namens Delight :versterkers

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Gast1401081
    • Mar 2001
    • 7999

    namens Delight :versterkers

    Beste allemaal!

    Ik heb me maar effe geregistreerd want ik zit met een brandende vraag. Ik draai al een tijdje met een europower1500 versterker van Behringer. Bevalt me uitstekend... maar ik heb mijn set onlangs uitgebouwd met 2 500 watt subs van peavey.

    Leuk en aardig... maar zit nu met 4 krachtige speakers van elk 8 ohm. Versterker moet bij 4 ohm ruim 400 watt rms per kanaal kunnen produceren. Om dit vermogen goed te verdelen moet ik de speakers dus gaan doorlussen (het zogenoemde paralel schakelen).

    Moet ik hiervoor nog iets veranderen aan de (modus) instellingen van de versterker of kan ik dit zonder problemen doorgelust aansluiten?

    Bedankt!

    Gr. Rob
  • jurjen_barel
    • Jun 2003
    • 3150

    #2
    Als je extra speakers eraan hangt, hoef je niets aan de versterker te veranderen. Er zit geen knopje op om te schakelen tussen 8 Ohm en 4 Ohm (dit is ook lastig, aangezien het niet altijd één van die twee impedanties is, alle impedanties die ertussen zitten zijn ook mogelijk).

    Of je versterker zoveel speakers wil trekken, is een ander verhaal. Wat je installatie ten goede zou komen, is als je een extra versterker bij koopt en een crossover in je rack erbij zet. Zo haal je een stuk meer rendement uit je installatie en de versterkers kunnen lekker voluit blazen.

    Comment

    • delight
      • Nov 2005
      • 10

      #3
      bedankt voor je bericht.

      Aan een crossover+nieuwe versterker zat ik wat dat betreft al te denken... Heb nog wel een extra 500 watt versterkertje liggen. Maar ja... af en toe moet je uit financiele overwegingen keuzes maken. En dan gaan we het eerst maar even doen met de middelen die we hebben.
      -Of misschien toch nog ff centjes uitgeven[]

      Bestaat er overigens een apparaat dat 8 0hm speakers kan omzetten in 4 ohm? De 500 watter verdeelt bij 8 ohm 2x125 en bij 4 ohm 2x250. Zo'n dingetje zou dan best uitkomst kunnen bieden!

      Gr.Rob

      and the party continues

      Comment

      • laserguy
        • Jun 2003
        • 2755

        #4
        citaat:Bestaat er overigens een apparaat dat 8 0hm speakers kan omzetten in 4 ohm? De 500 watter verdeelt bij 8 ohm 2x125 en bij 4 ohm 2x250. Zo'n dingetje zou dan best uitkomst kunnen bieden!
        In theorie wel: een impedantietransformator. In de praktijk nog niet echt tegengekomen. Zou ook trouwens het klankbeeld te erg veranderen.
        Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

        Comment

        • Poelmans
          • Feb 2004
          • 806

          #5
          Zit er in die subwoofers een passieve crossover? Als dit zo is zal je versterker gewoon 8 ohm zien: de impedantie van je crossover, die dan je signaal zal verdelen in hoog en laag. (wel je toppen op de high out van je bassen aansluiten)

          Als er geen crossover in zit kan je nog steeds gewoon parallel schakelen: dan heb je 4 ohm en geen enkele amp zou hier problemen mee mogen hebben. Maar dan gaat je sub wel een deel van het hoog weergeven, en omgekeerd. Dat kan dan weer rommelig gaan klinken.

          De mooiste oplossing is natuurlijk een versterker en actieve crossover bijkopen, zodat hoog en laag appart versterkt wordt.

          Comment

          • Henk de geluidsman
            • Jun 2005
            • 75

            #6
            Tja als je er een extra weerstand naast gaat zetten,om aan de 4 ohm te komen dan zal de versterker daar ook vermogen in gaan pompen, zonde
            nvt

            Comment

            • rieuwert
              • Jul 2002
              • 211

              #7
              Dat apparaat heet: je tweede speaker.
              Lekker belangrijk.

              Comment

              • delight
                • Nov 2005
                • 10

                #8
                Dank voor alle tips!!!

                Inmiddels weer mooi spul aangeschaft:

                Stereo crossover van Gemini
                2x Peavey subkasten 400rms

                nu nog een extra versterkertjer en klaar is kees.
                mooie stapel speakers die gaan knallen met de carnaval!

                and the party continues

                Comment

                Working...