Ervaringen Dynacord LX2200 of EV CPS 2.11

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Bass_en_Co
    • May 2005
    • 87

    Ervaringen Dynacord LX2200 of EV CPS 2.11

    Beste forumvrienden,

    ben weer eens aan het kijken naar verscheidene versterkers voor m'n dynacord set. Ik ben opzoek naar lightweight amps, dus geen zware beesten. Heb sowieso labs op het oog (2x fp 3400 + 1 fp 6400), maar nu kom ik de dynacord lx2200 en ev cps 2.11 (het zijn tweeling broertjes) tegen. Hiervan zou ik er dan 6 (dus is duurder dan de 3 labs) nodig hebben, want ik vind de versterker/speakers verhouding waar dynacord vanuit gaat nogal magertjes (volgens dynacord heb ik er maar 3 lx2200's nodig).
    Wat zijn jullie bevindingen van deze versterkers?

    Als voorbeeld de V-system basic set(echt een super hornloaded pa systeem) sturen ze aan met 2 LX2200's. V-system basic set bestaat uit:
    8 x V17 PWH(18" subs)à 500Wrms 8ohm en 4 x V12-60 P(12" + 2")à 350Wrms 8ohm
    LX2200: 2x 900Wrms (0,1% THD 20Hz-20kHz) 4ohm (voor de toppen dus geen probleem, maar de regel van 2x het rms speakervermogen gaat niet op).
    LX2200: 2x 1600Wrms (1% THD 1kHZ) 2ohm (4 subben à 500Wrms 8ohm per kant, maakt 2000Wrms per kanaal bij 2ohm. Dit kan toch niet?).

    Graag jullie bevindingen...

    Groetjes
    [CENTER]Bass is the base of music, without the base there is no music <(o) :woof woof...[/CENTER]
  • arie
    • Feb 2003
    • 550

    #2
    fijn bij de labs houden!je bent gek als je die inwisseld, maargoed als je er toch vanaf wilt weet ik nog wel een koper?groeten Arie

    Comment

    • Bass_en_Co
      • May 2005
      • 87

      #3
      Arie, ik denk dat je met niet goed begrepen hebt.
      Ik heb oog op labs, dus ik heb ze niet. Ik twijfel juist tussen labs en de dynacords.... Ik heb nu ook dynacord (XA2600), maar die wil ik juist eruit hebben. Niet omdat ik hem niet goed vind, de xa is zelfs beregoed, maar ik wil zelf kunnen processen.

      Groeten

      citaat:Geplaatst door arie

      fijn bij de labs houden!je bent gek als je die inwisseld, maargoed als je er toch vanaf wilt weet ik nog wel een koper?groeten Arie
      [CENTER]Bass is the base of music, without the base there is no music <(o) :woof woof...[/CENTER]

      Comment

      • Olaf Duffhuës
        • Oct 2000
        • 2477

        #4
        Wij draaien nu zon 1,5 jaar een Dynacord P5(mét F1153 toppen!) set op LX amp's, naar alle tevredenheid, vooral het gewicht...De nieuwe XA4000 amp's (en XA2 set)hebben we ook, zelfde verhaal, dik tevreden...Ik heb in de loop der jaren wel gemerkt dat wat hun opgeven heel aardig klopt..En teveel vermogen zijn ze bij Dynacord geen voorstander van...
        Olaf Duffhuës

        **Nieuw - Audio Technica AT2031 - ATM230 - AE2300 - Radial Pro48 - nieuW**

        Comment

        • cru
          • Sep 2003
          • 106

          #5
          Ik heb behoorlijk wat praktijkervaring met de versterkers van beide merken. Daarom even terug naar het originele onderwerp van Bass & C°. De Dyna LX2200 en de EV CPS 2.11 zijn niet echt tweelingbroers: LX2200 en CP3000S wel. De CPS serie is de gelijkaardige serie van EV voor fixed-install.
          Wat het vermogen betreft heb je bij dyna/EV steeds 30% headroom om de signaalpieken op te vangen zonder distortion of clipping van je amps. (bvb.: 1200W is eigenlijk 1560W). Dit wordt NIET op de datasheets vermeld en is ook de reden waarom P en L amps bijna nooit "in het rood" gaan.
          Wat de belasting op 2 Ohm betreft met je vier subs: daar zou ik me geen zorgen over maken, lukt perfect met je vier subjes. Ideaal is natuurlijk anders want je verliest een tikje rendement [^]Dus zet meteen maar dat fabeltje van "amp. = 2 x RMS vermogen" uit je hoofd. Met een goedkopere versterker reeks gaat dit misschien op, maar voor de meeste A merken is dit onzin.

          Grtz.

          Jan

          Comment

          • Bass_en_Co
            • May 2005
            • 87

            #6
            Hmm de LX2200 en de CP3000s zijn echt geen twwelingbroertjes hoor, wel de L2400 en de CP3000s!!! Maar het verhaal over 30% headroom ken ik wel. Maar 4 subs per kanaal... er staat duidelijk bij de documentatie van dynacord dat je niet altijd uit kan gaan van 2ohm stabiel. Plus De versterker is 2x 1600Wrms (1% THD 1kHZ) 2ohm.
            Bij een THD waarde van 0,1% 20Hz-20kHz zal het vermogen maar rond de 2x 1300Wrms zijn. Als je hier 30% headroom loslaat kom je op;
            1690Wrms per kanaal! Dit lijkt me toch echt te weinig voor 4 subs van 500Wrms. Uiteraard wil ik 100% rendement kunnen behalen indien het nodig is.

            P.s ik ben ervan overtuigd dat de Dynacord versterkers super goed zijn..., maar ik heb het idee dat alles een beetje zuinig is berekend.

            Gr


            citaat:Geplaatst door cru

            Ik heb behoorlijk wat praktijkervaring met de versterkers van beide merken. Daarom even terug naar het originele onderwerp van Bass & C°. De Dyna LX2200 en de EV CPS 2.11 zijn niet echt tweelingbroers: LX2200 en CP3000S wel. De CPS serie is de gelijkaardige serie van EV voor fixed-install.
            Wat het vermogen betreft heb je bij dyna/EV steeds 30% headroom om de signaalpieken op te vangen zonder distortion of clipping van je amps. (bvb.: 1200W is eigenlijk 1560W). Dit wordt NIET op de datasheets vermeld en is ook de reden waarom P en L amps bijna nooit "in het rood" gaan.
            Wat de belasting op 2 Ohm betreft met je vier subs: daar zou ik me geen zorgen over maken, lukt perfect met je vier subjes. Ideaal is natuurlijk anders want je verliest een tikje rendement [^]Dus zet meteen maar dat fabeltje van "amp. = 2 x RMS vermogen" uit je hoofd. Met een goedkopere versterker reeks gaat dit misschien op, maar voor de meeste A merken is dit onzin.

            Grtz.

            Jan
            [CENTER]Bass is the base of music, without the base there is no music <(o) :woof woof...[/CENTER]

            Comment

            • Overdrive
              • Feb 2002
              • 717

              #7
              Beste Bas (en Co),

              Je zit er helaas naast, de LX2200 is wel degelijk tweeling broertje van de CP3000s. Wat jij bedoeld is dat de L2400 een tweelingbroertje van de P3000 is, dat klopt wel.

              Verder moet je niet altijd helemaal doodstaren op cijfertjes.
              De vermogens geven een goede indicatie bij welke speakers ze kunnen passen. Echter zul je in praktijk wel eens eens een versterker met, op papier minder vermogen, lekkerder horen klinken dan één met meer. Maar uiteraard ook andersom.

              De labs geven in de lage frequenties al meteen een stuk minder vermogen. Bv rond de 35 Hz. Ik zelf vind de P3000 erg lekker in het sublaag.

              Met andere woorden, probeer het eens uit als je de mogelijkheid daarvoor toe voor hebt.

              Comment

              • Bass_en_Co
                • May 2005
                • 87

                #8
                Mijn excuses, ik was even in de war!! Het is zo, ik heb de dynacords in boekjes staan en de ev heb ik in het echt gezien. Ik was het type vergeten op te schrijven, dus heb ik het op de ev-site opgezocht. Hier kwam ik de cps 2.11 tegen en deze ziet er zowat het zelfde uit en heeft de zelfde vermogens. De cp heb ik dus helemaal niet bekeken.
                Nu welll

                Je hebt ook zeker gelijk dat getalletjes niet alles zeggen. Mijn XA2600 klinkt veel beter dan STK V-34, waarvan de laatste 2 keer zoveel vermogen heeft.

                Maar waar het mij omgaat is; als ik de LX2200 gebruik, benut ik dan mn systeem wel volledig?

                Helaas kan ik niet even een a/b test doen.

                p.s. van de P3000 weet ik hoe lekker ie laag klinkt... is namelijk qua klank hetzelfde als de XA2600. Maar klinkt de LX2200 of de CP3000s ook zo lekker?


                citaat:Geplaatst door Overdrive

                Beste Bas (en Co),

                Je zit er helaas naast, de LX2200 is wel degelijk tweeling broertje van de CP3000s. Wat jij bedoeld is dat de L2400 een tweelingbroertje van de P3000 is, dat klopt wel.

                Verder moet je niet altijd helemaal doodstaren op cijfertjes.
                De vermogens geven een goede indicatie bij welke speakers ze kunnen passen. Echter zul je in praktijk wel eens eens een versterker met, op papier minder vermogen, lekkerder horen klinken dan één met meer. Maar uiteraard ook andersom.

                De labs geven in de lage frequenties al meteen een stuk minder vermogen. Bv rond de 35 Hz. Ik zelf vind de P3000 erg lekker in het sublaag.

                Met andere woorden, probeer het eens uit als je de mogelijkheid daarvoor toe voor hebt.
                [CENTER]Bass is the base of music, without the base there is no music <(o) :woof woof...[/CENTER]

                Comment

                • arie
                  • Feb 2003
                  • 550

                  #9
                  Als je een echte pro versterker wilt hebben koop dan gewoon een lab, geluid verschil is er zeker (had ik ook tussen mijn labs nu, en men oude crest pro serie eerder).De cresten klonken veel vetter maar de labs leveren zeker veel meer vermogen en klinken gewoonweg een stuk strakker.grote voordeel van de labs vind ik dat ik nu met een rackje van 50 kg net zo veel power heb dan eerder met 2 racks van bij elkaar meer dan 300kg.Voor mij in iedergeval nooit geen zware bakken meer.Lekker licht en veel power , heel veel power!gewoonweg ideaal, zou zeggen probeer het gewoon eens uit(wil men labs eventueel wel een keer beschikbaar stellen?.Groeten arie

                  Comment

                  • Bass_en_Co
                    • May 2005
                    • 87

                    #10
                    Nou Arie,

                    je omschrijft precies wat ik wil.... veel power weinig gewicht.
                    Maar toch vet geluid.... Moeilijke combi, ik weet het.
                    Beschik jij over de FP6400? of misschien ook de 3400?

                    Testje is sowieso een heel goed idee... als je dat voor me zou willen doen zou dat super zijn.

                    Groeten


                    citaat:Geplaatst door arie

                    Als je een echte pro versterker wilt hebben koop dan gewoon een lab, geluid verschil is er zeker (had ik ook tussen mijn labs nu, en men oude crest pro serie eerder).De cresten klonken veel vetter maar de labs leveren zeker veel meer vermogen en klinken gewoonweg een stuk strakker.grote voordeel van de labs vind ik dat ik nu met een rackje van 50 kg net zo veel power heb dan eerder met 2 racks van bij elkaar meer dan 300kg.Voor mij in iedergeval nooit geen zware bakken meer.Lekker licht en veel power , heel veel power!gewoonweg ideaal, zou zeggen probeer het gewoon eens uit(wil men labs eventueel wel een keer beschikbaar stellen?.Groeten arie
                    [CENTER]Bass is the base of music, without the base there is no music <(o) :woof woof...[/CENTER]

                    Comment

                    • arie
                      • Feb 2003
                      • 550

                      #11
                      jep heb op dit moment 2 fp6400 en een fp 3400.Van mij mag je ze best eens een keer een middag komen beluister eventueel op jou set?Maar daar kun je me het beste even over mailen.groeten Arjan

                      ps houd er wel rekening mee dat een geschakelde voeding altijd anders klingt dan een normale voeding.

                      Comment

                      • cru
                        • Sep 2003
                        • 106

                        #12
                        citaat:Geplaatst door Overdrive

                        Beste Bas (en Co),

                        Je zit er helaas naast, de LX2200 is wel degelijk tweeling broertje van de CP3000s. Wat jij bedoeld is dat de L2400 een tweelingbroertje van de P3000 is, dat klopt wel.

                        Verder moet je niet altijd helemaal doodstaren op cijfertjes.
                        De vermogens geven een goede indicatie bij welke speakers ze kunnen passen. Echter zul je in praktijk wel eens eens een versterker met, op papier minder vermogen, lekkerder horen klinken dan één met meer. Maar uiteraard ook andersom.

                        De labs geven in de lage frequenties al meteen een stuk minder vermogen. Bv rond de 35 Hz. Ik zelf vind de P3000 erg lekker in het sublaag.

                        Met andere woorden, probeer het eens uit als je de mogelijkheid daarvoor toe voor hebt.
                        Hier kan ik me enkel 100% bij aansluiten Overdrive.

                        [^][^][^]

                        Jan

                        Comment

                        • cru
                          • Sep 2003
                          • 106

                          #13
                          citaat:Geplaatst door arie

                          Als je een echte pro versterker wilt hebben koop dan gewoon een lab
                          Ik zou hier eerder zeggen "een echte lichtgewicht pro-versterker", want "echte" pro-versterkers met toroïdale voeding zijn er bij hopen, terwijl de goede klasse H versterkers op enkele vingers te tellen zijn!



                          Grtz.

                          Jan

                          Comment

                          • arie
                            • Feb 2003
                            • 550

                            #14
                            citaat:Geplaatst door cru

                            citaat:Geplaatst door arie

                            Als je een echte pro versterker wilt hebben koop dan gewoon een lab
                            Ik zou hier eerder zeggen "een echte lichtgewicht pro-versterker", want "echte" pro-versterkers met toroïdale voeding zijn er bij hopen, terwijl de goede klasse H versterkers op enkele vingers te tellen zijn!



                            Grtz.

                            Jan
                            klopt met je toevoeging ben ik het volledig eens.Gorten Arie

                            Comment

                            • Bass_en_Co
                              • May 2005
                              • 87

                              #15
                              Avond Cru,

                              ik bekijk het lijstje van Pro-Entertainment en het valt mij op dat ze bij de V-systems ook XA2600 versterkers gebruiken en nog veel ook.

                              Ik heb een XA systeem (zelfde als V, alleen de V is aangepast voor grotere evenementen) bestaand uit; XA-2600 en 2x F12CWH 2x F17PWH en 4x F18PWH. Ik heb het idee dat ik er veel meer uit kan krijgen en wil dus zelf actief gaan filteren d.m.v. een losse processor en natuurlijk het verhaal over de versterkers.
                              Deze set wil ik gaan aanvullen/combineren met 2x FX12 en 4x de FX20.
                              Het lijkt me een leuk setje bij elkaar en in eerste instantie visueel en technisch gezien een hele goede combinatie.

                              Wat zou jij met de situatie doen cru?

                              P.S.1 ik heb ook nog getwijfeld of ik gewoon niet een hoopje XA (foruml) bij zou kopen i.p.v. XA2.
                              P.s.2 ik vind de subbass die mn set produceert geweldig, maar kom wat strakke krachtige punchbass tekort. Zal dat met de uitbreiding van de XA2 set verholpen zijn of heb jij nog andere suggesties?

                              Groeten

                              citaat:Geplaatst door cru

                              citaat:Geplaatst door Overdrive

                              Beste Bas (en Co),

                              Je zit er helaas naast, de LX2200 is wel degelijk tweeling broertje van de CP3000s. Wat jij bedoeld is dat de L2400 een tweelingbroertje van de P3000 is, dat klopt wel.

                              Verder moet je niet altijd helemaal doodstaren op cijfertjes.
                              De vermogens geven een goede indicatie bij welke speakers ze kunnen passen. Echter zul je in praktijk wel eens eens een versterker met, op papier minder vermogen, lekkerder horen klinken dan één met meer. Maar uiteraard ook andersom.

                              De labs geven in de lage frequenties al meteen een stuk minder vermogen. Bv rond de 35 Hz. Ik zelf vind de P3000 erg lekker in het sublaag.

                              Met andere woorden, probeer het eens uit als je de mogelijkheid daarvoor toe voor hebt.
                              Hier kan ik me enkel 100% bij aansluiten Overdrive.

                              [^][^][^]

                              Jan
                              [CENTER]Bass is the base of music, without the base there is no music <(o) :woof woof...[/CENTER]

                              Comment

                              Working...