Basgeluid op podium

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Paul van Dort
    • Jun 2004
    • 105

    Basgeluid op podium

    Hallo,
    Ik doe met een 3 koppig bandje (bas, gitaar, drum) optredens in cafees en kleine zaaltjes.
    Door de monitors komt enkel de zang. Door dr FOH kan ik alles sturen.
    Onze bassist/ zanger klaagt dat hij zijn basgitaar niet hoort op het podium, terwijl in de zaal zelf teveel basgitaar te horen is is. Ik zet nochtans het basgitaar kanaal gewoon dicht op de PA. Hoe los ik dit op? Ik wil zijn versterker niet op oor hoogte zetten omdat hij dan mee door de zangmicrofoon gaat. Ik had het idee zijn basversterker verder weg te zetten (e.g. aan de nadere kant van het podium, in de buurt van de gitarist.) en eventueel dwars over het podium te richten. Graag enkele tips.
    Thx!
    Paul
  • Strat
    • Feb 2005
    • 125

    #2
    Lage frequenties zoals van een basgitaar met weinig hoog, hebben een nogal lange golflengte tot enkele meters. Wil je dit signaal goed horen, zul je dus enkele meters van de bron moeten staan. Bassisten willen dit echter niet, die willen dicht bij hun versterker staan. Nou valt het in de meeste kroegen niet mee voor een bassist om drie meter van je versterker te gaan staan, gewoon omdat de ruimte er meestal niet is.

    Je twee optie om de basversterker aan de andere kant van het podium te zetten zou de beste resultaten moeten geven. Nu alleen de bassist nog overtuigen . . .

    Comment

    • berolios
      • Sep 2005
      • 1538

      #3
      In kleine of moeilijke gelegenheden kan het vaak een goede oplossing zijn de gitaar en basversterkers aan de zijkant van het podium te zetten, naar het podium zélf gericht. Op die manier krijg je een vol podiumgeluid en weinig overlast op FOH.

      @ Strat:
      Met alle respect, maar mijn inziens is jouw verklaring met die golflengtes een broodje-aap verhaal.

      Veel succes ermee!
      Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

      Comment

      • showband
        • May 2001
        • 4524

        #4
        Veel traditionele basversterkers hoor je als je er voor staat amper. Het is heel normaal bij bands die over de backline spelen, dat je in de zaal vergaat van de bas. Terwijl op het toneel net zo hard staat als de drummer. (realiseer je dat de drummer wel erg hard is maar lang zo ver niet draagt)
        Ik speel al heel lang in bandjes en vroeger was het heel normaal als bassisten enorme kasten met meerdere 15 inch speakers hadden. (ooit een bassist met een 4x15 inch sunn kast gehad. En ook met een bassist met een peavey 2x18+2x10 kast) Nou dan moet je een forse PA hebben om over een getunde weergever van dat kaliber heen heen te komen. Ook volgens moderne standaards. Alleen er vlak voor merk je amper hoe vreselijk veel druk je maakt. Niet voor niets zie je dat moderne bascombo's op basis van 10 of 8 inch speakers werken. Dan hou je veel meer definitie over met een vrijwel gelijk conusoppervlak.

        De goedkoopste en snelste oplossing is te kijken of je aan het combo/bastopje een losse speaker extra aan kan hangen.

        Timmer dan een goede 8 of 10 inch speaker in een klein gesloten monitorkastje met eventueel een passieve volumeregeling. En zet deze tussen de bassist en de zanger in. Dan zul je ineens de noten prima horen en gaat de bassist op zeker veel zachter spelen.
        Basversterkers met dit probleem op oorhoogte zetten is niet vreselijk erg. Je kan immers stevig laagaf op die microfoon zetten. Dan valt het probleem wel mee.
        lekker belangrijk!

        Comment

        • Beldog
          • May 2004
          • 140

          #5
          @Dort : Haal om te beginnen eens allesonder de 80 à 100hz eens wat naar beneden op de bassversterker, dit is niet de meest definieerbare frequentie voor de bass. Bass-versterker niet richting "zaal" zetten. Indien het een combo-versterker is leg deze dan monitorgewijs voor de bassist, dit durt wel eens te helpen. Maar ik dacht dat je over een bassist/zanger sprak, dus valt die optie misschien wel weg. Wij hebben in onze band dit probleem ook af en toe
          @Berolios : zo broodje aap is dat verhaal niet.
          Test het trouwens maar eens uit.

          Comment

          • berolios
            • Sep 2005
            • 1538

            #6
            @Beldog:
            Ik onderken graag het fenomeen dat het geluid op een afstand van het bass-cabinet pas echt staat als een huis. Ik wilde alleen aangeven dat dit naar mijn inzicht niks te maken heeft met de golflengten waar Strat naar verwijst, maar met de fysieke luchtdruk-opbouw die nodig is om lage tonen duidelijk weer te geven.

            Daarbij sluit ik me ook aan bij Showband, dat dit verschijnsel een stuk beperkter is bij de 10"-kasten die je tegenwoordig veel ziet.

            Oh ja, nog als aanvulling op de tip van Beldog om alles onder de 100 Hz eruit te halen: de frequenties die zorg dragen voor de duidelijkheid van het basgeluid moet je voor de meeste bassen zoeken in de regio 250-350 Hz (maar dit zijn helaas nu ook meestal net die frequenties die irritant zijn in het publiek, de 100Hz en lager waar Beldog het over heeft zijn meestal minder hinderlijk)(uitzonderingen uiteraard daargelaten).


            Aan degene die dit topic heeft gelanceerd:
            Conclusie uit de tot nu toe gegeven reacties mag zijn dat jullie misschien eens kunnen experimenteren met de opstelling van de bass-verterker/combo, en dan met name proberen deze niet richting zaal/publiek te richten.



            Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

            Comment

            • bones2001
              • Aug 2003
              • 741

              #7
              In kleine cafe's, zaaltjes etc,
              zet dan eens een leeg kratje oid onder de basversterker.
              Hierdoor koppelt die niet meer met de vloer,
              scheelt echt enorm !!
              Als je dan wat laag mist kan je er altijd FOH wat bijschuiven.

              Mixen is net als schilderen.
              Een kwestie van de juiste kleuren mengen om een mooi schilderij te krijgen.

              Comment

              • Funkmaster
                • Dec 2004
                • 204

                #8
                Kantelen... Ook al is het maar een klein beetje...
                Ik herken het probleem maar al te goed. Zelf ben ik ook bassist en het is echt rot om te spelen zonder jezelf te horen terwijl de zaal 'verdrinkt' in bas...
                Op repetities heb ik wat geexperimenteerd en kantelen helpt al veel... moet je er al zover niet meer van staan...
                En komt het in de zaal niet meer over, steek dan wat bij door de PA zoals al aangegeven...
                It's nice to be important, but it's important to be nice...

                Comment

                • Guus
                  • Oct 2003
                  • 104

                  #9
                  citaat:Geplaatst door Paul van Dort

                  Hallo,
                  Ik doe met een 3 koppig bandje (bas, gitaar, drum) optredens in cafees en kleine zaaltjes.
                  Door de monitors komt enkel de zang. Door dr FOH kan ik alles sturen.
                  Onze bassist/ zanger klaagt dat hij zijn basgitaar niet hoort op het podium, terwijl in de zaal zelf teveel basgitaar te horen is is. Ik zet nochtans het basgitaar kanaal gewoon dicht op de PA. Hoe los ik dit op? Ik wil zijn versterker niet op oor hoogte zetten omdat hij dan mee door de zangmicrofoon gaat. Ik had het idee zijn basversterker verder weg te zetten (e.g. aan de nadere kant van het podium, in de buurt van de gitarist.) en eventueel dwars over het podium te richten. Graag enkele tips.
                  Thx!
                  Paul
                  beste Paul,
                  zoals de vorige personen al aangaven is het een bekend probleem. De oplossing is echter geheel afhankelijk van de situatie.
                  Tips die je kan uitproberen:
                  - basplayer cabinet niet de zaal in richten;
                  - basplayer cabinet niet in een hoek op het podium plaatsen;
                  - indien het podium in een hoek staat het bascabinet aan de lange zijde van het podium zetten, dus zo ver mogelijk uit de hoek houden;
                  - indien het een hoge ruimte betreft het bascabinet achterover laten hellen, dus ietwat de lucht in richten;
                  - basplayer cabinet niet op vloer plaatsen maar op een verhoging zetten;
                  - basplayer cabinet lieft niet tegen een wand plaatsen;
                  - bij extreme problemen (hinderlijke bastoon in het zaaltje) een hoeveelheid (in het hinderlijke toongebied[sweepen])in tegenfase uit FOH laten komen;
                  - in kleine clubs/bars alleen vocals en eventueel wat basdrum door FOH laten komen. De rest alleen rechtstreeks van de backline gebruiken;
                  - basplayer cabinet kan nmm overigens wel op de zanger/bassist gericht worden. Idem aan een monitor. De overspraak zal meevallen indien een goede low-cut op de vocal wordt gebruikt (100-120 Hz - 18 dB;
                  - als laatse oplossing indien voorgaande nog niet werkt: geef hem in-ears zodat de basplayer zelf z'n volume kan bepalen;


                  Succes
                  de Guus

                  Comment

                  Working...