Crossover en limiter tbv gemeeente-regels

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Nondrip
    • Jan 2006
    • 3

    Crossover en limiter tbv gemeeente-regels

    Hallo! Ik ben nieuw op dit forum, maar zou graag gebruik willen maken van jullie ervaring op het gebied van audio. Stel je de volgende situatie voor: stereo output vanuit dateq, daarna zou het eigenlijk in een actief crossover/processor gevoerd moeten worden en via limiters naar de versterkers. Dit is erg lastig, zo niet onmogelijk te realiseren. Waarom? Na het scheidingfilter zijn er 6 gefilterde/gescheiden kanalen, te weten 2x hi&mid op 2 verschillende niveau's (harder en zachter) en 2x low/subsignaal. Maar probleem is nu dat de gemeente eigenlijk na het filter de limiters wil afzegelen, maar zelfs een knappe vogel kan niet een normaal geluidsbeeld krijgen met 3 aparte limiters. Nu is het probleem dat je eigenlijk niet na de limiter kan/mag filteren (want dus ook oppeppen). Zijn er hier mensen die hier ervaring/oplossing voor hebben? Een beetje installatie heeft toch actieve gefilterde filters voor z'n toppen en subs... en van die grote full range toppen kan je gewoon niet kwijt in een horeca gelegenheid...
    Ter info, het limiten van het signaal dient dus niet er protectie van de speakers/versterkers, meer voor de relatie met de buren
    Last edited by Nondrip; 25-01-06, 20:01.
  • test12
    • Jan 2003
    • 901

    #2
    Gewoon compr. / lim. tussen mixer en crossfilter.
    Evt. als nodig gebruik maken van de sidechain input welke dan via een equalizer aangestuurd wordt zodat de compr. / lim. freq. afhankelijk ingesteld kan worden.
    BTW Welkom op dit forum.

    gr. Herman
    ________________________
    Er is toch nog wel iemand die nog harder kan, MOOI of niet.

    Comment

    • Jacob
      • Jan 2006
      • 152

      #3
      Is de Apex Argos-MKII een optie? Dit zijn verzegelbare limiters die ook op SPL kunnen worden ingesteld.

      Mocht je interesse hebben kun je ze altijd eens huren om uit te testen.
      Last edited by Jacob; 25-01-06, 01:04.

      Comment

      • neeltje
        • Apr 2003
        • 295

        #4
        aan de gemeente duidelijk maken dat ze de limiter op je uitgang van de dateq moeten zetten, want daarna begint je eigenlijke FOH-systeem, en ja, dat bestaat uit een filter, maar hetgeen de gemeente daar vraagt is niet mogelijk, en wordt ook nergens toegepast. Indien je de cross-over inbouwd in je amprack, maken ze er trouwens weinig probleem van. De uitgang van je mengtafel moet clean blijven, en van je systeem moet je afblijven eenmaal het afgesteld is.
        "En Go"

        Comment

        • Nondrip
          • Jan 2006
          • 3

          #5
          @ Jacob: Mooie limiter, heb even opgezocht op internet, maar die biedt niet veel meer dan de huidige limiter die al aanwezig is.

          We hebben er nu 2 en we gaan luisteren welke het beste is: een oudje, met veel instel mogelijkheden, van een nu nog onbekend merk...zit onder de nicotine, maar wordt schoongemaakt en dan zal ie zijn naam/merk onthullen...heeft altijd prima gedraaid, nooit problemen mee gehad maar wel 15 jaar oud, en een nieuwer type van master-audio, wel 1 potmeter en that's it. We kiezen gewoon de beste, met het beste geluid, welke het minst lelijk ingrijpt als een dj te hard gaat of een zanger een uithaal geeft.

          @ Neeltje: Helaas is dit in Amsterdam wel realiteit. Ze staan het wel toe, maar dan alleen via geautoriseerde geluidsbedrijven, met password protected (dus digitale) filters/processors. Maar dan betaal je een vermogen voor een apparaat dan maar 1 malig ingesteld moet worden terwijl er functionaliteit in zit voor veel grotere/complexere evenementen.

          Comment

          • Gast1401081
            • Mar 2001
            • 7999

            #6
            Ook een truuk : vanuit de compressor naar je processor een -10dBV plug plaatsen, (ergens in de bekabeling), en deze na je keuring weer weghalen..
            scheelt toch gauw een paar dBA op je publiek, en niemand die erver valt, over die paar dB.

            Comment

            • neeltje
              • Apr 2003
              • 295

              #7
              ik kan toch maar slecht aannemen dat ze, zelfs in Amsterdam, zo ver gaan gaan met hun reglementeringen en beveiligingen. Als APR of Focus of zo daar een feestje draaien gaan ze toch ook geen limiters liggen plaatsen op elk XLR'etje dat uit de processors komt. Anders hoop ik dat ze daar een hoop limiters hebben steken, want op toffe feestjes zit je al gauw aan een 8-tal systeemlijnen, nog voor je cross-overs (actief 4-weg gescheiden per rack, komt al gauw neer op een 60-tal limiters).
              Indien het over een geïnstalleerde installatie gaat moet je gewoon alles opengooien, of achter een plastieken plaat met slot zetten, zodat je bewijzen dat er niet aan gedraaid kan worden door de dj's zelf, en dan de limiter ervoor gooien. Erachter is echt wel te stom voor woorden,... Maar ja,
              "En Go"

              Comment

              • Nondrip
                • Jan 2006
                • 3

                #8
                @ Neeltje: Helaas is daar iets van 85-90 dB het maximum voor een buitenevenement in Amsterdam. Daar wordt dan ook geen limiter afgezegeld door de gemeente, maar is de organisator verantwoordelijk dat het niet te hard gaat. Wordt meestal begin van de ochtend op bv. koninginnedag een rondje langs de podia gemaakt, en wordt afgesproken tot hoever je mag gaan. Maar wat ik doe is binnen, met een vaste "huis" installatie. En, tenzij je volledig geisoleerd bent, moet je in Amsterdam een limiter hebben. Zelfs op bv. een of ander Sony setje.

                In het bedrijf waar ik probeer wat verbetering te brengen, zal deze afgesteld worden op 99.5 dB. Niet extreem, maar je kan een aardig feestje bouwen. Helemaal als je je voorsteld dat de buurman 2 meter verderop ligt te pitten (nooit geklaagd, omdat het supergoed geisoleerd is). Het gaat mij dan ook niet om harder, maar meer om "warmer" geluid. Niet dat gekrijs in het mid en hoog, wat je al snel krijgt met een amplitude begrenser. Daarom moet er veel in te stellen zijn, zodat je de grens die getrokken is tenminste wel volledig kan bereiken qua volume in een fullrange ervaring.

                Comment

                • Gast1401081
                  • Mar 2001
                  • 7999

                  #9
                  Originally posted by Nondrip
                  En, tenzij je volledig geisoleerd bent, moet je in Amsterdam een limiter hebben..
                  truuk van de omgekeerde bewijslast, (kastelein toont aan dat-tie niet in overtreding is..!!!!), houdt voor geen enkele rechter stand, maar een kastelein heeft een teringhekel aan praten met concurrenten, en afspraken maken over een gedeelde/gemeenschappelijke advocaat is voor een kastelein al helemaal een doodzonde.

                  Sterker nog : ik had vandaag weer een gevalletje "achterstallig onderhoud" uit de categorie : laatste onderhoud in 1998. Bijna uitgebrande friteuse, met zwartgeblakerde bekabeling...Daar vreet ik ook nooit weer....

                  Comment

                  • R. den Ridder
                    • Sep 2000
                    • 1500

                    #10
                    gemeente kan an sich niet eisen waar je een limiter zet, als gemeente zou ik er zelf blijer mee zijn wanneer hij achter een mengtafel komt..hoe eerder hoe beter.

                    leg eens uit waarom de gemeente de limiters achter de crossover wil hebben..daar snap ik helemaal niks van..het besluit Horeca-, sport- en recreatieinrichtingen schept wel de mogelijkheid van aanvullende eisen, maar dit is niet uitgesplitst in frequentiebanden. Als je je complete situatie even schetst, normen etc, kan ik je mogelijk op pad helpen.

                    groet,
                    Ralph

                    Comment

                    • R. den Ridder
                      • Sep 2000
                      • 1500

                      #11
                      enneh..Mac...astemblieft niet die truuks aanraden..kan heel veel ellende veroorzaken voor zowel omwonenden als cafe-eigenaar kan ik je verzekeren. En als er echt overlast ondervonden wordt, zal er toch gemeten worden en zal zoeits meteen blijken...

                      Comment

                      • R. den Ridder
                        • Sep 2000
                        • 1500

                        #12
                        hmmmm..als ik het nog eens lees begin ik het te snappen...mogelijk is het een optie ipv je vreemde limiterverhaal gewoon een goede Eq te zetten voor de limiter, of desnoods bij te weinig laag dit http://www.teamprojects.nl/special-products.aspx , helaas zelf nog geen ervaringen mee..

                        Comment

                        Working...