DBX Driverack AutoEQ

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Poelmans
    • Feb 2004
    • 806

    DBX Driverack AutoEQ

    Hallo mensen,

    Sinds een tijdje heeft de firma waar ik soms voor werk een DBX Driverack PA in z'n rekken steken. Na wat prutsen met de AutoEQ was mijn eerste indruk vrij goed. Maar na op een paar klussen het ding te hebben gebruikt vond ik het soms wel schril klinken, en zelfs die keer dat ik hem op een Martin W8 set had geplugd heeft het ding de meest grillige patronen gemaakt, en toen ik tijdens de fuif de EQ wat op en af zette klonk het uiteindelijk beter zonder EQ.

    Daarom kom ik eens horen of er nog mensen zijn (met misschien wat meer ervaring?) die al met de AutoEQ functie van DBX gewerkt hebben, en wat ze ervan vonden. En zoja welke microfoon gebruikte je, welke settings voor de AutoEQ wizzard etc etc

    Als microfoon gebruikten we een AKG C1000 (bij gebrek aan meetmicro, misschien daarom?).

    Mvg
    Poelmans
  • nightline
    • Oct 2002
    • 1001

    #2
    Je kunt met die autoEQ functie 4 verschillende freq.curves kiezen, hier kun je wat mee experimenteren.
    Maar mijn ervaring is dat je die autoEQ functie als hulpmiddel gebruikt. Meestal EQ ik een zaal eerst automatisch uit in curve D, waarna ik het geluid op gehoor verder afregel. Het komt er meestal op neer dat het laag een Dbtje of 6 hoger gaat en het tophoog een flink stuk terug gebracht moet worden.

    Ik gebruik de orginele meetmicrofoon van DBX.

    En nogmaals: gebruik het als hulpmiddel, die autoEQ functie is niet zaligmakend.

    Groeten

    Jack
    Powered by AudioMadness....

    Comment

    • berolios
      • Sep 2005
      • 1538

      #3
      Ik sluit me aan bij Nightline wat betreft et gebruik van de AutoEQ, LUISTEREN blijft natuurlijk het belangrijkste!

      Verder is het bij het meten van belang een MEET-microfoon te gebruiken. Deze Onidirectionele condensator micro's hebben een vrijwel horizontale respons-curve, dit klinkt niet mooi, maar is perfect om te meten. Geruik je een micro die gemaakt is om mooi te klinken (als de AKG die jullie gebruiken), dan meet de DriveRack dus niet wat hij denkt te meten en gaat hij die 'meetfout' overcorrigeren, waardoor het vaak alles behalve mooi gaat klinken.

      Een meetmicrofoon hoeft trouwens niet duur te zijn hoor, je hebt er al van Behringer voor €50,- of zo (als je er wilt kopen, ik heb er toevallig nog een liggen ). Zelf meet ik met een Earthworks, die is wel een stuk beter (=plattere respons)(maar ook een stuk duurder), maar die Behringertjes doen ook gewoon hun werk. Zolang je maar in gedachte houdt dat ze iets gevoeliger zijn in het hoog, zijn deze prima te gebruiken.


      Veel succes ermee !!!





      Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

      Comment

      • ronny
        • Dec 2002
        • 2139

        #4
        hee poelmans

        ik ben de kerel van de sunstrippen, weet je nog

        Aangezien ik jullie set wel een beetje ken:

        Zoals ik hoor, zijn die subs van jullie nogal hoog gecrost. ergens rond de 250hz gok ik? Nuja dat is ook nodig, want die topjes geven daaronder totaal geen bas en laag, dus dat moet dan wel uit de subs komen. Maar dat is iets wat ik wel soms mis in jullie systeem. Begrijp met niet verkeerd, ik heb jullie systeem wel al goed horen klinken hoor

        Nu mijn bevindingen over die dbx instellingen. Persoonlijk vind ik die auto eq instelling maar niks op jullie systeem omdat het werkelijk echt niet mooi klinkt als je die functie gebruikt. Je hebt inderdaag enorm veel hoog en mid, maar het laag blijft serieus weg. Nu kan dit wel te maken hebben met het feit dat jullie geen meetmicrofoon gebruiken.

        Dan nog over de subarray die jullie al enkele keren gebruikt hebben. Van wat ik er van weet is dat je de bassen niet vlak tegeneen mag plaatsen, maar een bepaalde ruimte tussen moet laten. Wat echter ook de moeite is om eens te proberen, is om met een centercluster van bassen te werken... Enfin ik vind het de moeite om wel eens mee te experimenteren. Dus als je hulp nodig hebt, wil ik wel eens afkomen

        mvg
        ronny

        niet zagen, gewoon doen!

        Comment

        • berolios
          • Sep 2005
          • 1538

          #5
          Als je je laagkasten inderdaad crosst op 250 Hz kun je het toch geen sub meer noemen?

          Het hangt van je setup af, maar stel je hebt per kant 3 x top en 3 x laag, dan zou ik dit ombouwen naar een 4-weg systeem: 3 toppen gewoon 2-weg aansturen (250 Hz en hoger), 1 basje gebruiken voor 80-250 Hz (laag dus), en de andere twee basjes proper als sub gebruiken (80 Hz en lager). Of in ieder geval iets in deze trand, want het lijkt me niet bepaald ideaal al je subjes te crossen op 250. Met wat voor systeem draaien jullie?


          @Ronny:
          Als je effe zoekt op dit forum kom je hier genoeg over tegen (sublines en lijnbronnen)... er is namelijk geen minimum-afstand, alleen een maximale afstand tussen de bronnen (voor volledige akoestische koppeling) van een halve golflengte van de hoogst weer te geven frequentie.


          Viel spass..

          Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

          Comment

          • Poelmans
            • Feb 2004
            • 806

            #6
            @Ronny: wij filteren op 150 Hz, met een Linkwitz riley 24dB/oct. Die topjes gaan tot 80Hz als het moet, en dat doen we af en toe wel voor spraaktoepassingen. Je zal natuurlijk een dip blijven hebben tussen de 18" en 8" drivers

            Die line-array met bassen die we verleden donderdag gemaakt hebben doen we ook niet altijd: dit was de 2de keer dat we dit deden. Normaal stackten we het geluid, maar omdat nu de toppen toch meevlogen in de truss... Heeft zijn voor en nadelen. Je bass gaat lekker diep de zaal in (enkel een delay-rig van toppen, en geen bassen halverwege je zaal), maar naar de zijkanten toe is de bass een pak minder. Ach ja, ben zelf nieuw in de materie ven line arrays, dus het is wat experimenteren met de buiging van de array.

            Geluid is trouwens zelfbouw: 1x18" RCF bassen (en ontwerp van de kast komt ook van RCF) en 2x8" beyma + bullet tweeter, naar het model van Ohm. Ik heb zelf niet voor dat ontwerp gekozen, ik weet enkel uit ervaring ongeveer wat ze kunnen.

            berolios: die meetmicro van Behringer hebben we ook liggen, maar die klinkt in vergelijking met die AKG's echt wel bagger in combinatie met de autoEQ. Uiteraard is die functie niet zaligmakend, maar als die functie in sommige gevallen je systeem schriller laat klinken dan normaal, dan dacht ik zo dat ik maar eens om raad moest vragen De eerste indrukken van die functie waren nochtans goed: in het magazijn een stackje geplaatst en plots was het geluid veel voller...

            @Ronny: en nogmaals merci voor de sunstrippen te fixen Rotlampekes!

            Comment

            • Victor
              • Aug 2000
              • 54

              #7
              De auto-eq functie van de Driverack werkt op zich prima, mits je een aantal dingen goed in de gaten houdt:

              1. Je systeem moet min of meer recht zijn. De auto-eq functie is bedoeld voor correctie van zaalakoestiek, niet om ook een systeem recht te trekken. Bijvoorbeeld: als er geen laag in je systeem zit probeert de auto-eq dat te compenseren, met vreemde effecten.

              2. Gebruik altijd een meetmicrofoon. De DBX mic is prima, de Behringer werkt ook en is erg goedkoop. Gebruik geen gewone microfoon.

              3. Het systeem moet vol open, al klinkt dat niet erg prettig. Dus niet meten op -20 dB.

              4. Experimenteer met de plaatsing van je microfoon in de zaal. Als je net op de verkeerde plek meet kan dat vreemde resultaten geven.

              5. Op het userforum van www.driverack.com zijn veel tips te vinden over de auto-eq functie. Die zou ik zeker lezen.
              Groeten,
              Victor Noordland

              Comment

              Working...