bus-compressor/ EQ in de trand van Avalon VT-747sp.

    Of ik richting de tube-sound wil, of meer richting de supercleane sound, daar ben ik eerlijk gezegd nog niet helemaal uit.
    Ook of het een 2e hands of nieuwe aanschaf gaat worden hangt een beetje van de situatie af.

    Nu dan mijn vragen aan iedereen hier:
    Heb je zélf ook een mix-rackje? Zoja:[LIST=1][*]Wat voor spullen heb je daarin zitten? Dan gaat het me dus vooral om eerder genoemde spullen zeg maar...[*]WAAROM heb je voor deze modellen gekozen?[*]Waar gebruik je ze precies voor?[*]Werken de units naar verwachting? Of beter/ slechter?[*]Hoe road-proof blijken ze te zijn?[/LIST]Als het effe kan dus graag reacties van mensen die ze daadwerkelijk mee op pad hebben, of er regelmatig mee werken.

    Merken waar ik vooral nieuwsgierig naar ben (maar laat dit vooral geen beperking vormen !):[LIST][*]Avalon Design[*]Focusrite (ISA/ Red/ Green)[*]Toft Audio[*]Tube Tech[*]Summit Audio[*]BSS (901 bijv.)[*]Manley Labs (maar dat zal véél te duur zijn)[*]TL Audio[*]TC (Gold-channel)[/LIST]Hopelijk zijn er wat mensen die ervaringen hebben op dit gebied !!
    Alvast hartstikke bedankt in ieder geval !!



    Oh ja, heeft er iemand misschien live-ervaring met het gebruik van Focusrite Green 2 (pre-amp/ EQ) of 3 (Voicebox= pre-amp/ EQ/ Dynamics)
    Last edited by berolios; 26-03-06, 12:18.
    Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."
  • dokter dB
    • Nov 2003
    • 1535

    #2
    hoi,


    Vroeger heb ik vaak die summit (TLA100) gebruikt... das mooi maar vergeet niet dat praktisch alle "buizen"compressors geen buis als regelelement gebruiken, en de manley vari-mu wel, als enige relatief betaalbare (3500 dollar). De Fairchild heeft ook een VCA-buis maar kost iets van 18.000 dollar....
    Ik werk vaak met de vari-mu in de studio... das wel de mooiste compressor die ik ken... Hij "lijmt" als het ware je mix aan elkaar, door de harmonics....

    Ik heb beide avalons, die gebruik ik veel live, samen met TD4 (SPL) en 901 (BSS)..

    737:
    De compressor van de 737 is niet zo tof (led/LDR), maar meestal hang ik er een dbx 160 achter... Er zit helaas geen insertpoint op de 737, das best jammer en ook niet makkelijk erin te bouwen (pre-amp werkt op buizenvoltage)... EQ en pre-amp klinken erg goed.
    Vooral mooi bij dynamische mics.... Ik heb eea verbouwd eraan (compressor en inputtrafo) als je details wil moet je maar mailen....
    Avalons worden erg heet, je moet echt een extra space erboven reserveren... t spul is erg zwaar, maar toch altijd weer de moeite waard om mee te zeulen

    747:
    buizenpad klinkt fantastisch, EQ ook.... ideale tool voor live en studio.

    De TL-audio compressors en preamps klinken ook vaak erg goed en zijn heel betaalbaar... maw een goed alternatief voor een kleinere portomonnee

    Alles zeer road-proof

    als je meer wil weten moet je maar even mailen
    Last edited by dokter dB; 26-03-06, 16:06.
    knoppen en waarden :)

    Comment

    • berolios
      • Sep 2005
      • 1538

      #3
      Kijk, dit is te gek !! Bedankt !!
      Bedankt ook voor de tip van de 'hete' Avalons...

      Die TD4, waar gebruik je die meestal op?
      Raar trouwens dat ze de TD2 ongebalanceerd hebben uitgevoerd... rare gasten, die amerikanen...

      Helaas zit de aanschaf van Manley-spullen er voorlopig effe niet in, met wat moeite kun je een Vari-Mu op internet 2e hands wel uithalen voor 3000 euro of zo, maar voor die prijs heb je een nieuwe 747 en nog geld over voor ander leuk gerief (en dan is de keuze in mijn situatie eerlijk gezegd snel gemaakt). Het is echter wel goed om te weten wat 'the ultimate machinery' is ;-), maar dat geldt denk ik ook wel voor de VoxBox en Massive Passive... heb je daar toevallig al eens mee gewerkt? Ze hebben er bij onze Elentriek Muziek en Licht broeders een aantal en deze schijnen weergaloos te zijn. Maar goed, voor mij in ieder geval (op dit moment) een stapje te hoog.

      Die aanpassingen aan de 737, dat heb ik wel vaker gehoord --> wat bedoel je eigenlijk met led/ LDR, als ik mag vragen? Mocht dat 'm worden, zal ik ook zeker effe contact met je opnemen. De compressor schijnt inderdaad aan de logge kant te zijn, in de VS zijn er een aantal bedrijfjes die modificaties hieraan zelfs standaard verkopen. Maar als ik het goed begrijp is naar jouw mening de comp niet echt geschikt voor vocals (mijn toepassing voor een channel-strip in eerste instantie)?

      Nou, in ieder geval nogmaals bedankt!
      Hopelijk mogen er nog veel van dit soort reacties volgen ... ;-)
      Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

      Comment

      • SM
        • Oct 2004
        • 129

        #4
        Wat wil je ermee?

        Hey!

        Om nou geen hele lijst te geven met hoe een persoonlijke indruk was van de apparaten die je noemt een vraag: wat wil je ermee gaan bereiken? En in welke situaties kom je? Altijd op dure spulletjes of hang je het ook aan een mackie? Een goede stereocompressor of een goede channelstrip zijn nogal andere apparaten.

        S.

        Comment

        • dokter dB
          • Nov 2003
          • 1535

          #5
          led/ldr = optisch compressie-element (ook wel vactrol genoemd)...
          Vroeger was het een lampje, en nu een ledje om de lichtafhankelijke weerstand te regelen...
          Een ldr is vrij langzaam, (afhankelijk van het bereik waarin hij gebruikt word, er zijn snellere en langzamere types)
          De 737 compressor is ok, behalve voor snelle dingen. ik heb de attack opgevoerd, maar de release is nog niet zo lekker en dat kan ik alleen veranderen door een andere LDR erin te zetten, of in een lager weerstandsbereik te gaan zitten... daar ben ik even opgehouden.....
          737 is trouwens ook heel mooi op bas als DI (instr input)

          Die massive passive heb ik nooit gebruikt, maar ken iem die hem heeft en die houd niet op erover te praten dus dat zegt genoeg
          De voxbox zou veel problemen geven met kapotgaan etc... verder geen ervaring mee

          De vari-mu is natuurlijk alleen een compressor, terwijl de 747 ook meer functies heeft, en voor live-sound mi een bruikbaardere tool is...

          De TD4 gebruik ik op drums/overheads beats etc.... moet je kopen is leuk! :-)
          Last edited by dokter dB; 27-03-06, 12:27.
          knoppen en waarden :)

          Comment

          • lifesound
            • Apr 2003
            • 1052

            #6
            In het belgenland ga je ondertussen al wat volk zien rondsjouwen met een Distressor en een BSS901. Deze worden dan ook in combinatie gebruikt (volgorde durft al eens te variëren).

            Ikzelf gebruik de combinatie Distressor->901. En alhoewel ik de omgekeerde volgorde eens wil proberen, ben ik zeer tevreden.
            Zeer leuke combinatie om de lead vocal een mooie en stabiele plaats te geven in de mix.

            Comment

            • berolios
              • Sep 2005
              • 1538

              #7
              Bedankt allemaal wederom voor de reacties !
              Die 901 is inderdaad erg fijn, waarschijnlijk gaat die op een later tijdstip zeker in mijn rackje geschroefd worden...

              Originally posted by SM
              Hey!

              Om nou geen hele lijst te geven met hoe een persoonlijke indruk was van de apparaten die je noemt een vraag: wat wil je ermee gaan bereiken? En in welke situaties kom je? Altijd op dure spulletjes of hang je het ook aan een mackie? Een goede stereocompressor of een goede channelstrip zijn nogal andere apparaten.

              S.
              Wat ik wil bereiken is een betere en vettere sound neerzetten, zeg maar 'mijn eigen sound' ontwikkelen, kortgezegd...

              Dit wil ik hardware-matig voor elkaar krijgen door het samenstellen van mijn eigen mix-rackje, waar vooral spullen in moeten komen die niet in de 'normale' verhuur- of club-racks zitten.

              Channelstrip zou ik in eerste instantie voor Lead Vocals gebruiken, Compressor/EQ voor óf totaalmix, of evt. als bus-insert (maar vooral totaalmix). Mijn verlanglijstje is natuurlijk lang (die van wie niet ;-) ? ), maar ik zal érgens moeten beginnen met het serieuze spul.

              Omdat ik helaas niet in de gelegenheid ben alle modellen die me interessant lijken uitgebreid te testen en om evt. nog wat 'gouden suggesties' te krijgen heb ik hier dit onderwerp geopend.

              Over het algemeen werk ik wel op serieus materiaal (langzaam maar zeker komen we er wel ;-) ), dus de 'goedkope alternatieven' zijn in gebruik te beperkt om nuttig voor me te zijn. Uitzondering hierop vormen allicht de Focusrite Green 2 en 3, maar die zijn dan misschien niet direct geschikt als vlaggeschip in mijn rackje op gebied van lead-vocals, maar meer voor backing of instrumenten waar de tafel net effe niet genoeg te bieden heeft.

              Op het gebied van channelstrips neig ik vooral naar een Avalon VT-737sp of Focusrite ISA-430 MK II. Qua buscompressor/EQ neig ik vooral naar de VT-747sp van Avalon. Ik begrijp echt wel dat het verschillende apparaten zijn, met verschillende toepassingen. Uiteindelijk wil ik ze beide hebben, maar welke het eerste komt hangt dus af van de kansen die zich voordoen....

              De uiteindelijke aanschaf zal ergens dit voorjaar moeten plaatsvinden, dus afhankelijk van de situaties en mogelijkheden die zich presenteren ... ;-)

              Dus als je gebruikers-ervaringen hebt ....... please share ;-)
              Last edited by berolios; 27-03-06, 13:56.
              Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

              Comment

              • Koen van der K
                • Aug 2005
                • 1146

                #8
                Ha Senor ... wellicht nog een kleine doch nuttige bijdrage ... al gaat 't enkel om EQ's.

                Ik heb destijds voor EQ-ing (oppoetsen bestaande opnames) met veel plezier met een tweetal EQ's gewerkt; de Ashly PQX-572 en Meyer CP-10.

                Vooral de Ashly vond ik zeer acceptabel (bij het lichtjes "boosten" van bepaalde frequenties hoor je de frequentie zelf niet maar wel dat de instrumenten naar voor komen ... ehm, duidelijk ? ;-) en tov de CP-10 veel betaalbaarder.

                Weet niet of 't voldoende is voor jouw Hi-End Live-toepassingen maar voor bovengenoemd studio-werk vond ik de prijs-kwaliteit van de Ashly erg OK.

                Groeten en succes !
                Meer is minder, minder is meer

                Comment

                • berolios
                  • Sep 2005
                  • 1538

                  #9
                  Zijn er toevallig ook mensen die ervaing hebben met de ISA-430 MK II van Focusrite ??
                  Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

                  Comment

                  • sis
                    • Jul 2003
                    • 3305

                    #10
                    Al eens nagedacht over XTA

                    sis
                    Fulltime freelance muzikant, producer , componist.

                    Comment

                    • berolios
                      • Sep 2005
                      • 1538

                      #11
                      Die XTA had ik al eens eerder van gehoord en ik zie dat hij ongeveer hetzelfde kost als eerdergenoemde 747.

                      Heb je misschien ervaringen met dit apparaat, want ik heb er wel eens vaker over gelezen en gehoord, maar hem eerlijk gezegd nog nooit aan het werk gezien/ gehoord ??

                      Thanks!
                      Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

                      Comment

                      • sis
                        • Jul 2003
                        • 3305

                        #12
                        berolios, ik heb er geen ervaring mee, maar ik heb al gelezen ( reviews ) en gehoord dat het topmateriaal is .
                        Als ik mij niet vergis, meen ik te weten dat function-one in combinatie met XTA processors aanbevolen en /of gebruikt wordt.
                        sis
                        Fulltime freelance muzikant, producer , componist.

                        Comment

                        • berolios
                          • Sep 2005
                          • 1538

                          #13
                          Duidelijk,

                          Systeem-processoren van XTA zijn uiteraard bekend, ik werk er ook met grote regelmaat mee, erg fijn spul natuurlijk (schept vertrouwen richting de rest van hun producten uiteraard). Maar die SiDD heb ik nog nooit 'in de echie' gezien.... misschien iets om op de Messe te gaan bekijken morgen...
                          Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

                          Comment

                          • Koen van der K
                            • Aug 2005
                            • 1146

                            #14
                            ... als je toch in Frankfurt bent; check gelijk even de stand van Prism Sound (http://www.prismsound.com/music_reco...tudio_home.php) en SPL (http://www.soundperformancelab.com/)
                            ... mochten die aanwezig zijn.

                            Viel SpaB !
                            Meer is minder, minder is meer

                            Comment

                            • wouter_jp
                              • Aug 2003
                              • 105

                              #15
                              heb de sidd 1 keer live gezien bij de tech van opeth hij gebrukte deze achter een xl 42,hij heeft mij laten zien wat je er allemaal mee kan,en das een hoop.
                              als je toch in Frankfurt bent; check gelijk even de stand van Prism Sound (http://www.prismsound.com/music_reco...tudio_home.php) en SPL (http://www.soundperformancelab.com/)
                              ... mochten die aanwezig zijn.
                              en nu we het toch over spl hebben,zijn er behalven dokter db,nog andere live gebruikers van de transient designer ( 2 of 4 )
                              ?
                              en zij er hier techs die een subharmonic synth ( dbx 120 ) live gebruiken?
                              Last edited by wouter_jp; 29-03-06, 12:33.
                              spelen !!

                              Comment

                              Working...