nieuwe beyma's of 2ehands andere luidsprekers

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Niro Ooitgedag
    • Jan 2005
    • 5

    nieuwe beyma's of 2ehands andere luidsprekers

    Hallo dan,

    Ik ben een goedwillende amateur die met enige regelmaat akoestische muziek op feesten van 100-150 man versterkt. Dit zijn geen dicso's, maar meer geroezemoes-feesten, maar de muziek moet wel redelijk te horen zijn.

    Ik heb daarvoor de beschikking over twee Beyma CP22 12" luidpsrekers in zelfbouwkasten. Hier zit een tweeter in de conus ingebouwd, ze zijn 8 ohm en ze geven 100W RMS. Een en ander wordt gevoed met een AB Precedent series 600LX, die op 8 ohm wel 2x250W kan spugen.

    Je voelt misschien al aankomen dat de Beyma's gemiddeld waarschijnlijk wel iets harder hebben moeten werken dan RMS. De versterker staat nooit voluit, maar wel (ver) voorbij het midden. In elk geval beginnen de luidspekers minder te klinken. Het wordt dan ook tijd om ze te vervangen. Nieuw zijn ze zo'n 150 euro per stuk.

    Na deze introductie wil ik jullie mijn dilemma voorleggen: Koop ik gewoon nieuwe Beyma's, die ik in de loop van de tijd weer langzaam op ga branden (boven RMS), of kan ik beter uitzien naar een tweedehands set van luidsprekersboxen (dus speakers in kast) van vergelijkbare prijs (300 euro) met misschien een tikje meer vermogen?
    En welke luidsprekers leveren dan geluid met kwaliteit vergelijkbaar met Beyma? Er staat bijv. een advertentie voor twee Wharfedale EVP-S15 op de 2ehands-site.

    Ben benieuwd naar reacties, Niro

    PS Ik heb wel eens gehoord dat je beter luidsprekers op vol (=RMS) vermogen kan draaien dan twee keer zo zware op half vermogen. Klopt dat? Speelt dat hier misschien ook een rol?
  • nightline
    • Oct 2002
    • 1001

    #2
    Jij hebt waarschijnlijk 12CX coaxiaal luidsprekers in je kasten zitten, de CP22 is een tweeter.
    Je zou deze kunnen vervangen door de 12KX coaxiaal speakers welke 250 watt RMS is op het laag.