SUB ARC array tijden-calculaties

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • berolios
    • Sep 2005
    • 1538

    SUB ARC array tijden-calculaties

    Hallo allemaal,

    Als het even kan qua plaatsing en processing, maak ik altijd een sub-array in het midden, dit geeft gewoon het beste resultaat. Soms inderdaad ook nog in matrix-vorm (uitdoving naar achter en extra power naar voor), maar daar heeft mijn vraag geen betrekking op.

    Als je subjes netjes op een rechte lijn staan, kun je met behulp van delaytijden een kromme opstelling faken (ARC)(Tijd 1: middelste twee, Tijd 2 de twee daarbuiten, enz. t/m Tijd 4 bij 8 stapeltjes bijvoorbeeld). Op deze manier kun je naar believen je sub breder/smaller, puntiger of vierkanter maken (als je begrijpt wat ik bedoel).

    Met wat experimenteren kom ik eigenlijk altijd wel redelijk snel op het gewenste resultaat uit, als uitgangspunt neem ik de berekeningen die zijn opgenomen in de de volgende Excell-file:

    Latest news coverage, email, free stock quotes, live scores and video are just the beginning. Discover more every day at Yahoo!


    Afhankelijk van het aantal stapeltjes speel ik een beetje met de factor en kies ik de qaudratische danwel lineaire variant (gele hokjes zijn de input-velden).


    Nu mijn vraag: zijn er misschien standaard berekeningen om van je sub-array bijvoorbeeld een array met nier-karakteristiek te maken? Ik heb nog niet zo ontzettend lang gezocht (en waarschijnlijk ook net niet op de juiste plek), maar bij AES en via Google kwam ik niet eens in de buurt van wat ik graag wil weten.

    Ik kom er nu ook wel uit, daar gaat het niet om. Maar de meeste serieuze fabrikanten hebben standaard ARC's voor subjes (bijv. L-Acoustics), en ik wil gewoon graag het recept van deze berekeningen weten (en als het kan ook de natuurkunde erachter).

    Hopelijk heeft iemand iets bruikbaars voor me, in ieder geval alvast bedankt!
    Last edited by berolios; 29-12-05, 16:14.
    Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."
  • Koen van der K
    • Aug 2005
    • 1146

    #2
    Ha Berolios,


    ... zo kom je elkaar weer wat vaker tegen ...
    Betreft die nier-karakteristiek; check http://www.dbaudio.com/pub/live/TI330_E.PDF

    Experimenteer wat met de delaytijden (vrij standaard rekenwerk, geen programmaatje voor) en voer het eens in in MAPP.
    Heb eens een cardioid sub array van 7 stuks Meyer 650P ingevoerd; de even kasten gedelayed et voila !

    Succes !


    Koen
    Meer is minder, minder is meer

    Comment

    • berolios
      • Sep 2005
      • 1538

      #3
      Dankjewel Koen!

      Per saldo kun je dit alles ook bereiken met delay-tijden en fase-draaingen (effe op de eerste 'nier' met twee subjes met de rug tegen elkaar na dan).

      En ik kom inderdaad ook altijd wel tot een goed resultaat met de genoemde methode. Het is alleen zo dat ik de algoritmen voor de berekening van T1, T2, etc. zélf heb verzonnen. En ik vroeg me af of er hier ook standaard-berekeningen voor zijn.

      Dat MAPP, kan ik dat op de site van Meyer vinden of zo?
      Eens koekeloere...

      Thanks!

      Latest news coverage, email, free stock quotes, live scores and video are just the beginning. Discover more every day at Yahoo!
      Last edited by Gast1401081; 30-12-05, 08:54.
      Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

      Comment

      • Gast1401081
        • Mar 2001
        • 7999

        #4
        yes, op www.meyersound.com staat een linkje naar mapp-online.
        ff registreren, en klaar is klara. mail me maar indien onduidelijk.

        enne, let ff op de grootte van je img's...

        Comment

        • berolios
          • Sep 2005
          • 1538

          #5
          Ja, sorry, ik maak alles in HD, ik had al aan de nieuwe-forum-implementeur de vraag gesteld hoe ik ze hier kan verkleinen (dat kan dus nog niet), ik zal in vervolg linken!

          Daarnaast heb ik me inderdaad gisteravond aangemeld op de site van meyer voor MAPP, nu wachten op de inlog gegegevens.

          Verder ben ik zelf ook nog flink aan het zoeken geweest naar de natuurkundige ondergrond voor berekeningen gerelateerd aan bepaalde projectie-karakteristieken voor je sub. Eigenlijk waren alle opstellingen en algoritmen die ik vond, net zoals die van mij, gebaseerd op enige wiskundige handigheid en wat experimenteren. Mijn concrete vraag zal denk ik dan ook wel niet beantwoord worden, is ook niet erg, komt nu ook steeds voor mekaar, maar het was leuk geweest.

          Cheers!
          Last edited by berolios; 30-12-05, 17:20.
          Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

          Comment

          • berolios
            • Sep 2005
            • 1538

            #6
            Mocht iemand nog geinteresseerd zijn in een tijden-calculatie-sheet voor Sub-Arcjes

            Klik dan hier

            Blader vooral ook effe door de verschillende tab-bladen heen...
            Mocht hier iemand nog toevoegingen op hebben, please share zou ik zeggen ;-)

            Cheers....
            Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

            Comment

            • ronny
              • Dec 2002
              • 2139

              #7
              heej te gek die exel sheet. Dat ga ik zeker eens uit proberen

              mvg
              ronny
              niet zagen, gewoon doen!

              Comment

              • berolios
                • Sep 2005
                • 1538

                #8
                you're welcome !!
                Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

                Comment

                • Timo Beckman
                  • Jul 2006
                  • 1298

                  #9
                  beam tilting by phase shifting

                  Misschien is dit wat je zoekt.
                  In het boek van harry f. Olson acoustical engineering op pagina 36 staat volgens mij beschreven wat je wilt bereiken.(incl formules)
                  Is niet de gemakkelijkste materie maar goed

                  Comment

                  • berolios
                    • Sep 2005
                    • 1538

                    #10
                    Thanks !! ik moet dat boek toch eens gaan lezen inderdaad...
                    Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

                    Comment

                    • berolios
                      • Sep 2005
                      • 1538

                      #11
                      Het is een beetje ouwe koeien uit de sloot trekken, maar ik heb opeens het afgelopen half jaar van misschien wel 10 mensen mailtjes gekregen met vragen over die XLS-sheet om sub-tijden te berekenen die ik een paar jaar geleden in elkaar heb geklust.

                      Leuk om te merken dat dat ding gebruikt wordt !

                      Zijn er hier misschien ook mensen die die sheet gebruiken? En zoja, wat vinden jullie ervan? Werkt het een beetje? Enige suggesties voor verbeteringen?

                      Een aantal collega's vroegen me eerder een soort van visualisatie in te bouwen, zodat je kunt zien hoe je afstraalgedrag zal worden. Maar ik vrees dat dat meer tijd kost dan ik er op het moment in wil steken ... misschien iemand die handig is met VBA of zo, die zich geroepen voelt?

                      Voor de mensen die benieuwd zijn over welke file ik het heb KLIK.

                      Ben benieuwd naar de reacties !
                      Last edited by berolios; 07-09-09, 19:50.
                      Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

                      Comment

                      • Freek Fokker
                        • Aug 2003
                        • 495

                        #12
                        Ik gebruik em en heb het ook aangeraden aan een aantal mensen. Dus wellicht dat daar je mailtjes vandaan komen.
                        SR20DET

                        Comment

                        Working...