Feedback verminderen...

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • vegapower
    • Nov 2004
    • 355

    Feedback verminderen...

    kheb een vraagje... ik heb 4 monitors MClarren D12..
    deze zyn 250wrms en bevat D.A.S. compnetnten (driver + speaker)
    is er een mogelijkheid ergens iets aan te passen dat deze minder snel feedback geven? bv iets plaatsen voor de hoorn ofzo?
    ik weet behringen heeft feedback destroyers... maar waar ik men pa cursus gekregen heb vertelde men dat deze geen kl*te waard zij.
    dit zyn mensen met ervaring. ik heb mijn opleiding in het depot in leuven gevold. hier komen toch veel bekende namen optreden.

    iemand die iets weet tegen feedback? een hulpje?

    alvast bedankt
  • tomv
    • Jun 2003
    • 331

    #2
    Een EQ ertussen zetten en voor optreden uitfluiten. Werkt voor mij nog altijd het beste.
    Tom

    Comment

    • MarkRombouts
      • Jan 2005
      • 1391

      #3
      De plaatsing van de monitors ten op zichte van de microfoons heeft ook al een grote invloed op de feedback.

      Wat voor microfoons gebruik je ?

      Comment

      • vegapower
        • Nov 2004
        • 355

        #4
        shure sm 58.
        een equiliser stond ertussen.. stond niet 100% juist omdat ik geen tyd had en kreeg om deze 100% juist te zetten..maar als de monitors een hoog volume krygen (wat de meeste dove mensen op het podium vragen) dan kryg ik nog steeds feedback...

        Comment

        • bones2001
          • Aug 2003
          • 741

          #5
          Tja,
          dan moet je toch echt de tijd nemen om je EQ wel goed in te stellen....
          Of het "on the fly doen" , maar dan moet je wel goed getrainde oortjes hebben
          Staat hier ergens op het forum een link naar een feedback trainer waarmee je lekker kunt oefenen.

          En anders kan je ook eens kijken naar een feedback destroyer van Sabine, deze schijnen wel goed te werken.

          Succes
          Mixen is net als schilderen.
          Een kwestie van de juiste kleuren mengen om een mooi schilderij te krijgen.

          Comment

          • vegapower
            • Nov 2004
            • 355

            #6
            sabine kost + 2500 euro.. dat is wel beetje veel

            Comment

            • Gast1401081
              • Mar 2001
              • 7999

              #7
              Originally posted by vegapower
              sabine kost + 2500 euro.. dat is wel beetje veel
              kwaliteit kost geld, en dat geld trouwens ook voor je speakers.

              Comment

              • lifesound
                • Apr 2003
                • 1052

                #8
                De beste oplossing blijft een 31bands EQ en een hoop ervaring.
                Alles wat feedback destroyer noemt of betreft komt er bij mij niet tussen!
                Zelfs geen Sabine...

                Comment

                • Rookie
                  • Nov 2004
                  • 104

                  #9
                  je werkt met shure sm58 hoe leg je je monitors dan ? dan moet je je monitor recht achter microplaatsen zo voorkom je in zeer veel gevallen feedback en ja natuurlijk moet je je monitors eens deftig eq-en eens je dat gedaan hebt en je houd deze instelling valt het meestal mee af en toe een kleine verandering. allez zo krijg ik het toch gefikst.
                  grtz
                  Er is altijd iets wat je kan bij leren

                  Comment

                  • Berend
                    • Feb 2006
                    • 85

                    #10
                    De band waar ik t geluid voor doe, heeft sinds kort wel een feedback destroyer, idd van Behringer. Deze hebben we tot nu toe 1 keer live kunnen gebruiken, en met succes!
                    Al ben ik er toch niet heel erg blij mee. Deze hebben ze dan ook aangeschaft voordat ik hun geluid deed.

                    Wat info over een feedbackkiller:
                    beschikt over 3 soorten filters, namelijk
                    - 'single shot', deze kan je in laten stellen door het apparaat zelf. Kleine frequentieveranderingen die feedback kunnen veroorzaken stelt hij zelf bij.
                    -'Parametrische filters' , deze kan je volledig zelf instellen, dus versterking/verzwakking, frequentie en bandbreedte
                    -'Automatische filters', tijdelijk filter die door het apparaat zelf wordt toegevoegd, ingesteld en verwijderd als deze een bepaalde tijd niet gebruikt wordt.

                    Wil je niet dat ie automatisch te werk gaat, dan zet je alle filters op parametrisch, en heb je dus alle controle over de killer die nu als gewone parametrische equalizer werkt.

                    De uitspraak dat feedbackkillers geen *** waard zijn klopt dus niet, je moet ze kunnen gebruiken. Het nadeel is dat je niet heel makkelijk kan zien hoe een filter is ingesteld, wat trouwens voor alle parametrische eq. geldt.

                    Ik deel wel de mening dat het leerzamer is om geen aut. feedbackkiller te gebruiken, maar te 'spelen' met de opstelling (mic.'s en mon.'s), en evt een equalizer te gebruiken.

                    Verder zou je kunnen overwegen om niet de monitoren harder te zetten, maar de instrumenten wat zachter. Dat klinkt zo wat soft, maar het komt eigenlijk alles alleen maar ten goede. Het echt versterkte geluid moet toch uit de zaalspeakers komen, niet uit de monitoren. Sterker nog, muzikanten zouden zich in moeten stellen op GEEN monitoren, alles wat ze er wel uit horen komen is mooi meegenomen. Maar dit is een puntje van discussie.

                    Natuurlijk is er niet een standaard filterje in je speaker in te bouwen die feedback onderdrukt, want de frequentie waarop feedback optreedt is volledig afhankelijk van de zaalakoestiek en de opstelling. Speel hiermee, dit is nou juist het vak van de geluidstechnicus.

                    Succes
                    dusssss.........

                    Comment

                    • Beldog
                      • May 2004
                      • 140

                      #11
                      Wij gebruiken peavey eq's met fls (feedback locating system) en voor ons werkt dit goed.
                      Een feedbacktrainer kan je gratis downloaden maar hier ga je niet echt wijzer van worden. Monitors staan nl. meestal v/d technieker weggericht en je krijgt nogal een vertekend beeld v/d frequentie die feedbackgevoelig is.
                      Ik veronderstel dat je de monitors aanstuurt vanuit de foh-tafel, wat nogal eens kan helpen is de zang direct out naar een tweede kanaal te lussen en vandaar uit de zang dan te eq-en voor de monitors. Dan heb je de parametrische van dat kanaal enkel om de monitor te voorzien.

                      Comment

                      • Ibvee
                        • Nov 2002
                        • 714

                        #12
                        Ik geloof dat met het oefenen van fb freq's hier bedoeld wordt dat je hetzelfde is als wat een fb destroyer doet. Oftewel, als je geen tijd heb om te soundchecken, wachten tot ie komt, en dan wegtrekken.
                        En als je monitor's op de FOH doet, en er komt feedback op, komt dat net zo hard over de FOH, als over de monitors, aangezien daar over het algemeen dezelfde mic's voor worden gebruikt. En in dat geval kan je dus wel degelijk horen welke freq's feedback gevoelig zijn. Als je dan dus weet waar ie zit, en welk monitor-groepje het is, kan je em lekker wegtrekken.
                        Verder is jou antwoord nuttig, maar geen alternatief op het probleem van feedback tijdens een show. Want ook als je een kanaal eq gebruikt moet je weten wat er rondzingt.
                        Het beste is gewoon netjes vantevoren zorgen dat de kans klein genoeg is dat het rond gaat zingen. En anders dus idd zorgen dat je weet wat er rondzingt. Ik heb geen ervaring met feedback destroyers, want ik houd niet van zogenaamde 'intelligente' apparaten die zomaar gaan zitten hakken in het geluid.
                        De groeten => Micha

                        Comment

                        • bones2001
                          • Aug 2003
                          • 741

                          #13
                          sabine kost + 2500 euro.. dat is wel beetje veel
                          2500 euro is een beetje overdreven hoor,
                          voor een dual channel betaal je +/- 600 euro.

                          Maar voor dat geld kun je inderdaad beter een goede EQ aanschaffen.
                          Mixen is net als schilderen.
                          Een kwestie van de juiste kleuren mengen om een mooi schilderij te krijgen.

                          Comment

                          • ronny
                            • Dec 2002
                            • 2139

                            #14
                            eh zeer grof uitfluiten kan iedereen. microfoon(die je normaal voor zang gebruikt) op statief voor de monitor. Voor mijn part steek je hem erin. eq op +-12db standje trek alles maar naar onder op je eq. schuiver op de tafel open en dan ieder bandje op de eq even afgaan. Gaandeweg ga je merken dat rond bepaalde frequenties feedback zal optreden, deze trek je dus wat meer naar onder als de rest.
                            Wanneer je veel met dezelfde monitors en microfoons werkt ga je op een keer vanzelf wel weten welke frequenties problemen geven. Ook zul je feedbackfrequenties sneller herkennen en ze er meteen uit kunnen halen.
                            Bovenstaande manier is niet ideaal, maar wel een bijna 100% garantie op een feedbackvrij podium... en nee dit lukt niet met een 15bands eq...

                            mvg
                            ronny
                            niet zagen, gewoon doen!

                            Comment

                            • showband
                              • May 2001
                              • 4524

                              #15
                              Ik heb zelf de behringer feedbackonderdrukker en moet zeggen dat je niet snel een vergelijkbare 19 inch 24bits digitale full stereo programmeerbare 12 bands parametrische eq koopt voor €80,- ....

                              De meeste gebruikers van dit ding hebben (logisch) een butget setup. En als je al met veel, verschillende, slechte microfoons over een goedkope monitor met te weinig versterkervermogen moet werken dan zal je ook met dure apparaten nooit meer aan een goede monitorsound komen.

                              En ik constateer dat de meeste behringer feedbackonderdrukkers in die situatie gekocht worden.

                              Met mijn JBL902 + zeck 2x600W set zet ik een laagaf band vast en laat twee banden automatisch zoeken en locken. Dan hoef je alleem maar de microfoons even voor de soundcheck langzaam met wat feedback 'op te laten komen' en het ding pakt de twee belangrijkste banden. en ik kan dan knoerthard monitoren. Werkt prima.

                              Het ding is alleen niet snel genoeg om tijdens een optreden een piep te 'zoeken' en te localiseren. Het is dus echt een apparaat voor bij de soundcheck.
                              Last edited by showband; 07-03-06, 12:35.
                              lekker belangrijk!

                              Comment

                              Working...