Intercom welke en waarom

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • robski
    • Jul 2005
    • 98

    Intercom welke en waarom

    In het kader van het aanschaffen van nieuwe (tweedehands?) intercomsystemen ben ik benieuw wat jullie meningen /ervaringen zijn.
    Ik heb diverse asl's en die bevallen op zich goed

    Het gaat om systemen te gebruiken voor foh > monitorwereld en licht operator> volgspots.

    Welke merken vinden goed/ slecht en waarom?


    groeten Robski
    Robski

    my password keeps me newbie forever
  • sd_2
    • Dec 2005
    • 134

    #2
    Beste Robski...

    Ikzelf heb alleen met de ASL intercommen gewerkt dus kan je verder niet adviseren over andere merken. De ASL intercom werkt naar mijn mening uitstekend. Ikzelf zou geen andere willen.

    Maar ik wacht met je mee af naar andere meningen...

    Groet, Dennis

    Comment

    • kokkie
      • Nov 2003
      • 1166

      #3
      ASL blijft toch wel het meest gebruikte systeem in Nederland (en België), werkt zeer goed, is behoorlijk hufterproof en er zijn veel opties en uitbereidingen dus je kan echt alles doen wat je wilt.

      Clearcom heeft ook een goed systeem, is volgens mij uitwisselbaar met ASL en heb ik ook weleens gebruikt, maar je ziet het hier niet zoveel.
      Project manager licht voor kleine en grotere klussen binnen en buiten de provincie (nooit in het dorp).

      Comment

      • shure-fan
        • Sep 2003
        • 1046

        #4
        wat ik me opzich ook wel afvraag is: hoeveel beltpackjes / speakerstations / lightbeakons kun je eigenlijk aansluiten op een masterstation? dit bedoel ik dat ivm de voeding lijkt me dat er niet een oneindig aantal kan aansluiten. En weet iemand toevallig het bereik van de wireless setjes? oja clearcom is te combineren met asl. Heb het zelf de laatste tijd al een paar keer gehad werkt verder prima
        Freelance monitormixer / Geluidstechniek / tape act

        Comment

        • Pieter Huijgen
          • Sep 2003
          • 766

          #5
          Ik dacht dat je per voeding iets van 18 tot 20 postjes aan kan sluiten.
          Wireless setjes van ASL werken niet echt fijn, bereik laat nogal te wensen over. Mooi systeem is HFT (weet niet of dat nog wordt gemaakt) en anders ClearCom Freespeak (valt waarschijnlijk buiten je budget....)

          Zelf werk ik met een systeem van ASL beltpacks / posten en heb een koppeling gemaakt naar een draadloos portofoon net door 2 van die goedkope PMR portofoons om te bouwen en aan te sluiten op een ASL postje. Als portofoons gebruik ik dan de profi PMR serie van Icom
          Lid van het Front tegen zijlicht

          Comment

          • soundcheck
            • Jun 2003
            • 6

            #6
            Originally posted by Pieter Huijgen
            Zelf werk ik met een systeem van ASL beltpacks / posten en heb een koppeling gemaakt naar een draadloos portofoon net door 2 van die goedkope PMR portofoons om te bouwen en aan te sluiten op een ASL postje. Als portofoons gebruik ik dan de profi PMR serie van Icom
            Kun je uitleggen hoe je die koppeling tussen de pmr en asl hebt gemaakt, pmr is nl. simplex en asl duplex.
            Heb zelf ook asl en werk met kenwood porto's, als dit op een goede en bruikbare manier is te koppelen?? interessant.
            sound=like ART

            Comment

            • Pieter Huijgen
              • Sep 2003
              • 766

              #7
              hehe, ff goed opletten:

              Hoofdtelefoonuitgang op je ASL naar de MIC IN van portofoon 1.
              die portofoon zet je op vox zodat deze automatisch gaat zenden als
              er een ingangssignaal wordt gedetecteerd. (continu aan laten staan van de ASL posten is geen optie ivm. continue lijnbezetting op de (simplex) portofoonlijn.)

              Hoofdtelefoonuitgang van portofoon 2 naar de MIC in van je ASL.

              - Sidetone op je postje uitzetten!! ivm. rondzingers
              - Er is e.e.a. aan impedantieaanpassing nodig om van mic > lijn en van lijn > mic te gaan. Kan je zelf vast wel achter komen hoe dat zit.

              Er zijn dus wel een paar beperkingen, omdat je eigenlijk met een semi-duplex systeem werkt:
              - ASL posten kunnen niet open blijven staan (tenzij je een matrixstation hebt waar je je portofoonlijn uit kan zetten: in principe geef je de mensen die echt mobiel moeten zijn een porto...) Tevens heb je te maken met een zendtijdbegrenzing. Na 90? seconden schakelt ze zendtrap van je porto automatisch uit.
              - Calls werken wel, klinken alleen af en toe wat raar (kwestie van instellen..)
              - Als de ASL-PMR post aan het zenden is kan je er lastig tussen komen met je porto...

              Veel plezier ;-)
              Lid van het Front tegen zijlicht

              Comment

              • shure-fan
                • Sep 2003
                • 1046

                #8
                deze techniek werd ook toegepast in 1 van de j v/d ende theatershows, ik zou alleen wel adviseren om voldoende kanalen tussen de 2 asl pmr's te houden, dan kun je er namelijk een duplex systeem van maken ( wel gerekend dat diegene dan 2 porto's bij zich heeft) 1 voor luisteren en 1 om te praten

                Ik kan hierover nog wel veeeel verder gaan, maar dat alleen op verzoek
                Freelance monitormixer / Geluidstechniek / tape act

                Comment

                • Pieter Huijgen
                  • Sep 2003
                  • 766

                  #9
                  Originally posted by shure-fan
                  deze techniek werd ook toegepast in 1 van de j v/d ende theatershows, ik zou alleen wel adviseren om voldoende kanalen tussen de 2 asl pmr's te houden, dan kun je er namelijk een duplex systeem van maken ( wel gerekend dat diegene dan 2 porto's bij zich heeft) 1 voor luisteren en 1 om te praten

                  Ik kan hierover nog wel veeeel verder gaan, maar dat alleen op verzoek
                  In de vd Ende shows werden semi-duplex Icom portofoons gebruikt. Enkele portofoon met 2 ingebouwde zendtrappen waardoor je dus een listen kanaal had en een separaat talk kanaal, die alleen naar de "ASL-PMR interface" bij de dsm werd gestuurd.
                  Maar goed, er zijn maar weinig mensen die dergelijke porto's hebben, vandaar dat bovengenoemde oplossing meer voor de hand liggend is.

                  (begrijp deze oplossing bij vd Ende nog steeds niet, er zijn zulke mooie - 10X beter werkende - systemen op de markt.)
                  Lid van het Front tegen zijlicht

                  Comment

                  • Jasper-Lichtbron
                    • Jun 2001
                    • 2155

                    #10
                    Iemand ervaring met die draadloze Telex intercom systemen waar de laatste tijd wat reclame van is verschenen in de verschillende bladen?

                    Wij gebruiken ook de bekende ASL setjes maar wat me nu al een paar keer geirriteerd heeft is de microfoonarm die lam wordt en de neiging heeft naar beneden te zakken. Natuurlijk kwestie van de knop even repareren, maar handig is anders tijdens een voorstelling (hoewel gaffa uiteraard alles fixt).

                    Comment

                    • shure-fan
                      • Sep 2003
                      • 1046

                      #11
                      @ jasper

                      tijdje geleden heb ik een britse productie over de vloer gehad tijdens een stage periode, en die hadden dus de telex draadloze setjes mee met diversity uitgerust, op een gegeven moment liep iemand met zo'n telex setje van stage naar de ingang van de zaal (via backstage) en had nog steeds bereik terwijl mijn draadloze asl setje daar al was uitgevallen.

                      dit was een afstand van ruim 100 meter, goed spul dus
                      Freelance monitormixer / Geluidstechniek / tape act

                      Comment

                      • kokkie
                        • Nov 2003
                        • 1166

                        #12
                        Originally posted by Jasper-Lichtbron
                        Wij gebruiken ook de bekende ASL setjes maar wat me nu al een paar keer geirriteerd heeft is de microfoonarm die lam wordt en de neiging heeft naar beneden te zakken. Natuurlijk kwestie van de knop even repareren, maar handig is anders tijdens een voorstelling (hoewel gaffa uiteraard alles fixt).
                        Je hebt het nu over de Beyer DT-108 en DT-109 Headsets en niet over ASL. Idd zijn die armpjes nogal gauw lam, maar de hoofdtelefoons zijn perfect als je in de herrie moet werken. In het theater kies ik meestal wel voor een ASL headsetje, lekker licht, minder warm en wat meer kontakt met de mensen om je heen. Het draadloze systeem van ASL kan idd beter qua bereik/afstand, maar is niet slecht vind ik. Voordeel is in het ieder geval dat de call functie werkt en dat is niet bij alle draadloze systemen zo. Draadloze systemen via dect die je tegenwoordig ook wel ziet heb ik slechte ervaringen mee en raad ik af ondanks dat ze wel goedkoper zijn. Maar het systeem afkeuren omdat de headset die van een ander merk is, af en toe wat kuren heeft klopt natuurlijk niet, want waarschijnlijk gebruik je bij een ander draadloos systeem weer dezelfde Beyer headsets.
                        Is Audio Mathijsen ook niet van de goede draadloze systemen???

                        Voor de porto gebruikers levert ASL ook een mooi kastje om portoverkeer op de ASL lijn te krijgen, heb er alleen geen gebruikerservaringen mee.

                        Het aantal postjes dat je aan één masterstation kan koppelen is verschillend, de huidige 1 en 2 kanaals station's kunnen 20 postjes aan en de 6 kanaals voeding 40. Met boosters is dit aantal nog op te schroeven (20 postjes per booster en één booster kan op 2 lijnen tegelijk werken) Let wel, 2 kanaals beltpacks en 2,4 of 6 kanaals zwanenhals postjes tellen als 2,4 of 6 postjes!

                        Het draadloze systeem van ASL kan idd beter, maar is niet slecht vind ik. Voordeel is in het ieder geval dat de call functie werkt en dat is niet bij alle draadloze systemen zo. Draadloze systemen via dect die je tegenwoordig ook wel ziet heb ik slechte ervaringen mee en raad ik af ondanks dat ze wel goedkoper zijn. Is Audio Mathijsen ook niet van de goede draadloze systemen???
                        Last edited by kokkie; 07-01-06, 17:27.
                        Project manager licht voor kleine en grotere klussen binnen en buiten de provincie (nooit in het dorp).

                        Comment

                        • Pieter Huijgen
                          • Sep 2003
                          • 766

                          #13
                          Originally posted by kokkie
                          Het draadloze systeem van ASL kan idd beter, maar is niet slecht vind ik. Voordeel is in het ieder geval dat de call functie werkt en dat is niet bij alle draadloze systemen zo. Draadloze systemen via dect die je tegenwoordig ook wel ziet heb ik slechte ervaringen mee en raad ik af ondanks dat ze wel goedkoper zijn. Is Audio Mathijsen ook niet van de goede draadloze systemen???

                          Bereik van ASL is waardeloos....
                          Die HFT setjes van Mattijsen werken erg goed en hebben goede verbinding met ASL / Clearcom netwerken, maar ik weet niet of dit systeem nog gemaakt wordt....

                          Die duplex-telex dingen heb ik nog nooit gehoord: wij werken zelf met Clearcom/Drake Freespeak: prachtig uitgebreid systeem (40 beltpacks en tig vaste posten over een stuk of 20 lijnen......) Kost ook iets meer...
                          Lid van het Front tegen zijlicht

                          Comment

                          • jakkes72
                            • Dec 2003
                            • 1015

                            #14
                            Of deze?
                            Importeur is HollandPA

                            Comment

                            • joe
                              • Jan 2003
                              • 446

                              #15
                              Telex is een leuk systeem, qua frequentie instellen is hij redelijk uitgebreid (dit zie ik als voordeel) nadeel vind ik, hij is zwaar. en het grootste nadeel vind ik als hij buiten bereik komt gaat de gehele line storen en suisen. Dit komt omdat hij altijd verbinding heeft maar gewoon de mic mute. HFT heeft dit niet die maakt pas verbinding als je op het knopje drukt.

                              Is Audio Mathijsen ook niet van de goede draadloze systemen???
                              Ja er is veel kennis bij Mattijsen over intercom systemen. Vele draadloze systemen hebben ze ook wel uitgetest om te kijken of het wat is.
                              Last edited by joe; 08-01-06, 11:58.

                              Comment

                              Working...