variant mapponline?

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Poelmans
    • Feb 2004
    • 806

    variant mapponline?

    Yo mensen,

    Laats mijn eerste stappen in de praktijk van line arrays genomen, maar dan in de vorm van alle (zelfbouw) subben op een rijke voor het podium

    Ging best lekker in het midden van de zaal, maar 4 stappen opzij had je al geen bass meer. Last minute wat subjes verdraaid om de uiteindes van onze lijn wat af te buigen, maar toch niet echt bevredigend.

    Ik heb me toen voorgenomen om eens wat opstellingen te simuleren met iets als mapp online. Maar nu dacht ik bij mezelf: zouden er niet meer soortgelijke programmas bestaan, waar dan hopelijk niet enkel de boxen van meyersound in staan (en hopelijk iets gelijkaardigs aan onze subs te vinden is)?

    Ook tips over het stacken van bassen voor het podium zijn welkom. Heb er vroeger wel eens een topic over gevonden, maar vind em niemeer zo meteen terug

    Alvast bedankt
  • Koen van der K
    • Aug 2005
    • 1146

    #2
    Ha Poelmans,

    MAPP online is bruikbaar voor vele systemen en merken, zeker voor subs kun je met een beetje creativiteit en inbeeldingsvermogen wel een goede voorstelling krijgen hoe en wat het doet in de praktijk.

    Ev heeft een wat minder geavanceerd maar wel werkend simulatieprogrammaatje (Ev Array Show) ... uiteraard enkel met Ev kasten als presets maar enfin, 't-is te proberen. Check http://www.electrovoice.com/Electrov...gory=arrayshow

    Over substacks en cardioid sub arrays is ook wel 1-en-ander te vinden. Kijk eens bij d&B technotes (CSA, cardioid sub array) voor wat info en leef je uit met fasedraaiertje en delay !

    Succes !
    Meer is minder, minder is meer

    Comment

    • Poelmans
      • Feb 2004
      • 806

      #3
      citaat:Geplaatst door Koen van der K

      Over substacks en cardioid sub arrays is ook wel 1-en-ander te vinden. Kijk eens bij d&B technotes (CSA, cardioid sub array) voor wat info en leef je uit met fasedraaiertje en delay !
      Dit is ook wel interessant: ik heb er al eens over nagedacht met gewoon 2 subs achter mekaar en een delay. Maar das wat lelijk om te stacken

      Maar met dat CSA systeem ga ik eens prullen in de week dan

      Comment

      • driesmees
        • Apr 2003
        • 1076

        #4
        Ik zie toch niet hoe ik andere merken in mapponline moet krijgen,
        is er een speciale add-knop voor of zo?
        [CENTER] [/CENTER]

        Comment

        • Pieter Huijgen
          • Sep 2003
          • 766

          #5
          De Mapp Online (de naam zegt het al) die op je PC staat is niets anders dan een interface die verbinding maakt met een server bij Meyer Sound voor al het rekenwerk.

          Dat verklaart ook meteen waarom je geen luidsprekers van andere merken in kan voeren.....

          Lid van het Front tegen zijlicht

          Comment

          • joe
            • Jan 2003
            • 446

            #6
            Wat Koen bedoelt met een beetje creativiteit en inbeeldingsvermogen, is niet dat je er speakers kan invoeren van andere merken maar meer dat je gewoon een baskast pakt (bv. 650, 700)en daarmee gaat werken.
            Zowat elke front loaded baskast is bijna omni en kan je dus qua afstraalgedrag met elkaar vergelijken. De spreiding die je in mapp online ziet is redelijk ok, je moet alleen niet naar het opgegeven dB gaan kijken want dat kan wel heel erg verschillen met andere subs (ook wel logies natuurlijk.

            Als je een programma zoekt waar je vanalles zelf kan invoeren[8D]
            Ik heb in mijn loze uurtjes gewerkt aan een excel programma.
            Met dit bestandje krijg je een indruk wat de speakers tegenover elkaar doen qua fase, je ziet dus de cancellingen en de optellingen in de zaal. Je kunt niet kijken hoeveel db hij geeft op een bepaalde afstand, hier zijn genoeg programmaatjes voor van het merk zelf.

            (Het documentje is nog een beta versie dus laat me weten wat je er van vind of wat je niet begrijpt)

            * Bij een line array begin ik met het meegeleverde programma en controleer ik het daarna met mapp excel.



            Groeten,
            Marco

            Comment

            • jurjen_barel
              • Jun 2003
              • 3150

              #7
              citaat:Geplaatst door Poelmans

              Maar nu dacht ik bij mezelf: zouden er niet meer soortgelijke programmas bestaan, waar dan hopelijk niet enkel de boxen van meyersound in staan (en hopelijk iets gelijkaardigs aan onze subs te vinden is)?
              Neen, geen fabrikant die er aan zal denken om dit te doen.
              Op zich is het heel goed mogelijk dit te maken (sterker nog: bij Meyer Sound hebben ze van vrijwel ieder merk en type luidspreker de gegevens), maar als je alles bij elkaar in een programma stopt, zal dit resulteren in een hele hoop rechtspraken. Uiteraard wil iedere fabrikant geld zien, als je hun gegevens wilt gebruiken in zo'n programma.

              Dus je zal het anders moeten oplossen.

              Comment

              • Poelmans
                • Feb 2004
                • 806

                #8
                citaat:Geplaatst door jurjen_barel

                citaat:Geplaatst door Poelmans

                Maar nu dacht ik bij mezelf: zouden er niet meer soortgelijke programmas bestaan, waar dan hopelijk niet enkel de boxen van meyersound in staan (en hopelijk iets gelijkaardigs aan onze subs te vinden is)?
                Neen, geen fabrikant die er aan zal denken om dit te doen.
                Op zich is het heel goed mogelijk dit te maken (sterker nog: bij Meyer Sound hebben ze van vrijwel ieder merk en type luidspreker de gegevens), maar als je alles bij elkaar in een programma stopt, zal dit resulteren in een hele hoop rechtspraken. Uiteraard wil iedere fabrikant geld zien, als je hun gegevens wilt gebruiken in zo'n programma.

                Dus je zal het anders moeten oplossen.
                Bwa, ik denk dan dat het alleen goed kan zijn als je die gegevens in zo een simulator kan vergelijken... Waarom zou ik als speakerfabrikant een rechtzaak aanspannen omdat iemand anders in zijn product mijn produkten hun gegevens opneemt? Das alleen maar reclame voor mij denk ik dan... (kijk wat de harman group doet in de DBX driveracks, door gegevens van JBL speakers en crown versterkers er kant en klaar in te steken promoten ze die 2 merken).
                Wat ik wel begrijp is dat meyersound geen presets in mapponline gaat steken van pakweg martin W8 kasten. Dan komen gebruikers van concurrerende produkten je programma gebuiken

                Comment

                • jurjen_barel
                  • Jun 2003
                  • 3150

                  #9
                  Het preciese weet ik er ook niet van. Mauricio Ramírez van Meyer Sound heeft het ooit eens uitgelegd waar ik bij zat. In ieder geval wilden de andere speakerfabrikanten dat niet. Wellicht de mogelijkheid om gegevens zo te manipuleren dat Meyer er iedere keer als beste uitkomt...

                  Er zijn meerdere argumenten voor en tegen te bedenken. Mocht jij je geroepen voel zelf zo'n programma te schrijven, ga je gang.

                  Comment

                  • Gast1401081
                    • Mar 2001
                    • 7999

                    #10
                    omdat Meyer als een van de weinige speakerbouwers van naam nog geheel omnafhankelijk is, en dus niet in een groep met mike en mixerbouwers etc zit kunnnen ze zich erg goed bezig houden met speakers. En daar steken ze dan ook behoorlijk geld, energie en tijd in. Maar om nou de concurrentie te helpen, met allerlei demonstratie-software etc is natuurlijk voor ale partijen een deur te ver.

                    Verder zit er nog een Omni-puntbron in mapp, en die is voor de basis-opstelling al heel gemakkelijk.
                    En voor subs, gezien de lange golflengte, en de onderlinge afstanden kun je best een vergelijking maken tussen de 700 en je eigen sub. Het resultaat zal bijna hetezelfde zijn.

                    Comment

                    Working...