Multikabel > 50 meter

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • sandur
    • Oct 2005
    • 85

    Multikabel > 50 meter

    Ik heb de mogelijkheid om een multikabel te kopen van 50m. (Belden). Deze zit los in flightcase (geen haspel oid). Wat is jullie ervaring met het gebruik van dergelijke kabels?

    Ik vraag me bijvoorbeeld af of er veel verlies optreed bij deze lengtes, of je last hebt van storing op het moment dat je een deel van de kabel opgerold laat en of de lengte nog goed 'te handelen' is.
  • SjoerdOptLand
    • Jul 2003
    • 261

    #2
    Verliezen lijkt me nog geen groot probleem, misschien enige demping in het hoog (kabelcapaciteit). Ik heb daar geen ervaring mee.

    Ik verwacht in ieder geval geen storingen wanneer de kabel opgerold blijft: omdat het een gebalanceerde verbinding is, blijft het lusoppervlak toch (even) klein.

    Groeten,
    Sjoerd

    Comment

    • jakkes72
      • Dec 2003
      • 1015

      #3
      Ik heb wel Belden (whirlwind) kabels met een lengte van meer dan 100 meter in gebruik gezien bij professionel bedrijven.

      maak je daar maar geen zorgen om, zolang de kabel maar van goede kwaliteit is en de connectoren allemaal netjes zijn.

      Comment

      • Mathijs
        Moderator
        • Aug 2002
        • 1353

        #4
        50 meter is een standaard lengte. Dit is vaak zelfs een minimum.

        Voorbeeldje:
        Op een gemiddelde klus:
        - 150 meter uit de wagen.
        - 100 meter hapseltje
        - misschien nog wel een 100 meter haspel

        Totaal 350 meter. Er zal huis wel verlies optreden. Wij hebben er echter nog nooit last van gehad.


        Wij gebruiken zonder problemen lengtes tot 200 meter.
        Standaard is dus 150 meter (uit de wagen),
        of een haspel wat 50 meter is (puur omdat dit sneller opruimt).

        Comment

        • vasco
          • Oct 2003
          • 2567

          #5
          Wij gebruiken in theaters 50 meter multi in kist (ook niet op haspel maar zit wel een kruis in de kist waarom de kabel kan worden gelegd) en dit werkt echt prima. Ik ruim liever 1 dikke kabel weer de kist in dan 52 losse over een lengte van 50 meter. Vaak niet de hele lengte nodig en als die in de kist blijft op "rol" geeft dat geen problemen.

          Verlies valt echt enorm mee en ook storingen over deze lengte zijn te verwaarlozen omdat multi gebalanceerd is, als je dan ook maar gebruik maakt van de gebalanceerde techniek.

          Comment

          • sandur
            • Oct 2005
            • 85

            #6
            Originally posted by SjoerdOptLand
            Ik verwacht in ieder geval geen storingen wanneer de kabel opgerold blijft: omdat het een gebalanceerde verbinding is, blijft het lusoppervlak toch (even) klein.


            Tuurlijk, wel even overnagedacht maar duidelijk niet lang genoeg

            Is jullie ervaring met Belden op zich wel goed?

            Comment

            • Gast1401081
              • Mar 2001
              • 7999

              #7
              belden is wereldwijd een van de betere kabelboeren, je ziet ze overal, van cat5-utp tot en met de 120²...

              Comment

              • PowerSound
                • Nov 2001
                • 1892

                #8
                Heb een 80m 32parige lange KLOTZ kabel op haspel, soms heb ik maar 15m nodig en rest blijft op haspel. Nog nooit problemen mee gehad (alleen als we DMX in dezelfde multi jaagde, maar das een ander verhaal).
                PSL Bvba powered by
                L-Acoustics dV-Dosc / Arc / dV-Sub / SB28 / 112P / LA8
                Yahama LS9-32 / MC7L-48
                Grand MA Full Size / Light / Avolite 2008 / Tiger
                Martin MAC250 Krypton / Wash / 700 Profile / Atomic

                Comment

                • Guus
                  • Oct 2003
                  • 104

                  #9
                  Originally posted by sandur
                  Ik heb de mogelijkheid om een multikabel te kopen van 50m. (Belden). Deze zit los in flightcase (geen haspel oid). Wat is jullie ervaring met het gebruik van dergelijke kabels?

                  Ik vraag me bijvoorbeeld af of er veel verlies optreed bij deze lengtes, of je last hebt van storing op het moment dat je een deel van de kabel opgerold laat en of de lengte nog goed 'te handelen' is.
                  Beste Sandur,
                  het merk 'Belden' levert goede multikabels. Ik heb er tenminste goede ervaring mee.
                  Wel is het belangrijk dat je het type nummer opvraagt om zo de spec's op internet te kunnen opzoeken. Dus de elektrische gegevens, twisted pair of niet, etc.
                  Alleen de spec's bepalen in hoeverre dat je goede geluidskwaliteit kunt verwachten bij langere afmetingen.

                  Het opgerold laten bij een multikabel heeft voor geluid geen hoorbare invloed. Mits afscherming(en) goed zijn aangesloten. Magnetische storing/straling van buitenaf is dan niet mogelijk.

                  Je denkt natuurlijk aan opgerolde 220 Volt haspels. Ja, die hebben wel een probleem als er grote stromen gaan vloeien omdat de haspel dan als een spoel werkt. Bij de kleine stroompjes van de micro signalen heb je bij een multikabel dat probleem niet.



                  Succes
                  de Guus

                  Comment

                  • PowerSound
                    • Nov 2001
                    • 1892

                    #10
                    Originally posted by Guus

                    Je denkt natuurlijk aan opgerolde 220 Volt haspels. Ja, die hebben wel een probleem als er grote stromen gaan vloeien omdat de haspel dan als een spoel werkt. Bij de kleine stroompjes van de micro signalen heb je bij een multikabel dat probleem niet.



                    Succes
                    Euh sorry hoor, maar heb toch geleerd dat onze stroom geen continu stroom is en toch alternatief is. Dus van een spoel is er geen sprake van (althans in continu, je boxen of watdanook metalisch zal niet door je "haspel" aangetrokken worden ). Haspel van 220V (en nog erger bij 380V) is alleen niet goed omdat ze zo "samengepakt" zijn dat ze meer warmteontwikkelen, door een minder goede koelingsoppervlakte.

                    Een Audiosignaal is ook ver van continu, dus ook weinig last van de signaalkabels in haspels te laten. Nog minder als het symmetrisch is.
                    PSL Bvba powered by
                    L-Acoustics dV-Dosc / Arc / dV-Sub / SB28 / 112P / LA8
                    Yahama LS9-32 / MC7L-48
                    Grand MA Full Size / Light / Avolite 2008 / Tiger
                    Martin MAC250 Krypton / Wash / 700 Profile / Atomic

                    Comment

                    • cobi
                      • Aug 2002
                      • 1083

                      #11
                      50m van deze kabel is geen probleem qua verliezen.

                      Koop je deze kabel nieuw of 2e hands? Als dat 2e hands is zou ik wel effe checken of alle ader-paartjes nog werken.
                      Spelingvouten onder voorbehout...

                      Comment

                      • jans
                        • Feb 2003
                        • 869

                        #12
                        [I]
                        Originally posted by PowerSound
                        Euh sorry hoor, maar heb toch geleerd dat onze stroom geen continu stroom is en toch alternatief is.
                        Hoe alternatief is die stroom dan? Of bedoel je alternating current of in nerderlands wisselspanning.
                        Last edited by Gast1401081; 11-02-06, 20:03.
                        Eindelijk begint mijn website vorm te krijgen

                        Comment

                        • aameijer
                          • Oct 2005
                          • 67

                          #13
                          Beste Sandur,

                          Een 50 meter kabel van Belden is geen enkel probleem. Op de haspel/ligt laten zitten etc. is ook geen probleem. Wij gebruiken al meer dan 10 jaar alleen maar belden met een W4 en die hebben nog nooit stress gegeven. Onze lengte is standaard op 80 meter. Dan blijft er dus regelmatig wat in de kist achter. Belden kabels zijn kwalitatief van zeer hoog niveau. Wat betreft verlies. Dat valt op die lengte erg mee. Zal zeker niet hoorbaar zijn. Iedere kabel zal verlies geven. De een wat meer dan de ander. Aangezien er bij ons alleen hoogwaardige materialen worden toegepast hebben wij o.a om die reden voor Belden gekozen.

                          Je vragen zijn terecht en wat betreft die punten kun je gerust een belden kabel nemen.

                          Comment

                          • meyerfreak
                            • Mar 2004
                            • 142

                            #14
                            Yo,

                            Geloof zelfs dat er bedrijven zijn die dezelfde kabel op 100 meter hebben.
                            Idd geen probleem dus.....
                            ART is the goal, engineering the tool to reach it!!

                            Comment

                            Working...