Richtmicrofoons

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • John Smits
    • Nov 2001
    • 111

    Richtmicrofoons

    Het is tegenwoordig aan de orde van de dag, altijd weer de vraag "heb je richtmicrofoons?".
    Het gaat dan om amateurtoneel en nu ook sinterklaasoptredens.
    Ik adviseer dan headsets (draadloos) en heeft men er het geld voor over, dan staat het geluid als een huis. Maar die richtmicrofoons, wat willen ze daarmee? Ik ken de rondommicrofoon, de cardioide en hypercardioidemicrofoons. De laatste worden vanwege de fysieke opbouw ongevoeliger voor geluid op grotere afstanden Gebruiken jullie andere microfoons voor dat soort werk? Ik heb gewerkt met zowel condensator als dynamische microfoons edoch met matig resultaat, zeker als het publiek (kinderen) wat rumoerig is en de luidsprekeropstelling niet is wat je graag zou willen.

    mvg John.
    Overigens ben ik van mening dat 100volt ook goed kan klinken
  • ronny
    • Dec 2002
    • 2139

    #2
    wat moet ik verstaan onder een richtmicrofoon? zoiets als een microfoon in een trechter plaatsen zodat je alle gevoeligheid naar voren afstraalt onder een bepaalde hoek?(De bekende james bond stijl)

    mvg
    ronny
    niet zagen, gewoon doen!

    Comment

    • test12
      • Jan 2003
      • 901

      #3
      Bedoeld word zoiets als AKG C568B, CK69 ULS of CK 98 allen van AKG.



      Ook Senheiser zal wel iets dergelijks hebben.

      gr. Herman
      ________________________
      Er is toch nog wel iemand die nog harder kan, MOOI of niet.

      Comment

      • jans
        • Feb 2003
        • 869

        #4
        Met richtmicrofoon, of shotgun's, worden microfoons bedoeld die ontworpen zijn voor video en theater doeleinden. Door hun vorm zijn ze richtgevoelig maar hebben ze een beperkt frequentiebereik. Deze voordelen vind ik tevens ook de nadelen. In het verleden gebruikten wij ze ook voor kindermusicals e.d. maar daar ben ik mee gestopt omdat ze te richtinggevoelig zijn en er teveel van geplaatst moesten worden met alle kamfiltereffecten e.d. als gevolg. Tegenwoordig doe we het gewoon met nieren, klinkt ook voller. Headsets zijn natuurlijk mooier maar vaak zijn de budgetten niet toereikend.
        Eindelijk begint mijn website vorm te krijgen

        Comment

        • vasco
          • Oct 2003
          • 2567

          #5
          Ik begrijp jou heel goed als je zegt hoe leg ik dit uit aan een amateur. Ik heb dit een paar keer in woorden proberen uit te leggen aan een amateurgroep. Toch kwamen ze elk jaar weer met de vraag of het mogelijk is dat...

          Heb de groep vervolgens in een proefopstelling wat laten doen zodat de vraagsteller (regisseur) kon horen dat het niet werkt. Sindsdien vragen ze niet meer om richtmicrofoons.

          Comment

          • PeTAR
            • Jul 2005
            • 151

            #6
            Mijn ervaring met richtmicrofoons:

            - Video Registratie toneel voorstelling. 2 mic's vingen al het geluid op, wat op de vloer was. De microfoons hingen in de truss op zo'n 4 meter boven het speelvlak, maar alles was goed verstaanbaar. Vergeet niet dat je dit harder kan uitsturen omdat je nou geen feedback hebt via de boxen.

            - Toneelvoorstelling met kinderen. We moest een groot aantal richtmicrofoons rondom het podium plaatsen om goed geluid te krijgen. We hebben de verschillende mogelijkheden op de mic's geprobeerd om het geluid goed gericht te krijgen, maar dit was gewoon moeilijk af te stemmen.

            Dit zijn mijn ervaringen. Ik ben zelf ook nog zoekende naar de beste manier om het kunnen registreren.

            Wat betreft die microfoon op een camera, dat gebeurt vaak genoeg bij o.a. voetbal wedstrijden.

            Comment

            • MarkRombouts
              • Jan 2005
              • 1391

              #7
              Bij sommige toneeluitvoeringen of theatervoorstellingen is het niet de doen om met draadloze headsets te werken. Als je bijvoorbeeld al meer dan 20 spelers hebt die versterkt moeten worden, wordt dit een behoorlijke aanslag op het budget wat meestal toch al onder druk staat.

              Je zult dan dus wel moeten werken met condensator richtmicrofoons. Daarbij zul je waarschijnlijk inderdaad concessies moeten doen. Je zult de opstelling van de luidsprekers er op aan moeten passen, zodat je toch nog een aardig volume kunt halen zonder (al te veel) kan op feedback.

              Comment

              • test12
                • Jan 2003
                • 901

                #8
                Bij dialogen zal het niet altijd nodig zijn om bij elke speler een microfoon te plakken.
                Als je de microfoon niet al te dicht bij de mond van de persoon plakt dan zal deze ook de omgeving nog redelijk weergeven. Wie heeft hier ervaring mee?

                gr. Herman
                ________________________
                Er is toch nog wel iemand die nog harder kan, MOOI of niet.

                Comment

                • vasco
                  • Oct 2003
                  • 2567

                  #9
                  citaat:Geplaatst door test12

                  Bij dialogen zal het niet altijd nodig zijn om bij elke speler een microfoon te plakken. Als je de microfoon niet al te dicht bij de mond van de persoon plakt dan zal deze ook de omgeving nog redelijk weergeven. Wie heeft hier ervaring mee?

                  gr. Herman
                  Ik doe regelmatig een amateurgroep met beperkt budget. Meestal maximaal 15 zenders voor de rollen. De ensemblezang wordt goed opgepikt door die 15 zenders als ze maar verspreid tussen het ensemble zitten. Ik plak de microfoon op het voorhoofd of de wang van de spelers. Het gaat in dit geval alleen om de zang van het ensemble in een musical. Spraak is allen voor de rollen.

                  Comment

                  • Koen van der K
                    • Aug 2005
                    • 1146

                    #10
                    Ha John

                    Bij toneel en theater worden toch best goede resultaten met PZM's gehaald ... zou dat niet iets kunnen zijn ?

                    Groeten,


                    Koen
                    Meer is minder, minder is meer

                    Comment

                    • gaffer
                      • Nov 2004
                      • 118

                      #11
                      Hoi John,

                      Wij hebben in ons theater heel veel amateur voorstellingen.
                      En met name bij bijna alle (amateur)toneelverenigingen die wij over de vloer krijgen zetten wij shotguns in tbv versterking van de spraak.
                      Vroeger deden we dit met ck 91's van akg boven de vloer in trekken hangen maar sinds we zijn overgestapt op 4 shotguns op de voorrand is de spraak verstaanbaarheid een heel stuk verbeterd.
                      Hiervoor moeten we met een varicurve wel wat frequenties eruit halen maar het is goed te doen.
                      Het blijft natuurlijk wel zo dat de spreiding van de microfoons niet optimaal is en er daardoor wat gaten ontstaan maar ik kan er,als geluidstechnicus,goed mee leven.
                      En het is ook zo dat wat er niet in komt er ook niet uit gaat.
                      Dus zachte sprekers zijn ook voor schotguns niet te versterken.
                      Maar normaals,ik ben tevreden over het resultaat van 4 shotguns op de voorrand van ons toneel.

                      groeten Gaffer.

                      Comment

                      • vasco
                        • Oct 2003
                        • 2567

                        #12
                        citaat:Geplaatst door john smits

                        *****Meestal maximaal 15 zenders voor de rollen******
                        Is het dan nog low budget? Ik heb een mix van Sennheiser 3000 serie en Evolution 500 in de verhuur, maar dat is niet echt low cost spul, m.a.w. als je dat wil huren, hangt daar gewoon een prijskaartje aan.
                        John
                        Tja, ik had het over een beperkt budget geen low-budget
                        Het is geen productie met het dubbele aan zenders en uiteraard zit er een prijskaartje aan. Heb als budget voor geluid € 5000,00 en daar moet dan al het geluid van voor 3 dagen inclusief 4 man en onkosten. Wij gebruiken bij deze productie's Sennheiser 1046/3032 met SK50's.

                        Comment

                        • Mathijs
                          Moderator
                          • Aug 2002
                          • 1353

                          #13
                          Kom je vaak uiteindelijk toch weer uit bij die oud vertrouwde Sennheiser MKH 416.
                          Voor theater gezelschappen die zich geen zenders kunnen veroorloven is het toch vaak de best oplossing.
                          Even goed uitfluiten en dan kom je een redelijk eind.

                          Uiteraard is het niet te vergelijken met zenders. Soms is het helaas simpel weg niet haalbaar.

                          Dit zijn tevens microfoons die bij alle video toepassingen (en vollop bij TV) gebruikt worden.

                          Comment

                          • Radar
                            Moderator
                            • Jul 2002
                            • 890

                            #14
                            Voor (amateur) toneel maak ik sinds een paar jaar gebruik van
                            de superlux 268, en dit na volle tevredenheid.
                            Afhankelijk van de speel breedte en diepte zet ik 3 tot 5 paartjes
                            op de voor rand van het podium
                            Ik doe niet aan bijgeloof.
                            Dat brengt ongeluk.

                            Comment

                            • NIVA
                              • Apr 2004
                              • 62

                              #15
                              Wij gebruiken voor grote groepen die je niet allemaal met zenders kan behangen ook weleens een 'soundfield'. Een supergevoelige microfoon die een stereo signaal geeft. (Simpel uitgelegd)
                              Kijk anders even op: http://www.soundfield.com/
                              If you mess with me, I'll fade you out !!!

                              Comment

                              Working...