Speakerprocessors...

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jakkes72
    • Dec 2003
    • 1015

    Speakerprocessors...

    Ok, ik ben op zoek naar een speaker processor met ongeveer de volgende eisen (minimaal...):
    3 Inputs (uiteindelijk voor L-R en Sub)
    3 outputs (vrij routeerbaar)
    3 crossovers (L top uit, R top, Mono sub uit)
    Simpele bediening, real time met behulp van laptop via RS-485 / RS-232

    De volgende merken zij er uiteraard:
    DBX (Driverack PA en 260, vallen af ivm de inputs)
    Ashly (3.24 en de 4.24 de eerste valt af ivm afwezigheid van de bediening mbv laptop.
    BSS (minidrive 336 en 366, de 336 valt af ivm inputs, de 366 ivm de prijs??)
    XTA (DP224 en DP226 vallen af ivm de inputs, de DP-428 ivm prijs)
    Behringer DQX 2496 valt ivm niet realtime kunnen wijzigen van de parameters (maw: audio valt bij sommige handelingen even weg).
    Xilica DPC-3060 en DLP-4080 Wel veel goeds van gehoord, simpele software. Redelijke prijs van de DPC 3060
    TC Electronics XO-24 Valt af vanwege de inputs, niet met PC te bedienen. Vandaag mee gewerkt, bediening viel wel mee.

    Tja, en wat hebben we nog meer?
    Graag opmerkingen/aanmerkingen/ideeën.
    (Mischien dat we vergelijksmatrix op kunnen zetten met de verschillende merken tov prijs, mogelijkheden ed?
  • neeltje
    • Apr 2003
    • 295

    #2
    Soundweb 9088ii? 8 in, 8 uit, en alles erin te steken naar eigen verlangens/keuze. Misschien wel te duur?
    Verder: 2* dbx driverack?, of 2* minidrive? Welk systeem moet hij eigenlijk aan gaan sturen, en wat wil je ermee gaan doen. Dit zijn echt wel belangrijke vragen waarop je eerst een antwoord moet geven voor we je verder kunnen helpen. Waarom moet hij trouwens met de pc te bedienen zijn?
    "En Go"

    Comment

    • jakkes72
      • Dec 2003
      • 1015

      #3
      Momenteel heb ik een setje met Peavey 15"/1" toppen (Hisys 2RX), Chevin versterkers, KT eq, Soundcraft mengtafel.
      De set wil ik uit gaan breiden met subjes die ik vanaf een aux of een matrix aanstuur, daarom de 3 inputs.
      Het merk subs ben ik nog niet uit, wel gaat het waarschijnlijk aangestuurd worden met een Yamaha P7000S amp.
      Ik kan inderdaad ook 2 minidrive oid doen, maar dna ben ik weer 2HE kwijt ipv 1HE en dan is de prijs ook weer wat hoger dan bv een Xilica.
      En inderdaad: de Peavey kastjes staan op de nominatie om vervangen te worden door iets anders, meer uit een gewicht/formaat oogpunt dan op klankmatig uitgangspunt.
      Het bedienen met de pc is voornamelijk omdat ik basis eq in de processor wil zetten, maar daar wil nog wel aan kunnen sleutelen tijdens de klus.

      Comment

      • Tofke78
        • Jan 2005
        • 504

        #4
        Originally posted by jakkes72
        Momenteel heb ik een setje met Peavey 15"/1" toppen (Hisys 2RX), Chevin versterkers, KT eq, Soundcraft mengtafel.
        De set wil ik uit gaan breiden met subjes die ik vanaf een aux of een matrix aanstuur, daarom de 3 inputs.
        Het merk subs ben ik nog niet uit, wel gaat het waarschijnlijk aangestuurd worden met een Yamaha P7000S amp.
        Ik kan inderdaad ook 2 minidrive oid doen, maar dna ben ik weer 2HE kwijt ipv 1HE en dan is de prijs ook weer wat hoger dan bv een Xilica.
        En inderdaad: de Peavey kastjes staan op de nominatie om vervangen te worden door iets anders, meer uit een gewicht/formaat oogpunt dan op klankmatig uitgangspunt.
        Het bedienen met de pc is voornamelijk omdat ik basis eq in de processor wil zetten, maar daar wil nog wel aan kunnen sleutelen tijdens de klus.
        Zo'n processor gebruik ik eigenlijk om het "vuil" uit je systeem zodat het mooi liniair klinkt. Het sleutelen tijdens doe ik via een goeie grafische EQ. Dit laatste zal je weinig moeten doen wanneer je systeem goed is afgesteld met een processor. Hangt natuurlijk een beetje af van akoustische omstandigheden. Je zegt dat je voor je sub een 3 ingang nodig hebt... Kan je niet beter 2 in - 3 uit kiezen? L+R in / Top L+R uit, Bas L+R uit en Sub L+R uit. Dit is dan wel 3weg stereo. Een XTA is hier prima voor. Wanneer dit te duur is, kan ik je een ALto Maxidrive aanbevelen. Werkt ook prima :-)
        Succes nog!

        Comment

        • neeltje
          • Apr 2003
          • 295

          #5
          Ik zie niet echt in waarom je een apparte processor op je subs wil gooien. Zet er dan gewoon een crossje voor of zo. De optie met de grafische EQ lijkt me trouwens ook een stuk aantrekkelijker dan het afstellen met behulp van de laptop.
          "En Go"

          Comment

          • robski
            • Jul 2005
            • 98

            #6
            Bij de spullen die jij hebt zie ik de meerwaarde van het apart aansturen van het sub niet. Sowieso een activiteit waar ik ook bij 'grote' PA's nog steeds vind dat de voordelen niet opwegen tegen de nadelen.

            Als je met een processor zorgt dat je systeem behoorlijk is ingeregeld gaat het beter klinken dan wanneer je je sub via een aux aanstuurt. Een systeem inregelen is iets wat tijd kost en dat doe je niet even tijdens een klus. Dergelijke aanpassingen moet je gewoon met je grafische eq doen.

            Als de hisys kasten klankmatig aan jouw eisen voldoen kun je denken aan processors als de ev dx38, lem of de door jezelf al genoemde dbx driverack pa.
            Daar zitten alle mogelijkheden in om te ontdekken hoe het werkt met crossovers, parametrisch eq'en en zelfs timealignment en compressie is mogelijk.
            Lem heeft geen computermogelijkheden maar de vraag is of je tijdens een klus in je processor moet duiken in plaats van in de muziek die gemaakt wordt.

            Geef je geld uit met wijsheid,


            Robski
            Robski

            my password keeps me newbie forever

            Comment

            • Gast1401081
              • Mar 2001
              • 7999

              #7
              Originally posted by robski
              Bij de spullen die jij hebt zie ik de meerwaarde van het apart aansturen van het sub niet.
              Ik dus wel... je kunt per nummer , door eenvoudig iets aan de master B (bijv..) te verfanderen je hele setting veranderen.
              Een favo truukje van deze jongendus. Wel een iets HighTec oplossin wellicht, maar mijn favo-sub aansturing...

              Comment

              • robski
                • Jul 2005
                • 98

                #8
                HMMMM mac,

                ik ben een aanhanger van het idee dat je geluidssysteem een zo perfect mogelijke weergever is en dat je allerlei artistieke zaken met je mixer en je effecten inserts en dergelijke doet. Iets wat je als meyer aanhanger bekend in de oren moet klinken.

                Los daarvan kun je je waarschijnlijk nog wel herinneren van Magu dat ook de level verschillen van de verschillende onderdelen van je systeem invloed hebben op zaken als acoustische crossoverfrequenties, beamstearing en meer van dat moois.

                Het leek me niet dat ik daar de orginele poster van dit onderwerp meteen mee moest lastig vallen, maar het lijkt me dat jij deze zaken wat makkelijker kan volgen.


                vriendelijke groet Rob
                Robski

                my password keeps me newbie forever

                Comment

                • Gast1401081
                  • Mar 2001
                  • 7999

                  #9
                  Originally posted by robski
                  Los daarvan kun je je waarschijnlijk nog wel herinneren van Magu dat ook de level verschillen van de verschillende onderdelen van je systeem invloed hebben op zaken als acoustische crossoverfrequenties, beamstearing en meer van dat moois.
                  klopt, maar magu zei ook dat je daar vooral niet al te moeilijk over moest doen, en dat je oren ook een zeer belangrijk meetinstrument waren...
                  Verder vind ik het gewoon handig om sub naar smaak te doseren, zonder mn processor in te hoeven duiken.

                  Comment

                  • jakkes72
                    • Dec 2003
                    • 1015

                    #10
                    ok dan hier de reden waarom ik de sub zelf wil kunnen (bij)regelen:
                    Ik doe regelematig in de kerkelijke sfeer optredens/diensten.
                    Hierbij is 99,9 % van de combo's amateurs. Hier zitten goede jongens tussen, maar soms ook wat mindere "broeders".
                    vb een bassist die in de lagere octafen gewoon loopt te rommelen: de ene keer knalt het sub eruit, de andere keer is dat juist niet aanwezig.
                    Als ik de sub nu zelf kan (bij)regelen kan ik mooi compenseren.
                    Als ik de sub gewoon met de speakerprocessor mee laat lopen, moet ik dus van het hele L-R signaal het (sub)laag aanpassen. Dat is niet altijd wenselijk bv ivm de kick en de eventuele key's die ook weer wat laag produceren.
                    Ook met toespraken kan het handig wezen: als ik een 535 gebruik zitten ze de ene keer op 3 cm afstand, de volgende op 1 mtr. Een compressor doet het signaal wel iets beheersbaar maken, maar het kwaad in het laag is dan al geschied. Als ik de sub onafhankelijk uit kan zetten dat al weer behoorlijk. (schrikken de gemeente leden niet uit hun slaap )

                    Comment

                    • Robert H
                      • Jan 2006
                      • 378

                      #11
                      Je geeft aan dat het belangrijk is dat de kick en/of toetsen geen hinder ondervinden van een rommelende bassist. Dan moet je dus juist niet je subs in 't geheel zachter gaan zetten. Dit komt immers op hetzelfde neer als het EQ'en van de hele set. Een bassdrum zal aanzienlijk inleveren in het laag als je de rommelfrequentie van de bassist te lijf gaat met de volumeknop van de subs. Ook de bombastische tapijtjes van de toetsenman zullen een stuk minder bombastisch overkomen wanneer de subs opeens zachter staan.

                      Volgens mij wordt hier een té ingewikkelde oplossing gezocht voor vrij reguliere problemen. Ik wil het eigenlijk niet eens kwalificeren als 'problemen'. Dit is toch gewoon dagelijkse kost voor een geluidstechnicus? Wanneer iedere muzikant, zanger en spreker het exact volgens de regeltjes zou doen, zou je immers kunnen volstaan met een korte soundcheck en de rest van de avond aan de bar kunnen gaan hangen. Helaas is het anno 2006 nog steeds nodig om af en toe ergens aan te draaien/schuiven.

                      Als een bassist zit te rommelen in het sublaag, ga je toch gewoon aan de slag met dit signaal? Als een spreker niet klinkt zoals 'ie zou moeten, pak je toch dat kanaal specifiek aan? Het hele geluidsbeeld aanpassen omdat er één signaaltje 'niet klopt' is in mijn ogen schieten op een mier met een scud-raket. Mijn bescheiden mening? Niet doen!

                      Comment

                      • Tofke78
                        • Jan 2005
                        • 504

                        #12
                        Originally posted by Robert H
                        Je geeft aan dat het belangrijk is dat de kick en/of toetsen geen hinder ondervinden van een rommelende bassist. Dan moet je dus juist niet je subs in 't geheel zachter gaan zetten. Dit komt immers op hetzelfde neer als het EQ'en van de hele set. Een bassdrum zal aanzienlijk inleveren in het laag als je de rommelfrequentie van de bassist te lijf gaat met de volumeknop van de subs. Ook de bombastische tapijtjes van de toetsenman zullen een stuk minder bombastisch overkomen wanneer de subs opeens zachter staan.

                        Volgens mij wordt hier een té ingewikkelde oplossing gezocht voor vrij reguliere problemen. Ik wil het eigenlijk niet eens kwalificeren als 'problemen'. Dit is toch gewoon dagelijkse kost voor een geluidstechnicus? Wanneer iedere muzikant, zanger en spreker het exact volgens de regeltjes zou doen, zou je immers kunnen volstaan met een korte soundcheck en de rest van de avond aan de bar kunnen gaan hangen. Helaas is het anno 2006 nog steeds nodig om af en toe ergens aan te draaien/schuiven.

                        Als een bassist zit te rommelen in het sublaag, ga je toch gewoon aan de slag met dit signaal? Als een spreker niet klinkt zoals 'ie zou moeten, pak je toch dat kanaal specifiek aan? Het hele geluidsbeeld aanpassen omdat er één signaaltje 'niet klopt' is in mijn ogen schieten op een mier met een scud-raket. Mijn bescheiden mening? Niet doen!
                        Ik heb die neiging soms ook van meer te werk met de globale EQ, maar je hebt volledig gelijk. Je kan beter op je mixer signaal per signaal aanpakken. Aan de processor kom ik eigenlijk zelden of zelfs nooit. Een goed paar oren is hier super belangrijk om te kunnen detecteren waar het nu juist fout loopt en dit op het juiste kanaal aanpakken.

                        Comment

                        • Mathijs
                          Moderator
                          • Aug 2002
                          • 1353

                          #13
                          Robert H slaat de spijker op de kop.

                          Je complete PA gaan EQ'en voor een bass is een rare werkwijze.

                          bass slecht, dan moet je deze aanpakken. Als jij dan je sub bij gaat schroeven of juist afzwakken, moet je continue je laag balans aanpassen (kick, toetsen, etc).

                          Ik neem aan dat je een mixer hebt, en dat die bass op een los kanaal binnen komt.
                          Hier zit toch een gain pot en een fader aan? Hopsa volume regeling.
                          Ook zit hier dan waarschijnlijk een EQ op, weg sub probleem.

                          Ik ben het echter wel met Mac eens. Het apart aansturen van het sub heeft een aantal grote voordelen.
                          Door het selectief sturen naar het sub heb je een stuk minder rommel in je laag.
                          Last edited by Mathijs; 31-01-06, 11:58.

                          Comment

                          • purplehaze
                            • Jul 2004
                            • 692

                            #14
                            Euhmm,
                            de dingen die je noemt zijn prima met de individuele kanaaleq's te doen daar zijn die dingen voor namelijk, ga nu niet je hele klankbalans aanpassen om instrumenten/vox bij te regelen daar is een processor niet voor.
                            Maar goed, een Alto maxidrive 3.4 is een prima apparaatje voor een schappelijke prijs en werkt lekker zeker via een laptop.
                            grtz michel

                            Comment

                            • jakkes72
                              • Dec 2003
                              • 1015

                              #15
                              Originally posted by Mathijs
                              Ik ben het echter wel met Mac eens. Het apart aansturen van het sub heeft een aantal grote voordelen.
                              Door het selectief sturen naar het sub heb je een stuk minder rommel in je laag.
                              Kijk: en dat wil ik juist doen door gebruik te maken van een aux send...

                              Comment

                              Working...