klankkwaliteit bij lagere belasting

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Tofke78
    • Jan 2005
    • 504

    klankkwaliteit bij lagere belasting

    Is er iemand die me kan vertellen of de klankkwaliteit vermindert bij een lagere Ohm-weerstand dan bij een hogere? Ik wil op een PL 4.0 per kant 3 i.p.v. 2 baskasten van elk 8 Ohm hangen. Zou hierdoor nu de klankkwaliteit van de subbas er op achteruitgaan?

    Alvast bedankt voor de reacties.
  • sis
    • Jul 2003
    • 3305

    #2
    Originally posted by Tofke78
    Is er iemand die me kan vertellen of de klankkwaliteit vermindert bij een lagere Ohm-weerstand dan bij een hogere? Ik wil op een PL 4.0 per kant 3 i.p.v. 2 baskasten van elk 8 Ohm hangen. Zou hierdoor nu de klankkwaliteit van de subbas er op achteruitgaan?

    Alvast bedankt voor de reacties.
    Of de klankkwaliteit veranderd , daar moet je zelf over oordelen !
    In ieder geval zal je dempingsfactor achteruit gaan waardoor je meer een blubberbas gaat krijgen
    maw oenk,oenk, ipv doef,doef
    sis
    Fulltime freelance muzikant, producer , componist.

    Comment

    • nightline
      • Oct 2002
      • 1001

      #3
      Zo'n PL4.0 is nogal ruim bemeten qua voeding, en z'n dempingsfactor is ook voldoende, ik voorzie geen enkel probleem.
      Tenzij je erg lang en/of dunne speakerkabels gebruikt.

      Ik doe met mijn PL6.0II niet anders dan 2x3 subs aansturen, en m'n laatste aanwinst ( PL9.0pfc ) moet er 2x4 subs aan gaan sturen.

      Groeten

      Jack
      Powered by AudioMadness....

      Comment

      • Tofke78
        • Jan 2005
        • 504

        #4
        Dus eigenlijk zal de klankkwaliteit er toch op achteruitgaan.

        Comment

        • Tofke78
          • Jan 2005
          • 504

          #5
          Wat is dan de minimumdikte van kabels die je best gebruikt? De lengte zal wel meevallen: 12 meter.

          Comment

          • GoTMoRe
            • Aug 2005
            • 350

            #6
            Zal ergens op internet wel een tabelletje te vinden zijn met welke kabel je nodig hebt voor welk vermogen.

            Als je er geen 2kw doorheen gaat drukken volstaat 2.5mm² wel
            lala..

            Comment

            • Koen van der K
              • Aug 2005
              • 1146

              #7
              Ha heren,

              Bij een lage impedantie als 2 Ohm halveert niet enkel de dempingsfactor, ook de vervorming en warmte ontwikkeling neemt drastisch toe. Of praktisch gezien de klankkwaliteit er nu erg op achteruit gaat is een kwestie van uitproberen.

              Puur technisch gezien zie ik de winst niet erg; aangenomen dat je ze bij elkaar plaatst geeft een derde sub erbij maar enkele dB's winst ten koste van de prestaties van je amp.
              Overigens zal parallelschakeling van drie x 8 Ohm resulteren in een impedantie van 8/3 Ohm ... heb je nog wat speling ;-)

              Qua kabeldiam. is 2,5mm-2 voldoende, of zijn je amp-racken voorzien van (bijv) dubbele speakon's ? Doorlussen van sub-naar-sub kan uiteraard met 2,5mm-2

              Enfin, succes ... !
              Last edited by Koen van der K; 07-02-06, 18:19.
              Meer is minder, minder is meer

              Comment

              • Gast1401081
                • Mar 2001
                • 7999

                #8
                Originally posted by Koen van der K
                Ha heren,

                Puur technisch gezien zie ik de winst niet erg; aangenomen dat je ze bij elkaar plaatst geeft een derde sub erbij maar enkele dB's winst ten koste van de prestaties van je amp.
                !
                je trekt meer rendement van je amp, ofwel : je eurootjes die je in je amp geinvesteerd hebt leveren meer dB's op. Das de winst.

                Anders zuo je met dezelfde sub-druk meer amps moeten kopen. En daar gaat je geld ( en je rug, meestal)

                Comment

                • Koen van der K
                  • Aug 2005
                  • 1146

                  #9
                  Ha Mac,

                  ... helemaal waar, echter ging het mij niet zozeer om het financiele rendement maar strikt technisch gezien (de vraag was tenslotte of de geluidskwaliteit erop achteruit zou gaan, hetgeen theoretisch zo zou moeten zijn).

                  Dat "meer rendement" betekent in dit geval (uitgegaan van 2 Ohm) een winst van 10 log 2000/1600 = 0,97 dB, plus wat extra door koppeling en de lagere afval freq. Dit afgewogen tegen meer stress op je amp in de vorm van slechtere prestaties en meer warmte-ontwikkeling. Puur technisch gezien mijn inziens niet erg rendabel.

                  Enfin, proberen, concluderen en afwegen (en een extra ventilator bij de hand houden bij "volle bak" vermogen ;-)

                  Groeten !
                  Last edited by Koen van der K; 07-02-06, 19:52.
                  Meer is minder, minder is meer

                  Comment

                  Working...