Sublaag-problemen coverband

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Robert H
    • Jan 2006
    • 378

    Sublaag-problemen coverband

    Na een aantal weken dit forum met groeiende aandacht te hebben doorgespit, toch maar even een account aangemaakt. Ik ben Robert, soms geluidstechnicus maar vaker óp het podium te vinden als bassist van een coverband uit het professionele circuit. Na flink gebruik te maken van de zoekfunctie en een groot aantal verwante topics doorgelezen te hebben, had ik toch nog geen duidelijke oplossing voor ons 'probleem'.

    Wij draaien de meeste dancing- en feesttentklussen met de volgende speakerconfiguratie:[LIST][*]2 x Axys T98 per kant (2x10" 1x2", actieve 730W tops)[*]4 x Axys B98 per kant (1x18" frontloaded, actieve 450W subs)[*]1 x Kling&Freitag B10 per kant (2x18" bandpass sub)[*]TC Electronics XO24 speaker-management ding[*]K&F processor en LabGruppen 2200 voor de B10's[/LIST]Nu schuilt ons probleem in die K&F subs. We hebben deze destijds aan onze set toegevoegd vanwege de bekende Axys-filosofie van Gerrit Duran; Een hoop HiFi-lawaai maar geen wapperende broekspijpen. Gezien onze afzetmarkt (veel Achterhoeks dorpsfeestgeweld) is dat laatste toch wel een vereiste.

    Vaak constateren wij dat op het podium, achter de tent en in de kleedkamer meer laag te horen is dan op de plek waar het eigenlijk voor bedoeld is. Een hoop experimenteren met X-over frequenties en de aanschaf van die TC linedriver hebben al ietwat verbetering gebracht, maar het is nog steeds niet constant. In de ene tent worden onze technici zowat achter hun schuiven weggeblazen en een dag later is er weer geen laag te bekennen op de dansvloer.

    In de meeste gevallen ziet de configuratie er als volgt uit: