Vraagje over versterking van gitaarversterkers

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Roy-Victor Seriese
    • Jan 2006
    • 2

    Vraagje over versterking van gitaarversterkers

    Hallo,

    Ik moet voor geluidsregistratie een werkstuk maken over de technische kant van versterking van een gitaarversterker(welke/wat voor microfoons het beste te gebruiken etc.)
    Hebben jullie misschien tips wat ik er in moet zetten en misschien nog goede websites voor informatie?
    Ik heb informatie nodig over wat voor microfoons je het beste kunt gebruiken bij het versterken van een versterker en waarom

    Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen,

    Grtz. Roy
  • Gast1401081
    • Mar 2001
    • 7999

    #2
    Hoi, en welkom.
    Allereerst maken we hier geen huiswerk, daar is huiswerk.nl een betere site voor.

    Maar omdat het topic micro's voor gitaarversterkers in mijn weten nog niet langsgekomen is raadt ik je toch maar de shure sm57 aan, niet in het midden van de speaker, maar iets meer aan de buitenkant.

    commentaar van andere forumgebruikers volgt vanzelf...

    Comment

    • berolios
      • Sep 2005
      • 1538

      #3
      Probeer eens te googlen, of kijk eens op homerecording.com (ook een forum), daar vind je zéker wat je zoekt en waarschijnlijk uitgebreider dan je zou willen...

      Buiten het kiezen van het juiste type microfoon voor de juiste toepassing, is vooral de plaatsing érg belangrijk. Zet je de microfoon récht in het midden voor de speaker, dan krijg je een hele schelle sound, zet je hem helemaal aan de rand, dan wordt de sound heel wollig, zoals Mac al zei is de plaatsing op de helft tussen rand en conus vaak een hele goede uitgangspositie. Verder is de kastconstructie waar de speaker in zit ook erg belangrijk (daarom zie je ook vaak bij een gehoekte 4 x 12" stack meerdere micro's op bovenste en onderste speakers), open/dicht aan achterkant, etc, etc.

      Zoals Mac al zei is de SM57 toch wel de meest gebruikte en meest veelzijdige micro om gitaarversterkers mee te miken.

      Types die je het meeste tegen zult komen: Shure SM/Beta 57/58 en Sennheiser 409/ 509/ MD421. Vaak wordt de SM57 gecombineerd met een MD421 voor een vettere sound (vooral rock 'n roll). Als ik de luxe heb, gebruik ik ook wel eens een grootmembraam condensator (vooral Shure KSM), eventueel in combinatie met een SM57 o.i.d. --> héél vet en direct !!

      Hopelijk heb je er wat aan.

      Ga zelf ook eens op zoek op internet, aan genoemde sites zul je zeker wat hebben (Amerikanen vinden trouwens Audio Technica heel geil voor gitaren, die klinken een beetje viezer). Zoekt en gij zult vinden.... succes!
      Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

      Comment

      • sd_2
        • Dec 2005
        • 134

        #4
        Roy Victor,

        Waar je veel basis informatie vind over microfoons en hun toepassingen is gewoon op de site's van shure, sennheiser, AKG, enz...

        Als je toch wat straffere kost wil dan moet je gewoon gaan googlen en gerichte zoekvragen invoeren.

        Mzzl, Dennis

        Comment

        • Roy-Victor Seriese
          • Jan 2006
          • 2

          #5
          Hardstikke bedankt voor al deze informatie, volgens mij ga ik hier heel veel aan hebben...

          Grtz. Roy

          Comment

          Working...