Ontvangst versterken EW135

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Overdrive
    • Feb 2002
    • 717

    Ontvangst versterken EW135

    Hallo beste mensen,

    Situatie:
    Ik heb op het moment een Sennheiser EW135 mic. Nu wil ik voor een omroep toepassing de ontvangst verbeteren naar zo'n 100/120m. De ontvanger heb ik het liefst binnen staan. Buiten op velden wordt de mic gebruikt.

    Vragen:
    Hoe kan ik het beste mijn ontvangst verbeteren. Kan ik ongestraft de antenne's eraf halen en met coax verlengen en deze 2 antenne's van de ontvanger dan buiten op een statief plaatsen? Ik neem aan dat de impedantie niet mag veranderen en dat de ontvanger niet eindeloos verlengt mag worden met coax (of helemaal niet [])?

    Welke assesoires kan ik verder gebruiken van Sennheiser? Aktieve/passieve antenne's? Graag meer uitleg!
  • jans
    • Feb 2003
    • 869

    #2
    Dit ga je niet redden met een ew serie, welke serie wel weet ik niet misschien dat daar nog reacties voor komen.
    Wat eventueel een oplossing zou zijn, alleen moet je dan met een zender en ontvanger naar buiten, is het plaatsen van de ontvanger van je mic. en een in-ear zender ergens op de helft het veld.De output van je ontvanger gaat dan in de ingang van de in-ear en die ontvanger zet je binnen. Blijft de afstand toch nog zo'n 60m wat alleen lukt als je de vrije ruimte hebt en de condities optimaal.Nadeel is natuurlijk het moeten leggen van voedings kabels, helaas kun je een mic. zender niet op een in-ear frequentie afstellen tenminste bij de ew serie.( misschien staan er lichtmasten waar een 230V aansluiting inzit, wel uitkijken met je antenne's)
    Je zou natuurlijk nog zo'n setje kunnen plaatsen maar dan wordt het inhuren van een voor deze situaties beter geschikte zender/ontvanger wellicht interesanter.
    Eindelijk begint mijn website vorm te krijgen

    Comment

    • Rieske
      • Aug 2002
      • 544

      #3
      Jans' idee over in-ear lijkt mij nogal omslachtig en is er storingsgevoelig.

      Heb je te maken met een open veld of zijn er opstakels ?
      In ieder geval; kijk eens naar 10dB antenneboosters (Sennheiser AB-2) in combinatie met actieve antenne's (A 12 AD UHF) welke ook nog eens 10 dB versterken. Als je deze vervolgens hoog plaatst dan kom je een heel eind. Neem anders eens contact met de importeur van Sennheiser op. Zij kunnen je goede adviezen geven.

      Ik weet niet of je over het gehele terrein geluid hangt of maar aan een kant. Hou er dan wel rekening mee dat, wanneer iemand ver met een draadloze microfoon kan lopen, je ook eerder te maken krijgt een delay en dat kan nogal leuk gestotter als resultaat geven.
      Succes !
      Life is what you make it

      Comment

      • jans
        • Feb 2003
        • 869

        #4
        citaat:Geplaatst door Rieske

        Jans' idee over in-ear lijkt mij nogal omslachtig en is er storingsgevoelig.

        Heb je te maken met een open veld of zijn er opstakels ?
        In ieder geval; kijk eens naar 10dB antenneboosters (Sennheiser AB-2) in combinatie met actieve antenne's (A 12 AD UHF) welke ook nog eens 10 dB versterken. Als je deze vervolgens hoog plaatst dan kom je een heel eind. Neem anders eens contact met de importeur van Sennheiser op. Zij kunnen je goede adviezen geven.

        Ik weet niet of je over het gehele terrein geluid hangt of maar aan een kant. Hou er dan wel rekening mee dat, wanneer iemand ver met een draadloze microfoon kan lopen, je ook eerder te maken krijgt een delay en dat kan nogal leuk gestotter als resultaat geven.
        Succes !
        Rieske,

        Het is zeker omslachtiger maar de storinggevoeligheid valt wel een beetje mee als je het goed aanpakt.Of het bedrijfszeker is voor dergelijke afstanden is twijflachtig maar dat gaf ik ook aan.
        Omdat ik geen ervaring heb met het gebruik van antenne boosters en actieve antenne's kan ik niet over het functioneren hiervan oordelen maar deze gedachte kwam wel bij me op.
        Met het hoog plaatsen van antennes heb ik slechte ervaringen, wij deden dit eerder ook maar het bleek vaak zelfs slechter te werken.
        Als de antennes elkaar niet "zien" wordt al gauw een probleem. Als de spreker zich dus tussen de mensen begeeft wordt het moeilijk.
        Het signaal moet natuurlijk eerst de antenne bereiken. In hoeverre kun je dit verzwakt signaal "ongestraft" oppeppen?
        Eindelijk begint mijn website vorm te krijgen

        Comment

        • Overdrive
          • Feb 2002
          • 717

          #5
          Dat in ear verhaal vind ik idd wat omslachtig en je verlengt je bereik alleen in één richting.

          Wat ik me nog afvraag of ik niet gewoon de antenne's kan verlengen met coaxen? Ga het gewoon maar eens uitproberen/testen, kan nooit kwaad.

          Die aktieve antenne's en boosters had ik idd ook al gezien, maar wist niet zeker of deze voor mij serie te gebruiken waren. Ze moeten natuurlijk ook in de buurt te huren zijn, maar zal eens naar de genoemde types kijken, bedankt.

          BTW, je hebt dus van elk 2 nodig, dus 2 antennes en 2 boosters? En zo ja, hoe plaats je deze van elkaar?

          Comment

          • Vervallen

            #6
            neem deze:
            For over 75 years, our products come with a built-in mission: to stay true to the sound and soul the music was given by its artist.


            maar je haalt er die 120 meter helaas niet mee.

            Verlengen met coax zou ik niet doen. hoe meer je hem verlengt hoe korter je bereik is. Ik dacht dat 60 centimeter de max was.

            Comment

            • Gast1401081
              • Mar 2001
              • 7999

              #7
              coax is in het principe een kabel die, ongeacht de lengte (!!!!!) altijd dezelfde impedantie houdt, wegens de manier van afscherming. Je kunt er dus best een 50 meter coax tussen knopen, met een minimaal verlies. En dan heb je een buiten-antenne.

              Comment

              • Vervallen

                #8
                De mensen van Sennheiser denken daar toch heel anders over. Zij hebben raden aan zo kort mogelijk te verlengen. Als het niet gaat om het bereik, waar zouden ze het dan over hebben?
                Ik heb het namelijk wel eens gevraagd en kreeg als antwoord dat het beter voor het bereik was om zo kort mogelijk te verlengen.

                P.S.: Dit is geen aanval maar een vraag

                Comment

                • Rieske
                  • Aug 2002
                  • 544

                  #9
                  citaat:Geplaatst door **************

                  coax is in het principe een kabel die, ongeacht de lengte (!!!!!) altijd dezelfde impedantie houdt, wegens de manier van afscherming. Je kunt er dus best een 50 meter coax tussen knopen, met een minimaal verlies. En dan heb je een buiten-antenne.
                  Dat lijkt me kort door de bocht ! De afscherming is niet bedoeld om het RF signaal gelijk te houden maar om de 50 Ohm kabel te beschermen storing en stralingen van buitenaf. Kortom; een antenne kabel moet je altijd zo kort mogelijk houden voor optimale ontvangst.
                  Life is what you make it

                  Comment

                  • test12
                    • Jan 2003
                    • 901

                    #10
                    Tien meter met een coax door de muur met de antenne buiten en de zender buiten geeft betere resultaten dan directe ontvangst door de muur.
                    De voornaamste reden hiervoor is dat de kabel zowel het signaal als als de storingen verzwakt zodat de SNR. nagenoeg gelijk blijft.
                    Als je dan ook nog eens een betere antenne met een hogere gain gebruikt heb je winst. En denk dat wat je wil haalbaar zal zijn in open veld.
                    Wij hebben geen ervaring met Sennheiser, maar wel met AKG 4000 system en die functioneert wel onder de omschreven situatie.

                    gr. Herman
                    ________________________
                    Er is toch nog wel iemand die nog harder kan, MOOI of niet.

                    Comment

                    • Gast1401081
                      • Mar 2001
                      • 7999

                      #11
                      citaat:Geplaatst door Rieske

                      [

                      Dat lijkt me kort door de bocht ! De afscherming is niet bedoeld om het RF signaal gelijk te houden maar om de 50 Ohm kabel te beschermen storing en stralingen van buitenaf. Kortom; een antenne kabel moet je altijd zo kort mogelijk houden voor optimale ontvangst.
                      Is ook wat kort door de bocht, je hele kabelnet thuis ( radio tv internet ) is ook coax, en ook op een lekkere lengte. OK, wel iets meer milivolts erover, maar daarom geldt de coax-truuk nog wel...
                      En vanwege de afscherming is één meter coax 50 ohm, maar 30 meter ook. Dat was nou juist de hele truuk... Gewoon proberen dus.

                      Comment

                      • laserguy
                        • Jun 2003
                        • 2755

                        #12
                        Die nieuwe UHF microfoons zitten op ongeveer 800MHz. Hierbij heeft een goedkopere coaxkabel een verlies van 32 dB per 100m! Geen 50 m. kabel ertussen zetten dus!!!
                        Met een deftige kabel "haal" je nog een verlies van 16 dB per 100 m. Dus zelfs de allerbeste kabel MOET je kort houden. Natuurlijk zijn de verliezen door een muur veel hoger. Je moet dus een soort ideale balans vinden.
                        Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

                        Comment

                        • elmer
                          • Jul 2003
                          • 139

                          #13
                          ik denk dat je beter gewoon een ander setje kan nemen!!
                          al was het alleen maar om het goed te kunnen doen.

                          dan zou ik een SKM5000 of (goedkoper) een SMK3072 huren met een EM-3032 ontvanger een ASA3000 antennesplitter en dan 2 stuks A12AD active antenna's dit verbinden met RG213 en je komt een heel eind!!!!!

                          maar ik gok dat dit niet mogelijk is voor je f wel? zal iets van 75euro ofzo per dag kosten. (gokje)

                          anders pak om te beginnen RG213 kabel ipv RG58 dit scheelt al een hoop verlies

                          Comment

                          • Aart Rietveld
                            • Aug 2004
                            • 190

                            #14
                            Antenne-verlengkabels altijd zo kort mogelijk houden vanwege de kabelverliezen. Deze lopen behoorlijk op bij 800 MHZ.

                            Ik heb zelf ook een EW100-serie (clip-on zender) en draai daar regelmatig afstanden tot zeker 150 meter (vrij zicht) mee.
                            Ik heb zelfs een verbinding draaien (met zelf gebouwde netvoeding op de zender) over een afstand van zeker 350 meter. Deze draait al zeker 5 jaar 24/7 zonder enig probleem. De zender staat achter een raam en de ontvanger heeft één buitenantenne (kleefvoet met 3 meter dunne coax en een sprietje van een centimeter of 12). Ondanks de afstand heb ik zeker 75% uitslag op de RF-meter van de ontvanger zonder gebruik van extra antenne-versterkers.

                            Moraal van het verhaal: zo kort mogelijke antennekabel met zoveel mogelijk hoogte en vrij zicht tussen zender en ontvanger.

                            Comment

                            • shure-fan
                              • Sep 2003
                              • 1046

                              #15
                              ik zou zeggen, koop het aantal meters rg58 dat je nodig denkt te hebben, en probeer het gewoon uit, dus plaats 1 van de antennes op de gewenste plek en proberen, ik weet wel dat er wel een verhuurbedrijf bij je in de buurt zit die sennheiser gebruikt, misschien een tip om daar wat info in te gaan winnen / spullen te gaan huren (antenne versterker, richtantennes enzo) en daar dan eens mee te gaan stoeien
                              Freelance monitormixer / Geluidstechniek / tape act

                              Comment

                              Working...