RE: versterker

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Oude Forum
    • Aug 2000
    • 265

    RE: versterker

    Hoi Robert!

    Wat tips:
    versterker als laatste aan en als eerste uit (om inschakelstoringen op je speakers te voorkomen)

    Als er een volumeregelaar op zit deze helemaal open en het volume vanaf de mixer regelen (dus niet de versterker half open en de mixer in het rood). Dit vereist wel wat discipline van de DJ. Het mooiste is daarom een compressor-limiter voor de versterker (die van Behringer zijn heel goedkoop en best goed).

    Bij lange en hoge belasting kan de versterker oververhitten. Hou de temperatuur in de gaten en zorg voor een goede luchtstroom naar de ventilator (als die er niet standaard opzit zelf één aanbrengen!)

    Hou de clip-indicators in de gaten: vooral bij 4 Ohm belasting mag de indicator maar af en toe aangaan. Bij 8 ohm maakt dat minder uit (dit zegt JBL over mijn JBL MPX-600 versterkers; kijk wel of het bij de DAP anders is!).

    Versterker niet op 2 ohm belasten tenzij hij daar speciaal voor is ontworpen (zie gebruiksaanwijzing) en dan helemaal niet laten clippen.

    Nooit jack (koptelefoon-)pluggen gebruiken voor speakers maar XLR of Speakon. Jack veroorzaakt steeds even een kortsluiting. En gebruik dikke kabels.

    Soundchecken doe ik altijd met de muziek die ik op de avond zelf wil draaien en met een plaat die ik goed ken zodat ik weet hoe het moet klinken. Luister of het in de zaal bij een fors volume goed klinkt. In een volle zaal klinkt het heel anders dan in een lege dus luister dan nog eens.

    En als laatste: hou steeds in de gaten of het geluid niet vervormt: klinkt k.. en is slecht voor je systeem.

    Hopelijk heb je hier wat aan.

    Groeten,
    Victor Noordland
    INFINITY drive-in show
    Gebruikersprofiel voor de posting uit het oude forum systeem.
Working...