aansluiting + en -

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Needmoresound
    • Apr 2005
    • 170

    aansluiting + en -

    hallo,
    ik zit met een probleem. (ik heb het over de speaker voor de lage tonen)
    Ik heb gehoort dat als je de + en - van een speaker verkeerd om aansluit je snel schade aan je speaker kan krijgen.
    Ik heb ook gehoort dat je het makkelijk kan teste met een batterij.
    Nu zit de draad goed aan de versterker aangeslote, alleen volgens mij zit er ergens anders (bijvoorbeeld tussen het mengpaneel en de crossover) iets verkeerd zodat de speaker toch een verkeerd signaal krijgt.
    Ik denk dit omdat bij basse de speaker naar binne trekt in de plaats van naar buiten (of maakt dit niet uit?).
    En ik afgelopen weekend een gekraak uit de bass speaker (beyma 15N450) kreeg als ik net tegen de clip aanzat (met een versterker van hooguit 450 watt (met cliplimiter), terweil die speaker 750 watt aes aankan).
    of kwam dit gekraak omdat mijn versterker niet goed is?

    En nu mijn vraag, is er een programma waarmee je een kleine gelijkspanning kan geven om te teste of de speaker met een positieve spanning naar voren komt, of is er een andere mannier om het te zien?

    ik hoop dat het duidelijk is en ik weet niet of ik onzin vertel, daarom vraag ik het maar?
  • padoog
    • Oct 2005
    • 68

    #2
    Je zou een lage gelijkspanning erop kunnen zetten ja, maar let wel op! niet te veel spanning en vooral al niet te lang!

    Comment

    • Dikke Foaf
      • May 2003
      • 618

      #3
      Wordt meestal met een 9V blokje gedaan, maar niet te lang he.

      Wanneer je de polariteit van de speaker omwisselt dan speelt ie gewoon in tegenfase (maakt telkens de omgekeerde beweging van de andere speakers). Dit heeft geen enkele nadelige invloed op de speaker zelf (gaat ie niet van kapot). Je geluid (vooral bas) trekt natuurlijk op niks.
      Of ze in tegenfase staan kan je ook als volgt testen, laat enkel de bassen spelen en dit alleen links, daarna alleen rechts, dan beide. Als je minder bas hoort wanneer ze beiden spelen, staan ze in tegenfase.

      Clippen en kraken is natuurlijk al iets heel anders en heeft niks met tegenfase te maken. Het clippen kan overal voorkomen, je mixer die clipt, je amp die clipt, processor die clipt. Clipt er geen van deze moet je een normaal geluid hebben.

      Comment

      • SPS
        • Mar 2004
        • 1662

        #4
        1,5 Volt penlite is meer dan zat hoor! Gaat de conus echt wel zichtbaar van z'n plaatsje

        Is het kraakprobleem spontaan ontstaan, en ging het daarvoor altijd goed? Of heb je de speakers eigenlijk voor het eerst in gebruik?
        Laat eens weten...

        Paul
        Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

        Comment

        • ronny
          • Dec 2002
          • 2139

          #5
          citaat:En ik afgelopen weekend een gekraak uit de bass speaker (beyma 15N450) kreeg als ik net tegen de clip aanzat (met een versterker van hooguit 450 watt (met cliplimiter), terweil die speaker 750 watt aes aankan).
          kijk, een denkfout die velen maken. Het is niet omdat je versterker minder vermogen geeft dan je luidspreker aankan, dat die daarom ook geen schade kan aanrichten. Clippen kan bij iedere versterker en bij ieder vermogen gebeuren. Een cliplimiter in een versterker werkt ook niet altijd goed en op dezelfde manier. Wanneer je een signaal je versterker binnenstuurt wat echt overdreven vervormd is en dat gedurende lange tijd, dan zal je cliplimiter in je versterker ook niet veel nut meer hebben.Je versterker zal dan dat signaal gewoon versterken en doorsturen naar je luidspreker die het dan zwaar te verduren gaat krijgen.

          Je versterker is daarom niet slecht, maar je moet er gewoon op letten dat je geen vervormd signaal naar je versterker stuurt.

          mvg
          ronny

          mvg
          ronny
          niet zagen, gewoon doen!

          Comment

          • jurjen_barel
            • Jun 2003
            • 3150

            #6
            citaat:Geplaatst door Needmoresound

            Ik heb gehoort dat als je de + en - van een speaker verkeerd om aansluit je snel schade aan je speaker kan krijgen.
            In het geval van een basspeaker: ONZIN. Uitleg volgt hieronder...

            citaat:Geplaatst door Needmoresound

            Ik denk dit omdat bij basse de speaker naar binne trekt in de plaats van naar buiten (of maakt dit niet uit?).
            Dit maakt idd helemaal niets uit. Je speaker gaat niet alleen naar buiten en/of alleen naar binnen. Een speakersignaal is een wisselspanning, dus sinusvormig. Het speakersignaal en de speaker zelf doen dan ook precies hetzelfde. Het signaal is gedurende een halve periode positief en de andere halve periode is die negatief. Daarop reageert de speaker door tijdens de ene helft naar voren te gaan en de andere helft naar achteren te gaan (beiden ten op zichte van de positie als er 0 Volt op staat). Een andere naam voor periode is ook wel trillingstijd (de tijd die een trilling nodig heeft om 1 volledige sinus te maken).

            Is het nu iets duidelijker hoe een speaker werkt?

            Daarnaast maakt het wel uit hoe je de speakers aansluit, vanwege het 'fase-verschil'. Als de twee speakers tegelijk naar voren en tegelijk naar achter bewegen, zal de luchtverplaatsing (geluidsdruk) ongeveer 2x zo groot worden. Als ze tegen elkaar in bewegen ('uit fase') heffen ze elkaar op en houd je erg weinig geluid over.

            De derde reactie (van Dikke Foaf) is een goede tip om te testen of de speakers in/uit fase staan. Veel succes!

            Het kraken: vieze knopjes/(draai)potmeters? [B)]

            Comment

            • Needmoresound
              • Apr 2005
              • 170

              #7
              oke, bedankt voor de informatie, ik dacht zelf ook al dat het geen schade kon hebben als je de + en - omdraaide, maar de man waarvan ik het hoorde zei het heel overtuigend.
              Ik heb ondertussen ook een nieuwe versterker (ps1000 van jbsystems)
              deze heeft ook meer vermogen dus als de speaker nu gaat kraken weet ik dat het aan de speaker ligt, en als het kraken ophoudt ligt het dus aan de versterker die ik niet meer heb .
              En deze speaker heb ik ook pas net, maar ik vind het toevallig dat hij net ging kraken als het rode lampje ging brande van de cliplimeter, dus waarschijnlijk is het de versterker, verder kan er bij mij niks clippen buiten de versterker om, want ik hou de wijzertjes van het mengpaneel altijd in de schaal, en mijn crossover zet ik ook niet te hard.
              Verder heb ik maar 1 bassbox dus van dat fase heb ik geen last.

              Maar jurjen_barel ik heb op school een proefje gehad met 2 dezelfde boxjes met dezlefde ferquentie, als je nu door het lokaal liep hoorde je het geluid steeds harder en een meter verderop weer zachter, dus uitdoving en verdubbeling. Volgens mij als je nu van een van de boxjes de + en - omwisselt. Krijg je op de plekken waar het eerst uitdoofde krijg je verdubbeling en op de plekken waar het verdubbelde krijg je uitdoving.
              maar met muziek is dit effect niet zo erg omdat die ferquenties niet precies hetzelfde zijn.

              Dus jou verhaal klopt volgens mij niet, wissel maar is van een speaker de + en de - om dan heb je waarschijnlijk gewoon hetzelfde geluid.

              Comment

              • MMD
                • Feb 2005
                • 53

                #8
                Het is "te kort door de bocht" uitgelegd.
                Het kan inderdaad zo zijn dat als ze uit fase zijn, dat je op de plek waar je het hebben moet goed is.
                Groet André

                Comment

                • Ibvee
                  • Nov 2002
                  • 714

                  #9
                  Zelfs met maar 1 subje is het beter om te zorgen dat ie in fase staat, omdat je anders onder andere in je cross-frequenties met je topkastjes rare verschijnselen krijgt.

                  Jurjen weet waar hij het over heeft. In theorie doven 2 signalen in tegenfase elkaar heel netjes uit. Maar onder andere door uitdoving van de wanden en objecten in een zaal, en door de kleine faseverschuivingen die optreden doordat de speakers op enige afstand van elkaar staan (geluid uit de ene speaker komt iets eerder aan...), en reflecties, zal het geluid nooit helemaal weg gaan, maar verschil is iig overduidelijk te merken! En je kan niet zeggen dat het hard-zacht verschil zomaar ineens omgedraaid wordt, want dat zou, even bot gezegd, betekenen dat het geluid voor je speakers weg zou zijn, en al harder zou worden naarmate je verder weg zou lopen... Er zal iig verschil optreden, maar als je dat verschil ook wilt beredeneren, bewijzen en voorspellen kan je het beste afstuderen in akoestiek aan de universiteit.
                  De groeten => Micha

                  Comment

                  • jurjen_barel
                    • Jun 2003
                    • 3150

                    #10
                    citaat:Geplaatst door Needmoresound

                    Maar jurjen_barel ik heb op school een proefje gehad met 2 dezelfde boxjes met dezlefde ferquentie, als je nu door het lokaal liep hoorde je het geluid steeds harder en een meter verderop weer zachter, dus uitdoving en verdubbeling. Volgens mij als je nu van een van de boxjes de + en - omwisselt. Krijg je op de plekken waar het eerst uitdoofde krijg je verdubbeling en op de plekken waar het verdubbelde krijg je uitdoving.
                    maar met muziek is dit effect niet zo erg omdat die ferquenties niet precies hetzelfde zijn.

                    Dus jou verhaal klopt volgens mij niet, wissel maar is van een speaker de + en de - om dan heb je waarschijnlijk gewoon hetzelfde geluid.
                    Klopt! Waarschijnlijk heb je daar ook de termen "buiken" en "knopen" bijgeleerd.
                    Maar dat verschijnsel zal pas op deze manier optreden als de speakers een stuk van elkaar verwijderd zijn. Als de basspeakers samen in 1 baskast zitten, zal dit verschijnsel veel sterker optreden. Hoe dichter je de speakers bij elkaar zal plaatsen, hoe groter de uitdoving. Als je ze in elkaar zou plaatsen (wat dus alleen in theorie kan), zou de uitdoving 100% zijn. Als je de 2 speakers in 2 verschillende baskasten hebt staan, zal het inderdaad veel minder tot last zijn. Nog steeds zijn er buiken en knopen (versterking en uitdoving), maar nu zal je er minder van merken. Er blijft genoeg geluid over op de vloer (ook door de reflecties, zoals Ibvee al aankaartte). Dus mijn verhaal klopt zeker wel (Ibvee ook bedankt voor de bevestiging ), maar ik heb het in mijn vorige post maar half uitgelegd, omdat ik dacht het het over 2 basspeakers in 1 kast zou gaan. [:I]

                    Nu een stukkie duidelijker?

                    Comment

                    • Needmoresound
                      • Apr 2005
                      • 170

                      #11
                      oke ik geloof jullie,
                      en dat het waar is met 2 speakers in een kast heb ik zelf ook ervaren,
                      het was wel met un hifi basbox, maar daar zater er 2 achter elkaar van 10'', en als je er een verkeerd om aansloot hoorde je bijna, en ook echt bijna niks meer. En als je ze goed aansloot had je gewoon goed geluid.

                      Comment

                      • SjoerdOptLand
                        • Jul 2003
                        • 261

                        #12
                        Hallo allemaal,

                        Jurjens uitleg klinkt logisch (het zijn allemaal sinussen, dus is de positieve amplitude hetzelfde als de negatieve, polariteit omdraaien maakt niet uit). Dat is zowieso waar voor de hogere tonen in muziek, hun tijdconstante voor de uitdoving is veel langer dan een periode. Voor erg lage tonen (zoals een kickdrum) is het anders. Kijk maar eens naar de waveform op deze site:

                        Je ziet dat (bij een goed aangesloten speaker) de conus eerst een flink eind naar voren gaat, en dan een kleiner stuk naar achter. Daarbij kunnen speakers grotere amplitudes naar voren dan naar achteren hebben. Voor dit soort geluiden (die toch veel voorkomen in allerlei soorten muziek) gaat de theorie dus net niet op.

                        Fasebehoud boeit weldegelijk!

                        Groeten,
                        Sjoerd

                        Comment

                        • Ibvee
                          • Nov 2002
                          • 714

                          #13
                          Dat is zo, maar blijft dat de uitslag net zogoed positief als negatief kan zijn. En voor je er echt iets zinnigs over kan zeggen zul je je toch moeten verdiepen in de natuurkunde.
                          Wat in ieder geval zo is:
                          Het maakt niet uit hoe je je speakers aansluit kwa + en - op je versterker, zolang je het maar bij alle speakers hetzelfde doet.
                          Als je dat netjes doet heb je geen last van uitdoving, hoef je dus ook niet te weten hoe erg die uitdoving is, en hoef je ook geen natuurkunde te studeren om te bepalen hoe die uitdoving zich gedraagd, en blijven je speakers gewoon netjes heel evenals je versterker.
                          De groeten => Micha

                          Comment

                          • Needmoresound
                            • Apr 2005
                            • 170

                            #14
                            Zelfs met maar 1 subje is het beter om te zorgen dat ie in fase staat, omdat je anders onder andere in je cross-frequenties met je topkastjes rare verschijnselen krijgt.

                            Dit klopt, ik heb het op mijn kamer geprobeerd, waar ik mijn installatie aangesloten heb staan. Ik heb een tonegenerator aangezet op dezelfde ferquentie als mij crossover staat (120 hz), op mijn crossover zitte ook knopjes om de + en - om te draaien. Als ik nu van de lage tone de + en - omwissel hoor ik een stuk minder geluid.
                            Als ik nu een stukje verder op ga zitte, hoor ik geen verschil als ik het knopje indruk.


                            Je ziet dat (bij een goed aangesloten speaker) de conus eerst een flink eind naar voren gaat, en dan een kleiner stuk naar achter.

                            daarom dacht ik ook dat de + en de - verkeerd omzat, omdat de speaker bij de basse eerst een stuk naar achtere ging en erna weer een klein beetje terug

                            Comment

                            • jurjen_barel
                              • Jun 2003
                              • 3150

                              #15
                              citaat:Geplaatst door Needmoresound

                              daarom dacht ik ook dat de + en de - verkeerd omzat, omdat de speaker bij de basse eerst een stuk naar achtere ging en erna weer een klein beetje terug
                              Als we nu toch zo'n gezellige discussie hebben, heb ik op dit vlak ook iets waar ik nieuwsgierig naar ben. Ik hoop dat andere forummers dit kunnen beantwoorden...

                              Stelling: in het ideale geval gaat een speaker even ver naar achter als dat zij naar voren gaat (dus de speaker volgt de gehele sinus). Dat dit in de praktijk niet zo werkt moet een reden hebben. Komt dit door de wet van de traagheid van massa? Dus dat de speaker niet op tijd op het uiterste punt van de amplitude van het stuursignaal is en dus weer vroegtijdig wordt teruggetrokken, doordat de sinus alweer teruggaat?

                              Ben benieuwd. Eindelijk een topic met stevige theorie! [8D]

                              Comment

                              Working...