versterken basgitaar

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • @ndrew
    • Jun 2005
    • 220

    versterken basgitaar

    k heb een vraagje over het versterken van een bas gitaar op een klein podium: prik je hem dan rechtstreek van de bas in het mengpaneel of speelt de bas over een eigen basversterker[?]
    <laat het maar draaien>
  • Olaf Duffhuës
    • Oct 2000
    • 2477

    #2
    Kan beide....Met een DI er tussen...Eventueel een Redbox er tussen...Kunt er ook een goede grootmembraam microfoon voor zetten...
    Olaf Duffhuës

    **Nieuw - Audio Technica AT2031 - ATM230 - AE2300 - Radial Pro48 - nieuW**

    Comment

    • Mark-LED
      • May 2004
      • 822

      #3
      Ik pak 'm altijd vanaf de line-out op de gitaar-versterker, zit over het algemeen een ingebouwde DI in.

      Als die line-out er niet op zit, pak ik een AKG D112. Is bedoeld voor base-drum, maar werkt ook perfect voor het bass-cabinet.

      Comment

      • Olaf Duffhuës
        • Oct 2000
        • 2477

        #4
        citaat:Ik pak 'm altijd vanaf de line-out op de gitaar-versterker, zit over het algemeen een ingebouwde DI in.
        Bij de betere / duurdere merken....
        Olaf Duffhuës

        **Nieuw - Audio Technica AT2031 - ATM230 - AE2300 - Radial Pro48 - nieuW**

        Comment

        • Mark-LED
          • May 2004
          • 822

          #5
          Klopt, in gevallen van el cheapo gebruik ik de AKG methode. Werkt bij mij ook prima.

          In gevallen van een klein podium wat nogal feedback gevoelig is, plaats ik de AKG precies voor een speaker en tape hem rondom af met gaffa, zo vangt ie alleen het geluid uit de speaker op.

          Comment

          • showband
            • May 2001
            • 4524

            #6
            Gewoon een d.i. tussen de bans en de versterker.

            Je loopt de kans dat je een lijnuitgang op een basversterker tegenkomt post EQ of iets dergelijks is. (oude trace elliots en zo)
            lekker belangrijk!

            Comment

            • vasco
              • Oct 2003
              • 2567

              #7
              De meeste bassisten vinden het wel prettig hun eigen versterker als monitor te hebben. Ik plaats er dan ook altijd een DI tussen. Ik ga meestal niet voor de line-out van de versterker omdat deze, zoals Showband al aangeeft, meestal post EQ zijn.

              Comment

              • Gast1401081
                • Mar 2001
                • 7999

                #8
                post eq en post insterts...ik kende er een die een chorus en een distortion op de bas wou, en het verschil niet meer hoorde na een paar nummers en biertjes...

                lekker DI ervoor, en klaar is klara.

                Comment

                • @ndrew
                  • Jun 2005
                  • 220

                  #9
                  dus gewoon van de bas naar de di en van de di naar de mengtafel klaar[?]
                  of een mic voor de versterker.
                  <laat het maar draaien>

                  Comment

                  • Ibvee
                    • Nov 2002
                    • 714

                    #10
                    Gewoon di. Een microfoon heeft meer nadelen (zoals mogelijkheid tot rondzingen, overspraak van andere instrumenten), en meestal minder voordelen. In de meeste gevallen klinkt de bas direct beter dan de bas amp (ervaring van mij, en ik hoor het van een heleboel andere (klank-)technici).
                    De groeten => Micha

                    Comment

                    • bones2001
                      • Aug 2003
                      • 741

                      #11
                      Allemaal heel aardig hoor die DI's,
                      mijn basinstallatie bestaat uit een Ampeg SVTIII top
                      en een tweetal EDEN 410T's.
                      Als ik dit door een DI naar FOH stuur had ik net zo
                      goed een goedkoop wehkamp versterkertje kunnen kopen !!
                      Ik vraag daarom altijd een mix van microfoon en DI.

                      In het andere geval, als de bassist dus beschikt over
                      twijfelachtig spul, een DI
                      Mixen is net als schilderen.
                      Een kwestie van de juiste kleuren mengen om een mooi schilderij te krijgen.

                      Comment

                      • test12
                        • Jan 2003
                        • 901

                        #12
                        citaat:Geplaatst door bones2001

                        Als ik dit door een DI naar FOH stuur had ik net zo
                        goed een goedkoop wehkamp versterkertje kunnen kopen !!
                        Klopt en soms is dat een verademing.
                        Ik maak niet altijd alleen maar vrienden[B)][B)].

                        BTW met je basinstallatie is niks mis mee ik wil hem wel ruilen met
                        een wehkampsetje.

                        gr. Herman
                        ________________________
                        Er is toch nog wel iemand die nog harder kan, MOOI of niet.

                        Comment

                        • vasco
                          • Oct 2003
                          • 2567

                          #13
                          Waar de meeste (amateur) muziekkanten die een gitaar vasthouden last van hebben (hiermee wil ik dus niet zeggen dat jij zo bent) is hun ego. Hun versterker moet het liefst hard staan en naar het publiek toe. Moet soms l*llen als brugman voordat ze doen wat ik wil zodat ik een nette mix op FOH kan zetten zonder overlast van die verdraaide versterkers in de backline. Dan heb ik liever een Wehkamp ding op het podium staan met een DI. Blaast de versterker niet over het FOH geluid heen tenminste.

                          Lijkt mij dat jij weet waar je over praat daar je zelf ook om een mix vraagt en jou spullen en leeftijd brengen met zich mee dat je vast ook speel ervaring door de jaren heen hebt opgedaan

                          Comment

                          • Vervallen

                            #14
                            Wat bones2001 al aangeeft, vinden niet alle artiesten het fijn om het versterkt te krijgen via een DI en dan naar de tafel.

                            Een beetje bassist heeft zijn versterker uitgekozen vanwege het feit dat deze versterker juist dat geluid geeft dat een andere versterker niet geeft, voorbeeld hiervan is een buizenversterker, die weer heel anders klinkt dan een "gewone" versterker. Hij/zij wil dit dan natuurlijk zo volledig laten horen in de zaal.

                            UIteraard zijn er ook DI boxen die het buizeneffect toevoegen, maar ook dat is niet wat de bassist wil.

                            Wij maken meestal een combinatie van de twee, zodat je een mooie harmonie tussen de twee kan creeeren. Er wordt niet voor niets gezegt dat de band gaat of valt met de geluidsman.

                            Comment

                            • Ibvee
                              • Nov 2002
                              • 714

                              #15
                              citaat:Een beetje bassist heeft zijn versterker uitgekozen vanwege het feit dat deze versterker juist dat geluid geeft dat een andere versterker niet geeft, voorbeeld hiervan is een buizenversterker, die weer heel anders klinkt dan een "gewone" versterker. Hij/zij wil dit dan natuurlijk zo volledig laten horen in de zaal.
                              Dat kan heel goed zijn, maar blijft dat de ervaring is dat het directe signaal in veel gevallen toch beter klinkt. Zo wel eens een super-bassist in de studio gehad, vette stack mee, gigantisch mooie spullen, maar het directe signaal was toch net iets mooier (uiteindelijk toch een mix gemaakt van de 2 natuurlijk). In dit geval dus, als het 1 van de 2 moet zijn, zou ik in vrijwel alle gevallen voor de di kiezen.
                              De groeten => Micha

                              Comment

                              Working...