Geluid van een Snaredrum

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MiniJack
    • Sep 2005
    • 2

    Geluid van een Snaredrum

    Hebben mensen voor mij tips of theorien achter hoe men een snare, uitgemiked met top en bottom, inregelt? Het is mezelf nog nooit goed gelukt.[?][?][?][?]
  • test12
    • Jan 2003
    • 901

    #2
    Ballen van boven en crispy van onderen en dat verwezenlijken met de toonregeling hi-cut op top en low-cut op bottem.

    gr. Herman
    ________________________
    Er is toch nog wel iemand die nog harder kan, MOOI of niet.

    Comment

    • showband
      • May 2001
      • 4524

      #3
      citaat:Geplaatst door test12

      Ballen van boven en crispy van onderen en dat verwezenlijken met de toonregeling hi-cut op top en low-cut op bottem.

      gr. Herman
      tenzij het een drummer is die met kwastjes speelt, heel subtiele ghostnotes gebruikt of timbalepartijen op zijn snare wil doen. Dan gaat dat niet op. [:X]
      lekker belangrijk!

      Comment

      • test12
        • Jan 2003
        • 901

        #4
        Klopt maar dan is mijnsinziens dubb. mic ook niet erg zinvol.
        In iedergeval low-cut op bottem handhaven en studio en live zal verschil uitmaken heb zelf studio ervaring van nul komma nul.

        gr. Herman
        ________________________
        Er is toch nog wel iemand die nog harder kan, MOOI of niet.

        Comment

        • sparky
          • Apr 2002
          • 2104

          #5
          okee, zorgen voor een goede snaredrum en de juiste vellen en stemming/demping. Dat is ongeveer 80%procent van een goedklinkende versterkte snaredrum-sound.

          Ik heb eerlijk gezegd nog niets beters dan een SM57 op top kunnen vinden. Wat de plaatsing betreft (top), meestal heb je niet veel keus, de standaardplek is tussen de hihat en tom 1 (ja er zijn uitzonderingen, maar 9 van de 10x is DAT de plek) Hij staat daar omdat hij anders in de "actieradius" van de drummer zit. Ik doe de mic meestal zon 5cm binnen en boven de rim en laatdeze naar het midden van de drum wijzen. Bottom-mic; dit mag van alles zijn, vaak voldoet een 604clip prima, zeker aangezien je het membraam dicht bij het vel/snarenmatje kunt brengen ,scheelt veel overspraak, vooral met de bassdrum.)Dit nog afgezien van de andere voordelen in dit door statieven overbevolkte gedeelte van het podium. Andere optie is een hypercardioide mic om ook op die manier overspraak te minimaliseren, heb goede ervaringen met een EV RE18 gehad. breng de mic dicht naar het vel/mat. Als je het hebt, neem een beetje de tijd om met plaatsing te experimenteren.

          En dan op de tafel: beginnen met 1 van de 2 kanalen fase te draaien en dan maar eentje openschuiven, eerst de top even luisteren hoe dat klinkt. Als de stemming en demping goed zijn, kan dit dus al nooit verkeerd zijn, uitgaande van een goede en goed ingeregelde P.A..
          Uit de bottommic kun je meestal we flink wat laag weghalen, zit meestal alleem maar troep. Schuif de top weer open en schuif wat bottom bij. Wat makeert hier nog aan? Misschien wat ongedefinieerd mid? Shuif de bottom maar weer weg. Bij een snare zit meestal zo rond de 100Hz (Ja zo laag) de body van de sound de aanwezigheid in het mid ligt tussen de 1K5 en de 4K, het exacte gebied zoek je op met je himid-sweep. Als je dit gevonden doe je hier nog niets mee, maar met je lomid haal je het gebied tussen de "body" en de "presence" weg naar smaak, doordat je dit weghaalt boost je eigenlijk de andere 2 gebieden, beter voor je gaincontrole en filters klinken nu eenkmaal beter als ze cutten. Vervolgens schuif je weer wat bottom in waar je evt ook wat laagmid uitkunhalen als het nodig is, oftewel als dat mid niet nodig is, je wilt die snaren horen! Ga nu een beetje een balanszoeken tussen top/snare en de verhoudingen van de ingeregelde frequentiegebieden. Gates kunnen ook een onderdeel van een vette snaresound zijn, maar't moet wel passen bij de speelstijl van de drummer, bij jazz kun je het wel vergeten... Als je gate, gate dan top&bottom, bij voorbeeld op een 2 of meerkanaals gate waarbij je kanalen kunt linken, wat in dit geval aan te raden is. En dan galmpjes..... Zoveel muziekstijlen, zoveel snaregalmpjes en vooral ook, hoeveelheden galm!!
          Ik hou in veel gevallen van een redelijk korte dichte galm met een predelay, meestal in de afdeling "room" te vinden, beetje hoog van het returnsignaal afhalen in de preset of op de tafel en hoppa...

          Nou, da's hoe ik het meestal doe.
          succes.
          Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

          Comment

          • Mathijs
            Moderator
            • Aug 2002
            • 1353

            #6
            citaat:Ik heb eerlijk gezegd nog niets beters dan een SM57 op top kunnen vinden.
            KM-140 met -10db pad er op. Klinkt als een dijk.

            [edit: quote aangepast, excuses ]

            Comment

            • showband
              • May 2001
              • 4524

              #7
              Die AKG muggenpoepjes klinken zeker beter dan een SM57 alleen gaan heel vaak stuk. De beruchte sennheisers zijn niet voor niets populair. Die klinken echt beter. Een blackfire 421 is vele klassen beter dan een SM57 op snare. Bij jazzdrummers een skm40 proberen, dan hoor je alles. Bij stevige bands, en een bottommike, een 201 beyerdynamic voor een vet laag. ...eh laat me even nadenken er zijn er meer

              Voor een straight 'plof' geluid uit de top waarbij je een bottommike erbij hebt om fris erbij te draaien werkt de SM57 prima. Immers een deel van de toonregeling die je voorstelt is gewoon al aanwezig in de karateristiek van de microfoon. Bij trendy kleinere snare maten ga je al hoog missen.
              lekker belangrijk!

              Comment

              • cobi
                • Aug 2002
                • 1083

                #8
                Een beetje expirimenteren kan geen kwaad. Je kunt een snare dubbel opmiken (top en bottom), ik heb ook wel drummers gehad (geen budget voor veel mic's) waarbij ik het hoog van de snare op pikte met de hihat mic en de body van de snare met een sm57. Ook wilt het nog wel eens helpen om een beetje te expirimenteren met fase vooral bij drummer met veel overspraak.
                Spelingvouten onder voorbehout...

                Comment

                • Gast1401081
                  • Mar 2001
                  • 7999

                  #9
                  toch graag de enkele sm57 , zoals boven beschreven.
                  Ik heb bijna alle verschillende trucs gezien en gehoord, maar de sm57 is zeker mijn favoriet.


                  Moet wel stellen dat ik meestal met super gestemde snare's werk, en ik heb zelf ook stemsleutels in mijn PRU.

                  Comment

                  • BvE
                    • Oct 2004
                    • 385

                    #10
                    dat omdraaien van de fase, volgens mij is dat niet altijd nodig heb ik ervaren...

                    Volgens mij is het soms wel noodzakelijk, maar het gaat hier echter niet om lage frequenties, dus faseproblemen bij een snare komen niet zo vaak voor.

                    Of heb ik het mis?

                    Comment

                    • dokter dB
                      • Nov 2003
                      • 1535

                      #11
                      citaat:Geplaatst door BvE
                      Of heb ik het mis?
                      ja!
                      knoppen en waarden :)

                      Comment

                      • sparky
                        • Apr 2002
                        • 2104

                        #12
                        citaat:Geplaatst door Mathijs

                        citaat:Ik heb eerlijk gezegd nog niets beters dan een SM57
                        KM-140 met -10db pad er op. Klinkt als een dijk.
                        Zeg Mathijs, ik sprak in een keurige volzin!! Als je me quote wil je dan ook de hele zin meepakken ? Dank u[8D]

                        Voor de rest zal alle mic-suggesties proberen als ik er de hand op kan leggen!! Ik experimenteer erg graag, 't kan namelijk altijd beter. Maw... Roept u maar!!
                        Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

                        Comment

                        • Carl
                          • Nov 2000
                          • 907

                          #13
                          Iemand al ervaringen met de Sennheiser e905?
                          Sennheiser zegt "The cardioid e 905 can handle very high sound pressure levels and has an excellent transient response. It is suitable for a wide range of instruments and an perfect choice for snare drums." Nou zal men daar ook niet zeggen dat het niet werkt, maar ze maken natuurlijk wel goeie spullekes.


                          Comment

                          • SM
                            • Oct 2004
                            • 129

                            #14
                            Iets wat nog niet aan de orde is geweest: in veel pop / rockmuziek is de klank van de snare vooral ook bepaald door de combi van een (vaak korte) galm in combinatie met het snaregeluid zelf. Het zou maar zo kunnen zijn dat je iets uit het directe geluid probeert te halen wat eigenlijk uit de combi met een galm hoort te komen.

                            Kortom: wat probeer je eigenlijk te doen?

                            S.

                            Comment

                            • SPS
                              • Mar 2004
                              • 1662

                              #15
                              citaat:Geplaatst door Carl

                              Iemand al ervaringen met de Sennheiser e905?
                              Sennheiser zegt "The cardioid e 905 can handle very high sound pressure levels and has an excellent transient response. It is suitable for a wide range of instruments and an perfect choice for snare drums." Nou zal men daar ook niet zeggen dat het niet werkt, maar ze maken natuurlijk wel goeie spullekes.
                              Yep. Al een half jaar ervaring mee
                              Klinkt een stukje frisser dan een 57. Zeker als er stevig gespeeld wordt komt ie er lekker uit. Goede punch.
                              Neem zelf het mid-hoog iets terug. Heeft wel wat last van overspraak met de high-hat.
                              Absoluut niet rondzinggevoelig!
                              Wil hem binnenkort eens proberen op dwarsfluit....(waar ik tot nu toe altijd een 57-er zet(live althans)[:I]

                              Paul
                              Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

                              Comment

                              Working...