processor vervangen?

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • outvorst
    • Jul 2005
    • 84

    processor vervangen?

    Hallo,

    Zou iemand me kunnen helpen met een advies betreffende het volgende:
    De SF Technology P.A. van mijn bandje bestaat uit een 18'laagkast met daarop een top voorzien van een 15' midlaag speaker en een flinke hoorn.Vraag me niet wat er exact inzit want daarvan heb ik helaas geen flauw benul. Dit geheel wordt aangestuurd door SF processor en een Lab2000 eindtrap.

    Afgelopen vrijdag bleek dat de linkerkant van de processor de geest gegeven had (altijd leuk om er 15 minuten voor de aanvang van een optreden achter te komen!). Onze locale muziekhandelaar maakte een opmerking dat het heel goed zou kunnen zijn dat die processor niet meer te repareren is, en dat het dan wel eens heel moeilijk zou kunnen worden om een vervangende processor te vinden omdat er geen gegevens bekend zijn over de frequenties waarop die processor werkt (n.b. er zitten geen regelmogelijkheden op die processor, alleen maar leds die aangeven wanneer de limiter begint te werken). Overbodig om te vertellen dat de set zonder processor niet echt bijster klinkt.

    Zou iemand me kunnen vertellen of er een willekeurige processor gebruikt zou kunnen worden en zo ja wat voor een?

    Alvast bedankt voor de assistentie!

    Groeten,

    Hans
  • Mute
    • Jan 2005
    • 8

    #2
    Hans,

    Als ik jou was zou ik even contact zoeken met de leverancier, van je speakermerk en daar vragen naar de cross-over frequenties, zodat je deze in je nieuwe processor kan instellen.

    Want kan je wel sterker vertellen als jij het over processor hebt en deze ook gebruikt als processor, wil zeggen voor cross-over instellingen e.d., dan klinkt je set niet alleen slecht maar dan draai je hoogst waarschijnlijk ook je hoorn aan gort.

    Als de fabrikant jou niet kan helpen, dan kan je nog een poging wagen met meet programma's, en dan speaker-unit voor speaker unit meten wat voor spectrum-analyse daar uit komt en dan VOORZICHTIG proberen die na te maken met je nieuwe processor, maar voorkeur gaat toch uit naar fabrikant.

    Hoop dat je hier wat mee kan.

    Comment

    • Koen van der K
      • Aug 2005
      • 1146

      #3
      Ha Hans,

      Helaas komt SF-technology mij niet bekend voor, kan er via Google ook niet veel over vinden (lees: niets).

      Uiteraard is het geen probleem een andere processor / controller (dBx driverack, BSS minidrive etc.) te gebruiken maar dan is het wel nuttig / noodzakelijk wat systeem- en drivergegevens als werkgebied (crossover frequenties) en max. vermogens mbt instellen van limiters te weten.

      Voordat er naar nieuw materiaal wordt gekeken zou ik toch eerst de huidige defecte controller naar een reparateur brengen; processors gaan niet snel stuk, het kan best iets eenvoudigs zijn.

      Succes !

      ps @ mute: de hoorn aan gort draaien zal in dit geval wel meevallen gezien deze onderdeel is van een topkast met passief filter.
      Meer is minder, minder is meer

      Comment

      • sparky
        • Apr 2002
        • 2104

        #4
        Als het voor een band is kun je tijdelijk ook best wel even mono draaien, is meestal geen ramp.
        En als je de processor echt niet meer kunt krijgen, kun je idd ruis door je nog werkende processorkant heensturen en een analyser aan de uitgangen hangen. Aan de hand daarvan maak je je instellingen.

        En als je een geschikte ruimte tot je beschikking hebt: Dan kun je daarna nog 1 kant van de set op de originele processor zetten en de vervangende processor op de andere kant. En dan kun je dus A/B vergelijkingen doen, ik zou de stacks dan wel direct naast elkaar zetten, zodat de akoustische omstandigheden zo gelijk mogelijk zijn. Misschien kom je ook wel tot de conclusie dat er mooiere instellingen te vinden zijn dan die de originele processor geeft!
        Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

        Comment

        • Mute
          • Jan 2005
          • 8

          #5
          citaat:Geplaatst door Koen van der K

          Ha Hans,


          ps @ mute: de hoorn aan gort draaien zal in dit geval wel meevallen gezien deze onderdeel is van een topkast met passief filter.
          Koen,

          Ik neem aan dat je bedoelt een actief filter (waar haal je deze info vandaan?), want passief dan heb je het over Bi-amp en dat betekend dus dat wanneer je geen cross-over gebruikt je een full range signaal op je speaker zet. En dat is iets wat een hoorn echt niet leuk vindt hoor.

          Verder vraag ik me dan af waarom je als je hele set actief gefilterd is, nog een processor in de keten stopt.

          Simpele EQ en verstand waar je mee bezig bent en wat je set kan en vooral wat hij niet kan(spaart weer limiters), dan kom je al een heel eind.

          Comment

          • outvorst
            • Jul 2005
            • 84

            #6
            Tot zover bedankt allemaal!

            @ Mute : contact opnemen met de leverancier wordt lastig. SF schijnt vroeger in Den Haag gemaakt te zijn maar is voor mij onvindbaar gebleken. Het bedrijf zal wel niet meer bestaan. Tot op heden was er voor ons nog geen noodzaak om te kijken wat voor speakers er in onze set zitten, maar dat wordt nu toch waarschijnlijk een ander verhaal. Toen we deze set kochten is er ons wel verteld wat er in zit maar momenteel geen flauw idee meer wat dat was. Ja, drank en zo, je kent het wel…

            @ Koen: zag al wat doomscenario's voor me vanwege een onbruikbare set vanwege onvervangbare processors en zo, maar dat lijkt waarschijnlijk dan toch mee te gaan vallen.

            @ Sparky: we hebben het optreden idd mono met twee topkasten en twee actieve subs gedraaid. Ik durfde het niet aan om 2 toppen + 2 laagkasten op een kant van de eindtrap te zetten. Achteraf bezien had ik het signaal van de werkende kant van de processor ook kunnen splitten. ff niet aan gedacht. Wordt er een voor een volgende keer. Ondanks dat het klankbeeld veranderde omdat de laagkasten niet meededen, klonk het als geheel niet verkeerd. Gelukkig hoefde er niet op hoog volume gespeeld te worden zodat het weinig mensen is opgevallen dat we stukken hadden.

            Comment

            • Koen van der K
              • Aug 2005
              • 1146

              #7
              Hans, succes met de zoektocht en herstel van je processor !

              @mute; Hans heeft 't over een sub- en topkast met enkele hoorn en 15", ik neem aan dat het een relatief klein / eenvoudig systeem is ... dan is de kans erg groot dattie toch passief gefilterd is lijkt me. De x-over / processor is voor actieve filtering van de sub- en topkast.

              Toepassing van limiters is praktijk ... je kunt 't nog zo mooi (in)regelen maar in de praktijk gaat 't altijd net wat anders (harder, feedback, gastmixer etc.) dan voorzien.
              Meer is minder, minder is meer

              Comment

              • outvorst
                • Jul 2005
                • 84

                #8
                @Koen: bedankt! Ik denk dat je gelijk hebt vwb dat filter. De processor stuurt de laagkast en de top aan. Ik weet niet beter dan dat er een passief filter in de top zit.
                De vorige eigenaar heeft op een voor mij onduidelijke manier (ik hoor iedereen al denken: "wat weet je dan wel van die set?" inderdaad, bitter weinig. Maar hij voldoet voor ons en dat is het belangrijkste!) de processor en eindtrap op een dusdanige manier met elkaar verbonden dat met 1 eindtrap toch mid/hoog en laag gescheiden worden. Via speakon worden de boxen aangestuurd.

                Comment

                • maranta
                  • Sep 2002
                  • 113

                  #9
                  Neem eens contact op met anton van adesign uit den Haag, hij repareert veel en is bekend met zo ongeveer elk speakersysteem wat in de omgeving van den Haag gebouwd is. Als ik het goed heb is SF overgegaan naar LS, ook uit de Haag.
                  Persoonlijk zou ik deze set met ieder actief x-over durven aan te sturen, gaat wel een beetje tijd inzitten omdat ook hier telt;
                  meten is weten
                  Tel wat je hebt, niet wat je mist

                  Comment

                  • dokter dB
                    • Nov 2003
                    • 1535

                    #10
                    Ja SF ken ik ook, van vroegah, ken ook de stichter/ontwerper. is al een tijdje gestopt ermee..
                    je kan idd prima bij anton terecht voor reparatie, en je kan mij ook even mailen, ik kan je ook verder helpen denk ik...
                    knoppen en waarden :)

                    Comment

                    • showband
                      • May 2001
                      • 4524

                      #11
                      SF werd vroeger verkocht door amazing enterprizes op de loosduinseweg. (op de kruising diagonaal tegenover capitool) Volgens mij zit een van die gasten nu in de plackband.

                      De nits hadden een groot systeem. Wat later door klaas Koeroo (pro acoustic) is overgenomen. Ook rena sound had er een hoop van staan. Deden er trafassi mee en milan zuiderpark. Was voor die tijd een net systeem.
                      lekker belangrijk!

                      Comment

                      • outvorst
                        • Jul 2005
                        • 84

                        #12
                        Hallo,

                        Het lijkt erop dat het probleem met onze processor zich opgelost heeft. Onze muziekboer kan het probleem niet exact achterhalen, maar denkt dat het met kortsluiting in de speakerbekabeling achterop onze Labgruppen Lab2000 versterker te maken heeft. Degene die jaren terug de aansluitingen gemaakt heeft, heeft waarschijnlijk te dikke kabel in een speakon gebruikt, waardoor het nogal proppen was om de twee draden in de stekker te krijgen.Het gevolg was dat het mogelijk was dat twee draden contact hebben kunnen maken (waarschijnlijk tijdens een routine controle vorige week!). Hierdoor zou de beveiliging van de versterker en de processor zijn gaan werken. Onze reparateur heeft de speakerkabels eerst wat verder uit elkaar gebogen waardoor kortsluiting niet meer mogelijk was, vervolgens de set aangezet, et voila, alles werkte weer naar behoren. De set heeft nu een dag probleemloos op laag als op hoog volume staan draaien. Daarom denken we dat we nog wel een tijdje plezier van onze spullen hebben. Want ondanks dat het blijkbaar een oude set is, klinkt ie nog steeds prima! Uiteraard hebben we gisteren wat extra aandacht aan de isolatie van de kabels besteed.

                        Iedereen: bedankt voor de adviezen en informatie!

                        Groeten,

                        Hans

                        Comment

                        Working...