wat is objectief licht en bruikbaar?

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • showband
    • May 2001
    • 4524

    wat is objectief licht en bruikbaar?

    Een open vraagje na weer eens een avond EV-Carver sjouwen.

    Wat is op het moment nou een beetje het lichtste en kleinste wat je op de PA markt kan kopen waar je behoorlijk een bandje op kan draaien.

    Uitgaande van een gemiddeld feest van maximaal 200 á 250 man en een band van drums/bas/gitaar/toetsen/div-zang/pauzemuziek. Knoerthard hoeft het niet, maar wel lekker kunnen 'duwen'. Een beetje ballen moet het dus wel hebben.

    En dan niet van 'lekker om wat extra-te-hebben-plus-reserve-plus-wat-over. Dat betalen ze niet dus krijgen ze niet. Of betalen ze wel en huur je bij.

    Met welke systemen kun je makkelijk weg in een kangoo/caddy en één man en heb je minimaal spul mee? Terwijl je met een 19Inch 16 kanaals mixer en goede microfoons tóch perfect geluid neerzet.

    Voorbeeld Nexo PS10. Alsnog grote eindbakken . L.U.C.A.S. haalt het niet .

    Voorkeur voor 2x top 1 x sub powered oplossingen.

    Iemand?
    Last edited by showband; 19-03-06, 13:16.
    lekker belangrijk!
  • MarkRombouts
    • Jan 2005
    • 1391

    #2
    Ik gebruik hiervoor regelmatig HK ELIAS PX dit gaat tot 200 man in ieder geval prima, meer heb ik nog niet geprobeerd.

    De set bestaat uit 2 15" bassen en 12" toppen met ieder eigen 400 watt versterker ingebouwd.

    Ik krijg deze set samen met mijn O2r, setje monitoren en andere bijbehorende spullen (microfoons, statieven bekabeling) in mijn Opel Combo altijd wel mee.

    Misschien is dit iets ?

    p.s. wat voor EV/Carver set gebruik je nu ?

    Comment

    • Robin.vd.Have
      • Nov 2005
      • 165

      #3
      D&B Q series.

      4 Qsub's en 2 Q7 topjes op statief. Gaat echt super.
      Alleen kost het wel wat. Kan je allemaal alleen stapelen.

      M.V.G

      Comment

      • Freek Fokker
        • Aug 2003
        • 495

        #4
        SP-2 of Xact toppen met een willekeurig subje van datzelfde merk is misschien ook wel een oplossing. Zeker de Xactjes geven een hoop ruimte in het busje, tegen een flinke bak geluid wat eruit komt. Als dat te klein is neem je de SP-2's als toppen en de Xact's als monitoren.
        SR20DET

        Comment

        • MarkRombouts
          • Jan 2005
          • 1391

          #5
          Misschien nog handig om te weten:

          Wat is het beschikbare budget, want de hierboven genoemde suggesties lopen nogal uiteen qua prijs.

          Comment

          • sis
            • Jul 2003
            • 3305

            #6
            Misschien en dubbele HK-audio Max



            Veel vermogen, zeer compact en weegt geen drol .
            ga er binnenkort eentje testen .
            sis
            Fulltime freelance muzikant, producer , componist.

            Comment

            • showband
              • May 2001
              • 4524

              #7
              Het gaat er vooral om wat nu de maximaal haalbare uiterste is. Als je minder hoeft mee te nemen = minder vervoerskosten en in je eentje werken. Dat weegt leuk op tegen aanschafprijs.

              Die max is nieuw voor mij. Lijkt wel een beetje op zo een nexo configuratie (10 inch top op kleine sub)

              @ MarkRombouts
              Die EV set was niet van mij. Ik mix vrijwel alleen bij ' derden'. Deze set is van een haags bedrijfje. 2x18inch sub en 15inch+2inch top per kant op carver+DBXdriverack en H&K 16kan mixwizzard. Goedklinkend maar tegenwoordig heb ik setjes gehoord die ongeveer net zo groot zijn als een top van deze set en vrijwel alle klussen net zo makkelijk aankunnen. Ik heb gehoord dat turbosound nu 2x800W actieve 10 inch toppen heeft van 15 kg per stuk. Ook staan er her en der van merken als fohn en DB allemaal moois. Zo een setje met een sub zou ik nou wel eens willen horen. En ik ben benieuwd naar wat nu 'echt het kleinste/lichtse spul is wat nog wel werkt. Die gewone H*K setjes bijvoorbeeld zijn tot aan de 1000w versie te 'licht' in geluid. Maar die 1000watter is ondertussen al behoorlijk groot. Dan is een dynachord al weer kleiner.
              lekker belangrijk!

              Comment

              • MarkRombouts
                • Jan 2005
                • 1391

                #8
                Ik blijf er dan toch bij dan het HK ELIAS PX systeem dan nog interessant voor je blijft. He is compact, klinkt goed, is goed in je eentje op te bouwen en is ook nog eens betaalbaar.

                De Fohnn en D&B sets zullen ook zeker goed werken, maar zijn wel een stukje duurder denk ik zo.

                Comment

                • bones2001
                  • Aug 2003
                  • 741

                  #9
                  Wat dacht je van deze set,

                  2 x RCF ART 322A 12"/2" 350/50 watt 128 db
                  2 x RCF ART 705AS 15" 800 watt 130 db

                  Geeft je een active set van 2,4 kw met een gewicht van 120 kg
                  Mixen is net als schilderen.
                  Een kwestie van de juiste kleuren mengen om een mooi schilderij te krijgen.

                  Comment

                  • MartinW
                    • Mar 2005
                    • 27

                    #10
                    @bones
                    Alleen ga je dan wat laag missen in de wat langere/grotere zalen.
                    We hebben namelijk hetzelfde setje voor van de week gekregen.
                    maar k mis nu al de 2 extra baskasten,(ook op te lossen met een 18'' wbin in het midden) maar voor presentaties en spraak is het goed genoeg. Maar voor disco toch wel 2 subjes erbij

                    Comment

                    • jans
                      • Feb 2003
                      • 869

                      #11
                      Originally posted by Freek Fokker
                      SP-2 of Xact toppen met een willekeurig subje van datzelfde merk is misschien ook wel een oplossing. Zeker de Xactjes geven een hoop ruimte in het busje, tegen een flinke bak geluid wat eruit komt. Als dat te klein is neem je de SP-2's als toppen en de Xact's als monitoren.
                      Ik vindt de Xact goed voor monitor en presentatie werk maar om ze te gebruiken waar showband ze voor wil inzetten kan echt niet. Ik heb het al eens iemand horen doen, jammer daar is deze niet voor bedoeld. De SP2 ken ik niet goed genoeg maar dit komt denk ik dichter in de buurt.
                      Eindelijk begint mijn website vorm te krijgen

                      Comment

                      • Ibvee
                        • Nov 2002
                        • 714

                        #12
                        Voorbeeld Nexo PS10. Alsnog grote eindbakken . L.U.C.A.S. haalt het niet .

                        Voorkeur voor 2x top 1 x sub powered oplossingen.
                        hmm, sommige opmerkingen lijken toch niet helemaal relevant... Als showband een ps10 set al afzegt om de grote eindbak (die lichter is dan een 2e gepowerde sub) is het niet helemaal handig om oplossingen te gaan bedenken met 4 zware subs en 2 flinke topjes... Overigens denk ik dat het verschil dat er zit tussen het gewicht van de origineel bijbehorende amp van de PS10 set, en elke versterker van een gepowerde kast appart niet echt heel groot kan zijn. Met als voordeel van de PS10, dat je maar 1 kabel hoeft te trekken, en het versterker gewicht niet mee omhoog hoeft te tillen.

                        Wat ik van Lem gehoord heb was ik niet zo weg van, maar dit systeem met versterker in de sub gebouwd, en nog meer handige truckjes ziet er wel erg interessant uit:

                        De Hercules serie heeft net zoiets, alleen dat is dan wel weer 2 subs...

                        Lem koopt zo nu en dan wel eens ontwerpen van andere fabrikanten, om het vervolgens versimpeld op de markt te brengen, misschien dat dit net zoiets is, en er een beter variant van bestaat?
                        De groeten => Micha

                        Comment

                        • GoTMoRe
                          • Aug 2005
                          • 350

                          #13
                          Originally posted by Ibvee
                          l
                          De Hercules serie heeft net zoiets, alleen dat is dan wel weer 2 subs...

                          Lem koopt zo nu en dan wel eens ontwerpen van andere fabrikanten, om het vervolgens versimpeld op de markt te brengen, misschien dat dit net zoiets is, en er een beter variant van bestaat?
                          De hercules toppen zijn niet powered en hebben ook geen intern filter. Oftewel je zit ALTIJD aan de subs vast. Stand-alone kunnen ze niet werken.

                          Als je het licht en redelijk betaalbaar wilt houden zon klein hk setje, anders mischien als je niet op achteruit wilt gaan met je bestaande eaw set gaan voor soundprojects.
                          lala..

                          Comment

                          • Ibvee
                            • Nov 2002
                            • 714

                            #14
                            Hoe weet jij dat EAW net zo klinkt als Sound Projects? Je zegt eerder dat je geen ervaring hebt met dat soort A-merken...
                            En als je geen geen sub meeneemt hou je plenty ruimte over voor een lichte amp, want zo zwaar zijn die kastjes niet. En een versterker is zeker lichter dan 2 subs (als er geen interne cross inzit is daar altijd nog wel wat voor te knutselen), en ik denk dat het voordeel van een licht kastje omhoog tillen zwaarder weegt dan het voordeel van 'geen versterker' als je een keer zonder subs weg wilt.

                            Verder bedoelde ik deze sets eigenlijk niet als alternatief voor een EAW set, maar meer als een soort hulpje, omdat ik denk dat dit een beetje is wat Showband zoekt, alleen niet voldoende kwaliteit biedt.
                            Ik vind deze systemen ook interessant dus ik ben ook wel benieuwd of er ook nog goed a-merken zijn die dit systemen bouwen.
                            De groeten => Micha

                            Comment

                            • Gast1401081
                              • Mar 2001
                              • 7999

                              #15
                              Je bedoelt : tent van 25 x 20, man of 300 erin, leuk bandje, en dan toch 100 dB halen bij de mengtafel??

                              Heb ik laatst gedaan met een stel UPJ's met een stel MSW-s eronder, in monocluster onder t podium. Wegens het tijdstip etc was er maar 100dB bij de mengtafel toegestaan... dB-meter erop, en nog terug trekken met de masters... wel irritant dat er dan gitaritsten zijn die hun 4x12 vol opentrekken, maar dat terzijde.
                              topjes 20 kg per kast voor 128 dB, subs zijn niet meer verkrijgbaar...
                              Last edited by Gast1401081; 21-03-06, 21:56.

                              Comment

                              Working...