nieuwe beyma's of 2ehands andere luidsprekers

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Niro Ooitgedag
    • Jan 2005
    • 5

    nieuwe beyma's of 2ehands andere luidsprekers

    Hallo dan,

    Ik ben een goedwillende amateur die met enige regelmaat akoestische muziek op feesten van 100-150 man versterkt. Dit zijn geen dicso's, maar meer geroezemoes-feesten, maar de muziek moet wel redelijk te horen zijn.

    Ik heb daarvoor de beschikking over twee Beyma CP22 12" luidpsrekers in zelfbouwkasten. Hier zit een tweeter in de conus ingebouwd, ze zijn 8 ohm en ze geven 100W RMS. Een en ander wordt gevoed met een AB Precedent series 600LX, die op 8 ohm wel 2x250W kan spugen.

    Je voelt misschien al aankomen dat de Beyma's gemiddeld waarschijnlijk wel iets harder hebben moeten werken dan RMS. De versterker staat nooit voluit, maar wel (ver) voorbij het midden. In elk geval beginnen de luidspekers minder te klinken. Het wordt dan ook tijd om ze te vervangen. Nieuw zijn ze zo'n 150 euro per stuk.

    Na deze introductie wil ik jullie mijn dilemma voorleggen: Koop ik gewoon nieuwe Beyma's, die ik in de loop van de tijd weer langzaam op ga branden (boven RMS), of kan ik beter uitzien naar een tweedehands set van luidsprekersboxen (dus speakers in kast) van vergelijkbare prijs (300 euro) met misschien een tikje meer vermogen?
    En welke luidsprekers leveren dan geluid met kwaliteit vergelijkbaar met Beyma? Er staat bijv. een advertentie voor twee Wharfedale EVP-S15 op de 2ehands-site.

    Ben benieuwd naar reacties, Niro

    PS Ik heb wel eens gehoord dat je beter luidsprekers op vol (=RMS) vermogen kan draaien dan twee keer zo zware op half vermogen. Klopt dat? Speelt dat hier misschien ook een rol?
  • nightline
    • Oct 2002
    • 1001

    #2
    Jij hebt waarschijnlijk 12CX coaxiaal luidsprekers in je kasten zitten, de CP22 is een tweeter.
    Je zou deze kunnen vervangen door de 12KX coaxiaal speakers welke 250 watt RMS is op het laag.
    Of de nieuwe versie van de 12CX, de 12XC30 welke ook 250 watt RMS is.
    Bij de laaste optie hoef je waarschijnlijk niets aan je filter te veranderen. Voor een 12KX zou de cross-over frequentie lager moeten worden.

    Groeten

    Jack
    Powered by AudioMadness....

    Comment

    • Banned
      Banned
      • Dec 2003
      • 951

      #3
      Je kunt mss de 12G125 nemen en een cp22 is ook een leuke combi ! als je interesse hebt kun je me even mailen want ik heb er nog een paar !

      vul anders even je profiel in dan kan ik kontakt met je zoeken.

      Comment

      • eddie
        • Nov 2004
        • 169

        #4
        hallo, ik moet regelmatig een zaal uitversterken (achtergrond muziek)
        en ook wel spraak of een klein orkestje de zaal meet 47 x 23m goed
        voor 1000man zittend publiek. Ik doe dit met 4 beghringer B300
        aktieve luidspr. dus met versterker ingebouwd van 225w rms, een
        luidspr. in iedere hoek van de zaal op statief, meer dan voldoende
        vermogen, je kan natuurlijk de ls. ook 2 aan 2 bij mekaar zetten
        naargelang de doeleinden. Nu wordt er veel gezeurd over behgr. maar
        ik bezit deze ls. reeds meer dan 3 jaar en worden voor alle mogelijke
        doeleinden gebruikt. kleine disco-bar of dj monitor nooit problemen
        mee gehad, er zit trouwens een limiter in. Het grote voordeel is
        dat voor de verbinding van de ls. je een gewone geballanceerde sig-
        naal kabel kan gebruiken, dus geen dikke ls. kabels nodig, Nog een
        voordeel is dat er een micro voorverst. inzit, dus micro insteken
        en gaan met die banaan. eveneens is er een line ingang, dus cd speler
        aansluiten zonder bijkomende mengtafel, Er zet ook een 2 kanaals
        equaliser in . bij ons zijn die B300 te koop aan 320€ per stuk
        waar vind je zo een gelijkaardige ls. plus versterker met deze
        mogelijkheden aan die prijs
        Nee ik heb geen aandelen bij Beghringer. ik vind het alleen maar
        spijtig dat dit merk zo wordt afgebroken, terwijl ze ook veel prachtig mat. hebben
        groeten en succes eddie

        Comment

        • Ibvee
          • Nov 2002
          • 714

          #5
          En wat wil je daar nou mee zeggen, er zijn ook andere merken die dezelfde soorten kasten bouwen, alleen dan gewoon veel beter. Lees het forum maar eens na op behringer, en je ziet wat de mensen er echt van vinden, volgens mij heb jij er nogal een scheef beeld van. Op dit moment gaat er een toppic over de digi tafel van behringer, en volgens mij is daar nog geen negatief woord gevallen over behringer. Behringer is perfecte prijs/kwaliteit verhouding, maar het kost geen drol, en op een gegeven moment houdt het dan toch op met de kwaliteit.

          Om nog even antwoord te geven op het toppic. Het is misschien handiger om nieuwe kasten te kopen, en je daar goed op te orienteren. Overigens geloof ik niet dat je je speakers op deze manier langsaam aan het afbreken bent, gewoon omdat er niet meer vermogen in die dingen komt dan ze kunnen hebben. Maar ik weet niet wat de electrotechnici onder ons hierover te zeggen hebben (en de mensen met verstand van zaken). Als ze minder gaan klinken is het volgens mij gewoon slijtage omdat je ze gebruikt hebt. Als ik jou was zou ik eens naar andere kasten gaan kijken die binnen jou budget liggen, en vergelijken met de kasten die je nu hebt, het zou wel eens kunnen zijn dat de goedkope kasten op dit moment veel beter blijken te klinken. In ieder geval weet je dan wat het alternatief is, en wat voor vlees je in de kuip hebt met je speakers op dit moment.
          De groeten => Micha

          Comment

          • eddie
            • Nov 2004
            • 169

            #6
            Hallo, ik wou maar de voordelen laten zien van aktieve ls. voor dit
            soort doeleinden

            Comment

            • Carl
              • Nov 2000
              • 907

              #7
              Hey Niro,
              Allereerst is het helemaal geen gekke combinatie om deze speakers en versterker zo te gebruiken. Een veelgebruikte vuistregel is: versterkervermogen = 2 x het speakervermogen.
              Daar zit jij dus 50W. boven, is zeker geen probleem, ik doe dat al jaren zo, zowel met front als met monitors.
              Ik ben toevallig ook in het bezit van 2 x 12CX, en die zijn ook aan een onderhoudsbeurtje toe. Bij mij is het zo dat er minder hoog uitkomt, ik heb er nog niet naar gekeken, maar ik denk dat de tweetermembraampjes versleten raken, het is aluminium en dat wil wel eens scheuren/breken.
              Ook ken het zijn dat de lijm van de spoelhouder is losgegaan, en die dus slecht verbonden is met de 'conus'
              Die membraampjes zijn vrij simpel, en goedkoop te vervangen.
              De hele speaker vervangen lijkt me niet nodig, een 12" is zomaar niet versleten, zeker niet met jouw gebruik.
              Ik weet even zo snel niet wie op het moment Beyma doet in Nederland, maar daar krijgen we hier wel een antwoord op. (toch guys????)
              Groeten en succes met de reparatie.

              Comment

              Working...