Levensduur eindtrappen

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • sis
    • Jul 2003
    • 3305

    Levensduur eindtrappen

    Ik werk nu 10 jaar met 2 QSC powerlights 1.4 !
    Ze zijn zowat een 1500 keer gebruikt zonder één enkel probleem [^]

    Nu is mijn vraag ?
    Is er een bepaalde leeftijd voorzien waarvan je zegt nu is hij aan vervanging toe of is dit onzin ?

    sis
    Fulltime freelance muzikant, producer , componist.
  • Strat
    • Feb 2005
    • 125

    #2
    Het punt van vervanging bepaal je zelf natuurlijk. Echt slijten doet een versterker niet, al zijn er onderdelen die gevoelig zijn in de tijd; de elco's in de voeding bijvoorbeeld. Ook de potmeters kunnen wat slijtage gaan vertonen. Zolang alles goed werkt zou er geen reden moeten zijn voor vervanging, immers heeft de versterker bewezen zeer betrouwbaar te zijn. Een nieuwe moet dit nog maar waar maken. Toch kan een oudere versterker problemen gaan geven, zie o.a. mijn topic over die Hill versterker. Deze is inmiddels dan ook vervangen.

    Naast het feit dat je een niewe versterker hebt, geeft dit ook weer enkele voordelen:
    Hill had alleen binding-post, nu dus gewoon speakon.
    Gewicht is minder dan de helft.

    Conclusie voor mij is dat een versterker dus gewoon ook een bepaalde (technische) levensduur heeft, afhankelijk van hoeveelheid gebruik en vooral ook ebruiksomstandigheden.

    Zakelijk wordt de levensduur denk ik gewoon bepaald door de afschrijving en de restwaarde, al zal dit voor de meeste muzikanten niet interessant zijn.

    Comment

    • moderator
      Moderator
      • Apr 2001
      • 5950

      #3
      Ik kijk graag naar de economische levensduur.

      Jij hebt nu het geluk dat je eindtrappen het lang volhouden, Ik kijk naar:
      In hoeveel jaar afschrijven, rendement, bedrijfszekerheid.
      Komt erop neer dat een amp niet langer dan 4 jaar meegaat.
      Moderator J&H Licht en Geluid Forums

      Comment

      • Koen van der K
        • Aug 2005
        • 1146

        #4
        Zoals Strat zegt kunnen na een draaiuur-of-wat de pot's (en soms elco's) vervangen worden, afhankelijk van de gebruikersomstandigheden.

        Zijn je amps in een matig geventileerd rack gebouwd dan gaat 't wat sneller (ik heb eens een "stelregel" gelezen dat iedere 10 graden temperatuurstijgin een halvering van de levensduur van de halfgeleiders betekent ... het lijkt me niet de meest betrouwbare stelregel maar enfin, voor 't idee).

        Veel op de weg (in-en-uit de bus rauwsen) betekent uiteraard zwaardere mechanische belasting waardoor printplaten en printplaatconnectoren het nogal eens te verduren krijgen.

        Al met al valt er niet veel over te zeggen; electronica en componenten op zich "slijten" niet erg snel, ik krijg nog steeds 25 jaar oude amps binnen (jaja de Peavey CS "bunkers") waarvan het technisch de moeite is ze op te knappen. Economisch is een ander (budgetair) punt natuurlijk hoewel die oude Peavey's nog steeds gewild zijn (!)
        Zolang het werkt werkt het, beetje preventief onderhoud verrichten houdt de boel ook langer op de rit.

        Enfin, succes !
        Meer is minder, minder is meer

        Comment

        • sis
          • Jul 2003
          • 3305

          #5
          citaat:Geplaatst door Koen van der K


          Veel op de weg (in-en-uit de bus rauwsen) betekent uiteraard zwaardere mechanische belasting waardoor printplaten en printplaatconnectoren het nogal eens te verduren krijge

          Enfin, succes !
          dat klopt, veel op de weg in alle omstandigheden : warm, koud, vocht, stof enz...
          Die eindtrappen hebben al serieus afgezien !!
          Als ik zo grof reken : +/- 1500 x gebruikt aan +/- 4 uur gemiddeld zit ik aan +/- 6000 uren
          Blijkbaar heb ik goede eindtrappen gekocht in die tijd [^]
          sis
          Fulltime freelance muzikant, producer , componist.

          Comment

          • Gast1401081
            • Mar 2001
            • 7999

            #6
            Hou er wel rekening mee dat de zwaarder en degelijker uitgevoerde touring-class eindbakken meer kunnen hebben dan de lichtere install-versies.

            Vind je ook in de prijs meestal terug.
            Verschil zit m in de dikte van de PCB's, de connectoren intern, koelvermogen etc...

            Comment

            Working...