fibre digico

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • stijnbe
    • Oct 2003
    • 33

    fibre digico

    Volgens dat ik zie wordt er bij de digico consoles gebruik gemaakt van glasvezel( optic fibre) bij het "transporteren" van het geluid van de console naar de stagerack. Ik had hier graag wat meer info over gehad. Moeten die kabels dan niet redelijk recht liggen want ik dacht bij glasvezel vanaf dat je een te grote bocht maakt dat het signaal verloren gaat?

    gtz stijnbe
  • lifesound
    • Apr 2003
    • 1052

    #2
    [et_pb_section admin_label="section"] [et_pb_row admin_label="row"] [et_pb_column type="4_4"][et_pb_text admin_label="Text"][/et_pb_text][/et_pb_column] [/et_pb_row] [/et_pb_section]

    Comment

    • berolios
      • Sep 2005
      • 1538

      #3
      Het systeem dat DiGiCo gebruikt is inderdaad Optocore. Het is trouwens wel optioneel en ook erg duur. En in principe kun je glasvezel net zo leggen als een normale multi.
      Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

      Comment

      • pmx
        • Jan 2005
        • 29

        #4
        met optocore kan je een redundant loop leggen, dat is volgens mij de filosofie van digico. naast de kosten kleven er nog wel meer nadelen aan, maar het werkt op zich prima. madi is ook een optie bij digico's.

        Comment

        • stijnbe
          • Oct 2003
          • 33

          #5
          Bedankt voor de reacties ik ben nu al veel wijzer geworden. Zou dit met computer netwerken ook mogelijk zijn zonder het probleem van die bochten?

          gtz stijn

          Comment

          • axs
            Moderator
            • Jun 2002
            • 2687

            #6
            Glasvezel en niet in bochten kunnen werken???
            Degene die dat beweert moet toch eerst zijn theorie over glasvezel eens nakijken! Te beginnen bij het begin:eigenschappen van glasvezel!

            Belangrijkste toepassingen van glazvezel zijn optische datalinks en VOORAL het overbrengen van lichtbundels naar andere plaatsen (lees: via een niet rechtlijnig lichtpath) met een minimaal verlies! Moest je enkel rechte optische verbindingen kunnen maken, tja, dan werkte internet zelfs tegenwoordig via de tuinslang of riolering!
            Last edited by axs; 10-02-06, 01:14.
            If its true that we learn from our mistakes, some of us are working on getting one GREAT education!

            Comment

            • sd_2
              • Dec 2005
              • 134

              #7
              Maar hoe goed werkt zo'n optocore systeem dan in tegenstelling tot de conventionele systemen met multikabels?
              Is het iets dat in de proffesionele wereld niet gebruikt wordt? Of misschien alleen bij vaste installaties wel maar bij touring niet?

              Wie heeft hier ervaring mee en welke bedrijven gebruiken dergelijke techniek?

              Grtz...

              Comment

              • Stijn Vanstiphout
                • Oct 2000
                • 1160

                #8
                Onze captatiewagen (Micro Cam Unit) maakt geheel gebruik van glasvezeltechniek.

                Hiermee wordt op dit moment het Canvas-programma Morgen Beter gemaakt.

                Je kan altijd op locatie een kijkje gaan nemen

                mvg,
                Stijn Vanstiphout,
                LVL Multimedia
                België

                Multi camera productions | Large screen systems | Video walls | Plasma displays

                Comment

                • DeMennooos
                  • Aug 2000
                  • 1416

                  #9
                  Luminex gebruikt glasvezel voor hun Safety Ring Switches. Deze sturen alle DMX universes via glasvezel van FOH naar stage.

                  Als een netwerk segment faalt of een kabel breekt, leidt de Safety Ring het netwerk verkeer om langs de alternatieve backup route van de ring.

                  TMF Awards 2005 in België heeft daar mee gedraait vorig jaar.

                  De Safety Ring Switch is trouwens ook Ethersound goed gekeurd.

                  Greetz,

                  DeMennooos

                  Stagehands are the infantry of show business

                  Comment

                  • cobi
                    • Aug 2002
                    • 1083

                    #10
                    Borsato en andere Pieeck audio produkties draaien bij mijn weten gewoon audio over glas. En dat zijn dus geen vaste installaties. Draaien zowiezo alle PM1D's niet met glasvezel?

                    Wat je ook steeds meer ziet is audio over UTP-kabel. Kaart in je digitale tafel voor 64 inputs en op de buhne een stageblok met je convertors. Denk dat dit een goedkopere oplossing is (UTP kost echt niks) dan glasvezel.

                    Voordeel van deze twee oplossingen is dan je geen aard problemen meer hebt. Je kunt rustig je mengtafel op een andere spanningsgroep aansluiten en bij een 'kopere multi' heb je altijd wel verliezen, zeker als je gebruikt maakt van een multi van 75 of 100 meter. Bij UTP of glas zijn dit soort verliezen er niet.
                    Spelingvouten onder voorbehout...

                    Comment

                    • Carl
                      • Nov 2000
                      • 907

                      #11
                      Glasvezel mag natuurlijk wel in bochten gelegd worden, hoe denk je anders dat KPN / Versatel / Eneco / etc, etc, etc,.... hun glas netwerken bouwen?
                      Je mag alleen geen scherpe bochten maken, waarbij je moet denken aan een vezel om een (je) potlood wikkelen.
                      Ik heb zo wel eens een tijdelijke demper gemaakt, signaal was te hard, 3 wikkelingen om een potloodje, gaf voldoende verlies om de optische ingang niet meer te oversturen, Plakbandje erom, en de juiste demper bestellen.

                      Groeten hoor!

                      Comment

                      • shure-fan
                        • Sep 2003
                        • 1046

                        #12
                        ik heb ik wel eens een digico gezien en vroeg me af: die versie die ik gezien heb had als aansluiting vanaf stage een bnc connector, kan dat kloppen? enzo wat kwam er dan van het podium af (coax of optisch) want optisch lijkt me te fragiel om in een bnc stekker te stoppen.
                        Freelance monitormixer / Geluidstechniek / tape act

                        Comment

                        • jakkes72
                          • Dec 2003
                          • 1015

                          #13
                          Ik vraag me af wie hier onzin verkondigd.
                          Werk dagelijks met glasvezel, ben er voorzichting mee. Maar durf rustig een lusje van 10 cm te maken, en rechtliggen in kabelgoten lukt toch niet.
                          En 1 Gbit is dan nog steeds geen probleem.
                          Dit zijn dan standaard 62,5/125 micron kabels.

                          In Afganistan ed gebruiken collega's speciaal versterkte kabels. (in een militaire omgeving) Als het daar werkt met een paar van die mariniers, dan moet het een standaard roady ook wel lukken om normaal met een kabel om te gaan.

                          En laten we nou eerlijk zijn: we leggen ook geen lussen van 10 cm in een 56 parige multikabel....

                          Bovendien spreekt wiki zich ook tegen:
                          Normaal is glas erg bros, maar wanneer het gesmolten is en er dunne draden van getrokken worden (zoals glasvezel) dan is het sterk en buigzaam.
                          Korte bochten zijn uit den boze
                          Last edited by jakkes72; 10-02-06, 22:25.

                          Comment

                          • meyerfreak
                            • Mar 2004
                            • 142

                            #14
                            ik heb ik wel eens een digico gezien en vroeg me af: die versie die ik gezien heb had als aansluiting vanaf stage een bnc connector, kan dat kloppen? enzo wat kwam er dan van het podium af (coax of optisch) want optisch lijkt me te fragiel om in een bnc stekker te stoppen.
                            Klopt, bij een DiGiCo heb je een local (foh) rack en een of twee stage racks, je kunt het stagerack aansluiten met optocore, maar ook met 2 BNC kabels (max. +/- 50 meter) , en het local rack alleen met 2 BNC kabels dit protocol heet MADI

                            Over de bochten in de glasvezel kabel...... je moet natuurlijk wel voorzichtig zijn, maar de kabel is gemaakt voor zware touring omstandigheden. Het zit bovendien op een haspel !!!
                            ART is the goal, engineering the tool to reach it!!

                            Comment

                            • frederic
                              • Jan 2006
                              • 3511

                              #15
                              Originally posted by meyerfreak
                              Klopt, bij een DiGiCo heb je een local (foh) rack en een of twee stage racks, je kunt het stagerack aansluiten met optocore, maar ook met 2 BNC kabels (max. +/- 50 meter) , en het local rack alleen met 2 BNC kabels dit protocol heet MADI

                              Over de bochten in de glasvezel kabel...... je moet natuurlijk wel voorzichtig zijn, maar de kabel is gemaakt voor zware touring omstandigheden. Het zit bovendien op een haspel !!!
                              is MADI niet van RME?

                              Comment

                              Working...