Hoeveel herrie maakt een speaker

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Maarten B
    • Aug 2005
    • 2

    Hoeveel herrie maakt een speaker

    Ok, na veel lezen en denken denk ik dat ik snap hoe ik ongeveer een idee kan krijgen over hoeveel herrie(decibel) een speaker kan maken.
    Zoals ik het nu zie is het volgende: (en verbeter me als ik het fout heb)

    Watt maakt opzicht geen ene bal uit, (ok, de kans dat een 50 Watt speaker 130dB genereerd is vrij klein). SPL (aantal dB op 1 meter afstand per watt zegt meer. Stel SPL is 100 dB/m/Watt dan zou die speaker (als ie ideaal linear zou lopen) bij 512 Watt (dat is een 9x verdubbeling van het vermogen) 100+9*3=127dB. Een 1000 watt speaker van 90 dB/m/Watt SPL komt dus noooooit in de buurt van bovenstaand geval. Daarnaast hoe hoger de SPL, hoe minder zwaar(en duur) je versterker hoeft te zijn, want met minder vermogen lever je dezelfde of meer herrie dan een speaker met een lagere SPL. Nu spreek ik natuurlijk niet over kwaliteit en andere factoren, maar klopt dit idee, kan ik zo echt speakers vergelijken kwa hoeveel herrie ze kunnen uitspugen?

    Alvast bedankt voor verbetering


    PS: wat een MAX SPL een misselijke term, moet dat niet MAX dB zijn?

  • Koen van der K
    • Aug 2005
    • 1146

    #2
    ... exotische manier van berekenen maar het klopt !

    Het rendement van een driver wordt opgegeven in dB SPL (Sound Pressure Level) waarbij (tenzij anders vermeld) de driver wordt aangestuurd met 1Watt vermogen waarvan het geluidsdrukniveau (dB SPL) op 1 meter afstand wordt gemeten.

    Voor berekening van de output (SPL) bij een bepaald vermogen is het formule-tje 10Log(P2/P1) van toepassing (P = vermogen waarbij P2 je ingestuurd vermogen op de driver is en P1 gelijk is aan de 1 Watt insturing waaraan het rendement gerelateerd is > in jouw voorbeeld 10Log (512/1) = 27dB).
    Een vermogensverdubbeling op 1 enkele driver geeft (zoals je al aangaf) een vermeerdering van 3dB SPL; 10 maal meer vermogen = +10dB; tel dit bij het rendement van de driver op en reken uit je winst.

    Het aantal "Watts" en het aantal daaraan gerelateerde "uitgespuugde" Decibellen (SPL) is onlosmakend middels bovenstaand formule-tje met elkaar verbonden, met het rendement van de driver als uitgangspunt.

    Het idee van de juiste driver selecteren met een zo hoog mogelijk rendement voor maximale bak "noise" klopt in dat geval en "spaart" versterkervermogen; je hebt een "lichtere" driver nodig dezelfde gewenste SPL (uitgedrukt in dB)

    "Herrie" vs kwaliteit is een compromis; er zijn mid-bass drivers en gitaarspeakers die met gemak 102 dB SPL kunnen produceren bij 1 Watt insturing maar klinkt niet echt formidabel.
    Een luistertestje doet wonderen !

    Succes !
    Meer is minder, minder is meer

    Comment

    • dj truss
      • Dec 2004
      • 89

      #3
      stel je hebt een speaker met een spl van 95db/1w/1m
      wat is dan de geluidsdruk op 1meter als je er 250w in pompt?
      dit is dan 10* log(250w/1w)=24dBm
      de geluidsdruk op 1m is dan : 95dB+24dB:119dB
      dit heb ik toch ergens gelezen

      edit: was een paar minuten te laat
      the only feeback we want is the audience\'s

      Comment

      • Frank_KSaudio
        • Aug 2005
        • 16

        #4
        De genoemde formules kloppen en daar hoef ik dus niets aan toe te voegen.
        Je moet echter nog wel ff kijken of het opgegeven rendement geldt voor een bepaalde frequentie of voor een bepaald frequentie spectrum.
        Daarbij is het ook nog van belang met welke toleranties men werkt binnen dit frequentie spectrum, +/- 3dB lijkt weinig maar is al behoorlijk veel, tenslotte kan in dit geval 1Khz (-3dB) bijvoorbeeld 6dB zachter worden weergegeven als 2Khz (+3dB).
        Verder weet je met al deze wijsheid hoe de luidspreker presteert op 1 meter voor de luidspreker. Wat er effectief overblijft op bijv. 20 meter is afhankelijk van heel veel variabelen.

        Comment

        • Ibvee
          • Nov 2002
          • 714

          #5
          Klopt het als ik denk dat de benaming "max spl" dus in verband staat met
          citaat:Je moet echter nog wel ff kijken of het opgegeven rendement geldt voor een bepaalde frequentie of voor een bepaald frequentie spectrum.
          :
          Wat dus betekent dat het maximum spl niet overeenkomt met het volledige freq-spectrum, maar gemeten is bij de 'sterkste' frequentie?
          Zo ja, hoe noemen ze dan (meestal) het spl van de totale weergave, en hoe wordt dat berekend (gemiddelde van alle apparte frequenties oid)?
          De groeten => Micha

          Comment

          • Maarten B
            • Aug 2005
            • 2

            #6
            Ah, gelukkig lijkt m'n idee dus aardig te kloppen, jammer dat ik daar zo veel moeite voor had moeten doen om dit te snappen, want zo lastig is het niet. Weinig duidelijke informatie te vinden.
            Het is namelijk wel handig om een indicatie te krijgen wat een speaker maximaal aan decibellen kan genereren, een max 100 dB speaker heb je in het open veld nml niets aan, en hoef je dus niet eens over na te denken. Heb je in iedereen geval een idee welke speakers het beluisteren waard zijn.

            Bedankt voor de reacties!

            Comment

            Working...