Nieuwe PA set

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • sandur
    • Oct 2005
    • 85

    Nieuwe PA set

    Mijn eerste post hoewel ik al een tijdje meelees

    Tot voorkort was ik een beetje met een eigen band bezig met geluid en vooral vanuit de hobbysfeer.
    Inmiddels een aardige set opgebouwd met de beschikbare budgetten in ieder geval!

    Een paar weken geleden is de ruimte waar onze (mijn) spullen stonden tot de grond toe afgebrand.. gelukkig is alles inmiddels geregeld met de verzekering dus dat viel mee.

    Nu ben ik bezig om een nieuwe set samen te stellen, vandaar deze post. Ben benieuwd naar jullie feedback en opmerkingen.

    Een paar randvoorwaarden:
    - Beperkt budget
    - Gebruik voor 'af en toe' (2 keer per maand oid) een bandje schuiven
    - Eindset gebruiken van zaal of huren
    - Op termijn verschillende onderdelen vervangen (effecten e.d.)

    Op dit moment ben ik van plan het volgende aan te gaan schaffen:

    Mixer:
    Allen en Heath GL2400 24 kanaals (incl. case)

    Effecten:
    Stolp-case met 16 HE binnenrack (genoeg ruimte voor de toekomst)
    Phonic PPC 9000
    Behringer Ultra-graph Pro FBQ6200 (FoH)
    Behringer Multicom Pro-XL MDX4600 (2x)
    TC Electronics M300
    Behringer Ultra-graph pro FBQ3102 (monitors) (optie)
    Inlegsteun 2he, 368 mm diep zwart (tbv CD en MD)
    Multikabel voor aansluiting op rack

    Verder nog wat los spul zoals:
    AKG K 240 Studio koptelefoon
    Kabels, enz.

    Een belangrijk ding wat ik nog zoek is een multikabel. Denk aan 24-8 van 25 of 30m. maar zit een beetje in mn maag met het merk. DAP lijkt me niks en Klotz is wel erg duur.. het budget hiervoor is +- 700 euro. Iemand nog goede suggesties?


    Wat vinden jullie in totaal van deze samenstelling?
  • nightline
    • Oct 2002
    • 1001

    #2
    Zo te zien ben je er al bijna helemaal aan uit wat het gaat worden. Daarom snap ik je vraag eigenlijk niet. De enige reacties die je losmaakt zullen zijn: ik dit sus doen, en dat zo....
    En aangezien je maar een paar keer in de maand weg bent zou ik eens bij 2e hands spullen kijken. Er is maar zat goed jong gebruikt spul te koop.

    Groeten

    Jack
    Powered by AudioMadness....

    Comment

    • berolios
      • Sep 2005
      • 1538

      #3
      Mijn advies is (net als Nightline al zegt): Ga eens goed snuffelen tussen redelijk jonge 2e hands spullen.

      Dan kun je met hetzelfde budget een véééééél beter resultaat halen door bijvoorbeeld de Behringer/ Phonic inserts (comp's / gate's) te vervangen door bijvoorbeeld instap-DBX modellen (die toch echt vééél beter zijn dan de Behringers). Verder is naar mijn mening een betere EQ voor L/R van zeer hoge prioriteit, vergeet niet dat deze (als hij niet goed is) alle goeds dat je ervoor doet compleet teniet doet !! Een 2 x 31-bands DBX is gezien jouw budget ook hier het beste naar mening.

      Verder is de TC M300 prima om mee te werken, hier kun je zeker mee aan de slag.

      Wat ik wel nog mis in jouw lijstje zijn microfoons, bedenk goed dat een goed geluid begint met goede microfoons en ook eindigt met slechte microfoons !! Ook hier kun je naar mijn mening het beste 2e hands spullen kopen, de normale industry-standards zoals de bekende Shure (SM58/SM57/Beta58/Beta57) en Sennheiser Evolutions etc...

      Daarnaast ben ik persoonlijk geen fan van Allen&Heath, ik heb geen flauw idee over wat voor bedragen we hier praten, maar is er voor de prijs van de GL2400 geen leuk Soundcraft tafeltje te krijgen (een LX7 of beter), of nog beter: een Midas Venice320 ??

      Hopelijk heb je wat aan mijn feedback, veel succes ermee!


      p.s. Kijk voor evt. nieuwe spullen eens op www.musicstorekoeln.de (ook goedkoop via internet bestellen)
      Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

      Comment

      • Beldog
        • May 2004
        • 140

        #4
        Inderdaad zijn dbx comp/lim. gevoelig beter dan behringers, zou ik ook voor gaan.
        Of een LX7 beter is dan een GL2400 laat ik in het midden, dat is persoonlijke voorkeur. Venice 320 kost wel gewoonweg het dubbel en valt er dus even tussenuit vind ik.
        Ik weet niet hoe dikwijls je moet klussen, indien dit maar 1/2 keren per maand is kan je wel voor dap multikabel gaan...maar denk goed na of 30m wel genoeg is. Je kan beter 10m teveel hebben dan 3m te weinig.
        Gebruik wel goede conectors op je kabels, neutrik ofzo. Er is niks zo klotig dan kabel/conector-problemen.
        Het beste ermee.

        Comment

        • Vervallen

          #5
          Ik snap even 1 ding nniet. Weliicht kun je dit ophelderen.

          Een Allen & Heath GL2400 24 tafel is een goede met minmale ruis vorming en goede kwaliteit potmeters. Waardoor je geluid daar weinig verlies zal hebben. Maar zodra je dit door Behringer en phonic spul trekt, dan creeër je onnodig veel ruis en ergenis.
          Ik zou gezien je budget een soundcraft tafel nemen (2dehands incl case vaak al voor 500 euro) en dan iets betere randapparatuur nemen.

          Ik zie geluid vanaf de mic. naar de speakers als een lekke waterleiding. Waarbij de Allen & Heath, de minste gaten vertoond en dus het meeste water (geluid) door zal laten. De behringer daarin tegen, vertoond veel gaten en zwakke plekken, waardoor de uiteindelijke opbrengst meer lucht (ruis) dan water (geluid) leverd.

          Zo leg ik het meestal uit aan beginnende werkenemers of aan mensen die advies vragen. Het klopt niet helemaal natuurlijk, maar het geeft wel in grote lijnen aan wat ik bedoel.

          Ik hoop dat je er wat aan hebt

          Comment

          • sandur
            • Oct 2005
            • 85

            #6
            citaat:Geplaatst door J.S. Coolen

            Ik snap even 1 ding nniet. Weliicht kun je dit ophelderen.

            Een Allen & Heath GL2400 24 tafel is een goede met minmale ruis vorming en goede kwaliteit potmeters. Waardoor je geluid daar weinig verlies zal hebben. Maar zodra je dit door Behringer en phonic spul trekt, dan creeër je onnodig veel ruis en ergenis.
            Ik zou gezien je budget een soundcraft tafel nemen (2dehands incl case vaak al voor 500 euro) en dan iets betere randapparatuur nemen.

            Ik zie geluid vanaf de mic. naar de speakers als een lekke waterleiding. Waarbij de Allen & Heath, de minste gaten vertoond en dus het meeste water (geluid) door zal laten. De behringer daarin tegen, vertoond veel gaten en zwakke plekken, waardoor de uiteindelijke opbrengst meer lucht (ruis) dan water (geluid) leverd.

            Zo leg ik het meestal uit aan beginnende werkenemers of aan mensen die advies vragen. Het klopt niet helemaal natuurlijk, maar het geeft wel in grote lijnen aan wat ik bedoel.

            Ik hoop dat je er wat aan hebt
            Nou kan ik uitleggen, op zich wil ik niet per se behringer, maar dat is op dit moment gewoon budget technisch het beste. De reden dat ik wel voor een A&H mixer ga is dat ik nu een grote aankoop kan doen (groot bedrag in 1 keer) en ik dat later niet zo snel meer doe (of daar een tijd voor moet wachten). Die effecten kan ik veel makkelijker per stuk vervangen, wat ook het plan is. Overigens ben ik ook nog bezig met een 2e hands DBX 166. Die wil ik eigenlijk ipv een van de 4600's.

            Die EQ is ook duidelijk, is ook meer een probeersel die ik mede vanwege de feedback destroyer optie ook op monitoring wil testen.
            Zal een goede FoH EQ wat hoger op het lijstje zetten

            Qua microfoons ben ik nog bezig, zowiezo inderdaad geen B of budget spul.

            Comment

            • DJ_Robin
              • Jul 2001
              • 610

              #7
              Laat die berhinger comps ect voor wat het is.
              Je krijgt er echt spijt van.

              Een berhinger gate kan nog maar compressie ect zou ik toch een stapje hoger zoeken,

              Bijvoorbeeld 2x de eerder genoemde DBX comp/limmiters erg fijne apparaten en goede prijs/kwaliteit verhouding.
              Berhinger 1231/1531 erbij en je hebt al een leuke basis.
              Zet hier boven een M-one en D-two en een cd/md speler en je hebt al een mooi rackje.

              Multi kan je idd best van dap nemen. Koop er alleen een goed kabelmatje bij ter bescherming.

              Mics gewoon tijdelijk bijhuren bij je eindset. Dan heb je wel "echte" mics en ben je niet meteen arm. Langzaam aan kun je dan eigen mics kopen.

              Succes
              EV step up to the next level // RX & X-Array powered by EV P3000 // processed by Lake Contour

              Comment

              • Henk de geluidsman
                • Jun 2005
                • 75

                #8
                Even over die Behringer compressor/gates
                Ik zie de Composer PRO ook bij de grote jongens in de racks zitten

                Hoe kan dat als jullie hier zeggen dat t slecht spul is ??
                nvt

                Comment

                • flurk
                  • May 2003
                  • 409

                  #9
                  Ik gebruik de compressor en de gate van behringer ook.Ruis valt best mee.En zeer gebruiksvriendelijk.

                  Comment

                  • vasco
                    • Oct 2003
                    • 2567

                    #10
                    Ik heb ook een Composer Pro in mijn rack zitten naast DBX 266XL-en (zijn ook zeer gebruiksvriendelijk) en doet zijn werk net als de DBX-en, prima zonder ruis. Heb ook wel eens de door Sandur genoemde Multicom gehoord maar die ruiste wel vergeleken met de DBX-en.

                    @DJ_Robin:
                    M-One is natuurlijk een mooi FX maar als het budget beperkt is zoals Sandur aangeeft en ze hebben al genoeg aan de M300 waarom daar dan (nu) meer geld voor uitgeven. Leg dat geld dan bij goede compressors.

                    Comment

                    • berolios
                      • Sep 2005
                      • 1538

                      #11
                      @Henk:

                      Sorry, maar dat Ampco zijn racks vol heeft zitten met Behringer moeten ze vooral zelf weten (ieders goed recht dat te doen natuurlijk).

                      Mijn persoonlijke ervaringen met Behringer inserts zijn in ieder geval niet bepaald goed. De gates klikken als je ze wat strakker wilt afstellen en de compressors hóór je duidelijk werken (compressors mag je eigenlijk in alle redelijkheid goed afgesteld niet hóren werken)(denk dan aan bijv. pompend geluid etc.). Een concreet voorbeeld: regelmatig werk ik met Big-Bands en ik hoef natuurlijk niemand uit te leggen dat 5 trompettisten, 5 trombonisten en 5 saxofonisten behoorlijk wat dynamiek maken (vooral die trompetten) en dat onze vriend comp/lim hier uitkomst kan bieden. 2,5 jaar geleden heeft een local provider eens Behringer inserts voor een van die BigBands neergezet (vraag me niet wat voor types, het waren 2-kanaals c/l's met de gangbare parameters). Met de c/l die op de subgroep van de saxen stond ging het nog wel enigszins (die hoeft ook niet zo heel veel te doen), maar met die van de trombones en vooral van trompetten heb ik hevige ruzie gehad --> óf ze werken niet (genoeg), óf je hoorde ze duidelijk werken. Uiteindelijk heb ik ze er maar uit getrokken en alles straight gebruikt.

                      De gates vind ik dan nog tot daaraan toe, de compressors vind ik persoonlijk gewoon niet bruikbaar (nou oké, misschien dan voor een ietsie pietsie klein beetje compressie). Maar goed, niet dat de 166 zaligmakend is op dat gebied, maar dan heeft die toch mijn duidelijke voorkeur tov Behringer en ander speelgoed.

                      Verder denk ik ook dat het weinig nut heeft de door Sandur voorgestelde M300 te vervangen door een M1 en D2, dat zou zeker een vooruitgang zijn, maar gezien zijn budget niet echt reeel.

                      Zo, maar weer genoeg geluld voor vandaag.

                      Succes ermee!
                      Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

                      Comment

                      • MarkRombouts
                        • Jan 2005
                        • 1391

                        #12
                        Misschien is het ook eens een idee te kijken naar de Samson Compressors.

                        Deze zijn volgens mij niet veel duurder dan de Behringers, maar presteren naar mijn idee wel een stuk beter. De klank van het geluid blijft veel beter, ook bij wat meer compressie.

                        Comment

                        • berolios
                          • Sep 2005
                          • 1538

                          #13
                          Oh ja, nog even een toevoeging (onder de noemer van 'wist u dat?'):

                          Voor menig Amerikaanse geluidstechnicus horen de Behringer inserts thuis in het rijtje Focusrite, BSS, Klark, DBX... Vraag me niet waarom, maar ik zie het (tot mijn overgrote verbazing) regelmatig op riders staan (we leveren dan toch maar liever die andere merken...)

                          Die Samsons (die blauwe range) heb ik zelf nog niet mee gewerkt, maar ik hoor van een collega dat die inderdaad een zeer acceptabele prijs/kwaliteit verhouding hebben. Ik kan je dus geen 'first-hand'
                          mening geven, maar ze zijn allicht het uitproberen waard.

                          Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

                          Comment

                          Working...