Een paar vraagjes over Geluid mix in muzieklokaal

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • stefan90kauw
    • Jun 2005
    • 189

    Een paar vraagjes over Geluid mix in muzieklokaal

    Hoi,
    Voor school moet ik een computer voorzien van de juiste software, om mp3's op te nemen en af te spelen.
    nou had ik het volgende in gedachten:
    - Wavelab voor het opnemen van MP3's
    - BPM studio voor het afspelen

    Mijn leraar muziek heeft de ballen verstand niet van deze programma's alhoewel wavelab nog best simpel is.
    Zal BPM studio dan een goede keuze zijn?

    Het signaal komt van een 32 kanaals Yamaha mengtafel.

    En dan nog iets.

    Ik wil graag weten of het mogelijk is om een standaard volume uit te laten gaan richting de computer. En naar de versterker een signaal dat wel aangepast kan worden.
    Maar dat alsnog wel het volume van de kanalen te mixen valt.
    Persoonlijk denk ik niet dat het te doen is. Maar.. mischien is er een manier.

    En dan nog meer [:P]

    Er zitten 4 aux channels op.
    Wil dat zeggen dat je daar een monitor mix mee kan maken?
    Nog ff een plaatje van de mengtafel:




    Alvast bedankt!
    Last edited by stefan90kauw; 19-01-06, 15:40.
  • Pieter Huijgen
    • Sep 2003
    • 766

    #2
    Zit vast wel een recording output op.
    Zoals ik op het plaatje zie heb je een master en een sub out? (zwarte fader). Stuur de master naar je speakers en de sub out naar je PC: klaar.
    Lid van het Front tegen zijlicht

    Comment

    • Dr. Edie
      • May 2003
      • 671

      #3
      BPM studio gaat nog, ik denk dat PCDJ (red) nog stukken eenvoudiger zal zijn voor je leraar..
      Mit freundliche grube,

      Edie

      Comment

      • stefan90kauw
        • Jun 2005
        • 189

        #4
        Originally posted by Dr. Edie
        BPM studio gaat nog, ik denk dat PCDJ (red) nog stukken eenvoudiger zal zijn voor je leraar..
        Waarom eigenlijk PCDJ??

        Ik zorg gewoon dat de "playlist" er staat. Van de mixer moet ie gewoon afblijven
        Dat kan je ook via de mengtafel.

        Ik denk dat 2 geluidskaarten opzich wel makkelijk zullen zijn.. of niet?

        Comment

        • berolios
          • Sep 2005
          • 1538

          #5
          Wát wil de school er precies mee gaan doen.

          Het opnemen snap ik nog, maar dat afspelen? Is het de bedoeling liedjes of opnames af te kunnen spelen om in de klas te laten horen, of iets van pauze muziek of zo?


          Dit is hoe ik het begrijp: leraar wil opnemen op computer (gebeurt in pricipe altijd in wave-formaat, waarna je de bestanden zou kunnen omzetten in MP3-formaat), dit kan inderdaad met een audio-interface en een programma als wavelab. Het afspelen hoeft niet echt geavanceerd te gebeuren, beetje EQ erop en klaar, hiervoor zou ik gewoon de Windows Media Player gebruiken en verder geen fratsen uithalen. Ook hier zitten genoeg functies op om liedjes af te spelen, het kost alleen misschien iets meer tijd en het ziet er misschien wat minder indrukwekkend uit (over smaak valt niet te twisten natuurlijk).

          Maar zoals ik al zei, moet je natuurlijk wel het geluid met een goede kwaliteit in en uit je computer krijgen. De standaard geluidskaarten zijn hier dus niet geschikt voor in mijn optiek, een audio interface via USB of firewire zou dan een oplossing zijn. Omdat je vanuit de mengtafel op lijn-niveau naar de computer gaat en vanuit de computer ook weer op lijn-niveau naar de audio-installatie, voldoet een simpele interface (dus zónder microfoon pre-amps) voor jou prima. Ik weet de types niet precies, maar kijk dan eens naar de goedkope modellen van M-Audio, die verkopen ze bijna overal.

          Kortom: bespaar je de kosten van een dergelijk programma als BPM-studio (die voor jou toepassing veel te uitgebreid is), gebruik Media Player voor het afspelen en WaveLab voor het opnemen en bewerken. Vergeet dan wel niet een audio-interface aan te schaffen en klaar is kees.


          Hopelijk heb je er wat aan, succes verder in ieder geval!
          Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

          Comment

          • vasco
            • Oct 2003
            • 2567

            #6
            Er zitten 4 aux channels op.
            Wil dat zeggen dat je daar een monitor mix mee kan maken?
            Je kunt met 4 aux-en wel 4 verschillende monitormixen maken als je zou willen en geen aux nodig hebt voor effecten natuurlijk.

            Comment

            • stefan90kauw
              • Jun 2005
              • 189

              #7
              Originally posted by vasco
              Je kunt met 4 aux-en wel 4 verschillende monitormixen maken als je zou willen en geen aux nodig hebt voor effecten natuurlijk.
              Aux wordt niet gebruikt voor effecten. die zijn "apart" op die tafel.
              Maar iemand op een ander forum.. kwam met het idee. om 1 aux te gebruiken als uitgang naar de computer toe.

              Maar.. hij zei ook dat je de aux kan laten sturen door de fader. Klopt dat? en is dat met dit model te doen?

              Comment

              • NIVA
                • Apr 2004
                • 62

                #8
                Yamahatafel

                Ik ken die Yamaha-tafel best goed, heb er al vaak mee gewerkt.
                Allereerst heeft de tafel 6 auxen, behalve als je de twee ingebouwde FX-processors wilt gebruiken, dan hou je er vier over. Verder heeft de tafel 2 stereo subgroepen, die niet mono gebruikt kunnen worden. De rode en de zwarte schuif waar het al over ging zijn de stereo en de mono uitgang.
                Ik heb de tafel ook al wel eens als monitortafel gebruikt, maar je kunt dit natuurlijk niet vergelijken met een monitormix maken met een echte monitortafel. Opzich gaat het wel, alleen moet je dan de auxen post-fader kunnen schakelen en ik weet niet zeker of dat bij allemaal gaat, moet ik nog even nazoeken.
                If you mess with me, I'll fade you out !!!

                Comment

                • vasco
                  • Oct 2003
                  • 2567

                  #9
                  De 4 aux-en zijn per 2 pre/post te schakelen zie ik op een foto bij Yamaha zelf dus je kunt 4 onafhangkelijke moitor mixen maken. De laatste 2 effecten zijn dan de aux-en voor je effect(en), intern of extern, deze zijn altijd post-fader als ik het zo zie.

                  Comment

                  • showband
                    • May 2001
                    • 4524

                    #10
                    Voor op scholen zou ik eerder gewoon een (bv Roland) stand alone recordertje kopen die een ingebouwde USB of CD-brander heeft om de opgenomen audio naar de PC te verplaatsen.

                    Dan sta je bij die mengtafel met een idioot-proof stuk hardware die gewoon werkt. En laat je die computer lekker in de computerhoek achter.

                    Gaat langer mee.
                    Werkt altijd (geen crash tijdens het opnemen van de jaarlijkse schooltoneel uitvoering)
                    een idioot kan al opnemen. Zet de VU meter goed en druk op record. De rest is voor later.
                    lekker belangrijk!

                    Comment

                    • stefan90kauw
                      • Jun 2005
                      • 189

                      #11
                      Originally posted by showband
                      Voor op scholen zou ik eerder gewoon een (bv Roland) stand alone recordertje kopen die een ingebouwde USB of CD-brander heeft om de opgenomen audio naar de PC te verplaatsen.

                      Dan sta je bij die mengtafel met een idioot-proof stuk hardware die gewoon werkt. En laat je die computer lekker in de computerhoek achter.

                      Gaat langer mee.
                      Werkt altijd (geen crash tijdens het opnemen van de jaarlijkse schooltoneel uitvoering)
                      een idioot kan al opnemen. Zet de VU meter goed en druk op record. De rest is voor later.

                      Die roland hea.. is dat een sporen recorder? Want dat hebben we niet nodig

                      En trouwens, als je niet teveel rommel op die computer hebt staan, en helemaal schoon is, dan lijkt het mij dat hij gewoon moet blijven lopen.

                      Comment

                      • showband
                        • May 2001
                        • 4524

                        #12
                        Originally posted by stefan90kauw
                        Die roland hea.. is dat een sporen recorder? Want dat hebben we niet nodig

                        En trouwens, als je niet teveel rommel op die computer hebt staan, en helemaal schoon is, dan lijkt het mij dat hij gewoon moet blijven lopen.
                        Elke recorder is een sporenrecorder
                        Het maakt je geen biet uit of je er twee of vier of acht hebt. Je zoekt een manier om audio uit je yamaha naar je PC te krijgen.

                        Dat kan met een insteekkaart extra software en rondslepen met een PC die volgens jou "lijkt het mij dat hij gewoon moet blijven lopen". (een lege PC voor audio is 2 keer de prijs van een klein recordertje) Die PC kan ook rekenen en boekhouden en spelletjes. Volgens mij heb je dat óók niet nodig.

                        Ik geef de suggestie dat gewoon met hardware recordertje te doen die rechtstreeks naar PC formaat kan dumpen op je gemakje. Dat je eventueel straks een paar ongebruikte audiosporen hebt omdat je een goedkope viersporen ervoor gebruikt lijkt mij geen overweging bij dit antwoord. Toch? wél dat iedereen dat ding straks kan bedienen en je maximaal zeker bent dat het nog jaren feilloos zal blijven werken. Ook bij volgende PC's met nieuwe windowsversies. (iets wat met geluidskaarten lang niet zo zeker is)

                        Als je goede geluidsman wil worden is het héél belangrijk om oplossingsgericht te werken. Jouw oplossing voor de klant moet bij voorkeur bedrijfszekerder, eenvoudiger te bedienen en liefst (zonder consessies) goedkoper zijn dan wat je klant of concurrent in zijn/haar hoofd heeft. 'think out of the box'
                        Last edited by showband; 21-01-06, 10:04.
                        lekker belangrijk!

                        Comment

                        • berolios
                          • Sep 2005
                          • 1538

                          #13
                          Originally posted by showband
                          Elke recorder is een sporenrecorder
                          Originally posted by showband
                          Het maakt je geen biet uit of je er twee of vier of acht hebt. Je zoekt een manier om audio uit je yamaha naar je PC te krijgen.

                          Dat kan met een insteekkaart extra software en rondslepen met een PC die volgens jou "lijkt het mij dat hij gewoon moet blijven lopen". (een lege PC voor audio is 2 keer de prijs van een klein recordertje) Die PC kan ook rekenen en boekhouden en spelletjes. Volgens mij heb je dat óók niet nodig.

                          Ik geef de suggestie dat gewoon met hardware recordertje te doen die rechtstreeks naar PC formaat kan dumpen op je gemakje. Dat je eventueel straks een paar ongebruikte audiosporen hebt omdat je een goedkope viersporen ervoor gebruikt lijkt mij geen overweging bij dit antwoord. Toch? wél dat iedereen dat ding straks kan bedienen en je maximaal zeker bent dat het nog jaren feilloos zal blijven werken. Ook bij volgende PC's met nieuwe windowsversies. (iets wat met geluidskaarten lang niet zo zeker is)

                          Als je goede geluidsman wil worden is het héél belangrijk om oplossingsgericht te werken. Jouw oplossing voor de klant moet bij voorkeur bedrijfszekerder, eenvoudiger te bedienen en liefst (zonder consessies) goedkoper zijn dan wat je klant of concurrent in zijn/haar hoofd heeft. 'think out of the box'
                          Beste Showband, ik kan het helaas niet helemaal met je eens zijn . Het is een school en voor zover ik het begrijp staat er toch al een PC in dat lokaal (er hoeft dus geen nieuwe voor gekocht te worden). Dan hoeft de betreffende PC écht geen toppertje te zijn, als Media Player, Wavelab en de drivers voor een audio-interface erop draaien is het toch prima, niet?

                          Daarnaast denk ik dat als je direct op een PC opneemt:
                          1) alle opnames direct georganiseerd zijn, zónder eerst weer een handeling te moeten verrichten door ze over te zetten van recorder naar PC
                          2) het op een PC met Wavelab véél makkelijker is om te editten en te converteren (misschien zelfs nog wat mastering of andere effectjes)
                          3) opslag capaciteit uitbreiden van een recordertje in de toekomst is een stuk duurder dan een andere PC erop aansluiten (die tóch om de zoveel jaar worden vernieuwd), als je een USB interface neemt zal die altijd blijven werken, gezien USB downwards compatible ís en ook zal blijven.

                          Het klopt misschien dat meer mensen een fysiek recordertje misschien beter zullen snappen omdat het er meer als een 'opneem-walkman' uitziet. Maar de lerarenopleiding is HBO en zó complex is Wavelab nu ook weer niet (daar zit ook gewoon een mooie REC-knop op), dus ik denk dat de betreffende leerkracht dat bést onder de knie zal krijgen.

                          No hard feelings, maar zo denk ik erover .

                          Cheers !!
                          Last edited by berolios; 21-01-06, 17:03.
                          Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

                          Comment

                          Working...