Weinig 100volt

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • John Smits
    • Nov 2001
    • 111

    Weinig 100volt

    Het valt mij steeds weer op dat op het live forum, maar weinig te lezen valt over 100 volt public adress. Het kan natuurlijk zijn dat dat op dit forum niet thuishoort. Anders verwondert het mij dat kennelijk maar weinig mensen zich daarmee bezighouden, terwijl er volgens mij toch wel evenementen zijn waar dergelijke (grote) installaties worden toegepast boven de krachtige high end audiosets en alles wat daaronder komt. Toch zijn er op het 100 volt vlak best nieuwe ontwikkelingen, die m.i. ook voor andere audio mensen interessant zijn. Het zou dus kunnen gaan over de gebruikte luidsprekers, al dan niet zelfbouw en/of nagebouwd, versterkers etc.
    Zit ik echt op het verkeerde forum, dan lees ik dat wel. Misschien moet je voor deze tak van sport wel een nieuw forum creeren.

    mvg John


    Overigens ben ik van mening dat 100volt ook goed kan klinken
  • R. den Ridder
    • Sep 2000
    • 1500

    #2
    Weet je wat het is...volgens mij is zeker 90% van de 100 volt-boeren (niet denigrerend bedoeld overigens) nog uit het pre-internettijdperk..valt me op dat ik regelmatig stofjasen zie opduiken bij mensen die 100volt ophangen, het is toch een stuk minder dynamisch, en de basis is een stuk kleiner als pa schat ik

    Comment

    • Andree
      • Aug 2001
      • 119

      #3
      Ik heb geen stofjas hoor, maar gebruik nog zeker 100 volt naast de gewone boxen (6xK112, ja die ook bij de sail hingen)

      Ik heb 8 hoons die per twee op een statief staan. Klinkt voor spraak prima. Toch is die 500 meter kabel wel veel om in te rollen.

      Groet

      Andree
      Het kan in Almere

      Comment

      • moderator
        Moderator
        • Apr 2001
        • 5950

        #4
        citaat:Geplaatst door john smits

        Het valt mij steeds weer op dat op het live forum, maar weinig te lezen valt over 100 volt public adress. Het kan natuurlijk zijn dat dat op dit forum niet thuishoort.
        Zit ik echt op het verkeerde forum, dan lees ik dat wel. Misschien moet je voor deze tak van sport wel een nieuw forum creeren.
        Vraagt natuurlijk om een reactie vanuit de eindbeheerders.

        Live geluid met een 100V systeem zal je hopelijk weinig tegenkomen, omroepsystemen wel!
        Gaat dit forum over omroepsystemen, neuh...
        Het kan hier besproken worden, schijnbaar is er weinig aanleiding toe.

        Een apart forum aanmaken voor iets wat in 12,5 jaar een paar keer aan bod komt, eveneens,: neuh

        Ik ben wel kneiter benieuwd naar de door John Smits aangehaalde nieuwe ontwikkelingen....vertel meer!

        Weet een ieder in ieder geval waar dit onderwerp niet meer over hoort te gaan
        Moderator J&H Licht en Geluid Forums

        Comment

        • jans
          • Feb 2003
          • 869

          #5
          citaat:Geplaatst door R. den Ridder

          Weet je wat het is...volgens mij is zeker 90% van de 100 volt-boeren (niet denigrerend bedoeld overigens) nog uit het pre-internettijdperk..valt me op dat ik regelmatig stofjasen zie opduiken bij mensen die 100volt ophangen, het is toch een stuk minder dynamisch, en de basis is een stuk kleiner als pa schat ik
          Mijnheer den Ridder,

          Neen 100V is niet voor oude stofjassen. Wij doen ook 100V installaties voor motorcros, grasbaan, wegrace en autocross. Wij gebruiken echter meer als een standaard 100V versterker.
          Wij draaien met 2 stuks dynacord S1200 gebrugd met daarachter amplimo trafo's. Hier hangen ahua en work hoorns, totaal 60 stuks aanwezig, aan al dan niet gedelayed. De versterkers worden gevoed door een behringer DCX2496 omzodoende de spraakverstaanbaarheid te verbeteren.
          We hebben er zelfs een een zanger mee versterkt, niet dat dat lekker klinkt in vergelijking met een "gewone" luidspreker maar de klant was super tevreden, wel afgesproken om het de volgende keer anders te doen we werden die dag verrast door de komst van de zanger.

          Voor alle duidelijkheid dergelijke installaties zijn alleen te gebruiken voor omroeptoepassingen de spreiding van de types die wij hebben valt tegen waardoor de verstaanbaarheid snel afneemt en dat hebben velen nog niet in de gaten als ik zie hoe ze vaak geplaatst worden.

          Bij veel evenementen zoals wij ze doen is het met ik noem een dwarsstraat SX300 niet te doen vanwege het budget, benodigd versterker vermogen, kwetsbaarheid ( motoren en auto's gaan nog wel eens hun eigen weg).
          Eindelijk begint mijn website vorm te krijgen

          Comment

          • e-sonic
            • Aug 2004
            • 329

            #6
            John, ik denk dat je voor dergelijke ontwikkelingen internationaal moet gaan.

            http://www.live-audio.com/ heeft een onderdeel installed sound en daar wordt ook over 100V of meestal 70V gesproken.

            Overigens worden daar ook veel wetenswaardigheden over F.O.H. besproken.

            groet j.v
            Trainingen, STIPA/SPL meetsystemen, verhuur evenement log systemen en meetmicrofoons in type 1 en 2

            Comment

            • Bartje
              • Jun 2005
              • 95

              #7
              de indieherdenking (in roermond) is ook 100 v!
              hiervoor worden transformatoren gebruikt die je op een P.A. eindtrap kan aansluiten.
              (heb er zelf nog niet veel mee te maken gehad maar dacht dat de trafo's een vermogen van 600w aankonden). moet me er nog een keer in verdiepen.. is een "uitstervend" fenomeen aan het worden zijn ook weinig tot geen cursussen voor zover ik weet.

              verder zie je met optochten ook nog wel eens van die hoorns voorbijkomen (toa) klinken voor muziek natuurlijk bagger maar werken prima.
              ook op de zoldar staan nog een paar dikke milbank 100v eindtrappen die eens in de zoveel tijd nog eens worden aangezwingeld blijft een leuk fenomeen dat 100v systeem
              Lees goed na je geen woorden overgeslagen hebt.

              Comment

              • Carl
                • Nov 2000
                • 907

                #8
                Ik heb ook een 100Volt setje, gebruik ik 1 x per jaar, voor koninginnedag.
                Heel af en toe ook voor andere evenementen, bedrijfsfeesten in div. bedrijfshallen b.v.

                Het zijn zelfbouw 2 x 8" kastjes met trafo erin, en een Yorkville AP3000 amp in brug erop.
                Ik heb 18 van die kastjes, en dat geeft een heel aardig en vol geluid op de singel hier.
                Natuurlijk klinkt het niet zo mooi als een goed laagohmig systeem, maar het werkt prima voor mij en mijn opdrachtgever. (Oranjevereniging)
                De reden om dit soort dingen niet met laagohmig te doen is simpel: er zit in mijn geval zo'n 60 meter tussen elk kastje, ga je voor elke twee kastjes een 2 x 4 quadraat leggen van 120 meter met elke 240 meter een eindtrap langs de stoeprand en 230V. en signaal ernaartoe, of trek je een paar kilometer 2 x 1,5 qmm vanaf één versterker via de lantarenpalen en bomen?
                Denk alleen al even aan het opruimen van een kilometer 2 x 4 onder de patat en hondestrontresten! (en dan maar hopen dat je al je versterkers weer terug kunt vinden)

                Comment

                • vince_zld
                  • May 2006
                  • 1

                  #9
                  Nu is het spannen van 100V mij ondertussen wel al bekend, Het hangen gaat me ook goed af.
                  Maar hoe zit het nu EXACT. Hoe zit het met de impedantie, maximale (minimale) belasting ed.

                  Comment

                  • Andree
                    • Aug 2001
                    • 119

                    #10
                    wat is het verschil

                    Ik zie nu gelukkig weer veel info over 100 volt.

                    Ik heb een 100 volt versterker van DAP met 250 watt.

                    Nu heb ik er 8 speakers op zitten van 30 watt dus komt dit goed overeen met het wattage van de versterker.

                    Nu wil ik er nog 8 speakers bijhangen. Ik heb nu de keuze tussen het terugdraaien van de speakers naar 15 watt of de versterker terug naar 70 volt.

                    Wat is het voor of nadeel van één van deze keuzes?

                    Als ik terug ga naar 15 watt verlies ik 3 db. Is dat ook zo bij teruggang naar 70 volt?

                    Graag advies.

                    Andree
                    Het kan in Almere

                    Comment

                    • vrije vogel
                      • May 2006
                      • 4

                      #11
                      onderschrijf de uitleg van Joh Smits over 100V techniek volledig, beter is het niet uit te leggen. Werk zelf met Paso TR3 hoorns en UT56 drivers en deze gaan van 250Hz tot 8000Hz dit is voor spraak ruim voldoende, muziek zet ik zacht op de achtergrond. Wij doen wielerrondes,paarden,motorcross met een lengte van 3km. 2*2.5 en 50 hoornluidsprekers in de regio Twente.

                      Comment

                      • John Smits
                        • Nov 2001
                        • 111

                        #12
                        Ik heb ooit mijn uitleg over 100 volt systemen verwijderd als reactie op een op zijn minst gebrekkige moderering. Thans is het verhaal opgedoken op een ander forum. Plagiaat dus.
                        Ik plaats bij deze het hele verhaal terug. De tekst is te lang voor een bijdrage en ik heb hem derhalve gesplitst

                        John Smits.



                        Het is echt niet zo moeilijk dat 100 volts systeem. Het is volledig te vergelijken met het licht net. Het lichtnet geeft 220 volt, Bij een 100 volts versterker wordt gesproken over een uitgangsspanning van 100 volt nominaal. Dat de versterker bij een lager vermogen minder spanning afgeeft is voor de berekeningen absoluut niet interessant.
                        Zo kun je op dit lichtnet dus allerlei apparaten aansluiten, die een ding gemeen hebben, ze zijn allemaal gebouwd voor 220 volt.
                        Op een 100 volts versterker kun je luidsprekers aansluiten, die gebouwd zijn voor het 100 volts systeem. Al die luidsprekers hebben een ding gemeen, ze zijn gebouwd voor een spanning van 100 volt.

                        Een lichtnetgroep is doorgaans berekend voor een vermogen van ca 3600 watt (16 amp bij 220 volt).
                        Op die lichtnetgroep kun je dus gelijktijdig allerlei apparaten en lampen aansluiten van 220 volt. Het vermogen van deze apparaten totaal mag niet boven de 3600 watt uitkomen. Het maakt dus niet uit of je tig lampjes van 25 watt aansluit, of een strijkbout en wat minder lampen, als je maar onder 3600 watt blijft gaat alles goed.

                        Een luidspreker die gebouwd is voor een 100-volt systeem, bevat doorgaans een transformator, die er voor zorgt dat de luidspreker een bepaald vermogen opneemt (waarom, volgt later). Zo kun je dus 100-volt luidsprekers hebben voor ieder gewenst vermogen. Dat bepaalt de fabrikant, of jijzelf. Heb je dus een luidspreker die gespecificeerd staat als 100volt/ 10 watt, dan zal die luidspreker, bij het toevoeren van 100 volt, een vermogen uit de versterker opnemen van 10 watt, is hij geconstrueerd (ingesteld )voor 50 watt, dan neemt hij bij 100 volt dus 50 watt op. Dit wattage heeft niets te maken met de belastbaarheid van de luidspreker. Het is heel goed mogelijk om in een luidsprekerkast twee speakers te schroeven met een belastbaarheid van 300 watt, de instelling van de trafo bepaalt het opgenomen vermogen. Stel je dat in op 10 watt, dat heb je dus een luidsprekerbox de specificatie heeft 100volt/ 10 watt.

                        Nu komt het:
                        stel dat je een 100 volts versterker hebt, met een uitgangsvermogen van nominaal 250 watt. Je kunt dan op deze versterkers net zolang luidsprekers van divers vermogen aansluiten tot het totaal 250 watt bedraagt.

                        dus 250 luidsprekertjes van 1 watt (voor een winkelcentrum bijv)

                        of 10 membraanspeakers van 25 watt
                        of 6 membraanspeakers van 20 watt en nog 13 luidsprekertjes in het plafond van de kantine van 10 watt.
                        Het maakt niet uit, als je maar niet boven het vermogen van de versterker komt. Minder luidsprekers mag altijd (bij de meeste 100volt versterkers)

                        Net als bij het lichtnet, waar je op een groep van 3600 watt gerust een lampje mag aansluiten van 25 watt, zonder dat dat stuk gaat, kun je op een 100-volt versterker van 250 watt gerust een klein monitorboxje aansluiten van 3 watt. Je speelt het speakertje niet stuk, om de doodeenvoudige reden dat de versterker niet meer spanning op zijn klemmen geeft dan 100 volt (dat is het systeem en dat moet je zonodig controleren met de vumeter), terwijl het luidsprekertje hardstikke blij is, want dat is gebouwd voor 100 volt en dat vindt het allemaal prima. Het luidsprekertje geeft dus een output van 3 watt maximum.

                        Waarom nou al die moeite?
                        Bij een 100volts systeem zijn de kabelverliezen aanzienlijk kleiner dan bij de gewone laagohmige systemen Het is dus mogelijk om de geluidsenergie bij dezelfde kabeldikte over veel langere afstanden te vervoeren. Neem je genoegen met wat verliezen, dan is een a twee kilometer best haalbaar.
                        Je hoeft geen ingewikkelde berekeningen meer te maken over het aantal ohms van de luidspreker en dat van de versterker en bovendien worden alle luidsprekers gewoon parallel geschakeld. Dus geen moeilijke serie/parallelschakelingen etc. Als het vermogen van alle luidsprekers samen gelijk is aan dat van de versterker, is de versterker precies aangepast. (In diskjockey taal het ohmage van de speakers is gelijk aan dat van de versterker).
                        Ben je eenmaal thuis in het 100 volts systeem, dan zul je in de praktijk nooit meer rekenen met ohms, dat doe je nl voor de laatste keer bij de (zelf)bouw van de luidspreker.
                        Ik zal aan de hand van een voorbeeld laten zien dat het klopt. Daarna mag je deze berekening vergeten.

                        We gaan weer uit van de versterker van 250 watt en een uitgangspanning van 100 volt Als je daar de wet van OHM op loslaat, dan wil deze versterker een laagste weerstand zien van 100x100:250=40 ohm. (Een hogere waarde mag ook, maar dan kun je geen 250 watt meer uit je versterker halen.)

                        De luidsprekers.
                        Stel je hebt een voetbalveldje en daar hangen aan de tribune tien buitenluidsprekers van 25 watt (dat gaat hard joh!). Een zo'n luidspreker heeft een weerstand (ohmage) van 100x100:25=400 ohm.


                        laat je daar de formule op los voor het parallelschakelen van weerstanden, dan zie je dat bij parallelschakeling van deze tien speakers er precies 40 ohm uitkomt. De versterker is dus optimaal aangepast.

                        nog een voorbeeld.
                        Bij een ander voetbalveld was nog een kantine

                        vier luidsprekers buiten van 40 watt (deze zijn elk 250 ohm)
                        8 plafondluidsprekers van 10 watt (deze zijn elk 1000 ohm)
                        2 speakertjes in de toiletten elk 5 watt (deze zijn 2000 ohm)
                        als je nu deze 14 luidsprekers aansluit op je versterker kun je met de formule uitrekenen dat dat weer precies uitkomt op 40 ohm.Maar dat was geen verassing want 4x40 + 8x10 + 2x5 = 250. De versterker is dus optimaal aangepast.
                        Je mag naar believen luidsprekers aan of uit zetten, onderbelasting kent de versterker niet. Dus na de voetbalwedstrijd zet je de buitenspeakers gerust uit. De binnenspeakers krijgen nooit te veel vermogen dankzij het 100volt systeem.

                        Zoals ik al vertelde, vergeet bij een 100volts systeem de ohmse waardes en tel gewoon de luidsprekervermogens bij elkaar.

                        Ja, maar.... Ik snap al wat je wil vragen. Hoe kun je nou zeggen dat een luidspreker zoveel watt is? Als ik de versterker harder zet gaat hij toch harder?
                        Da's waar, maar we hebben afgesproken dat we in het systeem rekenen met 100 volt. Dat is een vast uitgangspunt.
                        Nu gaan we die plafondluidsprekertjes als voorbeeld nemen. In de winkel zagen we mooie breedbandspeakers met de spec's 35 watt /8 ohm.
                        Oh dan zij die dus waardeloos? nee. We kopen er ook nog een transformatortje bij, een zgn. 100 volts lijntransformator. We zoeken direct wel uit welk type dat moet zijn.
                        Een luidspreker 8 ohm 35 wat zal zijn maximum vermogen afgeven als we daar een spanning op aansluiten van 16,7 volt. Maar dan gaat hij voor ons doel veel te hard. Je kunt met de formule uitrekenen wanneer de luidspreker maar 10 watt afgeeft. Dat doet hij bij een spanning van 8,9 volt.
                        We moeten dus de 100 voltspanning met een trafo naar beneden brengen tot die 8,9 volt. Er is nog een tweede eis aan de trafo, hij moet minimaal geschikt zijn voor een vermogens doorlaat van 10 watt of groter. De vermogensdoorlaat van de transformator is niet bepalend voor de vermogens afgifte aan de luidspreker. Zo gauw die trafo 8,9 volt afgeeft is de zaak rond.

                        Zoals ik al vele malen verteld heb in dit verhaal is het 100 volts gebeuren een systeem en voor dat systeem is van alles te koop. Versterkers, kant en klare luidsprekers(met trafo), maar ook gewone losse trafo's. Je kunt dus gewoon naar de winkel gaan en vragen om een 100 volt trafo'tje 10 watt en 8 ohm. Zet je dat tussen de versterker en je luidspreker dan is de zaak rond.
                        Bekijk je zo'n 100volt trafo goed, dan zul je zien dat die dingen redelijk universeel zijn. Zo hebben ze aansluitingen voor 4 en 8 ohm luidsprekers,. Aan de 100 volt kant hebben ze dan weer aansluitingen om achteraf het niveau van de luidspreker te wijzigen. Zo heeft een 10 watt trafo meestal ook nog aansluitingen waarbij staat 5watt, 2,5 watt en soms nog wel meer. Door deze aansluitingen te kiezen, kun je dus het opgenomen vermogen van de luidspreker veranderen naar 5 watt of bijv 2,5 watt. Jou mooie breedbandspeaker van 35watt/8 ohm is dan een mooi zacht achtergrondspeakertje geworden van 2,5 watt. Je kunt er in dat geval wel 100 aansluiten op je versterker van 250 watt. Probeer dat maar eens in een laagohmig systeem.
                        Einde deel 1


                        John
                        Last edited by John Smits; 19-06-11, 16:18.
                        Overigens ben ik van mening dat 100volt ook goed kan klinken

                        Comment

                        • John Smits
                          • Nov 2001
                          • 111

                          #13
                          Deel 2 100volt


                          Ja zegt die meneer in de winkel, ik heb alleen trafos van 100 volt 25 watt. Die heb ik verkeerd besteld en je mag ze voor een rotpijsje hebben want ze zijn te groot. Nou jij weet wel beter en neemt die "rottrafo's" voor een afbraakprijsje als boekensteun mee.
                          Deze trafo's zijn prima. Aan de luidsprekerkant hebben ze mooi 4 en 8 ohm. Je sluit je speakertje dus aan op de 8 ohm. Aan de 100 volt kant zie je mooi staan 25 watt, 20 watt, 15watt, 10watt, 5watt. Helemaal blij Je soldeert je draden op 10 watt en 0 (of com of in elk geval de bijhorende andere aansluiting) en je hebt precies wat je wou. Een luidsprekersysteempje 100volt 10 watt. Maakt de grootte van de trafo dan echt niets uit?
                          Ja grote trafo's zijn meestal duurder en ook zwaarder. Een voordeel is wel dat ze de lage tonen wat beter doorlaten dan (te) kleine trafo's. Je moet dus niet overdrijven want dat is slecht voor je zakcenten en je rug.

                          Vraag: Bij mijn disco ging een eindtrap stuk. Ik heb toen alle speakers maar op een kant gezet, maar na een tijdje was het helemaal stil.

                          Dat is een kreet die je zelden hoort bij 100 volt maniakken.
                          Vaak heb je meer 100-volt eindtrappen in bedrijf, stel voor twee stuks van 400 watt. Eentje laat het afweten wat nu?

                          Nou de meeste 100 volt versterkers hebben naast de 100volt aansluiting ook nog een 70 volts aansluiting. Gebruik je die in plaats van de 100 volt tap dan kun je daar zonder meer het dubbele aantal luidsprekers op aansluiten. Als je het uitrekent is die versterker weer optimaal aangepast. Het resultaat is dat alle luidsprekers 3dB geluid minder geven, maar dat hoor je nauwelijks en je hoeft je ook geen zorgen te maken dat je tweede versterker door overbelasting ook afnokt.

                          Dat was het wel zo'n beetje
                          Die nu nog vragen heeft over 100 volt kan er beter maar niet mee beginnen, want die snapt het dan never.

                          Er zijn nog talloze varianten te bedenken, maar die heb ik er bewust niet bijgesleept om de zaak helder te houden. En zekerheid heb je . Als je met dergelijke systemen werkt ken je maar een spanning "100 volt"

                          Wie doet er trouwens frequent aan 100 volt en welke kwaliteit halen jullie daar mee. Ik gebruik 100v systemen full range 60....20KHz en een totale output van enkele KW.
                          Ik ben benieuwd, want 100 volt techniek wordt door de meeste "geluidstechnici" afgedaan als inferieur.
                          John Smits
                          Last edited by John Smits; 19-06-11, 16:19.
                          Overigens ben ik van mening dat 100volt ook goed kan klinken

                          Comment

                          • Hitvision
                            • Jun 2003
                            • 389

                            #14
                            Als omroepsysteem zie ik het regelmatig terug en ik vind dat deze daar prima voor geschikt zijn. Ieder jaar met sinterklaasintocht worden de 100v systemen weer ingezet en moet zeggen bij die paar sinterklaasliedjes het nog best om aan te horen is. Maar eerlijk gezegd moet ik het 1e 100v systeem nog tegenkomen wat ook kwalitatief zich kan meten met het normale 'spul' om het zo maar even plat te zeggen.
                            Mocht iemand mij het tegendeel willen bewijzen hoor ik het graag.
                            Collega verhuurbedrijf bij mij in de buurt heeft pas een nieuw 100v systeem (RCF) aangeschaft voor straattheater evenement. Weet de prijzen niet van RCF in het 100v segment maar kan mij niet voorstellen dat je dit systeem makkelijk kan terugverdienen gezien de prijzen in het normale segment. Als we dan luisteren naar dit systeem haalt dit het absoluut niet bij een regulier systeem.

                            Maare goed als iemand mij het tegendeel kan bewijzen hoor ik het graag.
                            Een houtworm met plankenkoorts is nooit grappig!

                            Comment

                            • Richnies2000
                              • May 2008
                              • 204

                              #15
                              en als je enkele kw aan fullrange kasten neerzet, hoe los je het sublaag dan op, laten we zeggen van 40 tot 60 hz?

                              Comment

                              Working...