Nieuwe tops

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • GoTMoRe
    • Aug 2005
    • 350

    Nieuwe tops

    omdat ik het een beetje zat begin te worden van het slepen ( en vooral tillen ) van ultra zware tops. Zoek ik nieuwe topjes..

    Ik gebruik vaak speakers die niet van mezelf zijn, omdat mijn RW's dan gewoon weg niet voldoen. Maar ik zou graag eigen speakers willen hebben, en was dus opzoek naar kleine lichte topjes, die toch in staat zijn behoorlijk wat te verzetten.

    Ik heb zelf van mijn eigen op dit moment 1 AX15b, leuk zou zijn als die top hierbij zou passen. Maar is die mogelijkheid er niet, is het ook geen probleem om nieuwe subs mee te laten komen zodat het hele setje gelijk compleet is. ( omdat ik er nu toch maar 1 in mijn eigen bezit heb )

    Eisen die ze echt moeten hebben:

    Licht ( dat ik ze alleen makkelijk op een statief kan hijzen )

    compact ( omdat ik al krap zit met vervoer en ik ze graag op de achterbank zou willen hebben )

    Strak geluid ( ken de AX-10, deze klinkt wat dat betreft super, maar ben bang dat deze na 2jaar niet meer genoeg is )

    lang mee kunnen ( zoals hierboven al is gezegt heb ik geen zin om ieder jaar nieuwe tops te moeten kopen )

    hoog redement hebben, en fullrange inzetbaar.

    Budget is zon 400 per kast.

    Heb al gekeken naar diverse kasten, AX-10 en SM-10 ( van de laatste weet ik totaal niet hoe hij klinkt ) Maar met deze ben ik bang dat ik snel nieuwe nodig heb.

    Ik heb ook gekeken naar merken zoals EAW en Master audio, EAW gaat me ver boven budget en heeft geen geschikte kasten voor mij. De Master Audio EL10 leek me leuk. Past mooi in budget, en mijn huidige amp kan hem makkelijk trekken ( Alesis Matica 900 )
    Alleen weet ik van deze ook niet of hij voor mij de moeite waard is.

    Ze worden beetje allround gebruikt, voor drive-in zelden omdat ik daar nauwlijks actief in zal zijn. Maar zal zeker ( zoals het er nu uitziet ) 2x per maand erop uitgaan met kleine bandjes, buiten evenementjes en zonder sub ook leuk in de huiskamer bij verjaardagfeest van 1 of ander
    lala..
  • S500D
    • Feb 2003
    • 215

    #2
    Die EL10 van master zijn wel lekkere kastjes en ze zijn lekker licht. Maar ik ben bang dat je er snel tekort aan komt. Michien is de 12" versie iets meer voor jou, ze zijn erg goed handelbaar en op statief te zetten en je kunt ze heel goed ook als monitor gebruiken en daar schiet de EL10 denk ik tekort aan.

    Gr Ronnie.
    U draait, Wij vragen.

    Comment

    • GoTMoRe
      • Aug 2005
      • 350

      #3
      Ik was zelf op het moment ook nog het meetst geintereseerd in deze kastjes. Ik ben zelf ook bang dat ik aan de 10" tekort kom. Ik zal morgen even rondbellen of er in de omgeving een winkel is die de 12" op voorraad heeft.

      Iemand sugesties in omgeving Assen?
      lala..

      Comment

      • AH
        • Apr 2004
        • 248

        #4
        citaat:Iemand sugesties in omgeving Assen?
        verlanglijstje: EQ, Xover en statiefen!
        Naar boven
        Yep check uw mail, (morgenvroeg niet zo vroeg svp kan vanacht wel eens laat worden.
        Anne Homan

        Comment

        • GoTMoRe
          • Aug 2005
          • 350

          #5
          heel voorzichtig zijn er compleet nieuwe plannen gekomen.

          Ik ga samen met maat van me voor EAW en Crest.

          Iemand ervaring met de EAW LA118Z Sub en de EAW LA212?
          lala..

          Comment

          • BvE
            • Oct 2004
            • 385

            #6
            Hee,

            je zou kunnen kijken op het forum van eaw zelf. Er staat daar veel bruikbare informatie door eaw-gebruikers. Ik zelf heb ook ooit interesse gehad in die 18 inch sub, maar op de site zeggen al snel veel mensen dat hij niet aan hun verwachting heeft voldaan. Geen attack, weinig druk, etc. (als ik het me goed herinner)

            Succes

            Comment

            • neeltje
              • Apr 2003
              • 295

              #7
              Eaw lijkt mij eigenlijk niets voor drive-in setjes, want het zijn vrij fragiele speakers. Kan je niet beter kijken in de richting van macky srm's of fusion's (wel zwaar natuurlijk). Meer dan geschikt voor drive-inn.
              "En Go"

              Comment

              • jakkes72
                • Dec 2003
                • 1015

                #8
                Originally posted by neeltje
                Eaw lijkt mij eigenlijk niets voor drive-in setjes, want het zijn vrij fragiele speakers. Kan je niet beter kijken in de richting van macky srm's of fusion's (wel zwaar natuurlijk). Meer dan geschikt voor drive-inn.
                En hoeveel EAW's heb jij mogen misbruiken in je carriere?

                Ik heb wel stacks met SB/KF 850 van 2 meter naar beneden zien komen: draaiden de dag erna gewoon.(gewicht SB850 ~ 90 kg, KF850 ~ 125 kg)
                Verder gedraaid met SB/KF650, 600, JF260 BH800, nog nooit iets kapot gezien.

                Maar ik zeg er eerlijk bij dat ik nog nooit met Mackie gedraaid heb
                (EAW en Mackie zitten tegenwoordig trouwens onder dezelfde hoed)

                Comment

                • GoTMoRe
                  • Aug 2005
                  • 350

                  #9
                  Ze zijn eigenlijk ook niet voor de drive-in. Ik ben er wel actief in maar zooo weinig dat het niet relefant is.

                  De set is voor mij echt puur voor de band, en voor die enkele shows in het jaar van de drive-in..

                  En de tops wil ik nog wel s meeslepen naar menig huiskamer feestje om er ff gezellig muziekje bij te hebben
                  lala..

                  Comment

                  • sis
                    • Jul 2003
                    • 3305

                    #10
                    Originally posted by neeltje
                    Eaw lijkt mij eigenlijk niets voor drive-in setjes, want het zijn vrij fragiele speakers. Kan je niet beter kijken in de richting van macky srm's of fusion's (wel zwaar natuurlijk). Meer dan geschikt voor drive-inn.
                    Kan je je eens nader verklaren waarom EAW fragiel is ???
                    sis
                    Fulltime freelance muzikant, producer , componist.

                    Comment

                    • GoTMoRe
                      • Aug 2005
                      • 350

                      #11
                      Niemand die mij iets meer kan vertellen over de LA118z en FR192z hoe ze zich 'live' willen redden?

                      De set is echt puur voor bandjes, in zaaltjes tot zon 150 man, miss meer.

                      Wil een Crest CA9 achter de tops gooien en een CA12 op de bassen.
                      ( mischien voor de bassen wellicht wat te weinig vermogen, 700 rms 8ohm )
                      lala..

                      Comment

                      • jakkes72
                        • Dec 2003
                        • 1015

                        #12
                        Zelf houd ik dan eerder een 2*15 inch sub a SB250 oid proberen.
                        Het "gat" tussen een 12" en een 18" vind ik meestal iets te groot.

                        Comment

                        • GoTMoRe
                          • Aug 2005
                          • 350

                          #13
                          Over welk gat heb je het?

                          Ik neem aan dat als je het geheel crost op zeg maar 80Hz er geen gat ontstaat?

                          De tops beginnen dan al met spelen, en de sub kan zelfs nog wel hoger doorlopen.
                          lala..

                          Comment

                          • jakkes72
                            • Dec 2003
                            • 1015

                            #14
                            Ik neem trouwens aan dat jde FRz-129 bedoeld in je betoog.
                            Deze zijn -3dB van 80Hz-18kHz.
                            Vergelijk dat eens met een FRz-159: 65Hz-18kHz.

                            Theoretisch zou er geen gat ontstaan in je frequentie spectrum, maar in je SPL zul je wel verschil merken.

                            EAW raad trouwens zelf de FR-250z aan als "companion sub": dat zijn zelfs dual 15".
                            Jammer dat ze er geen grafieken van genoemde speakers hebben.

                            Voor mij zou dit een ideaal setje zijn: FR-129z en de SB-250.
                            (Met de SB250 heb ik zeer goede ervaringen (is de dubbele uitvoering van de SB150: daar kan SiS meer info over geven.)
                            IVEN (gebruik de search maar) maakt daar eventueel ook (casco) kasten voor.

                            De importeur schijnt nog aan een aantal gebruikte JF260 of JF290 te kunnen leveren, deze zijn ook het overwegen waard.

                            Ook wel jammer dat Neeltje niet meer reageerd .

                            Comment

                            • jakkes72
                              • Dec 2003
                              • 1015

                              #15
                              De FR-129z gaan van 80Hz - 18kHz (-3dB).
                              Om dan op 80 Hz te gaan crossen...

                              Verder sluit een 15" beter op een 12" aan kwa klank en rendement.

                              Comment

                              Working...